Kirjoittaja Aihe: Onko itsetyydytys syntiä?  (Luettu 79316 kertaa)

vieras

  • Vieras
onko itsetyydytys syntiä?


EDIT: Otsikko muokattu.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2007 - klo:01:08 kirjoittanut Nettipappi Marko »

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 153
    • Profiili

Moi!

Itsetyydytys on aihe, josta ei juurikaan puhuta. Siksi siihen liittyy monia ajatuksia ja uskomuksia. Niitä on omiaan lisäämään sekin, että myöskään Raamattu ei puhu mitään itsetyydytyksestä. Useimmiten ajattelumalli tuntuu olevan, että itsetyydytys pyritään tavalla tai toisella perustelemaan synniksi. Lopputulos päätetään ennen kuin edes tutkitaan, mitä aiheesta sanotaan Raamatussa.

Niin kuin olen tainnut jo useammassakin vastauksessani tällä palstalla todeta, pitää olla erittäin varovainen, jos haluaa julistaa synniksi jotain, mitä ei Raamatussa synniksi sanota. "Kaiken varalta" riittävän ankara Raamatun tulkitseminen on yhtä väärin kuin se, että tulkitsee sitä "löysästi", eli ei kuuntele, mitä siellä sanotaan. Täysin oikein on vain se, että tietää tarkasti, mitä sanotaan - ja elää sen mukaan.

Tällaisella esipuheella ajan tietenkin itseni melkoiseen pussiin. En minä tiedä kaikkea tarkasti. Mutta yritetään nyt jotain aiheesta pohtia.

Ensinnäkin Jumala loi ihmisen seksuaaliseksi olennoksi. Seksuaalisuus ei ole itsessään väärin. Päinvastoin seksuaalisuus on luotu nautittavaksi asiaksi, mikä käy hyvin ilmi esimerkiksi Laulujen laulusta tai 1. Kor. 7. luvun seksuaaliopetuksesta, jossa Paavali kieltää aviopuolisoita lopettamasta seksin harrastamisen, jottei himo kasva liian suureksi. Seksuaalisuus ei ole vain lapsien tekemistä varten. Ihmisen kyky kiihottua ja laueta on Jumalan luoma asia. Itsessään se ei siis voi olla syntiä.

Toki Jumalan luomistyötä voidaan käyttää monella tapaa väärin. Seksuaalisuuteen on annettu aika tarkkojakin ohjeita, koska hienona ja herkkänä asiana sitä voidaan käyttää todella vahingollisesti. Joten toisaalta joku painoarvo saattaa olla sillä, että itsetyydytyksestä Raamattu ei sano mitään. Asia ei varmasti ollut tuntematon Raamatun aikoina. Siksi kysymystä itsetyydytyksestä ei mielestäni voida kääntää niin, että Raamattu vaikenee itsetyydytyksestä siksi, että se on ilmiselvästi kielletty asia. Ovathan myös varastaminen, tappaminen ja aviorikokset ilmiselvästi vääriä asioita, mutta niistä puhutaan Raamatussa paljon.

Raamatussa on mielestäni kaksi kohtaa, jotka ovat tarpeellisia käsitellä tässä yhteydessä. Ensimmäinen on tärkeä siksi, että sitä käytetään usein väärin.

     Silloin Juuda sanoi Onanille: "Makaa veljesi lesken kanssa, täytä velvollisuutesi
     hänen lankonaan ja herätä eloon veljesi suku." Mutta Onan tiesi, ettei lasta pidettäisi
     hänen omanaan, ja aina kun hän makasi kälynsä kanssa, hän antoi siemenensä mennä
     maahan, ettei antaisi jälkeläisiä veljelleen. Herran silmissä hänen tekonsa oli paha,
     ja siksi Herra antoi hänenkin kuolla. (1. Moos. 38:8-10)


Vanhan testamentin laissa oli säädös, jonka mukaan lapsettomana kuolleen miehen veljen tulee ottaa leski vaimoksi. Heidän ensimmäinen lapsensa lasketaan kuoleen veljen jälkeläiseksi. Onan ei halunnut täyttää tätä tehtävää. Siksi Jumala rankaisi häntä.

