Kirjoittaja Aihe: Onko Israelin itsenäistyminen lopun merkki?  (Luettu 11618 kertaa)

RHynynen

• Vieras
Kysynpä nettipapilta oletko rehellinen ja vastaatko oletko kuuluut sitä vaihtoehtoa, että Jeesus tarkoittaa sukupolven häviämisellä sitä, että kun viikunapuu puhkeaa lehteen eli Israelin itsenäistyy (valtion vaakunassa on viikunapuu) niin joku ihmonen joka silloin oli elossa, on elossa myös Jeesuksen takaisintullessa. Tämä profetia mielestäni kannattaisi ottaa vakavasti sillä koskaan aikaisemmin kuin vuonna 1948 Israel ei ole ollut olemassa todella itsenäisenä sitten vuoden 586 ekr jolloin Babylonia hävitti Juudan ja Jesusalemin. Kaiken lisäksi niin useat merkit viittaavat siihen että ollaan lopun ajan viimeisissä päivissä.

Kiitos hyvästä foorumista.

EDIT: Nettipapin palstalla on keskustelu Jeesuksen sanoista, joissa hän puhuu siitä, ettei "tämä sukupolvi katoa" ennen kuin hänen lausumansa ennustus toteutuu. Aihe rönsyili Israelin itsenäistymisen suuntaan, joten siksi tämä aihe on erotettu omakseen. Marko
« Viimeksi muokattu: 21.03.2010 - klo:14:23 kirjoittanut Nettipappi Marko »

Rhynynen

• Vieras
Voisko nettipappi kommentoida joskin olipa kommentti mitä tahansa niin Jeesuksen profetia on syytä ottaa vakavasti.

Lopun ajoissa on viimeiset päivät. Kun katsoo esim. 2. Tim. 3. niin tuntuu aivan kuin eläisimme viimeisissä päivissä.
1. Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja.
2. Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita,
3. rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä,
4. pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia;
5. heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.

EDIT: Poistin tästä viestistä sellaiset osuudet, jotka eivät olleet vuoropuhelua Nettipapin kanssa. (Viittaan palstan sääntöihin.) Terveisin, Marko
« Viimeksi muokattu: 21.03.2010 - klo:14:25 kirjoittanut Nettipappi Marko »

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Moi moi, RHynynen!

En ole aivan varma, olenko kuullut tuota esittämääsi profetian tulkintaa viimeisestä sukupolvesta. Jos olen, niin olen aika tehokkaasti sen jo unohtanutkin. Olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että lopun ajat alkoivat Jeesuksen ylösnousemuksesta ja taivaaseen astumisesta. Jo UT:n kirjoittajat mainitsevat, että elämme jo lopunaikoja. Mitä sitten ovat aivan viimeiset päivät, en osaa sanoa. Sen näkee varmasti sitten, kun viimeinen päivä on koittanut. Viimisimmät olivat hieman ennen sitä - jos näin huolettomasti saan vastata.

Ja toisaalta olenkin huoleton. Loppujen lopuksi sillä ei ole mitään väliä, liittyykö tuo viikunapuuennustus jotenkin israelin itsenäistymiseen vai johonkin muuhun. Henkilökohtaisesti veikkaan, että johonkin muuhun. Mutta jos osoittautuukin, että Jeesus tulee takaisin ennen kuin viimeinen itsenäistymisen nähnyt juutalainen on kuollut, niin miten se vaikuttaa minun elämääni? Raamattu opettaa, että minun kuuluu elää elämääni täysin samalla tavalla riippumatta siitä, puhuuko viikunapuu vuodesta 1948 vai jostain muusta. Ainakin omalla kohdallani jonkinlainen Jeesuksen takaisintulon ajankohdan arvailu tai suorastaan laskeminen aiheuttaa juuri päinvastaisen reaktion, joka kristityllä kuuluu olla. Jos mietin, ovatko jo kaikki kansat kuulleet evankeliumin, ovatko ilmestyskirjan tuhon kuvaukset jo riittävän pahat tai onko isralin itsenäistymisestä kulunut jo riittävän kauan, saatan tulla siihen lopputulokseen, että ei se Jeesus vielä voikaan tulla esimerkiksi viiden minuutin päästä. Tällöin aikojen laskeminen tai arvaileminen on saanut minut toimimaan väärin. Siksi minulle tärkein Jeesuksen takaisin tulemista koskeva ohje on se, että sen ajankohtaa ei voi tietää.

Aikojen merkkejä kuuluu tarkkailla. Otit esille 2. Tim. 3 mainittuja asioita. Ne pitivät varmasti paikkansa heti alkukirkon aikana - eihän Paavali olisi muuten käskenyt Timoteuksen karttaa sellaisia ihmisiä, joita hän kuvasi. Samat asiat ovat pitäneet paikkansa entistä enemmän keskiajalla. Ja me koemme niiden pitävän paikkansa vielä enemmän. Jos maailma on pystyssä vielä 1000 vuoden päästä, sen ajan kristityt kokevat, että kyseiset aikojen merkit ovat vielä meidän aikaamme selvemmin nähtävissä. Itse koen, että aikojen merkkien tarkoitus on pitää meidät valveilla. Jokainen sukupolvi kokee, että niissä puhutaan erityisesti heidän omasta ajastaan. Niitä katsomalla tajuamme, että Jeesuksen takaisintulemiseen liittyvät merkit eivät ole ainakaan vähentyneet. Sitä suuremmalla syyllä on oltava valmiina koko ajan.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2010 - klo:14:26 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Marko Sagulin

Rhynynen

• Vieras
Kiitos paljon vastauksesta!!

Tärkeimmästä ajatuksesta olen täsmälleen samaa mieltä, että uskovan tai kenen tahansa tulee  olla tulee olla aina valmiina. Itseasiassa lähtö voi tulla tapaturmaisesti vaikka tänään. Minulle kävi ennen joulua, että putosin jäihin ja oikein huonolla onnella kuolema olisi tullut. Herralle kiitos, että ei tullut mitään.

