Kirjoittaja Aihe: Herra aikoi surmata Mooseksen? (2. Moos. 4:24-26)  (Luettu 6896 kertaa)

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
2. Moos. 4:24-26

Matkan varrella Herra tuli Moosesta vastaan paikassa, johon hän oli perheineen yöpynyt, ja aikoi surmata hänet.
    Silloin Sippora otti terävän piikiven, leikkasi pois poikansa esinahan ja kosketti sillä Moosesta jalkojen väliin sanoen:
    "Sinä olet minun veriylkäni."
    Niin Herra jätti Mooseksen rauhaan. Sippora oli ensimmäinen, joka sanoi "veriylkä" puhuessaan ympärileikkauksesta.

Oon miettiny mitä tässä oikein tapahtuu. Lähinnä mua kiinnostaa, että miksi Herra aikoi surmata Mooseksen. (Herra ilmeisesti tarkoittaa Jumalaa..?) Mutta ilmeisesti Sipporan muistutti Herraa ympärileikkauksen liitosta ja Hän säästi Mooseksen. Vai hä?  ???
« Viimeksi muokattu: 22.04.2008 - klo:19:34 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Morjens Pyry!

Kysymäsi kohta on todella yllättävän kuuloinen. Herra tarkoittaa tässä Jumalaa, joten tuntuu äkkiseltään vähintäänkin oudolta, miksi hän nyt yhtäkkiä päättää surmata Mooseksen. Itse olen päätynyt lopputulokseen, johon melkein itsekin jo kysymyksessäsi päädyit:

Sippora ei näet muistuttanut Herraa ympärileikkauksen liitosta, vaan Herra käytti Sipporaa muistuttamaan Moosesta ympärileikkauksesta. Mooses oli juutalainen, ja hänen esi-isälleen Abrahamille oli annettu tämä käsky:

Jumala puhui edelleen Abrahamille: "Pysykää uskollisesti tässä liitossa, sinä ja
     sinun jälkeläisesi sukupolvesta toiseen. Tämä ehto teidän on täytettävä siinä
     liitossa, jonka olen tehnyt sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa: teidän tulee
     ympärileikata jokainen mies ja poikalapsi. Leikkauttakaa pois esinahkanne.
     Tämä on merkkinä liitosta, joka on meidän välillämme, minun ja teidän.
     Kahdeksantena päivänä syntymästä ympärileikattakoon jokainen poikalapsi
     sukupolvesta toiseen. Ympärileikattakoon kaikki talossasi syntyneet orjat
     samoin kuin heimoosi kuulumattomat orjat, jotka itsellesi ostat, siis jokainen
     talossasi syntynyt tai rahalla ostamasi orja. Näin te kannatte ruumiissanne
     merkkiä siitä, että minun tekemäni liitto on ikuinen. Mutta jokainen ympärileik-
     kaamaton poistettakoon kansansa parista. Hän on rikkonut liiton."
     (1. Moos. 17:9-14)

Mooseksen poika ei tuossa vaiheessa varmasti ollut kahdeksan päivää vanha tai sitä nuorempi. Mooses oli siis jättänyt täyttämättä ehdottoman käskyn. Ympärileikkaus oli tuolloin samassa asemassa kuin kaste nykyään. Se oli liiton merkki ja liitto Jumalan kanssa. Mooses ei siis ollut jättänyt ihan vähäpätöistä käskyä täyttämättä.

Nyt Mooses sai kutsun lähteä pari miljoonaa ihmistä käsittävän kansan johtajaksi. Lisäksi hänestä tuli koko juutalaisen lain ja liiton välittäjä ja valvoja. Matkalla tätä tehtävää hoitamaan Jumalan oli syytä varsin painokkaasti muistuttaa Moosesta siitä, että hänen itsensä oli elettävä siinä liitossa uskollisesti.

Jos Jumala todella yritti surmata Mooseksen, hän varmasti olisi siinä onnistunut. Siksi ajattelen, että sanonta "aikoi surmata hänet" tarkoittaa sitä, että hän antoi Mooseksen sairastua niin, että hän olisi kuollut, jos tilanne olisi edennyt normaalisti. Siinä tilanteessa ihmisillä on yleensä tapana tarkistaa suhteensa Jumalaan. Jopa Sippora, joka käsitykseni mukaan ei itse ollut juutalainen, ymmärsi, mitä oli tehtävä. He olivat keskustelleet Mooseksen kanssa ympärileikkauksen liitosta aiemmin. Tai sitten Mooses kuoleman kielissä muisti asian ja antoi siinä vaiheessa ohjeet Sipporalle. (Raamattuhan ei kerro tarkasti, miten tilanne eteni. Se vain toteaa keskeisimmät kohdat.) Joka tapauksessa Sipporan toiminta oli oikea ja paljastaa, kuinka pahasti väärin Mooses oli toiminut laiminlyödessään liiton.