Onanin tapausta on virheellisesti sovellettu itsetyydytykseen. (Kuulemma onanointi saa nimensä juuri Onanista.) Onania ei kuitenkaan rangaistu itsensä miellyttämisestä. Ei ole kiellettyä harrastaa seksiä puhtaasti mielihyvän saamiseksi. Onanin virhe oli se, ettei hän täyttänyt Jumalan asettamaa velvollisuutta veljeään kohtaan. Tätä raamatunkohtaa ei siis saa käyttää perusteluna itsetyydytystä vastaan.

Toinen kohta on jo merkittävämpi:

     Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita
     häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. (Matt. 5:28)


Tämäkään kohta ei puhu itsetyydytyksestä. Mutta se puhuu jostain, mikä liittyy usein itsetyydytykseen. Jos itsetyydytykseen liittyy pornografinen materiaali tai muu vastaava itsensä kiihottaminen, ollaan rikottu Jeesuksen käskyä elää myös ajatusten tasolla siveellisesti. Raamattu opettaa, että seksi on varattu ainoastaan ihmisten kahdenkeskiseksi asiaksi. Aviopuolisolle varattua ainutlaatuisuutta ei saa särkeä edes asenteiden ja ajatusten tasolla, vaan koko elämän pitäisi kaikkineen suuntautua ainutlaatuista avioliittoa kohti.

On kuitenkin huomattava, että siveettömät ajatukset eivät ole sama asia kuin itsetyydytys. Hyvin usein ne liittyvät toisiinsa, mutta terveeseen synnintuntoon kuuluu se, että osaa erottaa oikeat ja väärät asiat toisistaan. Ihmisen kuuluu tuntea syyllisyyttä siitä, että antaa ajatuksensa vaellella himoissa, jotka Jeesus opetuksessaan kieltää. Mutta terve syyllisyydentunto ja vapauttava anteeksisaaminen muuttuu ahdistuksen kierteeksi, jos ihmisen kykyä laueta pidetään jumalattomana asiana.

Monesti tällainen ahdistus muuttuu kierteeksi, jossa ihminen pakenee hakemaan lohtua siitä, mistä kokee syyllisyyttä. Himo muuttuu yhä raskaammaksi, jos himon kohteeseen ei pysty suhtautumaan järkevästi. Itsetyydytys on ihmiselle mielihyvän lähde. Kaikkeen mielihyvää tuovaan ihminen pystyy jäämään koukkuun sairaalloisesti.


En ehkä ole osannut vastata kovin jäsennellysti. Alkuperäiseen kysymykseesi, "onko itsetyydytys syntiä", voisin tiivistetysti sanoa:

- Raamattu ei puhu itsetyydytyksestä. On riskialtista nimetä synniksi sellainen asia, jota Raamattu ei nimeä synniksi.
- Raamattu kuitenkin käskee ihmisiä olemaan siveellisiä ajatuksiltaan. Jos itsetyydytys saa ihmisen toimimaan joitain Raamatun ohjeita vastaan, on se mielestäni väärin.

Jatkokysymyksiä tai vastaväitteitä saa esittää tällä palstalla. Keskusteluun voi osallistua pohdintapalstan puolella, jossa sama aihe jo pyöriikin. Sinne pääset tästä linkistä.
Marko Sagulin

Elfslayer

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Eikö itsetyydytyksessä kuitenkin himoita omaa ruumista?
Respect life, go vegan!

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 153
    • Profiili

Hei Elfslayer!

Ajatuksesi on minulle hieman uusi. Tai en ole oikein osannut ajatella kysymystä tuolta kannalta. Jos itsetyydytyksessä kuitenkin olisi kyse itsensä himoitsemisesta, niin sekään ei tekisi asiasta automaattisesti syntiä.

