Hei Stranger!
Olen vastaillut suurelta osin näihin jatkokysymyksiisikin edellisessä pitkään muotoon venyneessä "en tiedä" vastauksessani. Se kattaa pitkälti myös asiat, jotka osaan näihin jatkokysymyksiin sanoa. Tässä kuitenkin joitain lisäpohdintoja.
Kyllä kai savenvalajalla on oikeus tehdä samasta savesta toinen astia arvokasta ja toinen arkista käyttöä varten? Näin on myös Jumala tehnyt näyttääkseen vihansa ja osoittaakseen voimansa. Suuressa kärsivällisyydessään hän on tosin säästänyt noita vihan astioita, jotka on määrätty tuhottaviksi.
Kun ensiksi tästä saisi jotenkin sellaisen kuvan, että toisista ihmisistä tehdään jo alkujaan sellaisia, että heillä ei ole edes mahdollisuutta pelastua...? Vai onko kyse siitä, jos ihminen ei ota vastaan tai ole vastaanottavainen evankeliumille, niin hänestä muovaillaan "vihan astia" ja jos ihminen on vastaanottavainen, niin hänestä muovaillaan "arvokas astia"..?
Kyseinen raamatunkohta jättää hieman auki sen, mitä kaikkea sisältää se, että Jumala näyttää joidenkin ihmisten elämässä vihansa ja voimansa. Onko se myös merkki siitä, että he saavat iankaikkisen kadotuksen? Vai voisiko se tarkoittaa sitä, mitä tapahtui esimerkiksi sokeana syntyneelle:
Opetuslapset kysyivät häneltä: "Rabbi, kuka on tehnyt sen synnin, jonka vuoksi hän on
syntynyt sokeana? Hän itsekö vai hänen vanhempansa?" Jeesus vastasi: "Ei hän eivätkä
hänen vanhempansa. Niin on tapahtunut, jotta Jumalan teot tulisivat hänessä julki."
(Joh. 9:2-3) Tämän ihmisen elämässä tuli julki Jumalan voima. Ja voidaan sanoa, että hänen elämänsä oli ainakin ennen Jeesuksen kohtaamista ollut "halpa astia". Sokea ei voinut elää ihan yhtä täysipainoista elämää kuin terve ja näkevä ihminen. Ja Jumala oli nähnyt tämän elämänkohtalon tarpeelliseksi jostain syystä, jotta hänen voimansa tulisi näkyviin. Ehkä halpa astia -vertaus tarkoittaa tätä, että Jumala on nähnyt hyväksi antaa erilaisia elämänkohtaloita tähän syntiseen maailmaan, jotta hän parhaalla mahdollisella tavalla paimentaisi ihmisiä taivaan kotia kohti. En tiedä.
Tästä näkökulmasta huolimatta on kuitenkin selvää, että osa ihmisistä on menossa kohti kadotusta - eli he ovat määrätty kadotukseen, niin kuin tuo kohta jatkuu. En silti usko, ettei heillä olisi mahdollisuutta kääntyä. He ovat sillä hetkellä kadotuksen alaisia, mutta voivat pelastua niin kuin kuka tahansa. Heistäkin sanotaan, että Jumala on kärsivällinen. Ymmärrän tämän kohdan, kun vertaan sitä toiseen selkeämpään kohtaan, joka on jo tuolla aikaisemmassa viestissäni:
Ei Herra vitkastele täyttäessään lupaustaan, vaikka hän joidenkin mielestä on myöhässä.
Päinvastoin: hän on kärsivällinen teitä kohtaan, koska ei halua kenenkään tuhoutuvan
vaan tahtoo, että kaikki kääntyisivät. (2. Piet. 3:9)Kun tuosta saa sellaisen kuvan, että Jumalallakin on aktiivinen rooli..
Kyllä. Jumala nimenomaan on se, joka vaikuttaa uskon. Mutta nyt puhuinkin evankeliumin julistamisesta. Jumala vaikuttaa Sanansa kautta. Mutta entä jos kukaan ei julista? Tämä tehtävä on jätetty ihmisille.
Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu." Mutta kuinka
he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät
ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista? Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä
ole lähetetty? ... Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.
(Room. 10:13-15a, 17)pitäisikö Jeesuksesta kertoa ihan kaikille joka paikassa? Vai vaikuttaako Jumala niin, että tulee voimakas tarve kertoa juuri jollekin tietylle henkilölle? Tai siis, että johdattaako Jumala ensin sen oikean ihmisen luokse antaen esim. sellaisen tunteen, että tälle ihmiselle olisi hyvä kertoa Jeesuksesta?
Olen itse aikoinani kipuillut kovasti tämän asian kanssa, koska yksityishenkilönä olen erittäin huono Jeesuksesta todistaja. Papin virassa lähestymistapa on aivan toinen. Erityisesti minua kiusasi tämä sana:
Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen nimessä, hänen, joka on tuomitseva elävät
ja kuolleet, ja hänen ilmestymisensä ja hänen valtakuntansa kautta: julista sanaa, astu esiin
sopivaan ja sopimattomaan aikaan, nuhtele, moiti ja kehota, aina kärsivällisesti opettaen.
(2. Tim. 4:1-2)Pitäisikö siis pistää silmät ja korvat tukkoon itseltä, ja paahtaa vain. Aina kun tapaa uuden ihmisen, niin evankeliumia peliin. Hyvä ja rohkea näkökulma olisi sekin - ja varmasti Jumalan sanaa tulisi kylvettyä, vaikka kylvömies karkottaisikin kuulijoita kauas. Silti en usko, että se ihan on tämän kehotuksen pointti. Kohta jatkuu:
Mutta pysy sinä järkevänä kaikissa tilanteissa, kestä vaivat, julista evankeliumia ja
hoida virkasi tehtävät. (2. Tim. 4:5)Kehotus annettiin Timoteukselle, joka oli seurakunnan paimen. Hänen kuului hoitaa oikein työtään. Eräs raamatunselittäjä sanoi viisaasti, että sopiva ja sopimaton aika ei tarkoita sitä, että myös kuulijalle sopimattomaan aikaan pitää julistaa. Kyse on siitä, että hyvällä hetkellä pitää toimia, vaikka julistajalla ei oikein olisi sopiva aika. Ohje pitää suhteuttaa Paavalin toisiin ohjeisiin:
Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa. (Room. 12:15)
Voittaakseni hänen omikseen juutalaisia olen näille ollut kuin juutalainen; voittaakseni lain
alaisina eläviä olen näille ollut kuin lain alainen, vaikka en olekaan lain alainen. Voittaakseni
ilman lakia eläviä olen näille ollut kuin eläisin ilman lakia, vaikka en olekaan Jumalan lakia vailla
- onhan minulla Kristuksen laki. Voittaakseni heikkoja olen näille ollut heikko. Kaikille olen ollut
kaikkea, jotta pelastaisin edes muutamia. (1. Kor. 9:20-22)On hyvä osata julistaa viisaasti niin, että kuulija osaisi mahdollisimman hyvin ottaa sanan vastaan. Mutta toki samalla on rehellisesti tutkittava, että keskitynkö minä oikeasti etsimään ja rukoilemaan oikeaa hetkeä, vai käytänkö minä huonoa hetkeä hyvänä tekosyynä laiskuudelleni.
Uskotko kalvinistiseen käsitykseen, että Jumala valitsee vain tietyt ihmiset, jotka saavat mahdollisuuden pelastua?
En. Tummensit tietyt lauseet lainauksestani, mutta viimeisimmän tummennuksen jälkeen tulee niistä seuraava johtopäätös: "Eikä meille jää mitään muuta mahdollisuutta uskoa, kuin että Jumala on oikeudenmukainen ja järjestelee palapelin paloja niin, että jokaisella on mahdollisuus."