Hei!
Minun piti hetki pureksia noita vastauksiasi ja omia mietteitäni ennen kuin uskalsin vastata.
Seuraavassa muutamia lainauksia sinun tekstistäsi ja omia ajatuksiani perään. Pyydän anteeksi, jos teksti on raskasta luettavaa, kirjoitin ajatuksen virtaa-metodilla.
Lainaus:
"Tätä ei saa kääntää niin, että miehen ei tarvitse kunnioittaa vaimoaan eikä naisen tarvitse rakastaa. Naisella on suuri tarve saada rakkautta, miehellä suuri tarve saada kunnioitusta. Siksi sukupuolien on luonnostaan helpompi osoittaa toiselle niitä asioita, joita itse kaipaa eniten."
Tämä on mielestäni hieman outo väite. Oletko todella sitä mieltä että kunnioitus naisia kohtaan tulee miehiltä helposti ja jotenkin luonnollisesti? Jo Raamatun alkuluvuissa sanotaan että mies pitää naista vallassaan (1.Moos 3:16). Ja kun katsoo naisen asemaa läpi historian tähän päivään asti, niin kunnioitus on kyllä aika lailla viimeinen sana joka tulee mieleen.
Ihmiskaupan uhreista (joista valtaosa on naisia), raiskauksista, esim. islamin lakien mukaisesta yhteiskunnan ulkopuolelle sulkemisesta ja muista isommista ilmiöistä ihan suomalaiseen arkipäivän vähättelevään "sä oot vaan nainen" asenteeseen asti. Syy siihen että miestä tulee kunnioittaa kuin Kristusta on oltava jossain muualla kuin sukupuolten erilaisissa tarpeissa tai taipumuksissa.
Lainaus
"En ymmärtänyt tuota pään peittämistä, mutta sitten luin kohdan (1. Kor 12:23-24) jossa Paavali puhuu seurakunnasta Kristuksen ruumiina ja siitä kuinka ne osat peitetään jotka ovat häpeällisiä ja vähempiarvoisia.
Tämä on tosi harhaanjohtava rinnastus. Ainoa yhdistävä tekijä on verbi "peittää". Naisten pään peittämisessä on kyse rukousohjeista. Häpeällisten ruumiinjäsenten peittäminen liittyy opetukseen seurakunnan eri tehtävistä. Jos haluat olla looginen tässä rinnastuksessa, niin huomioi seuraava: Paavali sanoo, että erityisen tarkasti ihmiset verhoavat häpeälliset ruumiinosat. Joten kun naista kehotetaan rukoillessa peittämään pää, se tarkoittaa, että meidän tehtävämme on hävetä seurakuntaruumiin päätä - Kristusta. Et siis missään tapauksessa saa yhdistää toisiinsa rukouksessa pään peittämisestä annettuja ohjeita vertaukseen Kristuksen ruumiista."
Mielestäni irroitit tuon pään peittämisen kokonaa asiayhteydestään. Samassa korinttilaiskirjeessä sanotaan: Te olette Kristuksen ruumis, ja jokainen teistä on tämän ruumiin jäsen( 1. Kor 12:27) Naisia siis kehotetaan peittämään päänsä/itsensä tämän ruumiin jäseninä, ja syyksi sanotaan nimenomaan naisen arvo. Kun lukee pari lukua eteenpäin, puhutaan siitä kuinka vähempiarvoiset ja häpeälliset jäsenet peitetään. En siis mielestäni rinnastanut naisen päätä ja Kristusta seurakunnan päänä toisiinsa, vaan puhuin naisen arvosta seurakunnan jäsenenä Jumalan edessä. Nainen ei ole kelvollinen heijastamaan Jumalan kunniaa, mies on.