Mielestäni himo itsessään ei ole hyvä tai paha asia. Ajattelen, että himo tarkoittaa erittäin suurta halua. Nälkään nääntyvä himoitsee ruokaa, eikä se ole syntiä. Samoin aviopuolisot saavat himoita toisiaan - ja se on suorastaan toivottavaa - eivätkä he tee syntiä.

Kymmenessä käskyssä sanotaan himosta seuraavaa:

     Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä
     hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään,
     mikä on lähimmäisesi omaa. (2. Moos. 20:17 KR38)


     (Lainaus on vanhasta käännöksestä, koska siinä sanotaan "himoita" siinä kohden,
     missä nykykäännöksessä sanotaan "tavoitella")

Oman ruumiin himoitseminen on ehkä kieroutunutta, mutta himon näkökulmasta se ei ole syntiä, koska siinä ei himoita mitään toiselle kuuluvaa. Ja oman ruumiin himoitseminen ei istu myöskään "älä tee aviorikosta" käskyn alle. Aviorikoksen tekeminen yksinään ei oikein ole mahdollista. Aviorikos on sitä, että kahden ihmisen välinen seksuaalinen suhde ei pysy ainutlaatuisena, vaan siihen tulee kolmas osapuoli. Tämän voi Raamatun mukaan tehdä ennen tai jälkeen avioliiton sekä ajatuksissaan että fyysisesti. Oma ruumis ei kuitenkaan ole kolmas osapuoli.
Marko Sagulin

Elfslayer

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Emmehän kuitenkaan oikeasti kuulu itsellemme...

:)
Respect life, go vegan!

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 153
    • Profiili

Tuo on kovin filosofinen ajatus, eikä sillä voi perustella kysymystä itsetyydytyksestä suuntaan tai toiseen. Toisaalta Raamatussa on lausahduksia, joissa meitä kehotetaan elämään toisia ajatellen ja Jumalaa ajatellen:

    Ja hän on kuollut kaikkien puolesta, jotta ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen vaan
     hänelle, joka on kuollut ja noussut kuolleista heidän tähtensä. (2. Kor. 5:15)


Mutta toisaalta yhtä selvästi sanotaan sekin, että ihmisellä on oikeus nauttia elämästään - "elää omaa elämäänsä" - ja että hänellä on oikeasti jotain omaakin, vaikka se lähtökohtaisesti olisikin Jumalan lahjaa.

     Minä oivalsin, ettei ihmisellä ole muuta onnea kuin iloita ja nauttia elämän hyvyydestä.
     Mutta Jumalan lahja on sekin, että ihminen saa vaivannäkönsä keskellä syödä ja juoda
     ja nauttia elämän antimista. (Saarn. 3:12-13)

     Niinpä olenkin havainnut, että on oikein ja paikallaan syödä ja juoda ja nauttia elämästä
     kaiken sen vaivan keskellä, jota ihminen näkee vähinä Jumalan antamina elinpäivinään
     auringon alla; sellainen on hänen osansa. Jumalan lahja on sekin, että hän antaa
     rikkautta ja omaisuutta ja sallii ihmisen käyttää sitä ja saada siitä osansa ja iloita kaiken
     vaivannäön keskellä. (Saarn. 5:17-18)


Esimerkiksi Pietari sanoi Ananiakselle, kun tämä oli yrittänyt omaisuudellaan pettää seurakuntaa ja Jumalaa, että suotta hän sellaista teki. Hän ihan oikeasti omisti ne asiat, joilla hän yritti pettää:

     Tilahan oli sinun, kun et vielä ollut myynyt sitä, ja sinun olivat myös rahat, kun sen
     myit. Kuinka saatoit ryhtyä tällaiseen tekoon? Et sinä ole valehdellut ihmisille, vaan
     Jumalalle." (Ap. t. 5:4)


Ja yksi merkittävimpiä itsensä rakastamisesta kertovia kohtia on rakkauden kaksoiskäsky:

     Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. (Matt. 22:39b)

Siinä ei sanota, että rakasta lähimmäistäsi mutta älä itseäsi. Lähimmistä on rakastettava yhtä paljon kuin itseäänkin rakastaa. Eli itseään saa siis rakastaa. Ja silloin saa elää myös itsensä hyväksi.
Marko Sagulin

cosmo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Itsetyydytys ON SYNTIÄ mielestäni, koska en ainakaan tunne pyhittyväni sitä tehdessä koskaan. Enemmänkin tunnen häpeää sitä tehdessäni.

Mutta SEKSUAALISET TUNTEET OVAT NORMAALEJA.

Siksi on vain vaikea joskus olla masturboimatta, mutta pakko kai pyytää Jeesukselta apua tässäkin asiassa. Tai sitten, jos Jumala suo, löytää kumppani.

// Minkätakia se on syntiä myös mielestäni on, koska se vie mukanaan. Siitä tulee aina pakkomielle. Kun teet sitä haluat tehdä uudestaan ja se estää elämää Kristuksessa ja syyllisyyden takia haittaa toimintaasi.

EN USKO, että se estää taivaaseen pääsyä, mutta uskon että se estää elämää Jumalan tahdon mukaisesti, joten elämästäsi ei ainakaan sen parempaa tule runkatessa kotona. JUMALA HALUAA TÄYTTÄÄ TARPEESI MYÖS SEKSUAALISET useissa tapauksissa. On tosin olemassa ihmisiä, jotka Jumala suunnitelmansa mukaisesti on valinnut naimattomiksi kuten Paavali eikö?

Mutta mikäli kuljet Jumalan teitä tunnet eläväsi sitä elämää mitä sun pitääkin elää, joten vaikka eläisit naimattomana, Jumala antaa täyttymyksen elämällesi ilman seksiäkin.

Tosin suurin osa ihmisistä on tarkotettu varmaan naimisiin.
« Viimeksi muokattu: 13.09.2008 - klo:23:46 kirjoittanut cosmo »

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 153
    • Profiili

Hei Cosmo!

Kirjoitit rohkeasti ja avoimesti. Yritän vastata sen arvoisesti.

Itsetyydytys ON SYNTIÄ mielestäni, koska en ainakaan tunne pyhittyväni sitä tehdessä koskaan. Enemmänkin tunnen häpeää sitä tehdessäni.

On ensiarvoisen tärkeää olla tekemättä sellaista, mikä saa ihmisen häpeämään itseään Jumalan edessä. Ihmisen ei ole hyvä tehdä vastoin omatuntoaan, niin kuin muistaakseni Lutherkin sanoi. Sellainen toiminta saa ihmisen elämään jatkuvan paineen alla, eikä huono omatunto missään tapauksessa rakenna ehjää suhdetta Jumalaan. Jos omatunto varoittaa jostain asiasta, silloin ei saa tehdä niin:

     Me tiedämme, ettei epäjumalia ole olemassa, on vain yksi ainoa Jumala. ... Mutta kaikilla ei
     tätä tietoa ole. Tottumuksesta epäjumaliin jotkut lihaa syödessään edelleenkin ajattelevat,
     että se on epäjumalille uhrattua, ja tämä tahraa heidän epävarman omantuntonsa. Ei ruoka
     vie meitä lähemmäs Jumalaa. Emme menetä mitään, jos jätämme syömättä, emmekä voita
     mitään, jos syömme. Pitäkää kuitenkin huoli siitä, ettei tämä teidän vapautenne saa heikkoja
     kompastumaan. (1. Kor. 8:4b, 7-9)

     Herraan Jeesukseen luottaen tiedän varmasti, ettei mikään ole sinänsä epäpuhdasta.
     Mutta jos joku pitää jotakin epäpuhtaana, hänelle se on epäpuhdasta. (Room. 14:18)


