Kirjoittaja Aihe: Ihme vai tunnusteko?  (Luettu 4796 kertaa)

Aani

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 780
    • Profiili
Raamiksessa nousi tällainen aihe esiin.
Niin, eli mitä eroa on ihmeellä ja tunnusteolla?

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 153
    • Profiili

No moi, Aani!

Ihmeellä ja tunnusteolla ei tekona ole välttämättä mitään eroa ja sanoja käytetäänkin Raamatussa tosi usein lähes samaa tarkoittavina asioina. Esimerkiksi sairaan paraneminen rukouksella on aina ihme, mutta joskus se voi olla lisäksi tunnusteko.

Ihme on mikä tahansa asia, joka ihmeen havaitsijasta tuntuu ihmeeltä. Esimerkiksi jostain onnettomuudesta selviäminen vastoin kaikkia todennäköisyyksiä tai juuri oikean ihmisen tapaaminen oikeaan aikaan tai jotain vastaavaa.

Tunnusteko on useimmiten myös ihme, mutta sillä on ylimääräinen tarkoitus. Tunnusteko on osoitus siitä, että ollaan Jumalan asialla. Tunnusteoilla vahvistetaan julistettua sanomaa ja vakuutetaan kuulijaa, että hänen kannattaa luottaa siihen, mitä on kerrottu.

Jeesuksen ihmeteoista ensimmäinen tapahtui Kaanaan häissä, kun hän muutti veden viiniksi. Se oli ihme, jonka tarkoitus oli auttaa pulaan joutunutta häiden järjestäjää, mutta se oli myös tunnusteko:

     Tämä oli Jeesuksen tunnusteoista ensimmäinen, ja hän teki sen Galilean Kaanassa.
     Hän ilmaisi sillä kirkkautensa, ja hänen opetuslapsensa uskoivat häneen. (Joh. 8:11)



Monien muiden Jeesuksen ihmeiden jälkeen sanotaan samaa. Tunnusteot saivat ihmiset uskomaan siihen, mitä Jeesus oli julistanut.

     Kun Jeesus oli pääsiäisjuhlan aikaan Jerusalemissa, monet uskoivat häneen
     nähdessään ne tunnusteot, jotka hän teki. (Joh. 2:23)

     Hän tuli yöllä Jeesuksen luo ja sanoi: "Rabbi, me tiedämme, että sinä olet Jumalan
     lähettämä opettaja. Ei kukaan pysty tekemään sellaisia tunnustekoja kuin sinä,
     ellei Jumala ole hänen kanssaan." (Joh. 3:2)

     Kun ihmiset näkivät, minkä tunnusteon Jeesus teki, he sanoivat:
     "Tämä on todella se profeetta, jonka oli määrä tulla maailmaan." (Joh. 6:14)



Tunnusteot itsessään eivät kuitenkaan vakuuttaneet kaikkia. Toisaalta Jeesukselta kärtettiin jatkuvasti yhä lisää tunnustekoja ja toisaalta monista tunnusteoista huolimatta häneen ei uskottu.

     Juutalaiset sanoivat Jeesukselle: "Mikä oikeus sinulla on tehdä noin?
     Millä tunnusteolla todistat meille oikeutesi?" (Joh. 2:18)

     He sanoivat Jeesukselle: "Minkä tunnusteon teet, että me sen nähtyämme
     uskomme sinuun? Mitä sinä teet? (Joh. 6:30)

     Vaikka Jeesus oli tehnyt monia tunnustekoja ihmisten nähden,
     nämä eivät uskoneet häneen. (Joh. 12:37)



Myös Jeesuksen seuraajat ovat tehneet tunnustekoja, jotta kuulijat uskoisivat, että he todella ovat Jeesuksen lähettiläitä.

     Stefanos oli täynnä armoa ja voimaa, ja hän teki suuria ihmeitä ja
     tunnustekoja kansan keskuudessa. (Ap. t. 6:8 )

     Siitä huolimatta apostolit viipyivät kaupungissa pitkähkön aikaa. He puhuivat
     rohkeasti, turvaten Herraan, ja Herra vahvisti armonsa sanan tunnusteoin ja
     ihmein, jotka tapahtuivat heidän kättensä kautta. (Ap. t. 14:3)

     Olenhan teidän keskuudessanne todistanut olevani oikea apostoli, kun olen tehnyt
     tunnustekoja, ihmeitä ja voimatöitä yhden toisensa jälkeen. (2. Kor. 12:12)



Tunnusteot eivät yksinään riitä, vaan sanoman on oltava Raamatun mukaista. Myös Saatanalla on valtaa tehdä tunnustekoja.

     Vääryyden ihminen tulee Saatanan vaikutuksesta suurella voimalla,
     tehden petollisia tunnustekoja ja ihmeitä. (2. Tess. 2:9)

     Se tekee suuria tunnustekoja ja saa tulen lyömään taivaasta maahan ihmisten
     nähden. Niillä tunnusteoilla, joita sillä on valta tehdä ensimmäisen pedon nimissä,
     se johtaa harhaan kaikki maan asukkaat, (Ilm. 13:13-14a)

Marko Sagulin