Kirjoittaja Aihe: Feenikslintu Raamatussa  (Luettu 4159 kertaa)

jaki

• Vieras
 tervehdys. haluaisin tietää Fenix linnusta, kun jotain siitä on mainittu raamatussa. Fenix lintu tarkoittaa kait samaa kuin tuli lintu? jostain syystä melkein kaikki tuntevat sen fenix linnun tarinan..

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Hei Jaki!

En tunne Fenix-linnun tarinaa varmaan sen paremmin kuin sinäkään. Osaan vain katsoa Wikipediasta, joka kertoo seuraavaa:

Feeniks, feniks tai feenikslintu (kreikaksi foiniks, latinaksi phoenix) on muinaisen Egyptin mytologiassa sekä siitä johdetuissa taruissa myyttinen ja pyhä tulilintu.

Linnun sanottiin elävän kerrallaan joko 500, noin tuhat tai 1461 vuotta, ja olevan häikäisevän kaunis punakultaisissa höyhenissään. Tarinan mukaan aikansa tullessa täyteen feeniks rakentaa itselleen kanelipuun oksista pesän ja sytyttää sen, jolloin pesä ja lintu itse palavat roihuten tuhkaksi. Tuhkasta nousee uusi nuori feenikslintu, joka kokoaa edeltäjänsä tuhkat mirhaiseksi munaksi ja vie sen Heliopolikseen, Auringon kaupunkiin. Sanotaan myös, että feenikslintu tulee aina kun apua kipeimmin tarvitsee ja feeniksin kyyneleet parantavat jopa kuolemasta.

On mahdollista, että yhdessä raamatunkohdassa puhutaan feenikslinnusta. Job käyttää tarun lintua esimerkkinä puhuessaan omasta menneisyydestään ja loistostaan:

Minä ajattelin: "Olen kuin tarun lintu. Vaikka se tuhoutuu
     pesänsä kanssa, sen päivät vain lisääntyvät. Minun juureni
     ovat vedelle avoimet, yön kaste viipyy minun oksillani.
     Minun kunniani säilyy alati kirkkaana, jousi ei kädestäni herpoa,
     nuoli seuraa toista taukoamatta." (Job 29:18-20)

Job olettaa tarun kuulijoidensa tuntemaksi, joten hän ei sitä sen kummemmin selitä.
Marko Sagulin