Kirjoittaja Aihe: Eenok  (Luettu 5552 kertaa)

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
Tämäkin on niitä juttuja joissa joskus kyselen mitä muille mieleen tulee vaikkakin asiasta on omakin kanta ja käsitys jo olemassa. Haluan tarkistaa kahta mielessä olevaa kantaani paljonko ne täsmää muiden kanssa.

Heb 11:5 Uskon kautta otettiin Eenok pois, näkemättä kuolemaa, "eikä häntä enää ollut, koska Jumala oli ottanut hänet pois". Sillä ennen poisottamistaan hän oli saanut todistuksen, että hän oli otollinen Jumalalle
Jud 1:14 Heistäkin Eenok, Aadamista seitsemäs, on ennustanut, sanoen: "Katso, Herra tulee tuhannen tuhansine pyhinensä

Näissä kohdissa mainitaan Eenok jonka kirjaa ei ole Raamatussa. Ei edes joidenkin kuvaraamattujen apokryfisissä kirjoissa joissa esim Siirakissa hänet mainitaan. Oikeastaan en ihmettele, että miksi hänen tekstejään ei otettu. Niissä mainitaan nyt esim demonien nimiä sun muita demonologisia juttuja. On erinäisiä yhtäläisyyksiä joskis kaukaisia Vedatekstien vimanoihin jos niin haluaa ajatella ja sen niin tulkita. Erikoiseksi asian tekee se, että hänet mainitaan kuitenkin uudessa testamentissa. Ei ole hyvä aina askarrella minkään nephilimien ja muiden kanssa liikaa joihin voi tuollaiset kirjoitukset ohjata helpolla.

Mitä ajatteet tästä?
« Viimeksi muokattu: 06.04.2008 - klo:01:58 kirjoittanut Moottorisaha »
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei Moottorisaha!

Tällä kertaa vastaukseni taitaa jäädä lyhyemmäksi kuin kysymys. Minulla ei näet ole kovastikaan mielipiteitä asioista, jotka sanoit. Olen kovin lapsenuskoinen siinä asiassa, että Raamattuun on Jumalan tahdosta päätynyt se teksti, mikä on meille tarpeellista. Henok / Eenok on yksi niitä kavereita, joista olisi todellakin mukava tietää jotain enemmän, mitä Raamattu kertoo.

Näyttää siltä, että hänet on tempaistu tästä maailmasta pois vähän samaan tyyliin kuin Elia, joka lähti tulisilla vaunuilla taivaaseen:

Metuselahin syntymän jälkeen Henok eli vielä 300 vuotta vaeltaen aina Jumalan tahdon
     mukaisesti, ja hänelle syntyi lisää poikia ja tyttäriä. Henok eli kaikkiaan 365 vuotta. Hän
     vaelsi kuuliaisena Jumalalle. Sitten häntä ei enää ollut, sillä Jumala otti hänet luokseen.
     (1. Moos. 5:22-24)

Miten tämä tarkalleen tapahtui ja miksi, sitä ei voi tietää. Yleisesti on ajateltu, että Henok vaelsi niin hyvin Jumalan tahdon mukaan, että Jumala armahti häntä tämän syntisen ihmiskunnan keskellä asumisesta ja antoi paremman paikan taivaassa. Mutta sekin taitaa perustua perimätietoihin tai oletuksiin.

Tämän lisäksi ovatkin enää ne kohdat, jotka sinä otit esille. Heprealaiskirjeen kohta kertookin saman, mikä tuossa Mooseksen kirjan kohdassa on jo mainittu. Juudan kirjeestä puolestaan käy ilmi, että hän on lausunut ennustuksen. Onko se ennustus joku yksittäinen lause, joka on kulkenut perimätietona - vai onko se katkelma jostain pidemmästä kirjasta, joka ei ole meidän aikoihimme asti säästynyt? Sitä emme tiedä. Uskon itse, että Jumala on antanut Raamatun koostua niistä asioista, jotka siellä nyt ovat. Jos hän olisi pitänyt tarpeellisena säästää enemmän Henokin lausahduksia, niin olisi varmasti tapahtunut.

Siirakin kirjaan en puolestani ole perehtynyt niin, että osaisin ottaa kantaa siihen, mitä siellä Henokista sanotaan.

Eli tälläinen pidennetty "en tiedä" oli tämä minun vastaukseni tällä erää.
Marko Sagulin

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
Olitpa ainakin rehellinen. Kaikenlaisia erikoisempia juttuja löytyy. Jää osastoon joskus selviää ihan 100%. On kyseisen herran nimellä ihan omatkin kirjat ne tosin onkin jo osin erikoista tekstiä.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Jees. Jäämme siis odottamaan aikaa, jolloin ei tarvitse enää katsella kuin kuvastimesta. ;D
Marko Sagulin