Palataan takaisin tähän vuoteen 1948 eli Israelin itsenäistymiseen. Raamattu kertoo aivan selvästi että juutalaisten täytyy olla takaisin Israelissa ennen kuin Jeesus tulee takaisin esim Hess. 36 kokoaminen ja Hess 37 kuivat luut. Juutalaiset huutavat koottuna Israeliin Herraa Jeeesusta ja vasta sitten Jeesus voi tulla takaisin. Tämä taas viittaa vaikeaan tilanteeseen Israelissa ja siellä onkin ollut sotaa joka vuosikymmenellä. Kun otamme kaikki profetiat vakavasti niin keskiaikana Jeesus ei voinut tulla Raamatun mukaan takaisin, mutta nyt voi. Vielä 1900 luvun alussa todella harva uskoi, että juutalaiset voivat asua itsenäisessä valtiossa iIsraelissa. Herra kuitenkin tekee ihmeitä joita me ihmiset emme voi ymmärtää.

Meillä on nyt siis ensimmäisen kerran mahdollisuus Raamatun mukaan, että Jeesus voi tulla takaisin. Jotakin teknistä kehitystä täytyy kylläkin vielä tapahtua jotta Ilmestyskirjan profetia merkin kantajista voi toteutua. Jeesushan tulee vasta sen jälkeen ihmiset voivat ostaa ja myydä jos heillä on merkki (lienee siru ihon alla). En uskalla sanoa milloin tämä toteutuu mutta teknologia siihen meillä tullee olemaan kymmenen vuoden sisällä.

Olen todella huolissani jos Jeesuksen profetiaa viikunapuusta pyritään vähättelemään. Näin erityisesti siksi koska kaikki muut merkit viittaavat loppujen profetioitten toteutumiseen. Koska uskon Raamattuun niin myös tämä Ilmestyskirjan merkkprofetia täytyy toteutua ennen kuin Jeesus tulee takaisin ja se voi tapahtua vasta kun teknologia ja yleinen tilanne sen sallivat. Aika voi olla tosiaan hyvinkin alle 30 vuodessa ja Jeesuksen profetia viikunapuusta voisi myös pitää paikkansa vuoteen 2048 mennessä.

Lopuksi vielä samaa mitä Urho Muroma jo 1930 luvulla ja Ulla Sjöman muutama vuosi sitten kirjoittii Matt. 25 vertauksesta kymmenestä neitsyestä. On huomattava, että Jeesus sanoo taivasten valtakunnan olevan Matt 24 loppumullistusten aikaan kymmenen neitsyen kaltainen. Tämä ei ole ymmärtääkseni kirkon virallisen opin mukainen tulkinta. Kun Raamattua lukee mahdollisimman tarkasti niin päätyy tähän tulkintaan. Sillloi on taivasten valtakunta elii uskossa olevien ja pelastuvien tilanne kymmenen neitsyen kaltainen. Viidellä on Pyhää Henkeä riittävästi ja he pääsevät suoraan Yljän eli Jeesuksen ja seurakunnan häihin. 

Jos ja kun tilanne Jeesuksen mukaan on tämä Hänen takaisintulleesa tapahtuipa se milloin tahansa niin myös uskovistakin täytyisii olla koko ajan huolissaan. Näin ainakin seurakuntien paimenten.  Vihollinen pyrkii koko ajan houkuttelemaan uskoviakin jotta heidän mielenkiinto suuntaituisi aivan muualle kuin Herraamme Jeesukseen Kristukseen.

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Moi jälleen, Rhynynen!

Hesekielin kirjan profetiat toteutuivat jo pakkosiirtolaisuuden päättyessä. Sen lisäksi ne voivat viitata toki Messiaan aikaan ja mahdollisesti myös aivan viimeisiin päiviin. Mutta viimeisimmästä emme missä tapauksessa voi olla varmoja. Jeesus on selvästi sanonut, että hänen tulonsa ajankohtaa ei voida tietää, vaan on oltava valmiina. Vaikka Israel on itsenäistynyt, eivät kaikki juutalaiset ole siellä. Siksi voisimme aivan hyvin sanoa, että Jeesus ei voi tulla takaisin. Mutta koska profetia toteutui ensimmäisen kerran jo Vanhan testamentin aikana, emme voi vaatia, että sen pitäisi toteutua uudelleen, jotta se olisi oikea profetia.

Samoin pedon merkin suhteen tulkinnat ovat yleisesti kovin kapeita. Raamatun sana siitä, että joku ei voi ostaa eikä myydä, jos ei ole ottanut pedon merkkiä, voi tarkoittaa ihan muuta kuin jotain piisirua. Yhtä hyvin se toteutuu, jos kristityt suljettaisiin markkinoiden ja kaupankäynnin ulkopuolelle millä muulla tavalla tahansa. Ylipäätään pedon merkin kaventaminen jonkun ostovälineen käyttöön on sen vähättelyä, että Raamattu puhuu pedon merkistä asiana, jonka ihminen on ottanut tekojensa ja ajatustensa hallitsijaksi. Jos pedon merkin pitää olla joku näkyvä tunnus, niin yhtä lailla pitää vaatia, että Ilmestyskirjan Jumalan sinetti on oltava näkyvä merkki. Miksi sen saa lukea vertauskuvallisesti, jos pedon merkki pitää ottaa kirjaimellisesti?

Erityisen huolissani olen kuitenkin tuosta tulkinnasta, että Raamatussa olisi muka joku salaviesti siitä, että usko ja Pyhä Henki sydämessä ei olekaan riittävä pelastukselle - vaan pitää ollakin Pyhää Henkeä "riittävästi". Se ei ole missään määrin Raamatun mukainen tulkinta. Silloin ajaudutaan täysin farisealaiseen tyyliin, jossa uskovat jaetaan erilaisiin kategorioihin - ja vain eliitti pelastuu. On ihmisiä, jotka uskovat ja joilla on Pyhä Henki - määrällä ei ole väliä. Ja on ihmisiä, jotka eivät usko, joten heillä ei ole Henkeä.

Olen täysin samaa mieltä kanssasi jatkuvan valvomisen tärkeydestä. Myös Raamatun profetiat ovat tärkeitä. Mutta on olemassa sellainen salakavala vaara, että jopa Raamatun profetioihin ja niiden tulkintoihin uppoudutaan niin, että kärjistetysti sanottuna "salatieteet" vievät huomion Kristuksesta.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2010 - klo:14:27 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Marko Sagulin

Rhynynen

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Kiitos vastauksesta!