Lainaus:
"Nyt sanon aika kovasti jyrähtäen, jotta asia tulisi selvästi sanottua: Päättelet väärin ja tarkoitushakuisesti. Raamattu sanoo erittäin selvästi pään peittämistä koskevassa opetuksessa:
Herran edessä ei kuitenkaan ole naista ilman miestä
eikä miestä ilman naista, sillä niin kuin nainen on luotu
miehestä, myös mies on syntynyt naisesta. Mutta
kaikki on saanut alkunsa Jumalasta. (1. Kor. 11:11-12)
Muualla Raamatussa sama linja jatkuu:
Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen,
orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa
Jeesuksessa te kaikki olette yksi. (Gal. 3:28)
Jos omat päätelmäsi sotivat selvää Jumalan sanaa vastaan, pitäisi hälytyskellon soida. Noissa jakeissa ei ole mitään vaikeaa eikä mitään epäselvää. Jos pään peittämiseen liittyvät ohjeet ovat vaikeita ymmärtää, niin silloin vaikeat ja epäselvät jakeet on tulkittava selvien jakeiden valossa. Epäselvät jakeet eivät voi sisältää jotain, mikä on ristiriidassa aivan ymmärrettävien asioiden kanssa.
"Onhan Jumala antanut naiselle vähemmän kuin miehelle, kuten sanoit itsekin?
En missään ole sanonut näin. Valitettavasti nyt alat tulkita jo minunkin sanojani tarkoitushakuisesti. Päinvastoin olen yrittänyt koko ajan korostaa sitä, miten mieheltä vaaditaan enemmän. Ainoa asia, joka näyttää olevan joku "etuoikeus" on se, että mies asetetaan perheen pääksi - vaikka juuri siksi häneltä vaaditaan niin paljon. Mitään etuoikeuksia tämä asema ei tuo, vaan siitä seuraa vain paljon pidempiä vaatimuslistoja kuin naiselle."
---------
Seuraava saattaa kuulostaa hieman terävältä, mutta kirjoitan yksinkertaistaen, miten asiat näen Raamatun tekstien valossa:
Raamatun mukaan nainen on tehty miestä varten ja miehen tarpeita tyydyttämään. Mies oli yksinäinen, joten Jumala teki hänelle avun joka on hänelle sopiva. Avioliitto ja nainen olentona on luotu miehen tarpeita ajatellen.
Puhuit siitä kuinka naisen luomistapa oli erilainen ja kuinka sen voi nähdä asettavan naisen jotenkin erityiseen asemaan. Nainen luotiin miestä varten ja miehen alamaiseksi, samalla tavalla kuin eläimet ja muu luomakunta asetettiin ihmisen, ja sitä kautta miehen, vallan alle ja käytettäväksi. Jos nainen olisi luotu maan tomusta, ei hänessä olisi ollut mitään eroa eläimiin verrattuna. Asema miehen alamaisena ja "käyttötarkoitus" on sama, vaikka luomismateriaali onkin osa Jumalan kuvasta ja sen vuoksi arvokas. Mies taas on luotu Jumalan kuvaksi ja tuottamaan Jumalalle kunniaa.
Miehen ja naisen suhde on esikuva kahden täysin eriarvoisen, Jumalan ja ihmisen, suhteesta. Myös vanhassa testamentissa Jumala rinnastetaan mieheen ja ihminen naiseen. Miten ihmeessä nainen ja mies voisivat olla yhtä arvokkaat keskenään, jos heidän suhteensa on esikuva Kaikkivaltiaan Jumalan ja tomusta luodun ihmisen suhde?
Eihän Raamattukaan anna naiselle yhtäläisiä ihmisoikeuksia mieheen verrattuna: VT:n lakien mukaan nainen on miehen omaisuutta, josta maksetaan hinta kuin tavarasta, naisen todistus ei ole pätevä oikeudessa, eikä naisen tekemä lupaus pitävä edes Jumalan edessä jos hänen aviomiehensä niin päättää.
UT:n opetukset tukevat samaa linjaa. Koska nainen uskoi saatanaa, hän (eli hänen persoonansa, mielipiteensä ja olemuksensa) alistukoon kaikessa miehen tahtoon. Naisen ajatukset ja mielipiteet ovat arvottomia yhteiskunnassa, seurakunnassa ja ihmisuhteissa. Naisen ominaisuudet tekevät hänestä heikon, epäluotettavan ja holhottavan.
