Halusit siis ilmeisesti käytännön toimenpiteitä ja konkreettisia ehdotuksia. No, voin esittää jotain.
Itse olen jo ottanut sen askelen, jonka toivon muidenkin kristittyjen ottavan. Se ensi askel on lähteminen niistä ulos. Lähteminen pois tunnustuskuntien jäsenyydestä, niiden tukemisen ja rakentamisen lopettaminen. Tämä sen jälkeen, kun ihminen on ymmärtänyt, että ne eivät ole Jumalan seurakuntia. Niissä voi olla joissakin hyvin paljon kristillisiä aineksia, toisissa taas vähemmän. Mutta niitä yhdistää se, että niiden perusta on ihmisessä, ei Jumalassa. Raamatusta en ole löytänyt mitään muuta seurakuntaa kuin Jumalan seurakunnan. Sieltä en ole löytänyt käskyä perustaa kirkkoja ja liikkeitä, jotka kulkevat jonkun nimellä tai seuraavat omia oppejaan ja erottautuvat muista kristityistä. Jotka ilmentävät ja edesauttavat hajaannusta omalla olemassaolollaan.
Uskon että rehellisesti on lopulta myönnettävä, että Raamattu ei tue sellaista mallia, joka nykyään vallitsee. Kun ihmiset ymmärtävät tämän ja sen, että tunnustuskunnan ja seurakunnan välille ei voi asettaa yhtäläisyysmerkkiä, uskon, ettei tunnustuskunnan jäsenyydestä luopuminen olekaan niin pahalta vaikuttava asia. Monet tietysti saattavat sanoa, että se on seurakunnan hylkäämistä ja seurakunnattomuusoppia. Mutta Raamatulla ei voida mielestäni vaatia ihmistä kuulumaan mihinkään tunnustuskuntaan tai liittymään sellaiseen. Siis ensi askel on eroaminen niistä.
Kun ihmiset luopuvat siitä, mikä on heidän omaansa ja heidän rakenteensa, uskon että tulee Jumalalle tilaa toimia enemmän. Emme enää sido Jumalaa omien rakenteidemme sisään, vaan etsimme Hänen rakenteitaan. Jos emme edes tahdo asioiden muuttuvan tai etsiä Hänen järjestystään, miksi Hän meitä siihen pakottaisi? Meidän oman tahtomme on uskoakseni ensin alistuttava Jumalan tahdolle.
Kun ojentaudumme Jumalan puoleen ja annamme Jumalalle vapaat kädet, uskon Hänen ennallistavan seurakuntajärjestyksen, joka löytyy Raamatusta. Nyt sitä käytäntöä, ihan yksinkertainen rautalankamalli:
Kristityt lähtevät ulos tunnustuskunnista suurin joukoin, niihin luultavasti jää ihmisiä, sekä uskomattomia että myös joitakin uskovaisia. Mutta laaja joukko haluaa silti taas, että uskovien keskuudessa on yksi sydän ja yksi sielu. He kokoontuvat paikkakunnittain yhteen. Raamatusta on luettavissa, millainen järjestyksen tulee olla. Jumala kutsuu luultavasti seurakunnista joitakin apostoleiksi. Nämä puolestaan Raamatun mukaisesti valitsevat vanhimmat paikallisille seurakunnille. Tästä muodostuu raamatullista järjestystä, kuten sen ymmärrän. Seurakuntia ei kontrolloida toisten seurakuntien toimesta, Herra on maailmanlaajuisen seurakunnan pää, paikallisia kaitsevat niiden vanhimmat. Seurakunnissa voi lisäksi olla diakoneja ja evankelistoja ja profeettoja ja armolahjat toimivat. Esitä toki lisäkysymyksiä, jos haluat minun kertovan käytännön asioista enemmän.
Olen valmis luopumaan näistä näkemyksistä, jos ne osoitetaan vääriksi. Luovuinhan aiemman kirkkokuntanikin järjestyksestä, kun ymmärsin sen järjestyksen ja perustan olevan vastoin sitä, mitä Raamatussa lukee. Tämä kaikella kunnioituksella sen jäseninä olevia veljiä ja sisaria kohtaan, mutta ei sitä tunnustuskuntaa kohtaan. Minusta on erittäin tervettä olla valmis luopumaan vaikka vuosiakin oman elämän osana olleesta asiasta, jos se paljastuu totuuden kanssa ristiriidaksi olevaksi. Oletko sinä teoriassa valmis luopumaan luterilaisen kirkon jäsenyydestä, jos se osoitetaan Raamatulla vääräksi? Entä jos Jumala kehoittaa eroamaan jäsenyydestä ja julistamaan sillä tapaa ykseyttä?
Olennaista on ymmärtää, että ei ole mitään sellaista raamatullista seurakunnan tehtävää, joita tunnustuskunnat nykyään hoitavat, joita yksi Jumalan seurakunta ei voisi hoitaa. Lähetystyö, avustus, ihmisten auttaminen, rukous, ehtoollinen, opetus... ne ovat kaikki yhden Jumalan seurakunnan tehtävissä. Raamatun järjestys on mielestäni
täysin toimiva vielä tänäkin päivänä.
