Hei P.M!
Raamattu on joskus tylsän vähäsanainen. Esimerkiksi minä olen aina halunnut tietää, mitä tarkalleen tapahtui, kun Jeesus siunasi 5 leipää ja 2 kalaa niin, että sitä riitti 5000 miehelle. Miltä se näytti? Miten ne leivät lisääntyivät? No ... Raamattu keskittyy sanomaan sen, mikä kussakin tapahtumassa on oleellista. Siksi kaikkia yksityiskohtia ei kerrota.
Ja näin taitaa olla tässäkin tapauksessa. Raamattu ei kerro, mitä Jeesus kirjoitti. Mutta ne kaverit, jotka tulivat Raamattuun vedoten kiusaamaan Jeesusta, saivat Jeesukselta aika jännän vastauksen. Lainopettajat ja fariseukset tunsivat Raamattunsa valtavan hyvin. Jeesuksen ele hyvin suurella todennäköisyydellä palautti heidän mieliinsä erään kohdan kirjoituksista:
Herra, sinä olet Israelin toivo! Kaikki, jotka hylkäävät sinut, saavat onnettoman
lopun, jotka luopuvat sinusta, häviävät kuin tomuun kirjoitetut nimet.
Sillä he ovat hylänneet Herran, elävän veden lähteen. (Jer. 17:13)
Israelin toivo, sinä Herra! Kaikki, jotka sinut hylkäävät, joutuvat häpeään.
"Jotka minusta luopuvat, ne kirjoitetaan tomuun. Sillä he ovat hyljänneet
elävän veden lähteen, Herran." (Jer. 17:13 KR38)
Otin myös vanhan käännöksen mukaan. Siinä on kiva sanamuoto.
Jotkut ovat arvelleet, että Jeesus kirjoitti näiden fariseusten ja lainoppineiden nimiä maahan, mutta se on vain arvaus. Eikä asiayhteys sitä vaadi. Jeesuksen ele jo itsessään oli vahva viesti. Yhdessä Jeesuksen sanojen kanssa tuo kirjoittamisele vaikutti fariseuksissa sen, mitä tuo Jeremian kirjan kohta sanoo. He tajusivat, ettei heillä itsellään ollut mitään tarkoitustakaan kuunnella Jumalan tahtoa vaan he olivat hylänneet Jumalan. He käyttivät Mooseksen lakia vain tekosyynä, jotta pääsivät punomaan juonia Jeesusta vastaan.
Taustallahan on tilanne, jossa fariseukset ja lainoppineet olivat tuomassa avionrikkojanaista Jeesuksen tuomittavaksi. He olevinaan eivät tienneet, miten naisen suhteen olisi pitänyt toimia ja esittivät kiusallisen kysymyksen. Mooseksen laki näet käski kivittää avionrikkojat, mutta silloisessa Israelissa vallitseva Rooman laki kielsi tällaiset lynkkaukset. Jos Jeesus olisi käskenyt kivittää naisen, he olisivat kertoneet roomalaisille vallanpitäjille, että täällä on kapinanlietsoja, joka pitää tappaa. Jos Jeesus olisi kieltänyt kivittämästä, he olisivat syyttäneet Jeesusta Mooseksen lain halveksimisesta.
Mutta Jeesus vastasi ovelasti ja tehosti vastaustaan puhuttelevalla eleellä. Siten Jeesus sai heidät kiinni omasta pahuudestaan.