Mutta yhtä tärkeää on ymmärtää, että yksittäisen ihmisen omatunto ei voi tehdä lisäyksiä Jumalan sanaan. Kysymys itsetyydytyksestä on siksi vaikea, että Raamattu ei puhu siitä. Jos Raamattu käyttäisi sanaa itsetyydytys ja lisäisi sen jälkeen maininnan, onko se oikein vai väärin, olisi tilanne huomattavasti selkeämpi. Ihan äskettäin pidin saarnan aiheesta "kristityn vapaus". Pyhän epistolatekstinä oli Paavalin sana:

     Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte
     juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä. Ne ovat vain sen varjoa, mikä on tulossa;
     todellista on Kristuksen ruumis. Teidän voittajan palkintoanne ei saa riistää teiltä kukaan,
     joka nöyryyttää itseään kieltäymyksin, vajoaa näkyihinsä ja palvoo enkeleitä. Sellaisen
     ihmisen tekevät hänen omat tyhjät ajatuksensa ylpeäksi, eikä hänellä ole yhteyttä
     Kristukseen, päähän, joka huolehtii koko ruumiista ja pitää sitä nivelten ja jänteiden
     avulla koossa, niin että se kasvaa Jumalan tarkoittamalla tavalla. Jos kerran olette
     yhdessä Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkuvoimien ulottuvilta, miksi yhä
     käyttäydytte tämän maailman mukaisesti ja alistutte sellaisiin sääntöihin kuin "älä tartu",
     "älä maista", "älä kosketa"? Tämä kaikkihan koskee sellaista, mikä käytön jälkeen häviää.
     Kysymys on vain ihmisten käskyistä ja opeista. Nämä omatekoista hurskautta, nöyryyden
     harjoitusta ja ruumiin kurittamista vaativat käskyt tosin näyttävät viisailta, mutta
     todellisuudessa ne ovat arvottomia ja tyydyttävät vain ihmisen ylpeyttä. (Kol. 2:16-23)


Saarnaa valmistellessa tulin yhä vain vakuuttuneemmaksi siitä, että Jumalan tahdon tiellä on kaksi ojaa, joihin voi pudota: Jumalan sanan vähättely tai Jumalan sanan tiukentaminen. Oikealla tiellä pysymiseksi on siis ensinnäkin tutkittava ahkerasti Raamattua. Ja toiseksi on toimittava niin kuin sinä sanoit:


Lainaus
pakko kai pyytää Jeesukselta apua tässäkin asiassa.

Kaikki häpeää aiheuttavat asiat ovat siitä erityisen vahingollisia, että niiden takia hävettää mennä Jumalan eteen. Oikeaa tietä etsiessä ei voi tehdä pahempaa virhettä kuin sen, että välttelee Jumalaa. Häpeää kokeva ihminen sokaistuu ja ajattelee, että on parempi vältellä Jumalaa siihen asti, kunnes saa sen häpeää aiheuttavan asian itse korjattua. Se on käsittämätöntä ylpeyttä ja itsekkyyttä. Ei ole mitään parempaa kuin mennä syntiensä kanssa Jumalan luo ja pyytää apua. Niin kuin hieno hengellinen laulu sanoo: "Siksi älä koskaan lähde, älä minkään synnin tähden, ristin luota pois. Ristin luota pois."


Lainaus
Minkätakia se on syntiä myös mielestäni on, koska se vie mukanaan. Siitä tulee aina pakkomielle. Kun teet sitä haluat tehdä uudestaan ja se estää elämää Kristuksessa ja syyllisyyden takia haittaa toimintaasi.

Tämä on myös erittäin hyvä ja tärkeä näkökulma. Pakkomielle kahlitsee ihmisen. Mutta toisaalta sekään ei itsessään vielä kerro, onko se pakkomielteen kohde syntiä. Ihmisellä voi tulla pakkomielteitä työtä, rahaa, harrastuksia yms. kohtaan. Vaikka ne itsessään ovat aivan hyviä asioita, pakkomielle ei ole. Itsetyydytyksen yksi vaara on, että siihen muodostuu kierre: itsetyydytys aiheuttaa syyllisyyttä - syyllisyyttä paetaan itsetyydytykseen, joka tuottaa mielihyvää - syyllisyys vain pahenee.


