Moi Surku!
Esitit erittäin tärkeitä ja suuria kysymyksiä. Tällä palstalla on jo samaan aihepiiriin liittyvä kysymys, joten lisäsin sinun kysymyksesi vastausteni jatkoksi. Sinun kannattaa lukea myös edellä olevat kirjoitukseni, vaikka ne ovatkin aika pitkiä.
Kun meille ainankin riparilla opetettiin että pelastua voi yksin uskosta, yksin armosta, eikä käskyjä noudattamalla. Niin miten sitten kuitenkin olen joskus lukenut että pitäisi täysin seurata Jumalan sanaa pelastuakseni.
Yksinkertaisin vastaus kuuluu: olet lukenut vääriä tekstejä. Pidä se, minkä olet rippikoulussa oppinut. Sillä tavoin Raamattu opettaa. Tosin jos alan pilkkua viilata, niin sanoit, että "pitäisi täysin seurata Jumalan sanaa pelastuakseni". Se kyllä pitää paikkansa, koska sehän tarkoittaa, että on seurattava tarkasti myös niitä kohtia, joissa puhutaan epätäydellisistä ihmisistä, armosta ja pelastavasta uskosta. Mutta käytännössä siis tarkoitit, että pitää pystyä noudattamaan käskyjä täydellisesti, jotta pelastuisi. Ja sitä taas Raamattu ei sano.
Voinko siis pelastua vaikka olenkin läpi syntinen mutta uskoa löytyy?
Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme, hyvyys ja rakkaus ihmisiä kohtaan
tuli näkyviin, hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden,
vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi,
niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät. (Tit. 3:4-5)
Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lain käskyjä
noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan, mitä synti on.
Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa,
josta laki ja profeetat todistavat. Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta
Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat.
Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat
vailla Jumalan kirkkautta mutta saavat hänen armostaan lahjaksi
vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi.
(Room. 3:20-24)
Kun kuitenkin tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia
tekoja vaan uskomalla Jeesukseen Kristukseen, olemme mekin uskoneet
Jeesukseen Kristukseen, jotta tulisimme vanhurskaiksi häneen uskomalla
emmekä tekemällä lain vaatimia tekoja. Eihän kukaan ihminen tule vanhurskaaksi
tekemällä mitä laki vaatii. (Gal. 2:16)
Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole
lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin,
jottei kukaan voisi ylpeillä. (Ef. 2:8-9)
Ja voiko tällöin esimerkiksi uskova murhaaja, tms. pelastua, koska rikkoo käskyjä? Voiko pelastua vaikka olisikin tunnustamattomia syntejä?
Paavali, Daavid ja toinen ristin ryöväreistä olivat uskovia ihmisiä, jotka olivat tehneet murhan, mutta joista jokaisesta Raamatussa annetaan hyvä todistus. He olivat onnellisia, koska saivat syntinsä anteeksi.
On tietenkin eri asia, että joku ihminen alkaa sarjamurhaajaksi ja perustelee tekonsa sillä, että Jeesus antaa synnit anteeksi. Jos käyttää anteeksiantoa verukkeena pahan tekemiselle, kyseessä ei ole oikeasti anteeksianto. Tällainen ihminen ei oikeasti halua anteeksiantoa vaan luvan pahuuteen.
Tärkeää on tietää sekin, että kukaan ihminen ei voi koskaan tunnistaa ja tunnustaa kaikkia syntejään erikseen. Jeesus ei ole pyyhekumi, joka pyyhkii yksitellen eri synnit anteeksiannon unholaan. Jeesus on armahtaja, jonka suojiin syntinen ihminen kokonaisuudessaan saa paeta. Ihmisen ei ole tarkoitus luetella Jeesukselle yksittäisiä syntejä. Ihmisen pitää mennä Jeesuksen luo kokonaisuudessaan. On hyvä sanoa: "anna anteeksi tämä synti, joka minua painaa", mutta vielä tärkeämpää on sanoa: "anna anteeksi, että olen syntinen ihminen".
Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta
kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: "Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!"
Minä sanon teille: "hän lähti kotiinsa vanhurskaana". (Luuk. 18:13-14a)Aihe on todella ahdistava muutenkin, jos ajattelee esim. ateisti kavereitaan ja perheenjäseniään. Pelastaako Jumala ollenkaan perhekunnittain? Ja miten käy esim. pienien vauvojen, tai niiden jotka eivät ole Jeesuksesta kuulleet? Paljon asiaa, anteeksi, mutta pieni mieleni on täynnä kysymyksiä.
Nämä ovat erittäin suuria ja vaikeita kysymyksiä. Raamatussa on tällainen lupaus:
Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi. (Ap. t. 16:31)Minä en kuitenkaan kuule tätä niin, että kun minä uskon, niin myös minun perhekuntani pelastuu. Ajattelen tämän jakeen tarkoittavan seuraavaa: Kun minä uskon Jeesukseen, niin minä pelastun. Ja sama lupaus koskee koko minun perhekuntaani. Kun he uskovat, myös he pelastuvat. Koska perheen jäsenet ovat rakkaita, heidän kohtalonsa on tietenkin kovin kipeä kysymys. Raamattu on tässä kuitenkin varsin suorasanainen:
Ei kukaan muu voi pelastaa kuin hän. Mitään muuta nimeä, joka meidät
pelastaisi, ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla. (Ap. t. 4:12)Tosi mielellään omaa mieltään rauhoittaisi sillä, että ajattelee Jumalan olevan sen verran lempeä nallekarhu, etteivät rakkaat ihmiset kuitenkaan kuole synteihinsä. Mutta tosiasia on, että he tarvitsevat pelastusta. Ja Jumala on armossaan erinomaisen täydellisen pelastustien valmistanut. Mutta miten käy pienille vauvoille? Miten käy niille, jotka eivät koskaan ole kuulleet Jeesuksesta? Näihin kysymyksiin meillä ei ole vastauksia. Ainoa vaihtoehto, joka Kristuksen seurakunnalle on annettu, on julistaa Jeesusta mahdollisimman monelle ihmiselle. Jos Jumalalla on takataskussa jotain muita kikkoja, niin hän ei ole kertonut niitä. Hän ei antanut meille mahdollisuutta laiskotella evankeliumin julistamisesta sillä tekosyyllä, että kyllä ihmiset voivat pelastua muutenkin kuin Jeesuksen kautta.