Kirjoittaja Aihe: Kaksi miekkaa  (Luettu 4635 kertaa)

Sa

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Lukiessani Raamatusta Luukkaan evankeliumia minulle tuli vastaan kohta Kaksi miekkaa eli Luuk.22: 35-38. Mikä on tämän vertauksen ajatus ja mitä sillä on haluttu sanoa ?

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Tervehdys, Sa!

Kysymäsi raamatunkohdan taustaksi on ensin katsottava kertomusta siitä, kuinka Jeesus lähetti opetuslapsiaan julistamaan sanomaa ja valmistamaan Jeesuksen tuloa lähiseudun kyliin.

Tämän jälkeen Herra valitsi vielä seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta ja
     lähetti heidät kaksittain edellään jokaiseen kaupunkiin ja kylään, johon hän
     aikoi itse mennä. ... "Menkää, minä lähetän teidät kuin lampaat susien keskelle.
     Älkää ottako mukaanne rahakukkaroa, älkää laukkua älkääkä jalkineita. Älkää
     matkan varrella pysähtykö tervehtimään ketään. [Luuk. 10:1, 3-4]

Jeesus halusi opetuslasten aivan käytännössä oppivan, että Jumala haluaa itse varustaa työntekijänsä. Jeesuksen seuraajat julistavat sanomaa Jumalan huolenpidosta. Julistus ei ole kovin uskottavaa, jos julistajat eivät itse elä sanomansa mukaan. Opetuslasten täytyi siis lähteä liikkeelle aivan korostetun huolettomasti. Mukana ei saanut olla edes tavalliselle matkalaiselle tyypillisiä varusteita. Tuli luottaa siihen, että Jumala pitää huolen kaikesta.

Tässä kysymässäsi kohdassa tilanne oli muuttunut. Nyt eivät riittäneet enää jalkineet ja laukutkaan. Oli otettava mukaan jopa miekkoja:

Jeesus sanoi opetuslapsille: "Kun lähetin teidät matkaan ilman kukkaroa,
     laukkua ja jalkineita, niin puuttuiko teiltä mitään?" "Ei mitään", he vastasivat.
     Silloin Jeesus sanoi: "Nyt on toisin. Jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa,
     samoin laukun. Jolla ei ole rahaa, myyköön viitan päältään ja ostakoon miekan.
     Sillä tietäkää, että tämän kirjoituksen täytyy käydä minussa toteen: 'Hänet
     luettiin rikollisten joukkoon.' Kaikki, mitä minusta on lausuttu, saa nyt
     täyttymyksensä." Opetuslapset sanoivat: "Herra, tässä on kaksi miekkaa."
     "Riittää", hän vastasi. [Luuk. 22:35-38]

Nyt ei oltu saarnamatkalla. Jeesus varoitti opetuslapsia, että rauhan tilasta oltiin siirrytty sotatilaan. Matkalaiset tarvitsivat miekkoja yleensä suojaksi maantierosvoja vastaan. Pian Getsemanessa tultiin kohtaamaan joukko Jeesuksen vangitsijoita, jolloin miekat saattoivat olla tarpeen.

Jukka Norvanto selittää tätä kohtaa mielestäni viisaasti: Jeesus osoitti, kuinka kristitylläkin on oikeus puolustautua, jos hän on joutumassa rikoksen uhriksi. Myös Paavali opetti kirjeissään, että esivalta ei kanna miekkaa turhaan. Yhteiskunnalliseen oikeudenmukaisuuteen kuuluu, että väärintekijöitä vastaan saa puolustautua.

Sama ohje ei kuitenkaan koske Jeesuksen puolustamista. Saarnamatkalla Jeesusta julistavilla opetuslapsilla ei ollut mukanaan edes turvaa nälkää vastaan miekoista puhumattakaan. Getsemanessa Jeesus torui opetuslapsia juuri mukaan otettujen miekkojen väärinkäytöstä:

Kun Jeesuksen seuralaiset näkivät, mitä oli tulossa, he sanoivat:
     "Herra, iskemmekö miekalla?" Yksi heistä iskikin ylipapin palvelijaa
     niin että tämän oikea korva irtosi. Mutta Jeesus sanoi: "Ei! Antakaa
     tämän tapahtua." Hän kosketti miehen korvaa ja paransi hänet.
     [Luuk. 22:49-51]

Kaksi miekkaa -otsikon alla on siis toisaalta kerrottu lyhyt tarina Getsemaneen valmistautumisesta. Mutta samalla se opettaa kristityille pari suurta ajatusta: Yhteiskunnallisen järjestyksen ja oman turvan vuoksi on lupa varustautua ja puolustautua. Hengellisiä asioita tai Jeesusta ei sen sijaan voi puolustaa mitenkään väkivalloin tai voimakeinoin.
Marko Sagulin