Käsky "kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan" kuomoutuu naisten kohdalla ainakin niin, että mies raamatun mukaan tietää paremmin mikä on oikein ja mitä naisen kuuluisi haluta, joten naisen tunteilla tai mielipiteillä ei oikeastaan ole mitään merkitystä jos mies niin päättää.
Mielestäni on aikamoinen etuoikeus miehelle tulla asetetuksi kaiken, paitsi Jumalan, yläpuolelle niin, että hänen mielipiteillään ja ajatuksillaan on aina etuajo-oikeus. Se, että mies myös laitetaan sanoistaan ja teoistaan vastuuseen, on ainoastaan oikeudenmukaista. 100%:nen valta tarkoittaa 100%:sta vastuuta.
Otit esille pari kohtaa joiden sanoit puhuvan naisen ja miehen yhtäläisestä arvosta Jumalan edessä.
1. Kor. 11:11-12 ja Gal. 3:28
Mielestäni niissä ei puhuta samasta arvosta mitään. Herrassa on mies ja nainen, ei toista ilman toista. Ei ole herraa ilman alamaista, eikä alamaista ilman herraa. Se että toista ei ole ilman toista, ei takaa samaa arvoa. Mies on Jumalan kuva ja kunnia, nainen jotain muuta.
"Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi."
Kaikki uskovat ovat yksi ruumis Kristuksessa, mutta kuten Paavali opettaa, ruumiissa on vähempiarvoisia ja arvokkaampia jäseniä.
Toivottavasti en kirjoittanut liian terävästi, halusin vain tuoda ajatukseni ilmi mahdollisimman yksinkertaisina. Mielestäni Raamatussa ei ole yhtään vaikeasti ymmärrettävää kohtaa naisen asemasta, mutta monta vaikeasti hyväksyttävää kyllä, jos haluaa pitää kiinni omasta ihmisarvostaan ja -oikeuksistaan naisena. En usko, että minulla sellaisia, samalla tavalla kuin miehillä. Minulla on oma arvoni, kyllä, mutta Raamattu ei selkeästkään ole missään suhteessa tasa-arvoinen. Luulen, että omalla kohdallani kaikista vaikeinta on se että olen kasvanut sellaisessa kulttuurissa, jossa minulla on yhtäläiset oikeudet sukupuolesta riippumatta, ja minulle on opetettu että Jumalan edessä kaikki ovat yhtä arvokkaita. Kun asiaa tutkii tarkemmin, niin eihän se ihan niin menekkään, ja sitä on aika vaikea hyväksyä.
Jos Raamattua yrittää sovittaa tähän "kaikki ovat samanarvoisia"-kultuuriin, joutuu poistamaan aika monta kohtaa. Kaikki ne kohdat ovat kuitenkin Jumalan sanaa, eikä niitä minusta pitäisi mennä selittämään millään toisella kohdalla jos ne jo itsessään ovat selkeitä. Koko Raamattu muuttuu epäloogiseksi jos kaikki vaikeasti hyväksyttävät kohdat selitetään helpommiksi mukavemmilla jakeilla.
En väitä että ymmärtäisin Raamattua jotenkin paremmin kuin sinä tai kukaan muukaan, enkä todellakaan halua tai yritä opettaa ketään. Nämä olivat vain omia ajatuksiani, toivon että olen väärässä.
Tästä aiheesta ei ole kovin paljoa opetusta ja sekin vähä mitä on, hyppii usein kaikkien vaikeiden paikkojen yli. Tiedän ettei monikaan mies(=pappi) ole kiinnostunut kyseisestä aiheesta, koska se ei ole henkilökohtainen. Eikä miehillä taida olla mitään syytä epäillä omaa arvoaan Jumalan kuvana.
Kiitos paljon edellisistä vastauksistasi! Halusin vielä kirjoittaa tämän ihan omia ajatuksiani selkeyttääkseni, en odota mitään vastausta tähän
Hyvää jatkoa ja siunausta!