Kirjoittaja Aihe: Onko elämä aina elämisen arvoista?  (Luettu 327 kertaa)

Voihan elämä

  • Vieras
Moi Marko.

Taustoitan vähän kysymystäni. Olen kokenut elämässäni nuoreksi ihmiseksi aika paljon traumaa ja kärsimystä. Suurimpana syynä on ahdistuneisuushäiriö, joka puhkeaa yleensä ilman mitään syytä. Olen käynyt pitkään terapiassa ja olen sinänsä sujut tuon taipumukseni kanssa. Olen joutunut pohtimaan paljon sitä, onko elämäni elämisen arvoista tämän kärsimyksen kanssa. Olen tullut siihen tulokseen että on se: elämässäni on valtavasti rakkautta (avioliitto, ystävät, vanhemmat) ja myös muita hyviä asioita (esim. usko). Minulla on myös hyviäkin aikoja, kun ahdistus ei vaivaa. Vaikka koen oman elämäni elämisen arvoiseksi kaikesta huolimatta, kaiken sen kärsimyksen takia en kuitenkaan ole varma, onko elämä välttämättä uuden elämän luomisen arvoista. Eikä tuo näkemykseni elämästäni elämisen arvoisena ole kovin vankalla pohjalla.

Olen sen ikäinen, että ystäväni ovat alkaneet saada lapsia ja itsekin olen aina halunnut äidiksi. Olemme toki saaneet raamatussa käskyn lisääntyä ja täyttää maa, mutta se homma taitaa olla jo hoidettu.

Mietin, että onko tilanteita, joissa lapsen ei ole hyvä syntyä ja joissa elämä ei ole lapselle sen arvoista? Esim:

1.   lapsi syntyy sodan keskelle
2.   lapsi syntyy päihdeongelmaisille vanhemmille
3.   lapsi syntyy minun kaltaiselleni ihmiselle, jolla on mielenterveyden kanssa välillä vaikeaa
4.   lapsella on vakava sairaus
5.   lapsi alkaa kärsiä mielenterveyden ongelmista ja kohtaa samat kärsimykset kuin minä
6.   ilmastonmuutos tekee elinolosuhteet vaikeiksi

Jne, esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon.

Minusta tuntuu, että rakastan niin paljon mahdollisesti joskus syntyvää lastani (joka siis ei ole edes saanut vielä alkuaan), että haluan suojella häntä elämältä ja sen väkisinkin mukanaan tuomalta kärsimykseltä. Erityisesti pelkään, että lapsi perii minun taipumukseni ahdistukseen ja joutuu siksi kärsimään.

Haluaisin saada lapsen itsekkäistä syistä: haluan jonkun, jota rakastaa ja haluan perheen tuoman merkityksen elämään. Mutta näiden itsekkäiden syiden lisäksi haluaisin haluta saattaa lapsen maailmaan siksi, että elämä on hieno asia ja sen arvoista, enkä siksi, että tarvitsen lasta. Saatko kiinni? En pysty olemaan niin itsekäs, että tuon lapsen ”maailmaan kärsimään” vain oman mielihaluni ja tarpeeni takia. Voi kunpa voisin olla varma siitä, että lapseni ei kohtaisi valtavasti kärsimystä. Nykyään lapsilla ja nuorilla on valtavasti mielenterveysongelmia, mikä ei ole lainkaan rohkaisevaa.

Mitä raamattu ja sinun elämänkokemuksesi pappina ja oletettavasti paljon erilaista kärsimystä nähneenä sanoo tästä aiheesta? Voittaako elämän hyvät asiat kärsimyksen? Onko uuden elämän luominen kaiken mahdollisen kärsimyksen arvoista?

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 153
    • Profiili
Tervehdys Voihan elämä!

Kuulin nuoruudessani evankelista Arto Härkösen kertovan omasta uskoontulostaan. Hän oli voittanut juuri Los Angelesissa keihäänheiton olympiakultaa. Uransa huipulla, palkintopallin korkeimmalla korokkeella seisoessaan hänelle iski tyhjyyden tunne: "Tässäkö tämä kaikki on?" Siitä alkoi hänen etsikkoaikansa, joka päätyi hengelliseen heräämiseen. Tällaisena minä hänen kertomuksensa näin muutamien vuosikymmenien takaa muistan. Kertomus on jäänyt mieleeni, koska se tarjosi minulle ahaa-elämyksen siitä, kuinka ihmisen elämässä ulkoinen todellisuus ja sisäinen kokemus voivat olla hyvin räikeästi ristiriidassa keskenään.

