Kirjoittaja Aihe: Vihkiminen ja tilaisuuden sisältö  (Luettu 4693 kertaa)

Toveri Vieras

• Vieras
Miten ilmaista vihkipapille kauniisti toiveensa tilaisuuden sisällöstä ja erityisesti siitä, mitä ei halua?

Muutamissa häissä vieraana ollessa ei liiemmin innosta ajatus omien häiden kirkkotilaisuudesta, jossa puhutaan Jeesuksen kärsimyksestä ja sen merkityksestä jokaisen henk. koht. pelastumisessa. Tärkeä asia kirkollisessa mielessä, mutta itse toivoisin jotain edes hieman kevyempää ja edes hieman positiivisemmassa mielessä tulevaa liittoa sivuavaa.

Minna

• Vieras
Koska kirkko kannattaisi varata? Kuinka paljon aikaisemmin se yleensä varataan?

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Miten ilmaista vihkipapille kauniisti toiveensa tilaisuuden sisällöstä ja erityisesti siitä, mitä ei halua?

Tervehdys, Toveri Vieras!

Esitit mielenkiintoisen ja hyvän kysymyksen. Papillehan saa esittää vaikka mitä toiveita, mutta samalla kannattaa huomioida juuri se, miten asian esittää. Tällaisissa asioissa kun on vaikea varmistua siitä, että asian esittäjä ja kuulija ymmärtävät juuri samalla tavalla asian esittämiseen käytetyt sanat.

Esimerkiksi minua pyydettiin kerran puhumaan kirkossa pidettävään koulun joulujuhlaan. Pyytäjä esitti toiveen, että en puhuisi kovin hengellisesti tai paatoksellisesti. En muista tarkasti, mikä se sanamuoto oli. Käytännössä kuitenkin kuulin seuraavat sanat: "Kuules pappi, me tullaan nyt kirkkoon viettämään joulua niin kuin me itse halutaan ja me määrätään, mistä kirkon työntekijät saavat kirkossa puhua." Minulla kilahti välittömästi, vaikka pystyin kyllä siinä kohtaamisessa itseni hillitsemään. Kirkko on olemassa siksi, että täällä julistetaan sanomaa Kristuksesta. Sitä varten ovat myös työntekijät. Jos joku haluaa papin vain hienojen tonttu- tai prinsessaleikkien seremoniamestariksi, niin kannattaa valita joku muu pappi kuin minut ja joku muu ympäristö kuin kirkko.

Mutta samalla tavalla kuin kirkkoon saapuvan seurakuntalaisen on myös papin ymmärrettävä tilaisuuden luonne ja ympäristö. Mikään ei voi olla hääparillekaan osuvampaa kuin Kristuksen osoittama rakkaus heitä kohtaan. Silti tästä aiheesta tai muista Raamatun avioliittoa koskevista asioista on osattava puhua tilanteesta lähtien. On huonoa tilannetajua puhua tavalla, joka ei liity siihen hetkeen, jota eletään. Mutta mitenkäs tämän taas osaisi fiksusti esittää? Jos joku vihkipari pyytäisi minulta, että puhuisin siitä, mitä Raamattu antaa ohjeeksi ja lupaukseksi avioliittoa koskien, niin saattaisin vähän ihmetellä: "No mistäs kuvittelitte sitten minun puhuvan...?"

Jos olisin itse siinä asemassa, että joutuisin varmistelemaan vihkipapin puheen sisältöä, niin yrittäisin olla mahdollisimman diplomaattinen, mutta samalla avoin. Luultavasti sanoisin, että olen ollut mukana vihkimisessä, jossa julistettiin hyvää Jumalan sanaa, mutta se ei vain liittynyt tilanteeseen millään tavoin. Koska en tiedä, millä tavoin tällä vihkipapilla on tapanaan puheensa laatia, haluaisin esittää toiveen, että se nousisi selkeästi avioliiton näkökulmasta.

Ja tuonkin joutuisi jo kiemurrellen sanomaan. Vaikea ja kiusallinen tilanne.
Marko Sagulin

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Koska kirkko kannattaisi varata? Kuinka paljon aikaisemmin se yleensä varataan?

Hei Minna!

Tämä riippuu kovasti tilanteesta. Jos kyseessä on todella suosittu vihkikirkko ja ajankohta on 7.7.2007 tai 8.8.2008, niin vuorot menevät niin aikaisin kuin niitä vain voi varata. Käytännössä ainakin vuoden päähän ovat vuorot suosituissa vihkikirkoissa varattuja. Jos taas menee naimisiin vaikkapa talvella, niin varmaan vielä samalla viikolla saa aikoja.

Kirjoittelen tätä vastaustani ajankohtana, jolloin meidän kirkkoherranvirastomme on kiinni, joten en voi varmistaa, millaiset meidän tarkat käytäntömme ovat. Luulisin, että meillä kirkon voi varata suunnilleen niin pitkälle kuin vain vihkipäivä on selvillä. (Yritän muistaa varmistaa asian.)

Jos joku haluaa varata vihkimisen viiden vuoden päähän, niin mielestäni suurempi kysymys on tarpeeton naimisiin menemisen pitkittäminen kuin se, saako kirkon haluamalleen päivälle.
Marko Sagulin

Toveri Vieras

• Vieras
Viestiketjua on näköjään siivottu ankaralla kädellä, sillä vastasin jo aiemmin Minnan kysymykseen.

Seurakunnalla ei ole erillistä toimintaperiaatetta varausten suhteen, ts. kirkkoa on nyt jo varattu vuodelle 2010 oleville hääpäiville. Vuoden minimiodotusaikaa ei siis Kangasalla ole, tämä tieto on saatu suoraan kirkkoherranvirastosta puhelimitse.

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Poistan hetken kuluttua myös yllä olevan viestin, mutta annan sen olla paikallaan vielä hetken, koska Toveri Vieras ei ole kirjautunut jäsen, enkä voi laittaa hänelle yksityisviestiä. Muistutukseksi Nettipapin palstaa koskevat ohjeet: Kaikki nettipapin palstalla kirjoitetut viestit ovat vuoropuhelua nettipapin kanssa. Muut viestit poistetaan. Tässä linkki, jossa kyseistä ohjetta käsitellään tarkemmin.
Marko Sagulin