Nyt minua huolestuttaa entistä enemmän. Kun luetaan Hes. 37 niin siinä sanotaan, että israelilaiset saavat asua maassansa iankaikkisesti. Tämä ei totisesti toteutunut kun juutalaiset tulivat Babylonian vankeudesta. Tämä on vasta nyt toteutumassa meidän silmiemme edessä vaikkakin tulemme näkemään kaikenlaista myllerrystä. Lisäksi on Jesajassa 11:11, että juutalaiset kootaan vielä toisen kerran. Ensimmäinen oli Babyloniasta kokoaminen.

EDIT: Aiheesta sivuun rönsyävä kommenttipuheenvuoro poistettu. Marko
« Viimeksi muokattu: 21.03.2010 - klo:16:35 kirjoittanut Nettipappi Marko »

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Tervehdys, Rhynynen!

Toivottavasti et pahastu, mutta olen karsinut kysymyksistäsi pois sellaiset osuudet, jotka eivät liity enää aiheeseen. Lähdit melko pitkälle rönsylle 10 morsiusneidon teemaan. Niistä kirjoittelemasi asiat eivät enää oleet suoranaisesti kysymyksiä nettipapille, vaan omia pohdintojasi ja opetuspuheenvuoroja. Niille on hyvin sijaa pohdintapalstalla, mutta Nettipapin palstan toimintamallin mukaan palsta pidetään Nettipapin näköisenä, ja siksi jätin vain otsikkoon liittyvät jutut jäljelle. Jos koet, että olen karsinut pois sellaistakin, mikä sinun mielestäsi olisi kuulunut vielä oleellisesti Israelin itsenäistymistä koskevaan keskusteluun, olen pahoillani. Laita siinä tapauksessa tarkennusviestiä tulemaan. Ja jos haluat jotain kysyä 10 morsiusneitoon liittyen, niin uutta aihetta kehiin vain.

Nyt minua huolestuttaa entistä enemmän. Kun luetaan Hes. 37 niin siinä sanotaan, että israelilaiset saavat asua maassansa iankaikkisesti. Tämä ei totisesti toteutunut kun juutalaiset tulivat Babylonian vankeudesta.

En ole ihan varma, mistä olet huolissasi. Oletan, että minun raamatuntulkinnastani suhteessa sinun tulkintaasi. Rukoillen ja keskustellen Raamatun lukeminen on kuitenkin viisasta ja antoisaa. Sillä tavoin opimme lisää. Tiukat kysymykset ja niiden pohtiminen on ainakin minulle suuri oppimisen paikka. Toivon, että voin myös itse olla antamassa kysyjille valoa mietityttäviin kohtiin.

Minulle Raamatun profetioissa tietty logiikka on tärkeä työkalu. Siksi olen kovin varovainen suurella varmuudella sanomaan, mitä mikin sana tarkoittaa. Hes. 37 sanoo, että israelilaiset saavat asua maassaan iankaikkisesti. Tässä on muutama jae luvun lopusta:

24. Minun palvelijani Daavid on oleva heidän kuninkaansa, ja heillä kaikilla on
     oleva yksi paimen. Ja he vaeltavat minun oikeuksieni mukaan ja noudattavat
     minun käskyjäni ja pitävät ne. 25. He saavat asua maassa, jonka minä annoin
     palvelijalleni Jaakobille ja jossa teidän isänne ovat asuneet. Siinä saavat asua he,
     heidän lapsensa ja lastensa lapset iankaikkisesti, ja minun palvelijani Daavid on
     oleva heidän ruhtinaansa iankaikkisesti. 26. Minä teen heidän kanssansa rauhan
     liiton - se on oleva iankaikkinen liitto heidän kanssansa - istutan ja runsaasti
     kartutan heidät ja asetan pyhäkköni olemaan heidän keskellänsä iankaikkisesti.
     27. Minun asumukseni on oleva heidän yllänsä, ja minä olen heidän Jumalansa,
     ja he ovat minun kansani. 28. Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen
     Herra, joka pyhitän Israelin, kun minun pyhäkköni on heidän keskellänsä
     iankaikkisesti." [Hes. 37:24-28]

Esitän nyt muutaman kysymyksen, joilla pyrin havainnollistamaan sitä, miten on helppo lukea Raamatun tekstiä tietyistä automaattisista oletuksista käsin:

1. Kuka on Daavid? Kirjaimellisesti se tarkoittaa noin vuonna 1000 eKr valtaistuimelle noussutta Israelin hallitsijaa. Vertauskuvallisesti se tarkoittaa Jeesusta. Pitääkö tämä siis lukea kirjaimellisesti vai vertauskuvallisesti?

2. Missä maassa Israel asuu? Kirjaimellisesti se tarkoittaa sitä maantieteellistä maata, joka oli Abrahamin saamien lupausten kohteena, eli Israelia. Vertauskuvallisesti se tarkoittaa pelastettujen joukkoa, kristillistä seurakuntaa tai uutta Jerusalemia. Pitääkö tämä kohta lukea vertauskuvallisesti vai kirjaimellisesti?

3. Mikä on pyhäkkö kansan keskellä? Kirjaimellisesti kyseessä on Jerusalemin temppeli. Vertauskuvallisesti Jumalan valta tai toisin sanottuna Jeesus, joka puhui itsestään temppelinä. Pitääkö ajatus lukea vertauskuvallisesti vai kirjaimellisesti?

4. Mitä tarkoittaa ikuisesti? Jos otetaan edellisistä kohdista kirjaimelliset tulkinnat, niin lopputulos on, että Daavid hallitsee ikuisesti Israelin valtiossa, johon on rakennettu kolmas temppeli. Edes maailman loppu ei muuta tätä tilannetta, vaan se jatkuu ikuisesti maailman lopusta huolimatta. Jos otetaan kaikista kohdista vertauskuvalliset tulkinnat, lopputulos on, että Jeesus on pelastettujen keskellä ikuisesti tässä ajassa ja maailman lopun jälkeen.

Minä koen ongelmalliseksi, jos ennustuksesta otetaan palasia seuraavasti: Kohta 1 vertauskuvallisesti. Kohta 2 kirjaimellisesti. Kohta 3 kirjaimellisesti tai vertauskuvallisesti. Kohta 4 ei kummallakaan tavalla, vaan ajatellaan, että ikuisesti tarkoittaa sitä, että maan päällinen Israel on olemassa maailman loppuun asti, mutta ei sen jälkeen.

Jos toimitaan näin, se osoittaa, että lukijalla on joku valmis kuva, jonka vuoksi hänen täytyy poimia kirjaimellisia ja vertauskuvallisia tulkintoja sekaisin, jotta saa omaan malliinsa istuvan ennustuksen aikaiseksi.

