Kirjoittaja Aihe: Job Saatanan kohteena  (Luettu 1737 kertaa)

Margit Ruotsalainen

  • Vieras
Miksi Job tai joku hänen kaltaisensa nuhteeton Jumalan mies olisi Saatanan kohde?

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 157
    • Profiili
Hei Margit!

Saatanan yleisin toimintatapa on houkutella ihmisiä kiusauksiin. Siitä näkökulmasta katsottuna ei siis ole mikään ihme, että Job oli Saatanan kohteena. Job oli poikkeuksellisen hurskas ihminen, joten hänessä oli varmasti inspiroivaa haastetta kiusaajalle. Hänen saattamisensa lankeemukseen olisi paholaiselle suurempi voitto kuin jonkun jumalattoman ihmisen kiusaaminen. Jobin kirjan suurin kysymys onkin se, miksi Saatana sai Jumalalta poikkeuksellisen suuret valtuudet toiminnalleen. Miksi juuri Job joutui todella suuriin kärsimyksiin?

Maailmassa oleva kärsimys on aina herättänyt paljon kysymyksiä, ja sitä on pohdittu eri näkökulmista. Ylipäätään ihmisiä askarruttaa se, miksi maailmassa on kärsimystä, ja miksi se ei jakaudu tasan. Kristityille kysymys on vielä kipeämpi, kun uskon kohteena on kaikkivaltias ja hyvä Jumala. Suuria kysymyksiä pystyy sen vuoksi esittämään enemmän: Miksi Jumala ei selitä kärsimyksen syitä? Miksi Jumala ei poista kärsimyksiä? Sinun kysymyksesi on tavallaan yksi erikoistapaus näiden suurten kysymysten alla. Miksi hurskas ihminen kärsii?

Itse asiassa koko Jobin kirja on tämän kysymyksen pohtimista. Jumala antoi Saatanalle luvan koetella Jobia. Jobin ystävät olivat vuorenvarmoja siitä, että Jobilla on jotain salaisia syntejä, ja sen vuoksi kärsimykset kohtasivat häntä. He olivat väärässä. Jobin kirjan lopussa ystävät saavat nuhteet Jumalalta sen vuoksi, että ovat puhuneet Jumalasta väärin. Jobin kärsimysten syy oli itse asiassa täysin päinvastainen. Jobia kohtasivat kärsimykset juuri sen takia, että hän oli niin hurskas:

Herra kysyi: "Oletko pannut merkille palvelijani Jobin? Ei ole maan päällä toista hänen kaltaistaan, niin vilpitöntä ja nuhteetonta ja jumalaapelkäävää, ei ketään, joka niin karttaisi kaikkea pahaa." (Job 1:8 )

Jumala antoi Jobin hurskaudesta poikkeuksellisen hyvän todistuksen. Myöhemmin Hesekielin kirjassa hänet nostetaan kolmen erityisen hurskaan miehen joukkoon:

Ihminen, kun jokin maa tekee syntiä minua vastaan ja on minulle uskoton, minä kohotan käteni ja rankaisen sitä. Minä ehdytän siltä leivän saannin ja lähetän sen keskelle nälänhädän, minä tuhoan siitä maasta sekä ihmiset että eläimet. Mutta jos siellä on kolme sellaista miestä kuin Nooa, Daniel ja Job, nämä kolme säästyvät vanhurskautensa tähden. Näin sanoo Herra Jumala. (Hes. 14:13-14)

Jumalalta tullut kärsimys voidaan jakaa siis karkeasti ottaen kahteen osaan: 1. Koettelemuksiin, joista erityisesti Jobin kirja kertoo, ja 2. kuritukseen, johon tuo Hesekielin kirjan kohtakin viittaa. Hesekielin kohdasta käy ilmi sekin, että Jumala ei kurita ketään hurskauden vuoksi. Kuritus on kasvatusta vajavaiselle, syntiselle ja virheelliselle ihmiselle:

Älä torju, poikani, Herran kuritusta, älä katkeroidu, kun hän ojentaa sinua - jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa niin kuin isä omaa lastaan. (Sananl. 3:11-12)

Koettelemukset sen sijaan ovat kärsimystä, joka ei johdu vääristä teoista vaan päinvastoin hurskaudesta ja uskosta:

Tehän tiedätte, että kun uskonne selviytyy koetuksesta, tämä kasvattaa teissä kestävyyttä. Ja kestävyys johtakoon täydelliseen tulokseen, jotta olisitte täydellisiä ja eheitä, ette vajaita miltään kohden. (Jaak. 1:3-4)

Kultakin koetellaan tulessa, ja onhan teidän uskonne paljon arvokkaampaa kuin katoava kulta. Koettelemuksissa teidän uskonne todetaan aidoksi, ja siitä koituu Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä ylistystä, kirkkautta ja kunniaa. (1. Piet. 1:6-7)


Tämä on teoriassa erittäin helppo jako. Vaikeudet alkavat siinä vaiheessa, kun elämässä tulee vastaan kärsimystä. Tekisi mieli osata sanoa, onko kärsimys Jumalalta tulevaa kuritusta vai koetusta - vai jotain ihan muuta langenneeseen maailmaan kuuluvaa todellisuutta. Ovatko vaikeudet seurausta vääristä valinnoista vai oikeasta vaelluksesta? Elämän suuri kipu on siinä, että tähän ei ole vastausta. Jokaisella uskovalla ihmisellä on syytä saada osakseen kuritusta ja jokaisella on syytä uskonsa vuoksi tulla koetelluksi. Riippuu ihmisen omasta mielenmaisemasta, kummaksi hän osalleen osuvan kärsimyksen tulkitsee.

Job oli siitä harvinaisessa tilanteessa, että hän sai tietää, että hänen kohtaamansa kärsimykset olivat hurskaudesta seuraavaa koetusta. Mutta ei sekään ollut lopulta kaiken kattava vastaus. Ikuiseksi arvoitukseksi jäi se, miksi Jumala näki tarpeelliseksi antaa niin suhteettoman suuria kärsimyksiä juuri hänen osakseen. Jobin täytyi tyytyä siihen, kun Jumala kertoi, että hänen viisautensa on tässä asiassa niin paljon suurempi, että Job ei voi sitä ymmärtää.

Olen tätä aihepiiriä sivunnut myös vastauksessani: Koettelemuksista ja kärsimyksestä.
Marko Sagulin