Kuulostaa, että sinulla on jotain samankaltaista kipuilua omalla kohdallasi. Sanoit, että elämässäsi on ollut paljon traumaa ja kärsimystä, jonka keskuksessa on ollut ennen kaikkea ahdistuneisuushäiriö. Tämän vuoksi minulle tulee mielikuva, että suuri osa kärsimyksestäsi nousee sisäisestä todellisuudesta. Toisaalta puhuit siitä, että ulkoisesti sinulla on elämässä valtavan paljon hyvää. Vaikka mielenterveydelliset haasteet voivat kummuta hyvin monesta eri lähteestä, teen suoraviivaisen yleistyksen siitä, että ulkoisesta hyvinvoinnista riippumatta sisäinen kokemuksesi saa sinut kyselemään elämän arvoa ja merkityksellisyyttä.

Pahoittelen, jos olen tehnyt edellä hätiköidyn johtopäätöksen. Joka tapauksessa tällainen sisäisen ja ulkoisen todellisuuden kahtiajako on elämän arvon kyselemisen keskiössä.

Kristillisen uskon mukaan ihmisen arvo on täysin luovuttamaton. Raamatun alkuluvuissa tämä asia puetaan sanoiksi tavalla, jota harvemmin siteerataan: "Jokaisen, joka vuodattaa teidän verenne, teidän elämänvoimanne, minä vaadin tilille. Minä vaadin tilille jokaisen eläimenkin. Vaadin tilille jokaisen ihmisen, joka vuodattaa lähimmäisensä veren. - Joka ihmisen veren vuodattaa, hänen verensä on ihminen vuodattava, sillä omaksi kuvakseen Jumala teki ihmisen." (1. Moos. 9:5-6) Sanat ovat hyvin raadolliset, ja juuri se raadollisuus ja jyrkkyys kuvaa sitä, kuinka arvokas Jumalan silmissä on jokaisen ihmisen elämä. Ja yhtä aikaa ihminen itse saattaa kokea, ettei hänen elämänsä ole minkään arvoista.

Sinä et kuitenkaan tarkalleen ottaen kohdistanut kysymystäsi ihmisen arvoon vaan siihen, onko elämä aina elämisen arvoista. Inhimillisillä mittareilla mitattuna voidaan hyvin sanoa, että hengityskoneen varassa eläminen, ihmiskaupan uhrina kasvaminen tai nälänhädässä riutuminen eivät ole meidän mielestä yleviä ja arvokkaita elämänmuotoja. Hyvinvointiyhteiskunnan keskellä rajanveto voi siirtyä vaikkapa mainitsemiisi mielenterveyden uhkaan, ilmastoahdistukseen ja päihdeongelmiin.

Kummassakin tapauksessa lopulta kysymyksemme on, tunteeko ihminen itse elämänsä elämisen arvoiseksi. Vastaus riippuu siitä, keneltä kysytään. Seksiorjaksi myyty ihminen saattaa kokea, että hänen elämänsä on pelastunut, jos saisi elää suomalaisen ilmastoahdistuksen keskellä vapaana. Murrosikäinen nuori saattaa kokea, että hänen elämänsä ei ole minkään arvoista, koska kaikkien muutosten keskellä hän ei koe olevansa sinut itsensä kanssa.

Esittämäsi kysymys on valtavan paljon monimuotoisempi kuin tämä kapeasta näkökulmasta kirjoitettu vastaukseni. On selvää, että läheskään jokainen ihminen ei pidä omaa elämäänsä elämisen arvoisena. Ja on yhtä selvää, että jokainen elämä on Jumalan luoma ja hänen silmissään arvokas. Raamatun todistus ihmisen arvosta on kristitylle ulkoinen todellisuus. Merkittävimmäksi kysymykseksi nousee silloin se, millaisen suhteen oma sisäinen kokemus tuohon Jumalan ilmoittamaan todellisuuteen luo.

Joskus ihmisten tehtävänä on auttaa kärsimyksessä elävää ihmistä, jotta hänen elämänsä voisi ulkoisesti olla elämisen arvoista. Toisinaan ihmisen täytyy itse harjoittaa ymmärrystään siinä, että elämä on elämisen arvoista, vaikka sisäinen kokemus olisi todellisuuden kanssa ristiriidassa.

