Kirjoittaja Aihe: Millaista on taivaassa?  (Luettu 12546 kertaa)

nuuhku

• Vieras
Mieltäni on askarruttanut jo tovin kysymys taivaasta. Siitä että jos sinne joskus onnekkaana pääsee, niin itse en näe että kokisin sen taivaana jos kukaan rakkaistani ei olisi siellä. En ehkä osaa muotoilla tätä järkevään muotoon mutta se mitä yritän kyyä on että kuinka taivas olisi niin ihana paikka jos siellä olisi yksin ilman ketään raksata ihmistään? Eikö enää kaipaisi muita? Sillä kaikki läheiseni ovat oman ovensa sulkeneet jumalalta ja joskus tuli tälläinen mieleeni. En kyllä enää usko mahdollisuuksiini taivaaseen pääsystä koska seurustelen samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa, mutta se ei ollut se pääasia eikä vähennä mietintää mitä kysymys aiheuttaa. Kiitän jos löydät jotain vastausta kysymyskeen mikäli siitä mitään selvää edes saa...

Edit: Otsikkoa muutettu. Marko
« Viimeksi muokattu: 14.06.2022 - klo:13:38 kirjoittanut Nettipappi Marko »

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei Nuuhku!

Esitit kysymyksen, jota olisin muutamia vuosia sitten pitänyt erikoisena. Aikaa myöten olen huomannut, että taivaan ihanuus ei ole kansan syvissä riveissä mitenkään itsestään selvää. Kerran eräs rippikoululuokka pohti ja esitti minulle kysymyksen: voiko taivaassa olla kivaa, jos siellä ei ole ikinä mitään ongelmia? Totesin heille, että jos ihmisestä on täydellistä se, että joskus on sopivassa määrin ongelmia, niin sitten taivaassakin on niitä...

Sinun kysymyksesi on hieman jalostuneempi. Ja varsin oikeutettu. Jos taivaassa iloitsemme ystävistä, joita siellä tapaamme, niin emmekö samalla osaa harmitella sitä, että siellä ei ole joitakin ihmisiä, joita olisimme sinne erityisesti toivoneet? Tämä on hyvin normaali ja inhimillinen tapa ajatella. Ja vaikeahan meidän on mitään muutakaan ajatella, kun ihmisiä kerran olemme. Mutta Jumalan sana kyllä vakuuttaa meille, että taivas on jotain sellaista, mitä ihminen ei osaa luonnostaan ajatella.

Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: "Katso,
     Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee
     hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan, ja hän pyyhkii heidän silmistään
     joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa,
     sillä kaikki entinen on kadonnut." Valtaistuimella istuva lausui: "Uudeksi minä teen
     kaiken." Hän sanoi: "Kirjoita nämä sanat muistiin. Ne ovat luotettavat ja todet."
     (Ilm. 21:3-5)

Jos taivaassa pyyhitään joka ainoa kyynel, eikä siellä ole murhetta, niin silloin läheisten ihmisten puuttuminen ei voi tehdä taivaasta kurjaa paikkaa. Jos niin olisi, niin sehän tarkoittaisi, että helvetti on kiva paikka, kunhan siellä saa olla yhdessä kavereiden kanssa. Mutta tästäkin Raamattu on eri mieltä. Tässä pätkä Jeesuksen vertauksesta Rikas mies ja Lasarus:

Rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. Kun hän tuonelan tuskissa kohotti katseensa, hän
     näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa vasten. Silloin hän huusi:
     "Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä
     veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla." Mutta Abraham sanoi:
     "Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa
     täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa. Sitä paitsi meidän välillämme
     on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne,
     vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme." Rikas mies
     sanoi: "Isä, minä pyydän, lähetä hänet sitten vanhempieni taloon. Minulla on viisi veljeä
     - hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan."
     (Luuk. 16:22b-28)

Rikas mies ei olisi halunnut ketään tuttaviaan ja sukulaisiaan kärsimään sitä rangaistusta, jota itse kärsi. Helvetti on jotain niin kamalaa, että ystävät ja tuttavat eivät tee siitä parempaa paikkaa. Ja jos helvetti on äärimmäisen paha paikka, niin voisi kuvitella, että vaikka helvetissä olisi miljoona ihmistä, jokainen tuntisi olevansa yksin. Jeesushan kertoo tuon vertauksen lisäksi helvetistä jotain muuta kauheaa:

