Kirjoittaja Aihe: Jeesuksen nimessä kokoontuminen (Matt. 18:19-20)  (Luettu 4140 kertaa)

Aani

• Konkari
    • Profiili
"Minä sanon teille: mitä tahansa asiaa kaksi teistä yhdessä sopien
maan päällä rukoilee, sen he saavat minun Isältäni, joka on taivaissa.
Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä
olen heidän keskellään.
Matt. 18:19-20

Selkeä lupaus kyllä, mutta esitän tarkentavia kysymyksiä: voiko tästä päätellä, että Raamattua ei pysty tulkitsemaan yksin, vaan siihen tarvitaan useampia uskovia?  ::) Ja onko tämä nyt selvä osoitus siitä, että jos haluan olla Jeesuksen yhteydessä, siinä pitää olla yksi tai useampi uskova kanssani?  :-X Vai mistä kaikesta tämä jakeet oikeastaan puhuvatkaan? Kiitos vastauksestasi jo etukäteen.

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Morjens, Aani!

Kysyit mielenkiintoisia asioita Jeesuksen nimessä kokoontumisesta. Koska kysymyksesi oli tarkasti rajattu, en lähde kovin perusteellisesti selittämään, mitä Jeesuksen nimessä kokoontuminen on. Eikä tarvitsekaan, koska ne asiat löydät otsikosta Nimen merkitys? ja erityisesti sen ketjun viestistä Jeesuksen nimessä.

Voiko tästä päätellä, että Raamattua ei pysty tulkitsemaan yksin, vaan siihen tarvitaan useampia uskovia? ::) Ja onko tämä nyt selvä osoitus siitä, että jos haluan olla Jeesuksen yhteydessä, siinä pitää olla yksi tai useampi uskova kanssani?

Tällaista johtopäätöstä ei voi tehdä. On selvää, että Raamatun lukeminen yhdessä on yleensä paljon avartavampaa kuin yksin. Ja hyvä on huomata sekin, että Raamattu todella usein puhuu kristityille yhdessä: "rukoilkaa, tehkää, uskokaa..." Vaikka jokainen on Jumalan edessä yksin vastuussa elämästään, usko ei silti ole varsinaisesti yksilölaji. Kristittyjen kuuluu nimenomaan elää yhdessä ja tukea toinen toistaan.

Siksi tämäkin lupaus on ymmärrettävä lupauksena eikä rajoituksena. Jos Jeesus olisi halunnut sanoa, että ilman toisia kristittyjä on turha yrittää ymmärtää Raamattua, niin luulisin, että se olisi asia, joka Jumalan olisi ollut todella tärkeä kertoa. Nyt on keskitytty lupauksiin. Jeesus puhuu tässä opetuslapsijoukolle, ja sen pienempää joukkoa ei voi olla kuin kaksi. Yksi ei ole enää joukko. Vaikkapa vain kaksi sopii asiasta ja rukoilee, Jumala kuulee. Ja vaikkapa vain kaksi olisi koolla Jeesuksen nimessä, niin jopa pienimmän mahdollisen joukon keskellä on itse Jeesus.

Maallisen elämänsä aikana Jeesus auttoi ihmisiä ja kuuli heidän pyyntönsä, vaikka nämä olisivat aivan yksityishenkilöinä tulleet hänen luokseen. Kristittyjen yhteys on annettu lahjaksi ja voimavaraksi, eikä sen merkitystä voi ikinä vähätellä. Mutta sitä ei voi kääntää niin, että vasta ryhmätyö on se, joka kannattaa.
Marko Sagulin