Hei Stranger!
Kysymyksesi menee alueelle, joka on todella kiehtova, mutta josta Raamattukin puhuu varsin vähän. Emme tiedä tarkasti tulevan maailman kuvioita. Raamattu ei keskity kertomaan, millaista siellä on vaan miten sinne päästään. Jotain on kuitenkin aina kiva spekuloida.
Tämä raamatunkohta ei mielestäni ota kantaa siihen, onko tuo kyseinen valtakunta olemassa jo näkyvässä muodossa. Jos Jumala on tehnyt suunnitelman, että tämän elämän ja maailman jälkeen tulee iankaikkinen elämä Jumalan valtakunnassa, niin se ei vaadi, että se valtakunta olisi jo fyysisesti olemassa. Jos joku asia on Jumalan suunnitelmissa ja päätöksessä, se on yhtä todellinen kuin se olisi jo jossain varastossa odottamassa. Jeesus sanoo tässä ennen kaikkea sen tosiasian, että Jumalan suunnitelmissa taivas on jo varattu Jeesukseen uskoville. Samaa kirjoittaa Paavali:
Hän on ilmaissut meille tahtonsa salaisuuden, sen Kristusta koskevan suunnitelman,
jonka hän oli nähnyt hyväksi tehdä ja joka oli määräajan tullessa toteutuva: hän oli
yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaiken, mitä on taivaassa ja maan päällä. Jumala on
myös antanut Kristuksessa meille perintöosan, niin kuin hän oli suunnitellut ja ennalta
määrännyt - hän, joka saattaa kaiken tapahtumaan tahtonsa ja päätöksensä
mukaisesti. (Ef. 1:9-11)
Kiittäkää iloiten Isää, joka on tehnyt teidät kelvollisiksi saamaan pyhille kuuluvan
perintöosan valon valtakunnasta. Hän on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja
siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan, hänen, joka on meidän
lunastuksemme, syntiemme anteeksianto. (Kol. 1:12-14)
Me olemme jo Jumalan valtakunnassa, mutta kuten tiedämme ja aistimme, näkyvästi olemme vielä tässä maailmassa. Eli Jumalan valtakunta on tullut jokaisen Jeesukseen uskovan osaksi jo nyt, vaikka se toteutuu vasta myöhemmin. Raamatussa on kohtia, joiden perusteella kallistuisin itse enemmän sen suuntaan, että Jumalan valtakunnan näkyvää osaa ei ole vielä tehty.
"Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa
olivat kadonneet, eikä merta ollut enää. ... Valtaistuimella istuva lausui: "Uudeksi
minä teen kaiken." Hän sanoi: "Kirjoita nämä sanat muistiin. Ne ovat luotettavat
ja todet." (Ilm. 21:1, 5)
Mutta meillä on hänen lupauksensa, ja siihen luottaen me odotamme uusia taivaita
ja uutta maata, joissa vanhurskaus vallitsee. (2. Piet. 3:13)
Katso, minä luon uuden taivaan ja uuden maan. Menneitä ei enää muistella,
ne eivät nouse mieleen. (Jes. 65:17)
Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät minun edessäni, sanoo
Herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne. (Jes. 66:22)
Tarkasti ottaen näissä kohdissa ei sanota, että uutta taivasta ja maata ei voisi jossain olla jo olemassa. Siksi en ryhdykään väittämään mitään varmaa. Uudesta taivaasta ja uudesta maasta puhutaan kuitenkin tulevassa aikamuodossa, joten siitä minulle jää sellainen kuva, että kristikansa odottaa uutta luomista, jota ei vielä ole tapahtunut ja joka tapahtuu tämän maailman lopussa.