Hei Mirjam!
Tuomarien kirja on toisinaan vaikea kirja. Siinä kaikki tuntuu olevan tosi sekavaa. Mutta niin se aikakin oli. Elettiin vaihetta, jolloin Israel oli tullut Egyptin orjuudesta ja 40 vuoden erämaavaelluksen jälkeen valloittanut Kanaanin maan. Israelin heimot olivat asettuneet asuma-alueilleen, mutta elämä ei ollut muuten vielä vakiintunut. Kanaanin maan alueelle oli jäänyt muita kansoja sinne tänne, ja he opettivat israelilaisille epäjumalien palvontaa. Hallintoa ei ollut vielä järjestetty, joten maallisissa asioissakin elämä meni miten sattuu. Tuomarien kirjan aikaa kuvaakin parhaiten jae, johon Tuomarien kirja päättyy:
Siihen aikaan Israelissa ei vielä ollut kuningasta, ja jokainen toimi niin kuin itse
hyväksi näki. (Tuom. 21:25)
Sama jae on löytyy myös kirjan toisesta kohdasta (Tuom. 17:6), eikä sitä asiaa tosiaan turhaan korosteta. Tuomarien kirjan ääressä joutuu helposti hämilleen. Välillä tuntuu mahdottomalta selvittää, kuka siellä on hyvis ja kuka pahis, kuka tekee oikein ja kuka väärin. Myös tuomarit, jotka näyttävät olevan kirjan sankareita, ovat välillä kaikkea muuta. Tuomarien kirja onkin yksi Raamatun surullisimmista kirjoista. Mooseksen ja hänen seuraajansa Joosuan aika olivat olleet israelin kansan voittokulkua ja Jumalan suurten ihmeiden aikaa. Vaikka kansa olikin jatkuvasti kapinoinut Jumalaa vastaan, Mooses ja Joosua olivat pitäneet huolen, että kansa seurasi Jumalaa. Tuomarien kirjan aikana tästä ei ollut enää mitään jäljellä.
Tuomarien kirja ja tuomarien aika sijoittuu suunnilleen aikavälille 1350-1050 eKr. Mooses ja Joosua olivat jo kuolleet. Heidän mukanaan oli kuollut myös voittoisa Jumalan seuraaminen. Jumala oli hylätty ja Jumala puhutteli kansaa ankarasti lähettämällä naapurikansoja israelilaisten sortajiksi. Näissä hetkissä kansa kääntyi huutamaan apua Jumalalta ja Jumala nosti tuomareita kansan johtajiksi. Nämä eivät siis olleet mitään oikeusistuimien tuomion jakajia, vaikka sellaisiakin tehtäviä heillä saattoi olla. Merkittävintä oli, että he johtivat kansan taisteluun sortajaa vastaan. Kansan johtajina he eivät kuitenkaan olleet samanarvoisia kuin Mooses ja Joosua. He olivat johtaneet koko kansaa ja lisäksi olleet hengellisiä johtajia ja esikuvia. Tuomarit saattoivat johtaa vain jotain aluetta israelista ja lisäksi heidän esimerkkinsä ei todellakaan aina kelvannut esimerkiksi siitä, kuinka Jumalaan uskotaan ja turvaudutaan. Jumala kuitenkin käytti heidän puutteitaankin kansan auttamiseksi. Tässä on melko pitkä, mutta erittäin hyvä kuvaus tuomareista ja Tuomarien kirjan sisällöstä:
Israelilaiset rikkoivat Herraa vastaan ja alkoivat palvella baaleja. He hylkäsivät
Herran, isiensä Jumalan, joka oli tuonut heidät pois Egyptistä, ja kääntyivät
kumartamaan muita jumalia, joita heidän ympärillään asuvat kansat palvoivat.
Näin he herättivät Herran vihan. Koska israelilaiset hylkäsivät Herran ja ryhtyivät
palvelemaan Baalia ja Astartea, Herra vihastui heihin. Hän jätti heidät ryöstelevien
rosvojoukkojen armoille ja antoi vihamielisten naapurikansojen alistaa heidät.
He eivät enää kyenneet pitämään puoliaan vihollisiaan vastaan, vaan aina kun he
ryhtyivät taisteluun, Herran käsi oli heitä vastaan ja hän antoi heidän joutua
tappiolle, niin kuin hän oli heille vannonut. Näin israelilaiset joutuivat suureen
ahdinkoon. Silloin Herra kohotti kansan johtajiksi tuomareita, ja he pelastivat
kansan rosvojoukkojen käsistä. Mutta israelilaiset eivät totelleet tuomareitakaan,
vaan olivat Herralle uskottomia ja kumarsivat muita jumalia. He eivät kauan
pysyneet sillä tiellä, jota heidän isänsä olivat Herran käskyjä noudattaen
vaeltaneet. He eivät seuranneet isiensä jälkiä. Herra asetti Israelin kansalle
tuomareita ja oli aina näiden tukena. Herra suojeli kansaa vihollisilta niin kauan
kuin tuomari eli, sillä Herran kävi kansaa sääliksi, kun hän kuuli sen huokailevan
sorrettuna ja vaivoissaan. Mutta heti tuomarin kuoltua israelilaiset lankesivat
uudelleen ja vaipuivat vielä syvemmälle turmelukseen kuin esi-isänsä. He eivät
luopuneet pahoista teoistaan eivätkä uppiniskaisuudestaan, vaan seurasivat
muita jumalia ja palvelivat ja kumarsivat niitä. (Tuom. 2:11-19)
Tuomareita kuvaavat hyvin sanat pelastaja ja vapauttaja. Se oli tuomarien pääasiallinen tehtävä:
Silloin Herra vihastui israelilaisiin ja antoi heidät Kusan-Riseataimin, pohjoisen
Mesopotamian kuninkaan, käsiin. He joutuivat olemaan Kusan-Riseataimin vallan
alla kahdeksan vuotta. Mutta israelilaiset huusivat avukseen Herraa, ja Herra
lähetti heille pelastajaksi Otnielin, Kalebin nuoremman veljen Kenasin pojan,
joka vapautti heidät. (Tuom. 3:8-9)
Israelilaiset olivat Moabin kuninkaan Eglonin vallan alla kahdeksantoista vuotta.
Israelilaiset huusivat Herraa avukseen, ja Herra lähetti heille vapauttajaksi Benjaminin
heimoon kuuluvan Ehudin, Geran pojan, joka oli vasenkätinen. (Tuom. 3:14-15a)
Tuomarien kirjassa mainitaan 12 tuomaria ja Ensimmäisessä Samuelin kirjassa 2:
1. Otniel 2. Eehud 3. Debora 4. Baarak 5. GIDEON 6. Toola 7. Jaair
8. JEFTA 9. Ibsan 10. Eelon 11. Abdon 12. SIMSON 13. Eeli 14. SAMUEL
Isoilla kirjaimilla kirjoitetut kaverit olivat kaikkein näkyvimpiä tuomareita, joista kerrotaan eniten.