Lainaus
Lisäksi on Jesajassa 11:11, että juutalaiset kootaan vielä toisen kerran. Ensimmäinen oli Babyloniasta kokoaminen.

On täysin selvää, että viime vuosikymmeninä Israeliin on tapahtunut paljon paluumuuttoa. Mutta yhtä lailla tiedetään, etteivät kaikki Babylonian pakkosiirtolaisuuteen joutuneet tulleet kerralla takaisin vaan useammassa erässä. Jesajan kirjan alkupuolta pidetään perinteisesti pakkosiirtolaisuutta edeltäneen ajan kuvauksena. Silloin lausuttu ennustus voisi itsessään viitata siihen, että ensimmäisen ryntäyksen jälkeen tulee vielä lisää. Silti pitäisin hieman erikoisena, että pakkosiirtolaisuuden paluun vaiheita eriteltäisiin näin tarkasti. Ei pakkosiirtolaisuuteen joutumistakaan eroteltu profetioissa sillä tavoin, vaikka siinäkin oli useita vaiheita.

Kyseistä kohtaa edeltää tällainen jakso:

6. Silloin susi kulkee karitsan kanssa ja pantteri laskeutuu levolle vohlan viereen,
     vasikka ja leijonanpentu syövät yhdessä ja pikkupoika on niiden paimenena.
     7. Lehmä ja emokarhu käyvät yhdessä laitumella, yhdessä laskeutuvat levolle
     niiden vasikat ja pennut, ja leijona syö heinää kuin härkä. 8. Ja imeväinen leikkii
     kyyn kolon äärellä, vastikään vieroitettu lapsi kurottaa kättään kohti myrkky-
     käärmeen luolaa. 9. Kukaan ei tee pahaa, ei tuota turmiota minun pyhällä
     vuorellani, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta niin kuin meri on vettä
     tulvillaan. 10. Sinä päivänä Iisain juurivesa kohoaa merkkiviirinä kansoille.
     Hänen luokseen pyrkivät kaikki kansat, hänen asuinsijaansa ympäröi kunnian
     hohde. 11. Sinä päivänä Herra jälleen kohottaa kätensä vapauttaakseen
     kansansa jäännöksen Assyriasta ja Egyptistä ja Patrosista ja Nubiasta ja
     Elamista ja Sinearista ja Hamatista, tuodakseen kansansa takaisin meren
     saarista ja kaukaisilta rannoilta.  [Jes. 11:6-11]

Kansan kokoamisen ajankohta on ennustuksen mukaan sinä päivänä, kun leijona syö heinää kuin härkä, myrkkykäärmeitä ei tarvitse pelätä, eikä kukaan tee pahaa toiselleen. Mitkä asiat siis otetaan kirjaimellisesti ja mitkä vertauskuvallisesti? Onko kyseessä kuvaus siitä, kuinka Jeesus on tuonut rauhan ihmisen ja Jumalan välille? Vai onko kuvaus jo välähdys taivaasta? Vai onko se kirjaimellinen kuvaus Israelin kokoamisesta omaan maahansa? Jos se on kirjaimellinen juttu, se ei voi olla vielä tapahtunut, kun edeltävät kuvaukset eivät ole toteutuneet. Vai riittääkö se, että ymmärretään rauhan sanoman olevan vertauskuvallista, jolloin Israel kirjaimellisesti palaa maahansa? Tällä hetkellä siellä ei kuitenkaan ole sellaista poliittista tilannetta, että voitaisiin puhua millään tavalla noin suurilla sanoilla rauhan ajasta.

Olen vastaillut pitkästi. Ja tarkoitukseni ei ole ampua alas Raamatun profetioita. Haluan vain säilyttää omalta osaltani kunnioituksen sitä kohtaan, että ennen kuin profetiat ovat toteutuneet, minä en voi varmasti sanoa, mitä niillä tarkoitetaan. Olen käyttänyt ihan riittävästi teinivuosistani aikaa keskittyen kuuntelemaan arvauksia siitä, mitä esimerkiksi Ilmestyskirjan profetioilla tarkoitetaan – jolloin huomioni Jeesuksesta kääntyi muualle ja muuttui suorastaan peloksi tulevaisuutta kohtaan. Siksi olen aika varovainen keskittymään sellaisiin profetioihin, joihin liittyvät ”totuudet” ovat eri raamatunselittäjien versioista itselle mieluisimman kuuloisen valitsemista. Varma totuus saadaan vasta sitten, kun ne toteutuvat.
Marko Sagulin

Rhynynen

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Kiitos vaan vastauksesta. En pahastu ollenkaan vaikka rehellisesti sanon, että vastauksesi moodista saan kuvan kuin haluat ampua profeiat alas. Meidän ei tule totisesti pelatä mitä on tulossa ja nykyinen talouslama ja valtioitten velkaantuminen on vain pieni esimaku tulevasta.

Palatakseni Israeliin, niin se on monelle ollut valiitettavan kiusallinen asia kun se vastoin kaikkea todennäköisyyttä itsenäistyi vuonna 1948. Juuri tämän erittääin suuren epätodennäköisyyden takia luulisi kaikkien elävässä uskossa olevien seuraavan nyt ja tulevina vuosikymmeninä mitä Israelissa ja muualla maailmassa tapahtuu. Pyrin kehottamaan niin uskovia kuin uskosta osattomia (suurin osa ev.lut kirkon jäsenistä eivät sano olevansa uudestisyntyneitä) siihen, että nykyistä aikaa täytyy seurata huolella ja samalla voi turvata Herraan. Uskonpuhdistaja Martti Luther tuskin sattumalta oli uskonpuhdistaja ja myös odotti kovasti Jeesuksen toista takaisintuloa elinaikanaan. Tosin  hänellä oli myös näkemys, että viimeistään n. 2040 Jeesuksen pitäisi tulla takaisin. Olen lukenut sen mutta en muista missä kirjassa se oli.  Nyt voi kylläkin ihmetellä Lutherin näkemystä että Jeesus olisi tullut takaisn hänen aikanaan.   Israealin valtiota ei silloin vielä ollut olemassa. Kuinka myöskään silloin vai tapahtua se, että Jerusalemisrta tulee jovuttava malja jossa Juuda ei juutalaiset joutuvat kärsimään. Jerusalemista on nyt tullut juovuttava malja ja vaikka tämän päivän BBC Lähi-idän sivuilta voi asiasta lukea
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/8582190.stm

Koko maailman tämän päivän pääuutinen BBC:n sivuilla on kuinka Britania karkottaa israelilaisen diplomaatin.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/8582518.stm

Myöskään se profetia että kaikki kansakunnat nousevat Jerusalemia vastaan ei ole voinut toteutua ennen kuin nykyisen teknologian aikana.