Jos kätesi viettelee sinua, hakkaa se pois. Onhan parempi, että käsipuolena pääset
     sisälle elämään, kuin että molemmat kädet tallella joudut helvettiin, sammumattomaan
     tuleen [, missä "mato ei kuole eikä tuli sammu"]. Jos jalkasi viettelee sinua, hakkaa se
     pois. Onhan parempi, että jalkapuolena pääset sisälle elämään, kuin että sinut molemmat
     jalat tallella heitetään helvettiin [, missä "mato ei kuole eikä tuli sammu"]. Ja jos silmäsi
     viettelee sinua, heitä se pois. Onhan parempi, että silmäpuolena pääset sisälle Jumalan
     valtakuntaan, kuin että sinut molemmat silmät tallella heitetään helvettiin, missä "mato
     ei kuole eikä tuli sammu". (Mark. 9:43-48)

Saatanan yksi juoni on kääntää ihmisen ajattelu päälaelleen taivaan ja helvetin suhteen. Saatananpalvojat uskovat, että taivas on kurja paikka ja helvetti täydellisen hyvä paikka. Mielestäni nämä raamatunkohdat opettavat kuitenkin selvästi päinvastaista.

En nyt halua keskittyä helvetistä puhumiseen, mutta se mielestäni vastaa myös kysymykseen taivaasta. Se, jolle on kirkastunut Raamatun opetus näiden paikkojen luonteista, ei ikinä halua helvettiin tai ole välinpitämätön sen suhteen, pääseekö taivaaseen. Helvetti on karmein kohtalo, mikä ihmistä saattaa kohdata. Eikä siitä tule yhtään onnellisempi sillä, että siellä olisi yhdessä perheensä, koko sukunsa ja kaikkien rakkaittensa kanssa. Ja taivas on siis juuri päinvastainen. Mikään ei voi olla onnellisempaa kuin päästä taivaaseen - olipa siellä yksin tai kaikkein tuttujensa kanssa. Taivaassa olemisen kohokohta ei ole kaveripiiri. Heidän kanssaan voi ehkä muutaman promillen lisätä iloaan, mutta sitäkään minä en uskalla luvata, koska Raamattu ei sellaisesta puhu. Raamattu sanoo, että siellä ei ole mitään murhetta.

Ihmisen on täysin mahdotonta tajuta sitä, että taivaassa ilo tulee aivan muista asioista kuin täällä. Jokainen maan päällä koettu iloinen asia on vain vaivainen heijastus siitä ilosta, mitä taivas tarjoaa. Syntinen ihminen ei ymmärrä, millaista iloa on olla synnitön ja olla Jumalan kanssa. Jumala on antanut kaiken hyvän maailmaan. Ja ne ovat vain pieniä puroja. Itse ilon lähteellä oleminen on jotain, minkä voi vain uskoa ja luottaa. Sitä ei voi täällä maan päällä eläessään lopullisesti ymmärtää.
Marko Sagulin

miriva

• Täysjäsen
    • Profiili
hei!

kun pienenä aina ajateltiin (tai ainakin minä ajattelin) että haikarat tuovat vauvat taivaasta tänne maan päälle ja sitten taan kun kuollaan mennään takaisin taivaaseen. onko tämä "väärä" ajttelutapa kristinuskon mukaan?

onko mahdollista ajatella että me vain tulemme tänne maan päälle kärsimään ja ehkä testattaviksi. täällä testataan ketkä pysyvät uskossa ja pääsevät tämän maan päällisen elämän jälkeen takaisin taivaaseen.

okei. ehkä hieman kaukaa haettua ja tuskin näin kukaan (en edes minä) oikeasti ajattelee, mutta kumminkin.. tulipa mieleeni niin kysyin. :>

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Moi Miriva!

Kysyt asiaa, joka ei hyppää suoraan silmille Raamatusta. Eli jälleen on vaikea näyttää Raamatusta suoria jakeita puolesta tai vastaan. Esittelemäsi ajatusmallit eivät kuitenkaan ole oikein sujuvasti linjassa perinteisen kristillisen opin mukaan.