Voittaako elämän hyvät asiat kärsimyksen? Onko uuden elämän luominen kaiken mahdollisen kärsimyksen arvoista?

En tiedä lopullisia vastauksia näihin kysymyksiin. On selvää, että hyvät asiat ja kärsimys eivät kumoa toisiaan, vaikka onnen hetket voivat joskus auttaa sietämään epäonnen hetkiä. Kauniin auringonlaskun ihaileminen ei kumoa silmässä olevaa roskaa. Nämä ovat yhtä aikaa olemassa. Toinen ilahduttaa ja toinen ärsyttää.

Samalla tavoin uuden elämän ihme pitää sisällään kaikki mahdolliset tulevaisuudet onnellisuudesta kärsimykseen. Erityisesti vanhemmuus kasvattaa sisäistä tunneskaalaa. Oma lapsi tuo hetkellisesti enemmän onnea kuin mikään asia ennen lasta. Ja yhtä lailla huoli lapsen tulevaisuudesta ja elämäntilanteista voi ylittää kaikki huolet, joita ennen lasta on kokenut. Tässäkin asiassa lopulta elämän arvon kokemisesta taitaa olla valintakysymys: haluaako kiinnittää huomion hyviin vain huonoihin puoliin. Ja onko elämä elämän arvoista juuri siksi, että siinä on läsnä koko elämän kirjo?

Kuten huomaat, vastaukseni on hyvin maalaileva, mutta toivottavasti näistä epämääräisistä asioiden pyörittämisistä on sinulle jotain apua.
Marko Sagulin

Voihan elämä

  • Vieras
Tulkitsit ihan oikein. Ulkoisessa todellisuudessa minulla on kaikki todella hyvin, ja on oikeastaan aina elämässäni ollut. Sisäisessä todellisuudessani sen sijaan myllertää: on todella hämmentävää ja pelottavaa, kun oma keho ja mieli toimii ihan epäloogisesti ja kokee ahdistusta ilman selkeää syytä. Välillä siis koen vain kärsimystä, jonka alkuperää en ymmärrä lainkaan. Eikä useamman vuoden terapiassakaan ole löydetty mitään varsinaista syytä ahdistukselleni. Terapia on kyllä auttanut tulemaan tuon ominaisuuden kanssa toimeen, mutta ei tokikaan poista kärsimystä.

Sait hyvin kiinni myös siitä, etten pohdi niinkään ihmisarvoa. Ajattelen, että jokainen ihminen on arvokas ja olemassa olevalla elämällä on suuri arvo, ja jokainen ihminen on Jumalalle mittaamattoman arvokas. Pohdintani koskee juurikin sitä, että onko uuden elämän luominen kaiken sen mahdollisen kärsimyksen arvoista, jota elämässä voi kohdata. Sanoit todella hyvin, että auringonlasku ja roska silmässä ovat yhtä aikaa olemassa. Ei siis ehkä ole tarkoituksenmukaista miettiä, että "voittavatko" elämän hyvät asiat huonot asiat jotenkin matemaattisesti. Kyse on aina kokemuksesta, ja se voi vaihdella pitkin elämää ja olla hyvinkin epämatemaattista. Tavallaan on myös hirmuisen kaunista, että elämään kuuluu koko kirjo, niin kuin sanoit.

Pakko sanoa, että odotin sinulta sellaista loogista ja "matemaattista" vastausta kysymykseeni. Sellaisia vastauksesi usein tällä palstalla ovat (eikä se mielestäni ole huono juttu). Minä myös olen enemmän looginen ajattelija. Oli mukava huomata, että tämäntyyppinen pohdiskelevampi ajattelu on myös sinulle ominaista, koska niin kuin olen saanut ahdistukseni kanssa oppia, kaikki elämässä ei tosiaan ole loogista.