Ongelma ykseyden kannalta: opilliset asiat. Kuten kaste. Emmekö tiedäkin, että joko lapsikaste tai "vain uskovien kaste " -oppi on väärässä? Logiikallani toinen on pakosti väärässä. Raamattu puhuu yhdestä kasteesta, mikä tarkoittaa käsitykseni mukaan opillisesti yhtä kastetta, ei määrällisesti. Uskon, että alkuseurakunnassa oli tuo yksi kaste, samanlainen kaikille. Nykyään opillisesti yksi kaste ei vallitse kaikkien kristittyjen keskuudessa.
No, tämän kanssa en ole täysin löytänyt ratkaisua. Kastekiista on hirvittävä kristikuntaa jakava kiista. Mielestäni erittäin kauhea ongelma. Tärkeä kysymys on, onko erilainen kastenäkemys tarpeeksi suuri ero, jotta se lasketaan sellaiseksi harhaopiksi, jonka perusteella on pysyttävä erossa eri kastenäkemyksen omaavista ihmisistä? Jos kyllä, ykseys lienee hyvin vaikeaa saavuttaa, ja uskon, että vain Jumalalla on ratkaisun avain. Jos taas erilaisen kastenäkemyksen omaavaa voi kutsua veljeksi tai sisareksi, miksi ei pystytä olemaan samaa seurakuntaa heidän kanssaan? Onko minun tehtävä päätelmä, että
veljeyden kynnys on alempi kuin ykseyden kynnys? Omassa tapauksessani se, joka on veljeni tai sisareni, se on samaa seurakuntaa kanssani.
Voisin kysyä sinultakin sitä, missä menee harhaopin raja? Itse siis en ole varma tällä hetkellä. Riittääkö veljeyteen/sisaruuteen, että sanoo uskovansa Jeesukseen? Riittääkö, että ollaan samaa mieltä ihan perusasioissa (ja mitkä nämä perusasiat ovat?)? Miten suuri harhautumisen on oltava, jotta voidaan sanoa toista harhaoppiseksi tai kieltää veljeys/sisaruus? Sinä tunnet Raamattua luultavasti minua paremmin, onko siellä kerrottu vastausta?
Olen ymmärtänyt, että käsityksesi on se, että MAP-kirkko ei ole kristillinen kirkko, mutta katolinen kirkko on. Raja siis kulkee käsittääkseni mielestäsi jossain tuossa välissä. Mikä kirkko on rajan "oikealla" puolella, se lienee mielestäsi kristillinen, oli sen järjestys mikä tahansa. Mutta se, joka ei ole, ei ole kristillinen, vaikka sen järjestys olisi hyvinkin raamatullinen. Olenko ymmärtänyt oikeansuuntaisesti? Jossain kulkee raja, milloin ollaan tarpeeksi harhassa, vai mikä tämän rajan määrittää? Jos MAP-kirkon järjestys ei ole mielestäsi väärä, niin mikä siinä tai Jehovan todistajissa on niin väärää, että et voi sanoa niitä kristillisiksi kirkoiksi? En siis todellakaan kannata MAP-kirkkoa, vaan vastustan. Haluan vain kysyä perusteita. Erityisesti Raamatun perusteita.
Mutta Marko, sinulla on minusta valtavan vaikea työ selittää Raamatulla, miksi luterilainen kirkko olisi kristillinen kirkko, mutta MAP-kirkko ei. Miksi katolinen kirkko olisi, miksi Jehovan todistajat eivät. Oma kantani on kuten arvattavaa se, että mikään mainituista ei ole. Raamatusta löydän vain yhden seurakunnan. En löydä Raamatusta tukea millekään muulle "seurakunnalle".
Jos mennään vielä pidemmälle, niin voin kysyä, onko branhamilaisuus (
http://fi.wikipedia.org/wiki/Branhamilaisuus) mielestäsi kristillinen kirkko? Ja millä perusteella? Vai onko se tietynlainen rajatapaus? Entä schwenckfeldiläisyys (
http://fi.wikipedia.org/wiki/Schwenckfeldil%C3%A4isyys)? Entä Iglesia ni Cristo (
http://fi.wikipedia.org/wiki/Iglesia_ni_Cristo)? Voitko pitää monofysiittiseen kirkkoon kuuluvia ja sen oppiin uskovia veljinäsi ja sisarinasi, vaikka nämä uskoisivat, että Kristuksella on vain yksi luonto? Entä onko nestoriolainen kirkko kristillinen, vaikka tämä uskoisi, että Kristuksessa on kaksi erillistä persoonaa? Vai lipsahtaako ei-kristilliseksi kirkoksi ja jos, niin missä? Kolminaisuusopissa? Miksi juuri se olisi ratkaisukysymys? Ja miksi jotain muuta harhaa kuin kolminaisuusopin kieltämistä voitaisiin sen sijaan katsoa läpi sormien?