Ihmiset eivät ole Jumalan leikkikaluja, joten ihmisiä ei ole luotu koekaniineiksi. Miksi Jumala loi ihmisiä? Paha sanoa. Raamattu sanoo, että Jumala on rakkaus. Ja jos ei ole ketään, jota rakastaa, niin aika huonosti pääsee toteuttamaan olemustaan. Jumala ehkä teki luomakunnan juuri rakkautensa kohteeksi. Mutta miksi esimerkiksi enkelit eivät riittäneet? Niinpä. Sitä pitää kysyä häneltä itseltään taivaassa. Joka tapauksessa: motivaatio luomiseen tuskin on se, että pääsee tekemään ihmisistä testinukkeja.

Toiseksi ihmiset eivät tule taivaasta. Mormonit opettavat, että ihmiset syntyvät ensin henkitodellisuuteen ja heidät luodaan ruumiillisiksi vasta myöhemmin äidin kohtuun. Tämä ei ole kristillistä. Ihminen on alusta asti ruumiillinen olento. Uskontunnustuksessa sanotaan yksi juutalaisuuden ja kristinuskon ominaispiirre, joka puuttuu lähes kaikista muista uskonnoista: me uskomme, että myös ruumis nousee ylös kuolleista. Henki, sielu ja ruumis ovat kaikki yhden ainoan ihmisen eri näkökulmia. Siksi ihminen saa elämänsäkin yhtä aikaa ruumiin kanssa.

Sinä olet luonut minut sisintäni myöten,
     äitini kohdussa olet minut punonut.
     (Ps. 139:13)

Tänään on näköjään suppeiden vastausten päivä... :) Kysele tarkennuksia, kun kuitenkin joku jää askarruttamaan.
Marko Sagulin

Aani

• Konkari
    • Profiili
Onko ihminen täydellinen taivaassa?

Mietin sellaista, että tarkoittaako synnitön täydellistä?
Tuleeko meistä taivaassa Jeesuksen kaltaisia? Onko se mahdollista?

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Onko ihminen täydellinen taivaassa?
Mietin sellaista, että tarkoittaako synnitön täydellistä?
Tuleeko meistä taivaassa Jeesuksen kaltaisia? Onko se mahdollista?

Hei Aani!

Vastaus varmaan riippuu siitä, mitä täydellisellä tarkoitetaan. Jos täydellisyys merkitsee kaikkivaltiutta, niin eipä meistä sitten sellaisia tule. Jumalan ominaisuuksia meihin ei tule koskaan, mutta mutta täydellisiä ihmisiä tulee.

Tietämisemme on näet vajavaista ja profetoimisemme on vajavaista,
     mutta kun täydellinen tulee, vajavainen katoaa. (1. Kor. 13:9-10)

Tämä jae on keskellä tuttua rakkauden ylistystä, joten asiayhteydestä voidaan varmaan vääntää kättä. Minä kuitenkin ymmärrän niin, että tässä täydellisyydellä tarkoitetaan taivaassa saatavaa täydellisyyttä.

Me kaikki, jotka kasvot peittämättöminä katselemme Herran kirkkautta
     kuin kuvastimesta, muutumme saman kirkkauden kaltaisiksi, kirkkaudesta
     kirkkauteen. Tämän saa aikaan Herra, joka on Henki. (2. Kor. 3:18)

Tässä kohdassa ihan reilusti luvataan, että me muutumme Kristuksen kaltaisiksi. Asiayhteydestä käy ilmi, että Paavali puhuu tässä jopa maan päällä tapahtuvasta muutoksesta, jonka Henki saa aikaan. Paljon suuremmalla syyllä on siis ajateltava, että tämä muutos on paljon vahvempi taivaassa.

Nyt ilmoitan teille salaisuuden: Me emme kaikki kuole, mutta kaikki me muutumme,
     yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasuunan soidessa. Pasuuna soi, ja
     kuolleet herätetään katoamattomina ja me muut muutumme. Tämän katoavan
     on näet pukeuduttava katoamattomuuteen ja kuolevaisen kuolemattomuuteen.
     Mutta kun katoava pukeutuu katoamattomuuteen ja kuolevainen kuolemattomuuteen,
     silloin toteutuu kirjoitusten sana: - Kuolema on nielty ja voitto saatu. (1. Kor. 15:51-54)

En tiedä, mitä siis täydellisyyteen sisällytetään, mutta kyllä katoavainen ja kuolevainen ihminen on täydellinen taivaassa, jos hänestä kerran tulee katoamaton ja kuolematon.
Marko Sagulin

Aani

• Konkari
    • Profiili
Mutta äääh. Kristuksen kaltainen? Meistä tulee siis Kristuksen kaltaisia, mutta ei aivan, sillä meistä ei tule kaikkivaltiaita? Olen hieman sekaisin.