Lainaus
JUMALA HALUAA TÄYTTÄÄ TARPEESI MYÖS SEKSUAALISET useissa tapauksissa. On tosin olemassa ihmisiä, jotka Jumala suunnitelmansa mukaisesti on valinnut naimattomiksi kuten Paavali eikö?
Mutta mikäli kuljet Jumalan teitä tunnet eläväsi sitä elämää mitä sun pitääkin elää, joten vaikka eläisit naimattomana, Jumala antaa täyttymyksen elämällesi ilman seksiäkin.

Ihminen on luotu sellaiseksi, että hän tarvitsee toisen ihmisen vierelleen. Ja Jumalan luomistyöhön kuuluu, että tarvitseminen ei ole pelkästään henkistä laatua. Mikään uskonnollinen kokemus tai Jumalan tunteminen ei tätä tarvetta poista. On ihmisiä, joilla ei ole seksuaalista halua. Ja on ihmisiä, jotka ovat päättäneet seksuaalisesta halusta huolimatta elää ilman sukupuolikumppania. Suurin osa ihmisistä kuitenkin valitsee puolison. Jumala ei tee sukupuolista täyttymystä koskevaa valintaa ihmisen puolesta - paitsi niissä tapauksissa, joissa ihminen syntyy ilman sukupuolista kykyä.

Olen samaa mieltä kanssasi, että Jumala voi antaa elämään täyttymyksen ilman seksuaalisuuttakin. Nykyinen yhteiskunta on vain niin kurja, että se opettaa, että ihminen on jotenkin vajaa, jos hänellä ei ole seksikokemuksia ja säännöllistä seksuaalista elämää. Elämme kulttuurissa, jossa ihmisen pitää saada kaikki, mitä hän haluaa. Ja heti. Jos ei ole varaa, ota lainaa. Jos puolestaan tunnet seksuaalista halua, muttet halua kantaa vastuuta, ryhdy irtosuhteisiin. Mutta kun ihminen ei voi koskaan saada kaikkea. Elämän täyttymyksen saavuttaminen ilman aviopuolisoa ei välttämättä tarkoita, että seksuaalisen elämän alueella kaikki olisi niin kuin ihminen haluaa. On kysymys valinnoista.
Marko Sagulin

Sir JoN

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 97
  • απολογία
    • Profiili
    • Facebook
- Raamattu ei puhu itsetyydytyksestä. On riskialtista nimetä synniksi sellainen asia, jota Raamattu ei nimeä synniksi.
Voidaanko samaa analogiaa soveltaa esim. nekrofilian ja pedofilian kanssa? Jos ei, niin miksi ... jos se, että jotain ei kielletä suoraan Raamatussa, olisi osoitus jonkin asian oikeellisuudesta, niin silloin ei olisi mitään väärää myöskään huumeiden käytössä, koska Raamattu ei puhu niistä mitään. Sama pätee tietokonevirusten levittämiseen, dopingiin, teollisuusvakoiluun ja moneen muuhunkin asiaan. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

- Raamattu kuitenkin käskee ihmisiä olemaan siveellisiä ajatuksiltaan. Jos itsetyydytys saa ihmisen toimimaan joitain Raamatun ohjeita vastaan, on se mielestäni väärin.
Onko kenelläkään minkäänlaista näyttöä siitä, että joku voisi masturboida "siveellisesti"?
"When I get sad, I stop being sad & be awesome instead. True story"

Sir JoN

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 97
  • απολογία
    • Profiili
    • Facebook
Mielestäni himo itsessään ei ole hyvä tai paha asia. Ajattelen, että himo tarkoittaa erittäin suurta halua.
(Room. 7:7) ja (Jaak. 1:15) voidaan aivan perustellusti väittää, että Raamatun mukaan himo jo itsessään on syntiä.
"When I get sad, I stop being sad & be awesome instead. True story"

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 153
    • Profiili

Hei Sir JoN!

