Hei Moottorisaha!
Tällä kertaa vastaukseni taitaa jäädä lyhyemmäksi kuin kysymys. Minulla ei näet ole kovastikaan mielipiteitä asioista, jotka sanoit. Olen kovin lapsenuskoinen siinä asiassa, että Raamattuun on Jumalan tahdosta päätynyt se teksti, mikä on meille tarpeellista. Henok / Eenok on yksi niitä kavereita, joista olisi todellakin mukava tietää jotain enemmän, mitä Raamattu kertoo.
Näyttää siltä, että hänet on tempaistu tästä maailmasta pois vähän samaan tyyliin kuin Elia, joka lähti tulisilla vaunuilla taivaaseen:
Metuselahin syntymän jälkeen Henok eli vielä 300 vuotta vaeltaen aina Jumalan tahdon
mukaisesti, ja hänelle syntyi lisää poikia ja tyttäriä. Henok eli kaikkiaan 365 vuotta. Hän
vaelsi kuuliaisena Jumalalle. Sitten häntä ei enää ollut, sillä Jumala otti hänet luokseen.
(1. Moos. 5:22-24)
Miten tämä tarkalleen tapahtui ja miksi, sitä ei voi tietää. Yleisesti on ajateltu, että Henok vaelsi niin hyvin Jumalan tahdon mukaan, että Jumala armahti häntä tämän syntisen ihmiskunnan keskellä asumisesta ja antoi paremman paikan taivaassa. Mutta sekin taitaa perustua perimätietoihin tai oletuksiin.
Tämän lisäksi ovatkin enää ne kohdat, jotka sinä otit esille. Heprealaiskirjeen kohta kertookin saman, mikä tuossa Mooseksen kirjan kohdassa on jo mainittu. Juudan kirjeestä puolestaan käy ilmi, että hän on lausunut ennustuksen. Onko se ennustus joku yksittäinen lause, joka on kulkenut perimätietona - vai onko se katkelma jostain pidemmästä kirjasta, joka ei ole meidän aikoihimme asti säästynyt? Sitä emme tiedä. Uskon itse, että Jumala on antanut Raamatun koostua niistä asioista, jotka siellä nyt ovat. Jos hän olisi pitänyt tarpeellisena säästää enemmän Henokin lausahduksia, niin olisi varmasti tapahtunut.
Siirakin kirjaan en puolestani ole perehtynyt niin, että osaisin ottaa kantaa siihen, mitä siellä Henokista sanotaan.
Eli tälläinen pidennetty "en tiedä" oli tämä minun vastaukseni tällä erää.