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Mutta äääh. Kristuksen kaltainen? Meistä tulee siis Kristuksen kaltaisia, mutta ei aivan, sillä meistä ei tule kaikkivaltiaita? Olen hieman sekaisin.

Hei Aani!

Asian voisi ajatella vaikka tällä tavoin: Jeesus oli sekä täysi ihminen että täysi Jumala. Meistä tulee taivaassa ihmisinä samanlaisia kuin Jeesuksesta, eli täydellisiä ihmisiä. Mutta meistä itsestämme ei tule koskaan jumalia. Tämän tarkemmin en tietenkään osaa sanoa, kun en ole taivaassa käynyt, mutta teoriassa tämä jako ehkä auttaa jäsentämään ajatuksia.
Marko Sagulin

Jaana

• Tulokas
  • *
  • Henkisiä mietteitä ja keskustelua vailla
    • Profiili
Onko taivas kaikille sama, jotka sinne pääsee, vai voiko taivas olla jotain sellaista mitä emme ketkään ole voineet kuvitella ennen pääsyä sinne? Entä onko taivas todella aurinkoinen vai Jumalan valon täyttämä paratiisi? Onko taivaassa olemassaolevia asioita mitä luonnontieteellisesti voidaan havaita, esimerkiksi virtaavia jokia, puita, pensaita, vihreää ruohoa, vai voiko taivas olla abstrakti olomuoto missä sinne lähteneet olennot kokevat mahdollisimman hyvää tai mielekästä olotilaa minkä yhdistäisimme osan tämän maailman koetuista tunnetiloista tai hyvyydestämme, eli toisin sanoen olemme jo se taivas tämän puoleisessa missä on tehtävä taivaamme toteen sikäli ruumis on sielun temppeli, sisäinen valo olisi sen tuonut? Joidenkin mielestä taivaassa ei jaksaisi elää ikuisuutta, kun siellä olisi valoa liikaa heidän mielestään iäisiksi ajoiksi, mutta minä olen aina kaivannut sellaisia paikkoja missä olisi puutarhan vehreys ja eteerinen yläilman usva ja jokien solina. Kun tämä maapallo tuli liian tärkeäksi ja viralliseksi, hyvyyteni siivet kantaisivat ainiaan luonnon rauhan tyyssijaan. Pimeydessä ei ole suotavaa voida hyvyyttään ja autuuttaan helpommaksi tehdä, koska se kertoo vampyyrien ja yöeläinten elon, niin että kaamos voittaisi kesän ajan, ja silloin elämä ei enää olisi lopunaikojen kuumimpina ilmasto-olosuhteinakaan hyvä selviytymiseen. Lisäksi vastaisin sellaisille jotka eivät edes haluaisi valon paratiisiin ainiaaksi, että parempi sekin kuin että luottaisin sielunvaelluksen opin seuraavaan elämään missä toivoisin olevani mikä vain eläin, merissä tai saaliina joillekin, kuka nyt sellaista sitten haluaisi, tulimme silloin ihmisiksi kun totesimme ettemme usko buddhalaisuuteen ja uskomme silloin Kristinuskoon. Kyse ei vaan ole tietenkään halusta minne haluamme, vaan että mikä mahdollisuus jää realismille ja mikä on totuutta sen verran uskon tahdon mukaisella tavalla että nämä toteutuvat yhdessä käsi kädessä, totuus, tahto, realismi ?       
Jaana Tuominen

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Hei Jaana,

Kysymys taivaasta on äärimmäisen kiehtova. Se kuuluu niihin tiedon rajamailla oleviin asioihin, jotka kiinnostavat juuri siksi, että mitään varmaa ei voida sanoa. Raamattu puhuu paljon taivaasta, mutta keskittyy lähes yksinomaan siihen, kuinka taivaaseen päästään. Millaista perillä on, sen tutkimiseen on sitten ikuisuus aikaa.

Suurin osa niistä raamatunkohdista, jotka luovat meille jotain mielikuvia taivaasta, on vertauskuvallisia. Niillä pyritään luomaan vaikutelmia taivaan olemuksesta, mutta sen todellisuutta ei voida tarkasti kuvatakaan. Onhan tilanne lähtökohtaisestikin tämä: Kukaan ei ole nähnyt Jumalaa, joten on käytännössä mahdoton kuvailla sitä, millainen Jumalan asuinsija on.