Voidaanko samaa analogiaa soveltaa esim. nekrofilian ja pedofilian kanssa? Jos ei, niin miksi ... jos se, että jotain ei kielletä suoraan Raamatussa, olisi osoitus jonkin asian oikeellisuudesta, niin silloin ei olisi mitään väärää myöskään huumeiden käytössä, koska Raamattu ei puhu niistä mitään. Sama pätee tietokonevirusten levittämiseen, dopingiin, teollisuusvakoiluun ja moneen muuhunkin asiaan. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Raamattu ei tosiaan käytä mitään noita ilmiöitä kuvaavia sanoja. Mutta Raamattu kieltää lain rikkomisen ja käskee kunnioittaa esivaltaa. Jokainen noista asiosta on lain vastainen ja siksi myös Raamatun sanan rikkomista. Doping on vain maallisessa laissa määritelty rikokseksi, mutta esimerkiksi varastaminen, jota myös teollisuusvakoilu on, on myös kymmenessä käskyssä määritelty synniksi.

Törmään itsekin tuohon havaitsemaasi vaikeuteen esim. kysymyksestä avoliitosta. Aina kun käytetään jotain muuta sanaa kuin Raamattu käyttää, ihmiset helposti keksivät, että se ei olekaan syntiä. Tällä foorumillakin minulle on sanottu, että avoliitto ei voi olla väärin, koska Raamatusta ei löydy täsmälleen näillä sanoilla lausetta: "älä harrasta sukupuoliyhteyttä kihlakumppanisi kanssa ennen vihkimistä". Olet siis aivan asian ytimessä, kun etsit Jumalan sanan todellista merkitystä.

Lainaus
Onko kenelläkään minkäänlaista näyttöä siitä, että joku voisi masturboida "siveellisesti"?

Kysymys itsetyydytyksestä on juuri tästä syystä vaikea. Mielen hallitseminen lienee täydellinen mahdottomuus. Jaakobin kirjeessä kehutaan, että pelkästään kielensä hillitseminen on osoitus täydellisyydestä. Ja mielestäni puheet ovat sentään helpommin hallittavissa kuin ajatukset. Onko siis mahdollista masturboida siveellisesti? En tiedä.

Siksi pidän erittäin tärkeänä sitä, että yritetään pysyä mahdollisimman tarkasti Raamatun käskyissä ja erotella se, mitä siellä sanotaan ja mitä siellä ei sanota. Uskon, että Jumala on käsittämättömässä viisaudessaan osannut nämäkin asiat sanoa juuri niin kuin ihmiselle on parasta. Synnintunnon ja syyllisyyden kysymyksissä on näet erittäin tärkeää, että ihminen kokee syyllisyyttä oikeista asioista, eikä koe syyllisyyttä sellaisesta, mistä ei tarvise kokea.

Tämän vuoksi minä en sano itsetyydytystä synniksi, koska Raamattu ei siitä puhu. Siveettömät ajatukset on puolestaan sellaisiksi sanottava. Voi olla, että näitä ei käytännössä voi koskaan erottaa toisistaan, ja siksi kristityn on tehtävä asiasta johtopäätökset. Mutta minä en vain voi ottaa suurempaa auktoriteettia itselleni, mitä Raamatulla on. Siksi erotan nämä asiat toisistaan.

(Room. 7:7) ja (Jaak. 1:15) voidaan aivan perustellusti väittää, että Raamatun mukaan himo jo itsessään on syntiä.

