Moi Kukkis!
Kristillisestä näkökulmasta sota on paha ja rauha on hyvä. Muuta kysyttävää?
Jonkin verran olen sivunnut sotaan ja tappamiseen liittyviä teemoja Nettipapin palstalla otsikoiden
kuolemantuomio ja
Vanhan testamentin sodat alla. Kannattaa selailla nekin läpi, mutta yritän tuoda tähän vastaukseen jotain uutta.
Kristillisissä keskusteluissa sotaa tarkastellaan yleensä näkökulmasta: voiko kristitty tappaa? Mielestäni tästä lähtökohdasta ei voida antaa riittävää ja kattavaa vastausta. Tärkeämpi kysymys on: onko kristitty valmis puolustamaan läheisiään oman henkensäkin uhalla? Pohdin muutamalla sanalla näitä vaihtoehtoja ja toivon, että pohdinnan lomassa tulen vastanneeksi kysymyksiisi.
Voiko kristitty tappaa?Viides käsky kuuluu: ”Älä tapa”. Ymmärrykseni mukaan tämä ei koske aivan kaikkea toimintaa, jossa ihminen saa surmansa toisen ihmisen vaikutuksesta. Raamatussa Jumala itse käskee langettaa kuolemantuomioita tietyistä rikoksista. Jumala ei sanonut, että tiettyihin synteihin syyllistyneet kuolevat jollain yliluonnollisella tavalla Hänen vaikutuksestaan. Ihmisten kuului panna toimeen tämä Jumalan määräys. Eikä se ollut syntiä. Samoin Jumala käski joskus kansansa sotaan.
”Älä tapa” tarkoittaa mielestäni sitä, että yksittäisellä ihmisellä ei ole itse lupa päättää sitä, riistääkö hän jonkun ihmisen hengen. Kuolemantuomioissa päätöksen on tehnyt lain asettaja – Vanhan testamentin aikana itse Jumala – tai esivalta, joka Raamatussa sanotaan Jumalan palvelijaksi, jota kristityn pitää kunnioittaa. Käskyn toimeenpanijana ihminen ei tapa viidennen käskyn tarkoittamassa mielessä, koska hän ei itse tee valintaa, kuka saa elää ja kuka ei. (Tästä teemasta enemmän otsikon
kuolemantuomio alla.)
Ajattelen, että näin on myös sodan laita. Mielestäni kyse ei ole siitä, onko ihminen itse tappomielellä tai haluaako hän tappaa. Sodassa yleensä joku kuolee. Se on tila, jossa neuvottelut ovat jo ohi. Sotilaiden kohdalla kysymys on siitä, kuka kuolee: vihollinen, rakas läheinen vai itse. Kristillinen näkökulma sotaan on mielestäni ennen kaikkea seuraava:
Onko kristitty valmis puolustamaan läheisiään oman henkensäkin uhalla?Joskus keskustelin ihmisen kanssa, jonka mielestä maata ei pitäisi puolustaa, koska se vain provosoi vihollista. Täytyisi kuulemma antaa Suomi vapaaehtoisesti miehittäjän haltuun, niin kaikki menisi hyvin. Tällä tavalla ajatteleva on sulkenut silmänsä siltä tosiasialta, kuinka miehittäjät useimmissa tapauksissa surmaavat, raiskaavat ja kiduttavat valloitetun kansan ihmisiä.
Kun sota on syttynyt, kysymys ei ole siitä, olenko minä valmis painamaan liipaisinta. Tai voidaan se niinkin ajatella, mutta se on kovin yksipuolinen näkökulma. Minä ajattelen, että kysymys on siitä, kumman minä mieluummin haluan elävän: vihollisen, joka katselee minua kiväärin tähtäinten läpi – vai perheeni, vaimoni, lapseni ja ystäväni.
Rakasta vihamiestäsi –käsky ei tarkoita, että vihamiehen pitää olla tärkeämpi kuin perheen, vaimon ja lapsien, tai edes ystävien. Se tarkoittaa, että minun kristittynä on nähtävä vaivaa myös sellaisen ihmisen eteen, joka ei välitä minusta pätkääkään tai suorastaan vihaa minua. Vertaus kadonneesta lampaasta ei tarkoita sitä, että yhden lampaan vuoksi loput lampaat voi jättää heitteille, kun yhtä autetaan. Kyllähän ne 99 jätettiin turvaan tarhaan. Ajatus on se, että paimen ei ole tyytyväinen siihen, että suurin osa on turvassa. Paimen ei säästele itseään, vaan tekee kaikkensa viimeisenkin lampaan puolesta.
Sodassa ei ole muita hyviä ratkaisuja kuin aselepo ja rauha. Taistelussa voidaan löytää parhaimmillaankin vain pienin paha. Ajattelen, että kristityn pienin paha ei ole jättää omia läheisiään vihollisen tykin ruuaksi ja perustella tätä sillä, ettei itse halua painaa liipaisinta. Kuvitellaan, että minulla olisi vaimo ja lapsia. Lisäksi minulla olisi ase. Sitten talooni tunkeutuu murhaaja, joka uhkaa perhettäni. Ampumalla murhaajan aiheutan pahantekijän kuoleman. Mutta heittämällä aseen pois aiheutan rakkaiden ihmisten kuoleman. Olisi minun syytäni, jos he ovat kuolleet, kun en tehnyt sitä, mitä pystyin. Ajattelen samoin puolustussodasta. Se ei ole pelkästään oikeutettua, vaan se on kristityn velvollisuus. Jos hän rakastaa lähimmäistään niin kuin itseään, hän puolustaa heitä viimeiseen hengenvetoonsa asti.
Tässä esittämässäsi kysymyksessä ollaan kuitenkin enemmän etiikan kuin kristinopin alueella. Etiikka on enemmän tulkinnanvaraista ja siinä näkökulmat vaihtelevat paljon sen mukaan, kuka niitä esittää. Nämä ovat minun ajatuksiani ja on mahdotonta väittää, että ne edustaisivat kaikkea kristillistä ajattelua. Yhtä kristillisen ajattelun mallia kun ei ole olemassa.