Kysymystä vaikeuttaa sekin, että maailmanlopun jälkeistä pelastuneiden taivasta ei vielä ole olemassakaan. On toki olemassa Jumalan asuinsija, mutta minun ymmärrykseni mukaan Raamattu puhuu siitä, että vasta kun tämä maailma loppuu, luodaan uusi taivas ja uusi maa. Siksi esimerkiksi kuoleman rajalla tapahtuneet kokemukset eivät voi olla raportteja siitä, miltä näyttää lopullisesta taivaasta.

Otan seuraavaksi käsittelyyn kaksi taivaskertomusta, joista ensimmäinen on Vanhasta testamentista. Jesajan kirjassa Jumala puhuu uudesta taivaasta ja uudesta maasta. Siinä kuvataan hyvin arkisesti taivaan elämää. Mutta se herättää myös muutamia kysymyksiä:

Uusi taivas ja uusi maa

Katso, minä luon uuden taivaan ja uuden maan. Menneitä ei enää muistella, ne eivät nouse mieleen. Ei, vaan te saatte iloita ja riemuita aina ja ikuisesti siitä, mitä minä luon. Katso, ilon kaupungiksi minä luon Jerusalemin, teen riemuitsevaksi sen kansan. Ja minä riemuitsen Jerusalemista, iloitsen kansastani. Ei siellä enää kuulu itkun ääntä, ei valitusta, eivät vastasyntyneet siellä enää kuole, ei yksikään, ei kuole vanhus, ennen kuin on elänyt päivänsä täyteen. Joka kuolee satavuotiaana, kuolee nuorena, jonka vuodet jäävät alle sadan, häntä surkutellaan. He rakentavat taloja ja saavat asua niissä, he istuttavat viinitarhoja ja nauttivat itse niiden hedelmän, ei niin, että he rakentaisivat ja toinen taloa asuisi, eikä niin, että he istuttaisivat ja toinen söisi hedelmän. Niin kuin puiden päivät, niin ovat minun omieni päivät. Minun valittuni saavat itse nauttia työnsä tuloksista. Enää he eivät näe vaivaa tyhjän vuoksi, eivät synny kuollakseen kohta, vaan he ovat Herran siunaama suku ja heidän vesansa pysyy heidän luonaan. Jo ennen kuin he kutsuvat, minä vastaan, kun he vielä esittävät pyyntöään, minä jo toteutan sen. Susi ja karitsa käyvät yhdessä laitumella, leijona syö heinää kuin härkä, ja käärmeen ruokana on maan tomu. Kukaan ei tee pahaa, kukaan ei vahingoita ketään minun pyhällä vuorellani, sanoo Herra. (Jes. 65:17-25)

Alleviivasin tästä kuvauksesta kaksi kohtaa. Ensimmäinen herättää suuren kysymyksen: Eikö taivas olekaan ikuinen? Onko taivas vain paikka, jossa eletään keskimääräistä onnellisempana, mutta vain rajallinen aika? Näin ei ole, koska Jeesuksen sanoista käy monessa kohdin ilmi, että taivaassa eletään ikuisesti: Sillä, joka uskoo Poikaan, on ikuinen elämä. (Joh. 3:36) Sen vuoksi voimme päätellä, että ainakin osa tuosta Jesajan kirjan kohdasta on vertauskuvallista puhetta.

Toinen alleviivaamani kohta on hyvin perinteinen näkymä lasten Raamattujen kuvituksista. Taivasta kuvataan paikaksi, jossa on eläimiä ja luontoa, ja jossa kaikki on niin hyvin, että edes eläinkunnassa ei ole taistelua tai kuolemaa. Mutta edellisen alleviivauksen vuoksi tämäkin herättää kysymyksen siitä, että onko kyseessä vain kielikuva, jolla pyritään kertomaan taivaan onnellisuudesta, vai onko siellä oikeasti tuollaista. Emme tiedä.