En itse ole aivan samaa mieltä. Tuo Roomalaiskirjeen kohta viittaa 9. ja 10. käskyyn, joissa kielletään himoitsemasta esim. lähimmäisen aviopuolisoa tai muita lähimmäiselle kuuluvia asioita. Sen käskyn valossa esimerkiksi oman puolison himoitseminen ei mielestäni ole ollenkaan väärin. Jaakobin kirjeen kohta taas puhuu siitä, miten himo synnyttää synnin. Eli himo itsessään jätettiin tässä kohdassa synnin ulkopuolelle. Toki esim. 10 käskyä nimenomaan sanoo, että lähimmäisen puolison tahi omaisuuden himoitseminen on jo itsessään väärin, mutta juuri tätä kyseistä kohtaa on vaikea käyttää himon itseisarvon määrittelemiseksi synniksi.
Marko Sagulin

speedstream

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 92
    • Profiili

miksi jumala loi pelit ja vehkeet jos niitä ei saisi käyttää?

Hammastahna

  • Vieras
Doping on vain maallisessa laissa määritelty rikokseksi

Dopingin käyttö on laillista, mutta myyminen on rikollista. Logiikkasi mukaan myös alkoholi on laitonta.

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 153
    • Profiili

Hei, Speedstream!

miksi jumala loi pelit ja vehkeet jos niitä ei saisi käyttää?

Älä pahastu, mutta vastaan hieman provosoivalla vastakysymyksellä: Miksi Jumala loi kädet, jos niillä ei saa lyödä? Tai miksi Jumala loi puhekyvyn, jos ei kerran saa kirota lähimmäistään?

Kristinuskoa pidetään seksivastaisena uskontona luultavasti sen harhakäsityksen vuoksi, että kuvitellaan Raamatun rajoittavan seksuaalisuutta mahdollisimman paljon - vain lisääntyminen olisi muka hyvä juttu. Tästä ei ole kyse. Raamattu opettaa elämään niin, että se olisi parasta mahdollista elämää kokonaisuutena. Seksuaalisuus on upea juttu siksi, että se on niin herkkä asia. Ja sen vuoksi siitä annetaan hyvät käyttöohjeet: Raamattu kieltää esiaviolliset suhteet, mutta yhtälailla kieltää seksin lopettamisen avioliitossa. Toisaalta sanotaan, että odota avioliittoon, mutta toisaalta sanotaan, että aviopuolisoilla on niin suuri velvollisuus tyydyttää toisen seksuaaliset tarpeet, että käytetään suorastaan sanoja: "ruumis ei ole enää omassa vallassa vaan puolison". (Lisää tästä aiheesta otsikossa: Seksi, seurustelu, avioliitto, avoliitto)

Kysymys itsetyydytyksestä voidaan pohdinnoissa liittää tähän asiaan. Mutta pohdinnat jäävät todella lyhyiksi siitä syystä, jota olen jo useasti tässä ketjussa toistanut: meidän on todella vaikea ottaa mitään varmaa kantaa asiaan, koska Raamattukaan ei sitä tee. Siveettömät ajatukset Raamattu kyllä ottaa huomioon, niin kuin edellä on ollut puhetta. Ja sitä Jeesus juuri perustelee sillä, ettei avioliiton ainutlaatuisuus ja antoisuus kärsisi.

     Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä,
     on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. (Matt. 5:28)


Kyse ei siis ole siitä, ettei pelejä ja vehkeitä saisi käyttää. Kyse on siitä, miten niitä käytetään mahdollisimman hyvin.
Marko Sagulin

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 153
    • Profiili
Doping on vain maallisessa laissa määritelty rikokseksi

Dopingin käyttö on laillista, mutta myyminen on rikollista. Logiikkasi mukaan myös alkoholi on laitonta.

Kiitos tarkennuksesta, Hammastahna! Olin ylimalkainen, kun en tiennyt, mikä doping-lainsäädäntö tarkasti on. Mutta ei mennä tälle sektorille vaan pysytään otsikossa. Ymmärtääkseni tämä epätarkkuus ei kuitenkaan muuta pointtia, jonka sanoin.
Marko Sagulin