Kirjoittaja Aihe: Aatamista ja Eevasta  (Luettu 3203 kertaa)

Murdochh

  • Vieras
Oliko Aatamilla tai Eevalla napa? Sillä tietääkseni napanuora jättää ihmiselle navan (korjatkaa toki jos olen väärässä), ja eihän heillä voinut olla napanuoraa? koska eivät syntyneet kenestäkään ihmisestä.

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 155
    • Profiili

Mortonki Murdochh!

Raamattuhan ei meille kerro tästä asiasta yhtään mitään. Asialla on kuitenkin kiva spekuloida. Vanhat vitsit juuri pohtivatkin sitä, miten Aadamin ja Eevan tunnistaa taivaassa helposti siitä, että heillä ei ole napaa. En menisi allekirjoittamaan tällaista väitettä aivan heti. Pari tarkentavaa kysymystä valaisee muitakin näkökulmia.

Minkä ikäiseltä Aadam näytti seuraavana päivänä siitä, kun hänet oli luotu?
Näyttikö hän samalta kuin nykyään yhden päivän ikäinen vauva?
Entä miltä näytti Eeva heti sen jälkeen, kun Jumala teki hänet Aadamin kylkiluusta?
Oliko Aadamilla unesta herätessään vieressä vastasyntynyt tyttövauva, josta hän totesi: "Tämä se on! Tämä on luu minun luustani ja liha minun lihastani. Naiseksi häntä sanottakoon: miehestä hänet on otettu." (1. Moos. 2:23)?

Minä ainakin kuvittelen heidät aina ulkonäöltään n. 20-30 -vuotiaiksi siinäkin tilanteessa, kun he olivat todellisuudessa vasta yhden päivän vanhoja. Kun Jumala loi maailman, hän teki valmista tavaraa. Ihminenkin luotiin aivan valmiiksi. Ja en yhtään ihmettele, vaikka siinä valmiissa kokonaisuudessa olisi ollut myös napa mukana. Kyllähän se kuuluu oleellisena osana ihmisen ulkonäköön, vaikka se tavallisella tavalla syntyville ihmisille tuleekin napanuorasta.

No niin. Eipä siitä enempää. Tarkistetaan oikeat vastaukset sitten taivaassa. :)
Marko Sagulin