Kirjoittaja Aihe: Helena Konttinen, unissasaarnaaja  (Luettu 5103 kertaa)

Nimimerkki

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Hei
(Minulla oli 3 muutakin kysymystä, mutta tartuin itse toimeen saadakseni niistä vastauksen toisaalta)
Mitä mieltä olet unissasaarnaaja Helena Konttisesta? Minusta hänellä on hyvää asiaa sanottavana, olen lukemassa hänen kirjaansa, hän suosittelee polvirukouksia, joita olenkin nyt ryhtynyt harjoittamaan kerran päivässä. Konttinen puhuu nöyryyteen menemisestä ja tarkoittaa sillä juurikin polvirukousta.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2014 - klo:11:55 kirjoittanut Nimimerkki »

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Tervehdys Nimimerkki!

En ole juurikaan tutustunut Helena Konttiseen aikaisemmin. Kysymyksesi innoittaman lueskelin Wikipediaa ja Mailis Janatuisen artikkelia aiheesta. Mailiksen kirjoitus oli mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu.

Helena Konttinen vaikuttaa olleen hyvin Raamatun Sanaan perehtynyt profeetta. Hänen profetiansa olivat suurelta osin sellaista profetiaa, josta Raamattu kertoo. Sekä Vanhan testamentin että Uuden testamentin profeettojen tärkein sanoma on ollut ihmisten herätteleminen ja palauttaminen Raamatun mukaiseen elämään. Profeetan lahja on usein sitä, että se tutkii ihmisen sydäntä ja paljastaa niitä asioita, joissa täytyy tehdä parannusta:

Jos sen sijaan kaikki profetoisivat ja joku epäuskoinen
     tai ulkopuolinen tulisi paikalle, hän joutuisi kaikkien
     koeteltavaksi ja tutkittavaksi ja hänen sydämensä
     salaisuudet paljastuisivat. Silloin hän heittäytyisi
     kasvoilleen maahan, rukoilisi Jumalaa ja tunnustaisi:
     "Jumala on todella teidän keskuudessanne."
     (1. Kor. 14:24-25)

Synnin paljastaminen on yksi Pyhän Hengen toimintatavoista, ja profeetoiksi kutsutut ihmiset toimivat tässä tehtävässä Pyhän Hengen työkaluina. Jeesus kertoi, mitä tapahtuu, kun hänen taivaaseenastumisensa jälkeen Pyhä Henki alkaa toimia seurakunnassa:

Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi,
     että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi
     tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän
     hänet luoksenne, ja hän tulee ja paljastaa, että
     maailma on väärässä, hän paljastaa, mitä on synti,
     mitä vanhurskaus ja mitä tuomio. (Joh. 16:7-8)

Profetioihin joskus kuuluvat myös ennustukset tulevasta. Mailis kirjoitti tuossa artikkelissaan, että kaikkien tulevaisuuden, erityisesti maailman loppua koskevien, ennustusten kohdalla Helena Konttisen sanat eivät osuneet kohdalleen. Tulevaisuudesta puhuttaessa profetioiden suhteen onkin oltava hyvin varuillaan. Etukäteen kun ei voida tietää, mikä tulevaisuutta koskevan profetian todellinen tarkoitus on.

1. Kertoa, mitä todella tulee tapahtumaan.
Raamattu sanoo, että väärän profeetan ennustukset eivät toteudu.

Jos alatte kysellä mielessänne, mistä tiedätte,
     mikä sana ei ole lähtöisin Herralta, muistakaa
     tämä: Jos se, mitä profeetta puhuu Herran nimissä,
     ei toteudu, se ei ole Herran sanaa vaan väärän
     profeetan röyhkeää puhetta. Älkää kuulko häntä.
     (5. Moos. 18:21-22)

2. Käynnistää ihmisissä prosessi
Kovin moni tuskin uskaltaa väittää, että Raamatun Joona olisi ollut väärä profeetta - vaikka hänen julistuksensa ei toteutunut. Hänen julistuksensa oli määrä saada ihmisissä aikaan parannus.