Toinen lainaus tulee Uudesta testamentista. Erityisesti Ilmestyskirjassa on kuvauksia, joiden pohjalta meillä on tapana luoda mielikuvia taivaasta. Niiden suhteen koen samaa epävarmuutta kuin tuon Jesajan kirjan kohdan kanssa. Ilmestyskirja on lähtökohtaisesti vertauskuvallinen näky. Ilmestyskirja alkaa sillä, kun Johannes näkee näyssä Jeesuksen. Hänen näkemänsä asiat ovat selvästi vertauskuvaa. Emme tule tapaamaan taivaassa Jeesusta, jolla sojottaa miekka suussa tai jonka silmät ovat tulta. Tuskin hän kävelee myöskään tähdet käsissään. Tämän vuoksi suhtaudun kaikkiin Ilmestyskirjan näkyihin vertauskuvallisesti - myös sen loppupuolella kerrottuihin taivaskuvauksiin.

Uusi Jerusalem

Yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli seitsemässä maljassaan seitsemän viimeistä vitsausta, tuli luokseni ja puhui minulle. Hän sanoi: "Tule, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon." Henki valtasi minut, ja enkeli vei minut suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui taivaasta, Jumalan luota. Se loisti Jumalan kirkkautta, se säihkyi kuin kallein jalokivi, kuin kristallinkirkas jaspis. Sitä ympäröi suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia, ja niitä vartioi kaksitoista enkeliä. Portteihin oli hakattu Israelin kahdentoista heimon nimet. Idän puolella oli kolme porttia, pohjoisessa kolme, etelässä kolme ja lännessä kolme porttia. Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. (Ilm. 21:9-14)

Näitä Raamatun viimeisiä lukuja luetaan mielestäni liian usein kirjaimellisina kuvauksina taivaasta. Niistä tulee mieleen jokin hehkuva ja loistava kaupunki, jossa olevia asioita on vaikea edes tarkasti nähdä kaiken loiston keskeltä. Ainakin minulle tulisi hyvin helposti mieleen, että ihmisetkin ovat kuin jotain eteerisiä enkeliolentoja, jotka jalokivikaupungin kaduilla leijuvat paikasta toiseen.

Alleviivasin jälleen kaksi kohtaa. Niistä käy ilmi, että Uusi Jerusalem ei lopulta edes ole kuvaus taivaasta. Tekstissä sanotaan, että kyse on vertauskuvasta, joka puhuu seurakunnasta, Kristuksen morsiamesta. Uusi Jerusalem kuvaa pelastettua seurakuntaa, niin uuden kuin vanhan liiton seurakuntia. Siksi minä ymmärrän nuo jakeet ja niitä seuraavat kuvaukset vertauskuvina pelastuksen todellisuudesta enemmän kuin kuvauksena taivaasta.

Vastaukseni on tähän mennessä ollut kuin savolaista tien neuvomista: Ensin kerrotaan ne vaihtoehdot, jonne ei kannata mennä. Minun mielestäni siis lähes kaikki taivaaseen liitetyt Raamatun kertomukset ovat enemmän tai vähemmän vertauskuvaa. Niillä halutaan korostaa jotain näkökulmaa taivaan olemuksesta, mutta ne eivät kerro mitään konkreettista. Keskeisintä on alleviivata sitä, miten upea ja hieno paikka taivas on.

Minulle kaikkein merkittävimmäksi taivasta kuvailevaksi raamatunkohdaksi on valikoitunut varsin yllättävä kohta. Mielestäni jotain hyvin todellista kerrotaan siinä hetkessä, kun Jeesus ilmestyy ylösnousemuksensa jälkeen opetuslapsille:

Jeesus ilmestyy apostoleille

Kun he vielä puhuivat tästä, yhtäkkiä Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille." He pelästyivät suunnattomasti, sillä he luulivat näkevänsä aaveen. Mutta Jeesus sanoi heille: "Miksi te olette noin kauhuissanne? Miksi teidän mieleenne nousee epäilyksiä? Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani: minä tässä olen, ei kukaan muu. Koskettakaa minua, nähkää itse. Ei aaveella ole lihaa eikä luita, niin kuin te näette minussa olevan." Näin puhuessaan hän näytti heille kätensä ja jalkansa. Kuitenkaan he eivät vielä tienneet, mitä uskoa, niin iloissaan ja ihmeissään he nyt olivat. Silloin Jeesus kysyi: "Onko teillä täällä mitään syötävää?" He antoivat hänelle palan paistettua kalaa ja näkivät, kuinka hän otti sen käteensä ja söi. (Luuk. 24:36-43)

Kun Jeesus nousi kuolleista, hän ei ollut henkiolento. Hän nousi kuolleista ruumiillisesti. Häntä pystyi koskettamaan ja hän söi ruokaa niin kuin ennen kuolemaansakin. Hänessä olivat jäljellä myös ristiinnaulitsemisen jälkiä, vaikka toisaalta hän pystyi ilmestymään myös muodoltaan vieraana, että esimerkiksi Emmauksen tien kulkijat eivät häntä tunnistaneet.