Minä lähden hyvin yksinkertaisesta mallista. Kaikki mikä on tulkittavissa kirjaimellisesti tulkitaan sellaiseksi ja ennen kaikkea Israelin osalta. Kaiken lisäksi nykyinen kehitys totisesti tukee Raamatun profetioitten täyttymistä sillä tavoin kuin ihminen voi sen ymmärtää. Meillä joka tapauksessa on äärimmäisen pieni käsityskyky siihen nähden mitä Herra pystyy tekemään.

Laitan tähän  luterilaisen pain Olavi Peltolan näkemyksen lopun ajoista. Hän on yli 80 v ja tutkinut näitä asioita paljon enemmän kuin minä ja olettaisin tämän koskevan myös nettipappia. Peltola on nöyra lopun aikojen selittämisessä mutta Israelin osalla hänellä on selkeä näkemys, että sillä on oma rooli viimeisten päivien täyttymyksessä.
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/usko/usko1k.html

Vielä kertaalleen ihmettelen tätä jos uskovatkaan eivät ota vakavasti sitä mitä Israelin osalta on tapahtumassa. Meidän tulisi joka tapauksessa rukoilla päivittääin, tutkia Raamattua, olla uskovien keskinäisessä yhteydessä ja pyytää Pyhää Henkeä avaamaan meille niin Raamatun tekstiä kuin antamaan ymmärrystä siitä mitä maailmassa parhaillaan tpapahtuu. Israel on antanut minulle henkilökohtaisesti paljon uskonpolulla vaeltaessa ja tiedän näin tapahtuneen myös useimpien tuntemieni uskovien osalta (ei kaikki).

Jos Jeesus ei ole tullut takaisin vuoteen 2048 mennessä niin tiedän joka tapauksessa varautuneeni Hänen takaisintuloonsa. Vaikka näinkin kävisi niin Herra on antanut minulle erittäin konkreettisen syyn valvoa ja rukoiilla kuten myös pitää lampussa öljyä. Toistaiseksi en ole löytänyt Raamatusta muuta niin konkreettista syytä kuin Israel. Tosin olen tutkinut niin Raamattua kuin lukenut uskonasioita vasta vajaa 25 vuotta ja sivuja on ollut n. 80.000 kpl.

Toivon että tavoitteeni tulee selväksi ja pelottelusta tai lakihenkisyydestä ei ole kyse. Kiitos vieläkin palstata. Herra meidä syntisiä armahtakoon ja ohjatkoon. Siunausta

EDIT: Kaksi erillistä viestiä yhdistetty, virheelliset linkit korjattu ja pari "opetuspuheenvuoroa" poistettu. Marko
« Viimeksi muokattu: 08.04.2010 - klo:14:08 kirjoittanut Nettipappi Marko »

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Tervehdys, Rhynynen!

Hieman lyhensin kirjoituksiasi ja yhdistin ne yhdeksi viestiksi. Olet kovin innostunut aihepiiristä, joten pistä vain rohkeasti aihe Pohdintapalstalle. Siellä on tilaa enemmän omille "opetuspuheenvuoroille". Nettipapin palstalla ei niille ole sijaa samalla tavalla. Tässä vielä pari kommenttia:

vastauksesi moodista saan kuvan kuin haluat ampua profeiat alas.

Ikävää, jos annan sellaisen vaikutelman. Jokainen Raamatun profetia on tosi ja oikea profetia. Minä vain olen varovainen liputtamaan etukäteen minkään tulkinnan puolesta liian vahvasti. Historiasta olemme monen monta kertaa nähneet, että erityisesti maailman lopun suhteen profetioita ja niiden tulkintoja on tullut ja mennyt hurjasti. Kun profetia toteutuu, se vahvistaa uskoamme. Mutta kristillinen elämä rakennetaan ihan muun kuin tulevan profetian odottamisen varaan. Itsekin sanoit:

Lainaus
Jos Jeesus ei ole tullut takaisin vuoteen 2048 mennessä niin tiedän joka tapauksessa varautuneeni Hänen takaisintuloonsa.

Jos olisit vuoren varma profetian tulkintasi oikeellisuudesta, et jättäisi mitään kysymysmerkkiä, vaan toteaisit, että Jeesus tulee takaisin varmasti vuoteen 2048 mennessä. Mutta niin me emme voi sanoa. Kristityn kuuluu elää jokainen päivä valvoen ja valmiina. Jo apostolit odottivat Jeesuksen tulevan heidän elinaikanaan. Siksi ei ole mikään ihme, että myös Luther niin ajatteli. Jokainen kristitty voi nähdä oman aikansa tapahtumia Raamatussa. Lutherin aikana Israel saattoi olla sen ajan mittapuussa juovuttava malja. Jo satoja vuosia aiemmin oli ollut ristiretkien aika. Israelin vuoksi tapahtui paljon niin kristittyjä kuin muslimeja koskien. Silloin ei ehkä ajateltu, että voisi tapahtua vielä jotain enemmän. Nyt me näemme, että se voi olla paljonkin enemmän. Jos kävisi niin, että 1000 vuoden päästä elämä jatkuu ennallaan, niin sen ajan ihmiset näkevät vielä lisää ja ihmettelevät, miten me luulimme Jeesuksen tulevan takaisin meidän aikanamme.

Lainaus
Vielä kertaalleen ihmettelen tätä jos uskovatkaan eivät ota vakavasti sitä mitä Israelin osalta on tapahtumassa.

Vakavasti ottaminen on tässä tapauksessa ilmeisesti kaksijakoinen asia. Mielestäni vakavasti ottaminen ei tarkoita sitä, että kaikilla pitää olla sama ymmärrys maailman loppuun liittyvistä profetioista. Koen, että usein vakavasti profetioihin suhtautuviksi lasketaan vain ne, jotka näkevät Raamatussa mahdollisimman paljon kirjaimellisia sanoja Israelista.
Marko Sagulin

Rhynynen

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Jeesus käski seurata aikain merkkejä. Lutherin aikana juutalaisilla ei ollut Israelissa itsenäistä valtiota ja nyt on. Viikunapuu on Israelin maallinen merkki ja muut puut ovat muita valtioita joita itsenäistyi paljon -50 ja 60 luvulla.
Ihmettelen mitä väärää siinä on, että odotan totisesti Jeesuksen paluuta vuoteen 2048 mennessä. Mielestäni on turha vähätellä näitä merkkejä mitä meillä nyt on olemassa ja lisää tulee lähes viikoittain, kunhan vain seuraa aikain merkkejä.