Tämän jälkeen Mooses varmasti ymmärsi ottaa entistä vakavammin sen, mitä Jumala hänelle puhui. Mooseksen tehtävähän oli aivan erityislaatuinen. Hän on ollut kaikista maailman ihmisistä erittäin etuoikeutetussa asemassa:

Herra sanoi: - Kuulkaa minun sanani! Kun joukostanne nousee profeetta, minä
     ilmaisen itseni hänelle näyssä, unessa minä hänelle puhun. Näin en puhu Moosekselle,
     palvelijalleni, joka kaikessa on minun uskottuni. Hänelle puhun suoraan kasvoista
     kasvoihin, en arvoituksellisin sanoin vaan avoimesti. Hän saa katsoa Herran kirkkautta
     suoraan. Kuinka te siis rohkenette puhua Moosesta, minun palvelijaani vastaan?
     (4. Moos. 12:6-8)

Tällaiseen hommaan ei voi ottaa ketä tahansa. Siinä ylpistyy melko helposti. Siksi Jumalan piti kouluttaa Moosesta kovemmalla kädellä. Lopputulos oli aika puhutteleva:

Mutta Mooses oli hyvin nöyrä mies, nöyrempi kuin kukaan muu ihminen maan päällä.
     (4. Moos. 12:3)

Surullista kyllä, tästä huolimatta Mooseksen elämän suurin tragedia oli se, että hän yhdessä kohdassa ylpistyi liikaa. Tämän synnin vuoksi hän ei päässyt itse siihen luvattuun maahan, johon hän 40 vuoden ajan oli työllä ja tuskalla kansaa johtanut.
Marko Sagulin

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
hei, kiitos tästä!  :)

vielä jos viitsisit lauseella parilla selittää tätä veriylkä-juttua.  ::)
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei Pyrski!

Löysin vain yhden maininnan, jossa ytimekkäästi todettiin: "Sitä, mitä tarkkaan ottaen Sipporan keksimään veriylkä-ilmaisuun on aikanaan sisältynyt, ei ole valitettavasti enää tiedossa." (J. Norvanto) Siispä mitään varmaa en minäkään osaa sanoa. Asiaa toki voi spekuloida ja sitä teen mielelläni. Yhdistän nyt kolme eri asiaa Raamatusta, jotka voidaan nähdä tämän mystisen tapahtuman tiimoilta.

1. Liitto
Ympärileikkaus oli Jumalan tekemän liiton merkki. Jumala oli käskenyt sen toimittaa ja ympärileikatut olivat omalta puoleltaan vastanneet Jumalan tekemään liittoon. Edellisessä vastauksessani onkin auki kirjoitettuna kohta 1. Moos. 17:9-14, joka liittyy tähän.

2. Sulhanen - morsian
Jeesus ei itse keksinyt verrata itseään ylkään eli sulhaseen ja seurakuntaa morsiameen. Se oli jo Vanhassa testamentissa käytettyjä kielikuvia.

- Minä ajattelin: Annan sinulle ensimmäisen sijan ihmislasten joukossa, lahjoitan
     omaksesi kauniin maan, ihanimman koko maailmassa. Ajattelin, että sinä sanot
     minua isäksi etkä koskaan käänny minusta pois. Mutta niin kuin uskoton vaimo
     pettää miestään, niin sinä, Israelin heimo, olet pettänyt minua, sanoo Herra.
     Paljailta kukkuloilta kuuluu ääni, israelilaisten itku ja rukous. He ovat kulkeneet
     vääriä teitä, ovat unohtaneet Herran, Jumalansa. (Jer. 3:19-21)

- Älä iloitse, Israel, niin kuin muut kansat, älä juhli, niin kuin ne juhlivat!
     Sinä olet ollut uskoton Jumalaasi kohtaan, kaikilla puimatantereilla olet myynyt
     itseäsi, olet koonnut palkkaa huoruudellasi. (Hoos. 9:1)

3. Veri
Jo paratiisissa synnin seuraus oli kuolema. Syntien anteeksianto ei siksi ole mahdollista ilman verenvuodatusta.

Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä,
     jona siitä syöt, olet kuoleman oma." (1. Moos. 2:17)

Veressä on elävän olennon elämänvoima. Minä itse olen määrännyt, että veri on
     tuotava alttarille teidän puolestanne tapahtuvaa sovitusta varten, sillä veressä
     oleva elämänvoima tuottaa sovituksen. (3. Moos. 17:11)

Lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksianto ole mahdollinen,
     ellei vuodateta uhriverta. (Hepr. 9:22)

Sippora siis teollaan ja "veriylkä" sanalla saattoi siis yhdistää nämä kolme asiaa. Ensiksikin hän rukoili verenvuodatukseen liittyvää anteeksiantoa siitä, että he olivat rikkoneet liiton. Tosin ympärileikkaus itsessään ei taida olla verenvuodatusta siinä mielessä, että joku kuolee toisen puolesta, joten VERIylkä sanan verellä ehkä viitataan uhrieläinten kuolemaan enemmän kuin ympärileikkauksen verenvuodatukseen. Toiseksi hän teki parannusta ja suoritti ympärileikkauksen liiton merkiksi. Kolmanneksi veriYLKÄ-sanalla hän rukoili Jumalaa pysymään liitossa uskollisena, vaikka morsian olikin ollut uskoton.

Aikaisemmin verenvuodatus oli tullut esille jo paratiisissa, kun kuolema ilmoitettiin synnin seuraukseksi. Ja ympärileikkauksen liittokin oli ilmoitettu aiemmin. Sulhanen-morsian teema oli uusi, mutta tämän tapauksen yhteydessähän sanottiin, että Sippora keksi uuden termin.

No joo. Tässä oli parasta, mihin pystyin. Pistä koetteelle ja pidä se, mikä on hyvää.
Marko Sagulin