Joona lähti kulkemaan kaupungissa ensimmäistä
     päivänmatkaa ja huusi: "Enää neljäkymmentä päivää,
     sitten Ninive hävitetään!" Sen kuultuaan Niniven
     asukkaat uskoivat Jumalaan. He julistivat paaston,
     ja niin ylhäiset kuin alhaisetkin pukeutuivat säkkivaatteeseen.
     (Joona 3:4-5)

Jumala näki, että he kääntyivät pahoilta teiltään.
     Niin hän muutti mielensä eikä sallinutkaan onnettomuuden
     kohdata niniveläisiä, vaikka oli sanonut tuhoavansa heidät.
     (Joona 3:10)

Joona pani tämän kovin pahakseen ja suuttui.
     Hän rukoili Herraa ja sanoi: "Voi, Herra! Enkö minä
     tätä sanonut, kun olin vielä omassa maassani?
     Siksihän minä ensiksi lähdin pakoon Tarsisiin.
     Minä tiesin, että sinä olet anteeksiantava ja laupias
     Jumala, sinä olet kärsivällinen ja sinun hyvyytesi on
     suuri. Sinä olet aina valmis luopumaan rangaistuksesta,
     jolla olet uhannut. (Joona 4:1-2)

En pysty arvioimaan, olivatko Helena Konttisen ennustukset vääriä ennustuksia, vai oliko niiden tarkoitus olla puhutteluja, jotka käynnistävät kuulijoissa halun kääntyä Jumalan puoleen. Sen tietävät lopulta vain ne ihmiset, jotka hänen saarnojaan kuulivat.

Konttisen saarna- ja profetointityön ehkä erikoisin piirre oli hurmospuhe. Profetian lahja näkyy eri profeetoissa hyvin eri tavoin. Raamatussa esimerkiksi profeetta Hesekiel tuli välillä mykäksi tai liikuntakyvyttömäksi, ja hänen oli määrä erilaisilla havainnollisilla näytelmillä viestittää sanomaansa. Profeetta Jeremiasta puolestaan kerrotaan, että hän koki Jumalalta saamansa sanat joskus niin vaikeiksi, että halusi kieltäytyä siitä häpeästä ja vaivasta, jota hänen olisi kuulunut kantaa. Hurmos mainitaan myös yhdeksi profeettojen työkaluksi:

Sen jälkeen tulet Jumalan kukkulalle Gebaan, missä
     on filistealaisten vartiosto. Saapuessasi kaupunkiin
     tapaat joukon profeettoja, jotka ovat tulossa
     uhrikukkulalta. Heidän edellään soivat harput ja rummut,
     huilut ja lyyrat, ja he ovat hurmoksissa. (1. Sam. 10:5)

"Mutta olkoon nyt, hakekaa tänne soittaja!" Kun soittaja
     näppäili harppua, Herran käsi tuli Elisan päälle ja hän
     julisti: ... (2. Kun. 3:15-16a)

Olen nyt muodostanut mielipiteeni Helena Konttisesta yhden, tosin aika pätevän tuntuisen, artikkelin pohjalta. Ylipäätään pitäisin tärkeänä, että mitään sananjulistusta ei arvioitaisi puhtaasti sen perusteella, kuka sitä on julistanut. Tärkeintä on arvioida sitä, mitä on julistettu. Erityisen tärkeää tämä on profetioiden ja Hengen ilmoitusten kohdalla. Niiden merkitys kun on yleensä hyvin tilannekohtainen. Jumalan Sana antaa kristilliselle elämälle pysyvät Raamit. Pyhä Henki on uskon käyttövoima, joka esimerkiksi kohti käyvillä profetioilla saa ihmisen heräämään ja tarkistamaan omaa elämäänsä Jumalan Sanan suuntaan. Konttinen vaikutti tehneen hyvää ja uskollista työtä tällaisessa profeetan tehtävässä.

Hieman pisti noissa kahdessa artikkelissa silmääni se, että Helenan kuoleman jälkeen pystytettiin liike Helenan työn ympärille. Profeettojen tehtävänä on olla osa seurakuntaa omilla paikoillaan - ei seurakunnan, liikkeen tai lahkon keulakuvina.
Marko Sagulin

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Moderaattorin kommentti: Pari viestiä poistettu. Olivat luonteeltaan Konttisesta kertovan kirjan arviointeja, eivät jatkokysymyksiä viestiketjuun. Marko
« Viimeksi muokattu: 16.03.2014 - klo:14:15 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Marko Sagulin