Kiitos tästä palststa ja keskustelusta Markon kanssa. Lopetan osaltani tämän keskustelun. Kehoitan jokaista niin uskossa olevaa kuin siitä osatonta seuraamaan aikain merkkejä ja rukoilemaan ja valvomaan kuten Jeesus meitä opetti. Kuten jo kertaalleen viestin niin valmiina täytyy olla joka hetki, sillä maallinen kuolema voi tulla tunnin sisällä jonkun onnettomuuden muodossa.

Lutherin näkemys Jeesuksen takaisintulemuksesta viimeistään 2040 on kirjassa Risto Saarinen, Risto Uro: Lopun ajat eilen ja tänään, s. 128. Herra johdatti sen löytymistä. Kävin Israelissa pääsiäisen jälkeen. Otin yhden vanhan Raamatun mukaan. Löysin Israelissa Raamatun välistä kirjanmerkin johon olin kirjoittanut  tuon kirjan ja sivunumeron.

Siunausta tälle forumille.

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei, Rhynynen!

Olen ehkä aika yleisellä tasolla vastaillut aikaisempiin kysymyksiin. Nyt pureudun pariin yksityiskohtaan. Niiden kautta yritän selittää näkemystäni.

Jeesus käski seurata aikain merkkejä. Lutherin aikana juutalaisilla ei ollut Israelissa itsenäistä valtiota ja nyt on. Viikunapuu on Israelin maallinen merkki ja muut puut ovat muita valtioita joita itsenäistyi paljon -50 ja 60 luvulla.
Ihmettelen mitä väärää siinä on, että odotan totisesti Jeesuksen paluuta vuoteen 2048 mennessä. Mielestäni on turha vähätellä näitä merkkejä mitä meillä nyt on olemassa ja lisää tulee lähes viikoittain, kunhan vain seuraa aikain merkkejä.

Siinä ei ole mitään väärää, että odotat Jeesuksen paluuta vuoteen 2048 mennessä. Minä puolestani odotan hänen takaisintulemistaan hetkenä minä hyvänsä ilman mitään takarajoja. Vuotta 2048 en osaa nostaa millään tavalla erityisesti esille. Olet käyttänyt perusteluna sitä, että Israel itsenäistyi (= viikunapuu puhkesi kukkaan) vuonna 1948. Ja tulkintasi mukaan Jeesus on sanonut, että tuon tapahtuman nähnyt sukupolvi ei katoa ennen Jeesuksen takaisin tulemista. Minä koen tämän tulkinnan ongelmalliseksi seuraavista syistä:

1. Ensinnäkin koen, että Jeesuksen sanat "tämä sukupolvi ei katoa" liittyvät Temppelin hävittämiseen eivätkä Jeesuksen takaisin tulemiseen. Tässä viestissäni olen käsitellyt asiaa tarkemmin. Huomautan kuitenkin, että minun tulkintani on vain oma tulkintani.

2. Raamatussa sukupolven mitta on 40 vuotta, ei 100 vuotta. Esimerkiksi Jeesuksen sanat edellä mainitusta temppelin hävittämisestä sanottiin juurikin 40 vuotta ennen kuin ne tapahtuivat. Myös Israelin erämaavaellus Egyptin orjuudesta kesti 40 vuotta, jotta Egyptistä lähtenyt sukupolvi tuhoutuisi ja kärsisi rangaistuksensa. Israelin itsenäistymisestä laskien sukupolven mitta on vuodessa 1988. Länsimaisille kymmenjärjestelmään tottuneille ihmisille 100 vuotta on kiva ja pyöreä ikä, mutta ei ole mitään perusteita - eikä varsinkaan raamatullisia perusteita - valita sitä sukupolven mitaksi. Ensinnäkään sitä ei Raamatussa ilmoiteta mitenkään sukupolven iäksi. Ihmisen maksimi-iäksi ilmoitetaan vedenpaisumuksen yhteydessä 120 vuotta. Keskimäärin ihmiset elävät kaikkea muuta kuin 100-vuotiaiksi. Pisimmillään ihmiset puolestaan elävät yli 100-vuotiaiksi.

3. Israelin itsenäistyminen ei ole tapahtuma, joka minua hätkähdyttäisi Raamatun profetioiden suhteen suuresti. Edellä sanotun johdosta en osaa mitenkään soveltaa sitä lopunaikojen kohtaan. Sehän tarkoittaisi, että Jeesus erehtyi, koska hän ei ole vielä tullut takaisin ja raamatullinen sukupolven mitta on jo kulunut yli 20 vuotta sitten. Kun luemme profetian tarkasti, huomaamme, että ei hän linkitäkään viikunapuuta ja temppelin hävitystä / takaisintuloaan keskenään:

Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa
     ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä. Samalla tavoin te
     nähdessänne tämän tapahtuvan tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella.
     Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu. Taivas ja maa
     katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä
     kukaan, eivät enkelit taivaassa eikä edes Poika, ei kukaan muu kuin Isä.
     [Mark. 13:28-32]

Jeesus ei sanonut, että lähtölaskenta alkaa viikunapuun puhkeamisesta kukkaan. Hän sanoi, että samalla tavalla kuin kesän tuleminen nähdään, voidaan temppelin hävitys tai hänen tulemisensa nähdä tapahtumista, joita hän on edellä kertonut. Toki voidaan kysellä, että kannattiko Jeesuksen käyttää viikunapuuta vertauskuvana, jos siinä on vaara, että se rinnastetaan Israeliin. Ehkä hän halusi viitata myös Israeliin, mutta noista sanoista joudutaan tekemään todella rohkea tulkinta, jos väitetään, että siinä puhutaan Israelin itsenäistymisestä ja siitä alkavasta sukupolven mittaisesta lähtölaskennasta. Lopuksi Jeesus nimenomaan painottaa, että ajankohta ei ole edes hänen itsensä tiedossa.