Kysyn vielä jatkokysymyksen: Löytyykö raamatusta kohtia, joissa erityisesti puhuttaisiin ihmiselämän luomisen / lasten saamisen puolesta tai vastaan? Tai siitä, kuinka elämä on lahja; ei siis siitä että ihminen on arvokas, vaan siitä että elämä on lahja? Jos ymmärrät näiden vivahde-eron.
Muistan tähän liittyen vain kohdan siitä, kuinka "lapseton on autuas", koska silloin ei ole omien murheiden lisäksi lasten murheita. Sitten on toki luomiskertomus, mutta kuten totesin aloituksessani, maailma taitaa olla jo täytetty (ei tosin kristityillä) ja sitä kehotusta ajatellen ei nykypäivänä varmaan kukaan hanki lapsia, pikemminkin päinvastoin ajatellaan ilmastokriisiä ja länsimaisen ihmisen suurta rasitusta maapallolle.

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 153
    • Profiili
Tervehdys Voihan elämä!

On mukava kuulla, että pohdiskeluni on antanut sinulle jotain aineksia. En tosiaan pysty tarjoamaan mitään tarkkaa matemaattista kaavaa, jolla ongelmasi ratkaistaisiin. Vaikka keskiössä on ahdistuneisuutesi, niin yleisellä tasolla olet erityisen vaikean kysymyksen äärellä. Sinä näet kyselet elämän tarkoitusta ja merkitystä omalla kohdallasi. Valitettavasti siihen pohdintaan ei pysty kukaan ulkopuolinen antamaan tyydyttävää vastausta. Sen joutuu etsimään itse.

Toki yleisellä tasolla voidaan sanoa, että elämän tarkoitus on elämä itse ja lopulta pääsy ikuiseen elämään. Mutta oman elämänsä merkityksen kyselijä ei saa tästä vielä riittävän yksilöllistä määritelmää omalle kohdalleen. Yleistä pohdintaa voit kuitenkin lukea Nettipapin palstan alkumetreillä kirjoittamastani vastauksesta Mikä on elämän tarkoitus?.

Yleisellä tasolla on myös selvää, että elämä on Jumalan lahjaa. Raamatussa sitä ei kuitenkaan alleviivata jatkuvasti, vaan pikemminkin erilaisissa sivulauseissa siitä puhutaan asiana, jota ei koskaan voi edes epäillä.

Sinä yksin olet Herra. Sinä olet tehnyt taivaan, taivasten taivaat ja tähtien joukot, maan ja kaiken mitä sen päällä on, meret ja kaiken mitä niissä on. Sinä annat kaikelle elämän. (Neh. 9:6)
Hän antaa kaikille elämän, hengen ja kaiken muun. (Ap. t. 17:25)
Sinä annoit minulle elämän, olit uskollinen, sinun huolenpitosi oli suojanani. (Job 10:12)


Jobin kirjassa kärsimyksen keskellä elämisen mielekkyys joutuu kovalle koetukselle. Kirjassa on väliotsikko "olemassaolon tuska", jossa Job valittaa saamastaan lahjasta. Elämän lahjaluonne on siis niin itsestään selvää, että Job suorastaan kritisoi Jumalaa siitä, että hän on tuon lahjan on antanut.

Miksi hän antaa elämän valon sille, jonka osa on kärsimys, miksi niille, joiden elämä on täynnä katkeruutta? He odottavat kuolemaa, mutta se ei tule, he etsivät sitä enemmän kuin aarretta. Kun kuolema heidät korjaa, he iloitsevat, heidän suurin riemunsa on hauta. Miksi hän antaa elämän valon miehelle, joka on Jumalan saartama, jolta tie on kadonnut? (Job 3:20-23)

Pakkosiirtolaisuuden aikana kärsimys ei ollut Jobin kärsimyksen veroista, mutta Raamatun Valitusvirsissä vastoinkäymisten keskelläkin muistetaan Jumalan armollista lahjaa:

Herran armoa on se, että vielä elämme, hänen laupeutensa ei lopu koskaan. Joka aamu Herran armo on uusi, suuri on hänen uskollisuutensa. (Valit. 3:22-23)

Kaikkein tutuin elämän lahjan ylistys lienee Psalmi 139, jota usein elämän alkumetreillä kastetilaisuuksissakin luetaan. Siinä ei käytetä sanaa "lahja", mutta siitä kuitenkin on kyse:

Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut. Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. Ihmeellisiä ovat sinun tekosi, minä tiedän sen. Minä olen saanut hahmoni näkymättömissä, muotoni kuin syvällä maan alla, mutta sinulta ei pieninkään luuni ole salassa. Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päivääkään, olivat kaikki päiväni jo luodut. (Ps. 139:13-16)
Marko Sagulin