Kirjoittaja Aihe: Herran Kunnia (Jes. 40:5)  (Luettu 2311 kertaa)

Pohdiskelija

• Vieras
Päivää!

Mitä tarkoitetaan Herran Kunnialla Jesaja 40:5?

"Herran kunnia ilmestyy, kaikki saavat sen nähdä. Näin on Herra puhunut." Jes. 40:5

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Hei Pohdiskelija!

Kysyt tavallaan yksinkertaista asiaa, joka lopulta on kaikkea muuta kuin yksinkertainen. Teen parhaani, jotta osaisi vähän maalailla, mitä Herran Kunnia oikein on.

Jumalan kunniasta puhutaan Raamatussa usein hyvin samalla tavalla kuin vaikkapa ihmisten kesken puhutaan siitä, että joku ihminen on ansainnut kunniaa tai on hyvin kunnioitettavassa asemassa. Toisinaan, kuten vaikkapa tässä kysymässäsi jakeessa sitä käytetään kuitenkin hyvin latautuneena terminä. Raamatun kielenkäytössä Jumalan kunnia on jotain sellaista, mihin kiteytyy Jumalan suuruus ja pyhyys. Jumalan kunnia on se, mikä äärettömän suuressa Jumalassa on se kaikkein suurin asia.

Mooses sai Siinain vuorella kohdata Jumalan. Monella tapaa Jumala oli jo ilmestynyt hänelle erilaisten ihmeiden ja ihmeellisten asioiden kautta. Jopa palavassa pensaassa Jumalan sanansaattaja oli tullut Moosesta hyvin lähelle. Kuitenkin Siinain vuorella Mooses pyysi nähdä enemmän. Sen pyynnön hän esitti siten, että saisi nähdä Jumalan kunnian:

Silloin Mooses sanoi: "Anna siis minun nähdä kunniasi." Herra sanoi: "Minä annan kirkkauteni kulkea sinun ohitsesi ja lausun sinun edessäsi nimen Jahve. Minä annan anteeksi kenelle tahdon ja armahdan kenet tahdon." Herra sanoi vielä: "Sinä et voi nähdä minun kasvojani, sillä yksikään ihminen, joka näkee minut, ei jää eloon." (2. Moos. 33:18-20)

Jumalan kunnia on Jumalan syvintä olemusta, joka kuuluu vain ja ainoastaan Jumalalle. Jumala antaa valtavasti lahjoja ja hyvyyttään ihmisille. Hän on uhrannut jopa Jeesuksen, jotta voisi rakkaudessaan pelastaa syntiset ihmiset. Yhtä asiaa ihmiset eivät voi silti koskaan Jumalalta saada. Jumalan oma kunnia kuuluu aina yksin Jumalalle.

Jumalan kunnia näkyy erityisesti anteeksiannon asioissa. Aivan oikein opetetaan, että Jumala on rakastanut ihmisiä niin paljon, että hän antoi Jeesuksen heidät pelastamaan. Toisaalta yhtä suuri motiivi on Jumalan kunnia. Vanhan testamentin aikana hurskaat ihmiset rukoilivat anteeksiantoa, ja vetosivat Jumalan kunniaan. He vetosivat siihen, että Jumala ei voi antaa oman kansansa tuhoutua. Vaikka israelin kansa oli rikkonut Jumalaa vastaan, pyysivät ihmiset Jumalaa antamaan anteeksi, etteivät muut kansat häpäisisi Herran kunniaa pilkkaamalla, ettei Jumala muka voinut auttaa ja armahtaa heitä. Jumala itsekin sanoo samaa:

Oman nimeni tähden minä olen pitkämielinen. Jotta minua yhäti ylistettäisiin, minä hillitsen vihani enkä tuhoa sinua. Katso, minä olen koetellut sinua ahdingon ahjossa, niin kuin hopeaa sulatetaan, mutta en hopean tähden. Oman itseni tähden minä sen tein, sillä minä en salli nimeäni häväistävän, kunniaani minä en toiselle anna. (Jes. 48:9-11)

Jesajan kirjassa myös ennustus Jeesuksesta puetaan samoihin sanoihin. Jumala haluaa lähettää pelastajan oman kunniansa vuoksi. Hän ei voi antaa pahan voittaa. Pahuus ei saa saada suurempaa kunniaa kuin Jumala:

Sinut minä asetan toteuttamaan sen liiton, jonka olen tehnyt tämän kansan kanssa kaikkien kansojen valoksi, avaamaan sokeat silmät, päästämään kahlitut vankeudesta, tyrmästä ne, jotka sen pimennossa istuvat. Minä olen Herra, Jahve on minun nimeni. Kunniani kirkkautta minä en kenellekään luovuta, en minulle kuuluvaa ylistystä jumalankuville. (Jes. 42:6-8)

Edelleen psalmeissa toistuu usein sama ajatus. Jumala antaa anteeksi oman kunniansa tähden. Jumalan kunnia on hänen syvintä olemustaan. Jumalan kunniaksi koituu se, että hän pystyy pelastamaan ja armahtamaan omansa.
  • Älä meille, Herra, älä meille anna kunniaa, mutta anna kunnia omalle nimellesi, sinä hyvä ja uskollinen! (Ps. 115:1)
  • Herra, nimesi kunnian tähden anna anteeksi suuret syntini. (Ps. 25:11)
  • Auta meitä, Jumala, pelastajamme, nimesi ja kunniasi tähden! Pelasta meidät ja anna syntimme anteeksi oman nimesi tähden! (Ps. 79:9)

Jumalan kunnia kiteytyy Jeesuksen pelastustekoon. Siinä Jumala näyttää voimansa, kun syntiinlankeemuksesta alkaen vallinnut synti saa rangaistuksensa. Vaikka kukaan ihminen ei koskaan uskoisi Jeesukseen, on Jumala silti voittanut pahuuden. Kuoleman valta on voitettu, ja se voitto on asetettu tarjolle Jeesuksessa.

Tässä vielä muutama Uuden testamentin jae Jumalan kunniasta, joka kiteytyy Jeesukseen:
  • Jeesus vastasi: "Jos minä itse kirkastan kunniaani, se kunnia ei ole minkään arvoinen. Mutta minun kunniani kirkastaa Isä, hän, jota te sanotte omaksi Jumalaksenne." (Joh. 8:54)
  • Sen kuultuaan Jeesus sanoi: "Ei tämä tauti ole kuolemaksi vaan Jumalan kunniaksi: se tuo julki Jumalan Pojan kirkkauden." (Joh. 11:4)
  • Jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi: "Jeesus Kristus on Herra." (Fil. 2:11)

Lopuksi laitan vielä asiayhteydessään näkyviin kohdan, jota kysyit. Huomaat, että kyse on Messiaasta kertovasta ennustuksesta. Muutamassa jakeessa kuvataan Johannes Kastajan työ, jonka jälkeen saapuu Jeesus. Hänen kauttaan ja hänessä ilmestyy Jumalan kunnia kaikkein selvimmin ja kirkkaimmin:

Ääni huutaa: - Raivatkaa autiomaahan Herralle tie! Tasoittakaa yli aron valtatie meidän Jumalallemme! Täyttykööt notkot, alentukoot huiput, mäet madaltukoot, vuorten louhikot tasoittukoot! Herran kunnia ilmestyy, kaikki saavat sen nähdä. Näin on Herra puhunut. (Jes. 40:3-5)
Marko Sagulin