4. Jos ajatellaan viikunapuun tässä tapauksessa tarkoittavan Israelia, miksi nimenomaan itsenäistymisen on tarkoitettava virkoamista. 90-luvulla hajaannuksessa asuvien juutalaisten paluumuutto oli runsasta. Eikö se ole jonkinlaista virkoamista? Virkoamista erityisesti raamatullisessa mielessä olisi se, että juutalaiset kansakuntana alkaisivat palvella Jeesusta Messiaanaan. Ja sitä ei ole vielä tapahtunut. Ehkä itsenäistyminen on tapahtuma, joka vasta mahdollistaa todellisen virkoamisen siten, että ensin juutalaiset voivat muuttaa takaisin, ja sitten he kääntyvät uskomaan Jeesukseen. Ja vasta siitä alkaisi virkoaminen.

Kristityn on oltava valmiina joka päivä. Kristityn on myös seurattava aikojen merkkejä. Mutta julistuksen sisällön on oltava sitä, mikä on varmaa. Esittämäsi tulkinta vaatii teologista akrobatiaa, ja esimerkiksi tuon sukupolven mitan tapauksessa jopa Raamatun uudelleentulkintaa. En tiedä, mutta väitän monen tarkistaneen omia tulkintojaan uudelleen vuonna 1988, kun sukupolven mitta meni umpeen. Ja jos vuoteen 2048 mennessä ei ole tapahtunut mitään, joudutaan tämä esittämäsi tulkinta myös heittämään roskikseen. Edellä olen esittänyt monta kohtaa, joiden perusteella silloin voidaan sanoa, että "no tietysti... näinhän se onkin nähtävä ... eihän se voinutkaan pitää paikkaansa". Jos oma tulkinta ei ole osunut oikeaan, saadaan taas yksi tapaus, joka pikkuhiljaa jätetään unholaan, ja toivotaan, että kristinuskon vastustajat eivät saa siitä intoa pilkata kristittyjä.

Näistä syistä minä en ole liputtanut tämän profetian tulkinnan puolesta. Oli jo edellä puhetta siitä, miten koet minun halveksivan profetioita. Mutta minä itse koen arvostavani niitä, ja siksi haluan olla varma, että opetan niiden suhteen oikein. Mieluummin siksi keskityn julistamaan kuollutta ja ylösnoussutta Kristusta, joka tulee hetkenä minä hyvänsä takaisin.
Marko Sagulin

Rhynynen

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Kiitos kommenteista tuohon sukupolvi asiaan!

Mielenkiintoisin pohdittava on miten ymmärretään Jeesuksen sanonta 'tämä sukupolvi ei häviä ennen kuin nämä kaikki tapahtuvat'. Jeesus ei sanonut, että menee sukupolven aika (tai sukupolven ikä) ja nämä kaikki tapahtuvat. Tuo sukupolven aika on 40 vuotta. Sen sijaan Jeesus sanoi, että tämä sukupolvi ei häviä ennen kuin kaikki tapahtuvat. Jo seuraavana päivänä kun Jeesus oli sanonut sanansa, joku ihminen oli kuollut. Niin oli kuollut myös 15.5.1948 kun Israelia ympäröivät arabimaat olivat aloittaneet sodan Israelin valtion hävittämiseksi.

Jeesuksen profetia Jerusalemin hävittämisestäi toteutui vuonna 70 sen sukupolven joittenkin henkilöitten eläessä, jotka olivat olleet elossa kun Jeesus vuonna 30 sanoi profetiansa. Sattumalta tässä meni tarkalleen 40 vuotta ja n. 4 kuukautta. Voidaan kysyä  sanoiko Jeesus että Jerusalem hävitetään kun sukupolven aika on mennyt. Ei sanonut vaan sanoi, että tämä sukupolvi eli ihmiset jotka elävät eivät kaikki ole vielä kuolleet kun tämä ensimmäinen tapahtuma toteutui. Kannattaa lukea Raamattu kirjaimellisesti niin kuin se sanoo. Ihmisen (tai sukupolven) iästä tunnetuin lienee Psalmissa 90 oleva 70 tai 80 vuotta. Pitempi aika löytyy kuitenkin 1. Moos 15, jossa on

l13. Ja Herra sanoi Abramille: "Niin tiedä totisesti, että sinun jälkeläisesi tulevat elämään muukalaisina maassa, joka ei ole heidän omansa, ja heidän on niitä palveleminen, ja ne sortavat heitä neljäsataa vuotta.
14. Mutta myös sen kansan, jota he palvelevat, minä tuomitsen; ja sitten he pääsevät lähtemään, mukanaan paljon tavaraa.
15. Mutta sinä saat mennä isiesi tykö rauhassa, ja sinut haudataan päästyäsi korkeaan ikään.
16. Ja neljännessä polvessa sinun jälkeläisesi palaavat tänne takaisin; sillä amorilaisten syntivelka ei ole vielä täysi."

Tästä olen ottanut tuon 100 vuotta mistä kirjoitan. Tosin jos lasketaan kuinka kauan meni kun Aabrahamin jälkeläiset  pääsivät takaisin israeliin niin siinä meni kauemman kuin 400 vuotta. Voi jopa laskea, että lähes 480 vuotta. Tällöin voisi laskea että sukupolven maksimi-ikä on sama kuin ihmisen maksimi-ikä eli 120 vuotta. En nyt kuitenkaan ota tähän tuota 120 vuotta vaan 100 vuotta 1. Moos 15 mukaisesti.

Sellainen mahdollisuus on olemassa, että myös tuo tarkalleen n.40 vuotta totetuu. Voisihan se olla esim 1990 luvun jostain vuodesta pitäisi lähteä laskemaan kun venäläisiä tuli paljon Israeliin.