Voidaan mennä vielä yhdelle tasolle (sori kysymysten paljous) mutta missä vaiheessa esim. Suomen evankelis-luterilainen kirkko voisi lakata mielessäsi olemasta kristillinen kirkko? Vasta siinä vaiheessako, kun viimeinen sen jäsen, joka ei elä julkisesti synnissä, kuolee tai eroaa? Sittenkö, kun kirkossa on jäseninä enää homoseksuaalisuuden hyväksyjiä ja yhteiskunnan mielipiteen mukaan kirkkoa hallinnoivia ihmisiä? Vain sellaisia, jotka eivät pidä syntiä minään, hyväksyvät kaiken ja puhuvat vain jostakin armoksi kutsutusta. Sellaisia, jotka ovat täysin hämärtäneet todellisen evankeliumin näkymästä kirkossa.
Jos sanotaan, että kaikkien kristillisten kirkkojen järjestys on oikea, on siinä tapauksessa valtaisa taakka määritellä, mikä on kristillinen kirkko, jos halutaan sisällyttää määritelmään tietyt nykyajan kirkot ja liikkeet ja jättää tietyt pois. Mutta jos vain katsotaan Raamattua ja uskotaan, mikä on sen opetus ja periaate, ei seurakunnan määrittely ole lainkaan vaikeaa. Mutta silloin saattaa joutua kohtaamaan jotain epämieluisaa.
Itse uskon, että yksi seurakunta voi olla mahdollista ilman täyttä samanmielisyyttä, edes opillisesti. Eikö moni kirkko kuitenkin ainakin sano yhtyvänsä siihen,
että kristittyjen tulisi olla yksi? Mutta eri asia on, miten suuria uhrauksia ja lähimmäisten kärsimistä ollaan valmiit tekemään ykseyden takia. Itse koen, että ykseydestä puhutaan ja opetetaan Suomen kristillisessä kentässä vähemmän kuin pitäisi. Siksi itse haluan puhua siitä, mielestäni tämä asia kuvainnollisesti huutaa päästä julki.
Mutta siis: minä olisin Jumalan seurakunnassa valmis tekemään tiettyjä myönnytyksiä: olisin ja olen valmis olemaan yhtä seurakuntaa lapsikastetta kannattavien kanssa. Ei minulle ole väliä, miten paimenet pukeutuvat tai onko pöydällä tai huoneessa oltava risti, miksi vastustaisin näitä asioita, jos joku ne tärkeäksi kokee. Samoin suitsuttimet ja sen sellaiset hyväksyisin, kunhan niihin ei kahliuduta. Urut, flyygeli vai kitara, samantekevää. Ehtoollisyhteyttä kannattaisin, vaikka uskovat uskoisivatkin siitä eri asioita. Jos erimielisyyksiä tulee, ei oikea ratkaisu ole mielestäni perustaa omaa kirkkokuntaa. En kaipaa enää yhtään lisää. Pitäisi kokeilla muita keinoja käsitellä asiaa.
Uskon, että tämä asia on varma: jos minä ja sinä, jotka uskomme kasteesta eri tavalla, olemme molemmat todella uskossa ja pysymme loppuun saakka ja käymme pyhitysprosessin loppuun asti, olemme kerran oleva SAMAA MIELTÄ kasteesta, yhdessä Herran kanssa. Täysin. Olemme silloin Jeesuksen kaltaisia ja tiedämme totuuden. Eikö ole hienoa!
Kommentoin vielä muutamia kirjoittamiasia asioita. Paimeneksi en koe voivani itse ryhtyä. Jos Pyhä Henki joskus panee minut paimeneksi apostolin valinnan kautta ja jos täytän kaitsijan kriteerit, sitten voin Jumalan tahdosta ottaa viran vastaan. Mitään uutta seurakuntaa en halua perustaa, varsinkaan itseni ympärille. Haluan olla Jumalan käytettävissä seurakunnan järjestyksen ennalleenasettamiseksi, seurakunnan, jonka Pää on Kristus.
Ymmärrän toisaalta, miksi et haluaisi antaa minun nousta julistamaan näitä. Mutta toisaalta en ymmärrä, sillä eikö julistajan puhe pidä koetella Raamatulla ja pitää se, mikä hyvää on? Eikä sanoa etukäteen: tuo henkilö ei saa koskaan julistaa minun lampailleni, koska hän ei ole samaa mieltä? Tuli mieleen tämä Raamatunkohta: 38 Ja nyt minä sanon teille: pysykää erillänne näistä miehistä ja antakaa heidän olla; sillä jos tämä hanke eli tämä teko on ihmisistä, niin se tyhjään raukeaa; 39 mutta jos se on Jumalasta, niin te ette voi heitä kukistaa. Varokaa, ettei teitä ehkä havaittaisi sotiviksi itse Jumalaa vastaan." (Ap. t. 5:38-39, 1933/1938-käännös) Painottaen viimeistä virkettä.
Mutta siis seuraavaa vastaustasi jään odottamaan (ja myös sitä ihanaa yksimielisyyttä, vaikka se olisikin tullakseen vasta Herran luona
) Ole siunattu rakas veljeni!