Uskontunnustuksessa lausumme, että uskomme ”ruumiin ylösnousemuksen”. Paavali opettaa, että kristitty nousee kuolleista niin kuin Kristuskin nousi:

Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. (Room. 6:5)
Sillä niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi. (1. Kor. 15:22)

Näiden kohtien pohjalta ajattelen, että taivas on hyvin käsinkosketeltava paikka. Raamattu alkaa opetuksella paratiisista, johon ihminen luotiin. Se kuvataan tavallisena, joskin erityisen onnellisena, elämänä. Syntiinlangennut maailmakin kuvastaa Jumalan luomistyötä konkreettisena asiana. Paluu takaisin Jumalan yhteyteen on siksi pikemminkin paluuta paratiisin todellisuuteen kuin johonkin henkimaailman todellisuuteen. Toki erojakin on oltava. Laitan tähän vähän pidemmän lainauksen Paavalin ylösnousemusopetuksesta:

Ylösnousemusruumis

Joku ehkä kysyy: "Millä tavoin kuolleet herätetään? Millainen ruumis heillä silloin on?" Mikä järjetön kysymys! Eihän se mitä kylvät tule eläväksi, ellei se ensin kuole. Ja kun kylvät, et kylvä tulevaa kasvia vaan pelkän siemenen, vehnänjyvän tai jonkin muun kasvin siemenen. Mutta Jumala antaa sille sellaisen varren kuin hän on nähnyt hyväksi, jokaiselle siemenelle sellaisen kuin sille kuuluu. Ei kaikkien elollisten ruumis ole samanlainen, vaan ihmisellä on oma ruumiinsa, nelijalkaisilla omansa, linnuilla omansa ja kaloilla omansa. On taivaallisia ja maallisia ruumiita, mutta taivaallisten loisto on aivan toisenlainen kuin maanpäällisten. Auringolla on oma loistonsa, kuulla omansa ja tähdillä omansa, ja toinen tähti loistaa toista kirkkaammin.

Samoin tapahtuu kuolleiden ylösnousemuksessa. Se, mikä kylvetään katoavana, nousee katoamattomana. Mikä kylvetään vähäpätöisenä, nousee kirkkaana. Mikä kylvetään heikkona, nousee täynnä voimaa. Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen. Onkin kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento." Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki. Ensimmäisenä ei siis ole hengellinen vaan ajallinen; vasta sen jälkeen tulee hengellinen. Ensimmäinen ihminen on maallinen, maasta lähtöisin, toinen ihminen on taivaasta. Millainen tuo maallinen ihminen oli, sellaisia ovat kaikki maalliset ihmiset, ja millainen tuo taivaallinen ihminen on, sellaisia tulevat olemaan taivaalliset ihmiset. Ja niin kuin me nyt olemme maallisen ihmisen kaltaisia, niin me tulemme kerran taivaallisen ihmisen kaltaisiksi. (1. Kor. 15:35-49)

Vaikka taivas on konkreettinen paikka ja siellä eletään ruumiillista elämää, on silti vaikea mieltää, millainen on synnitön, katoamaton, voimakas, ”kirkas” ja hengellinen ruumis. Jeesus tosiaan söi ja häntä pystyi koskettamaan, mutta toisaalta hän myös ilmestyi lukittujen ovien taakse ja rikkoi jotain maanpäällisen ihmisen rajoituksia. Hän myös opetti, etteivät taivaassa päde aivan kaikki maanpäällisen elämän säännöt: Ei ylösnousemuksessa oteta vaimoa eikä mennä vaimoksi. Ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa. (Matt. 22:30)

Kuten sanoin, vastasin hiukan kiertotietä. Mielestäni Raamattu ei kerro juurikaan mitään taivaan maantieteestä, biologiasta, arkkitehtuurista ja todellisuudesta. Eniten minulle avautuu sen kautta, millainen Jeesus oli ylösnousemuksensa jälkeen. Taivaan täytyy näet olla jonkin sellainen paikka, joka on suunniteltu hänen kaltaisilleen ylösnousseille olennoille.
« Viimeksi muokattu: 20.07.2022 - klo:10:09 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Marko Sagulin