Juutalaisia on tuotu lentokoneilla (kotkan siivillä) niin pohjoisesta kuin etelästä profetoitten mukaisesti. Messiaanisia juutalaiisia eli Kristukseen Messiaana uskovia on n. 10.000 mutta kansakuntana juutalaiset eivät ole vielä ottaneet Jeesusta vastaan. Peite on heidän silmillään edelleen vaikka valmistelu lähestystyön lisäämisen merkeissä on tapahtunut (n. 20.000 kiinalaista israelissa). Lisäksi Jeesus ei tule profetian mukaan takaisin ennen kuin juutalaiset tunnustavat Jeesuksen Messiaaks ja sanovat ''siunattu olkoon Hän joka tulee Herran nimeen''. Nuo 10.000 messiaanista juutalaista ovat selvä merkki, että tämä tulee jossain vaiheessa tapahtumaan ja Raamattu on totta. Eivät juutalaiset keitenkaan vielä huomenna helatorstaina 13.5.2010 ole valmiita tuota sanomaan. Raamatun mukaan Herra itse ottaa peitteen juutalaisten silmiltä kuten on esim. Room 11.15 sanoo
13. Teille, pakanoille, minä sanon: Koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa,
14. sytyttääkseni, jos mahdollista, kiivauteen niitä, jotka ovat minun heimolaisiani, ja pelastaakseni edes muutamia heistä.
15. Sillä jos heidän hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?
16. Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos juuri on pyhä, niin ovat myös oksat.
17. Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,
18. niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.

Tulevana helatorstaina muuten tulee 1980 vuotta kun Jeesus otettiin taivaaseen. Hän tulee sieltä samalla tavalla takaisin kuin mitä otettiin.

Olipa sitten tuo takaisintulon hetki mikä tahansa niin Israelia ja juutalaisia kehoitan seuraamaan. He ovat monen mielestä paras merkki meille. että Raamatun profetiat toteutuvat ihmeellisellä tavalla. Jeesusta lukuunottamatta en keksi mitään muuta asiakokonaisuutta jossa Raamatun profetiat olisivat toteutuneet yhtä hyvin.   

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei, Rhynynen!

Vaikka vastauksesi ei enää ole suoranaista vuoropuhelua vaan enemmänkin opetuspuheenvuoro, niin jätän sen paikalleen. Päätetään keskustelu tällä erää. Loppukaneettisi aikojen merkkien seuraamisesta on hyvä muistutus. Mutta yhtä tärkeää on pitää mieli kirkkaana siinä, että innokas profetioiden selittäminen etukäteen on riskialtis tie. Nämäkin esittämäsi laskelmat ovat hyvin tulkinnanvaraisia. Eri vaihtoehtojakin on niin paljon, että aina joku osuu oikeaan ja iso osa menee metsään. Ja väärät profetioiden tulkinnat ovat huonoimpia mahdollisia mainoksia kristinuskon puolesta.

Kiitos keskustelusta!
Marko Sagulin

Heppu

• Konkari
    • Profiili
Mutta yhtä tärkeää on pitää mieli kirkkaana siinä, että innokas profetioiden selittäminen etukäteen on riskialtis tie.
Niin. Kyllähän yleisin tapa on tuo jälkikäteen selittäminen. Sillä tavalla saadaan varmin osuma.   ;D
Onko se sitten oikein rehellistä, on toinen juttu...

Nostradamuksenkin ennustuksista on saatu useita tarkkoja osumia, kun on selitetty jälkikäteen.
Etukäteen tehdyistä ennustuksista ei sitten ainoakaan ole osunut...

« Viimeksi muokattu: 20.08.2010 - klo:08:51 kirjoittanut Heppu »

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei Heppu!

Kiitos kommentista. Vaikka pistin tämän keskustelun jo pakettiin, laitan tämän sellaisena jälkikirjoituksena.

Niin. Kyllähän yleisin tapa on tuo jälkikäteen selittäminen. Sillä tavalla saadaan varmin osuma.   ;D
Onko se sitten oikein rehellistä, on toinen juttu...

Ajatuksesi liittyy yleiseen näkemykseen siitä, että Raamatun profetiat ovat ensisijaisesti ennustuksia ja "salaisia ikkunoita" tulevaisuuteen niille, jotka ovat asioihin vihkiytyneet. Mutta Raamatun profetiat ovat ensisijaisesti Jumalan tahtoon kehottamista. Tässä pari varsin perustavanlaatuista ohjetta profetioihin suhtautumisesta:

Jos alatte kysellä mielessänne, mistä tiedätte, mikä sana ei ole lähtöisin Herralta,
     muistakaa tämä: Jos se, mitä profeetta puhuu Herran nimissä, ei toteudu, se ei ole
     Herran sanaa vaan väärän profeetan röyhkeää puhetta. Älkää kuulko häntä.
     [5. Moos. 18:21-22]

Olen puhunut tästä jo nyt, jotta te uskoisitte, kun se tapahtuu. [Joh. 14:29]

Niiden valossa profetioiden suuri merkitys on siinä, että tapahtumien jälkeen uskova ihminen saa luottaa siihen, että asiat eivät tapahtuneet sattumalta. Jumalalla on homma hanskassa. Esimerkiksi Jeesukseen liittyvät ennustukset olivat sellaisia, että ainakaan Raamatun lehdillä ei kerrota kenestäkään, joka olisi ymmärtänyt Jeesuksen ristinkuoleman profetioiden valossa. Edes opetuslapset eivät ymmärtäneet niitä, vaikka Jeesus sanoi ennustuksen aivan selvin sanoin heille kolmesti. Mutta tapahtumien jälkeen asiat loksahtelivat paikoilleen, kun tapahtumat eivät paljastuneetkaan suureksi epäonnistumiseksi vaan suurten suunnitelmien täyttymykseksi.

Esimerkiksi ilmestyskirjaan kirjoitetut tulevaisuuden ennustukset ovat sellaisia, että - minun mielestäni - niiden tehtävä on olla rohkaisuna kristityille vainojen ja vaikeuksien keskellä. Niissä ei ole annettu mitään tarkkoja aikarajoja, vaan niissä kerrotaan, että kaikkien myllerrysten keskellä Jumala on tukena. Samalla uskovaa muistutetaan, että evankeliumia on vietävä eteenpäin, kun vielä on aikaa. Maailmanloppua koskevien ennustusten suhteen Jeesus on puolestaan erittäin selväsanainen: Kukaan ei tiedä sen ajankohtaa. Mutta kun se tulee, keneltäkään se ei jää huomaamatta.

Eli tämän vuoksi sanoin, että etukäteen selittäminen on riskialtista. Onhan sitä jo maailman historiassa hommattu vaikka kuinka monta kertaa huonoa mainetta uskoville, kun ovat joutuneet muuttamaan tulkintojaan. Ja jos joskus joku lukuisista tulkinnoista onkin oikea, niin se on kärsinyt inflaation, kun ympärillä on niin paljon vääriä ennustuksia. Kyllähän lottopottikin lopulta jollekulle osuu.
Marko Sagulin