Vastaa

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Mikä numero tulee seuraavaksi? 1, 2, 3 ... Kirjoita vastaus kirjaimilla.:
Mikä on nettipapin etunimi takaperin kirjoitettuna?:
Mikä on kristittyjen pyhä kirja?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Yhteenveto

Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 22.05.2007 - klo:02:49 »


Eipä mitään. Minulle tekee hyvää herätä välillä siihen todellisuuteen, että ei pidä luulla aina tietävänsä, mitä toinen tarkoittaa. Kiitos kärsivällisyydestäsi! Moni olisi jo heittänyt hanskat tiskiin. Mutta tulipahan esitettyä avoliittokysymys aika perusteellisesti, vaikkei se lopulta sinun kommentteihisi sitten liittynytkään. :D

Ja olet jälleen oikeassa siinä, että kristityllä ei todellakaan ole lupa tuomita toisia. Mutta vaikka tuomitseminen ei ole oikein - tiesipä asian oikean tilan tai ei - niin epätietoisuus aiheuttaa kaksi ongelmaa. Ensinnäkin mielessäni on Paavalin sana, jonka hän sanoi leskistä:

     Siksi tahdon, että nuoret lesket menevät naimisiin, synnyttävät lapsia
     ja hoitavat kotiaan, niin etteivät he anna vastustajillemme aihetta
     solvaamiseen. (1. Tim. 5:14)


Kannattaa aina välttää tekoja, jotka antavat "ulkopuolisille" aihetta syyttää uskovia siitä, että me elämme toisin kuin opetamme. Usko on jo muutenkin riittävän omituinen asia niille, jotka eivät ole Kristusta löytäneet elämäänsä.

Toiseksi "kämppäkaveruus" on myös uskovien suhteen riskialtista. Paavali käyttää esimerkkinä epäjumalille uhrattua lihaa, joka itsessään ei ollut väärin, mutta joka saattoi saada heikkouskoisen lankeamaan epäjumalanpalvelukseen:

     Pitäkää kuitenkin huoli siitä, ettei tämä teidän vapautenne saa heikkoja
     kompastumaan. Jos heikko veljesi näkee sinut, jolla on tietoa, aterialla
     epäjumalan temppelissä, eikö hänen omatuntonsa saa tästä tukea siihen,
     että hänkin voisi syödä uhrilihaa? Näin sinun tietosi vie tuhoon tuon heikon,
     oman veljesi, jonka vuoksi Kristus on kuollut. Kun te tällä tavoin teette
     syntiä veljiänne vastaan ja haavoitatte heidän horjuvaa omaatuntoaan,
     teette syntiä Kristusta vastaan. Näin ollen: jos ruoka viettelee veljeni
     syntiin, en ikinä enää syö lihaa, jotta en viettelisi veljeäni. (1. Kor. 8:9-13)

     Älkäämme siis enää tuomitko toisiamme. Katsokaa sen sijaan, ettette saata
     veljeänne kompastumaan ja kaatumaan. (Room. 14:13)


Avoliittoasiassa epävarmalla mielellä oleva saattaa saada vääränlaisen rohkaisun. Viaton kämppäkaveruus saattaa saada lähimmäisen lankeamaan haureuteen. Siksi minä en voisi ikinä asua hetkeäkään yhdessä ennen avioliittoa. Minulla ei olisi mitään mahdollisuutta vakuuttaa kaikille asiaan törmääville ihmisille, että tässä ollaan vain kämppiksiä. Itsessään hyväksyttävä teko ei olisikaan oikea, koska se rohkaisisi lähimmäisiä lankeemukseen.
Kirjoittanut: trewq
« : 22.05.2007 - klo:02:01 »

mjoo, lähinnä siis olenkin koko ajan tarkoittanut juuri sukupuoliyhteydetöntä yhdessä asumista.  :) lienee toki totta kuten sanoit, että monissa tapauksissa yhdessä asuminen ei loppupeleissä onnistu ilman haureuden harjoittamista, mutta toisaalta taas monissa tapauksissa varmasti onnistuukin. siksi mielestäni yhdessä asuvaa paria ei pidäkään suoralta kädeltä tuomita, ellei nimenomaan tiedä heidän toimivan esiaviollisesti väärin. tai siis ainakin itse koen tärkeämpänä sen, mitä suhteessa oikeasti tapahtuu/mitä jumala siinä näkee, en sitä mitä "ulkopuoliset" mielessään arvailevat.

mutta siis pahoitteluni myös, etten välttämättä saanut ilmaistua asiaani ymmärrettävästi aiemmin.  :D
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 22.05.2007 - klo:01:29 »


Moi Trewq!

Ja iso pahoittelu. Lueskelin edellistä viestiäsi uudelleen. Olen ilmeisesti ymmärtänyt täysin väärin aiemmat kysymyksesi ja kommenttisi. Oletin, että lyhyellä yhdessä asumisella ennen avioliittoa tarkoitit lyhyttä avoliittoa. Mutta ilmeisesti olet koko ajan puhunut ns. "kämppäkaveruudesta", johon ei kuulu sukupuolinen elämä.

On täysin totta, että yhdessä tai erillään asuminen ei ole sama kuin suhtautuminen sukupuoliyhteyteen ennen avioliittoa. Ja pelkkä yhdessä asuminen "kämppäkavereina" ei olekaan syntiä. Tein virheen ja vastasin sinulle aiemmin eri tavalla, koska ymmärsin kysymyksesi ilmeisesti väärin. Mutta niin kuin kirjoitin Gethsemanelle: Käytännössä yhdessä asuminen ja silti sukupuoliyhteyden odottaminen avioliittoon on äärimmäisen harvinaista. (Minullekin sinä jouduit kirjoittamaan monta viestiä, ennen kuin edes tajusin sinun tarkoittavan sellaista vaihtoehtoa.) Niinpä olen hyvin vahvasti sitä mieltä, että jos kristitty haluaa täydestä sydämestään levittää Jumalan sanaa, niin ei kannattaisi antaa harhaanjohtavia viestejä ulkopuolisille.

Mutta vielä kerran pahoitteluni. Yleisessä kielenkäytössä jos sanotaan, että mies ja nainen "asuvat yhdessä", sillä tarkoitetaan avoliittoa. En tajunnut, että sillä oli nyt eri merkitys. Ei ihme, jos koit, että minä teen tästä juupas-eipäs -väittelyn. :)
Kirjoittanut: trewq
« : 22.05.2007 - klo:01:01 »

hmm.

olen kyllä varsin tietoinen siitä, että raamatussa kehotetaan menemään naimisiin, ja olen itse täysin samaa mieltä.
en vaan käsitä, miksi kummassa avioliittoa edeltävä, jonkun aikaa kestävä yhdessä asuminen olisi syntiä. ilman raamatullista perustetta on vaikea ajatella asian olevan niin. itseäni ärsyttää se, että yhdessä asuminen on monien mielestä heti yhtä kuin sukupuoliyhteys. enpä usko että yhdessä asuminen loppupeleissä tekee sitä yhtään sen todennäköisemmäksi, kun erilläänkään asuminen. 

mutta joo. asiasta lienee turhaa vängätä sen enempää, kun kukin tuntuu olevan tahollaan oikeassa.  :D vähän samakaltainen ikuisuuskysymys kun naispappeuskin.
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 21.05.2007 - klo:17:28 »


Tervehdys taasen TinoPappa!

   Viisi miestä sinulla on ollut, ja se, jonka kanssa nyt elät,
    ei ole sinun miehesi. (Joh. 4:18)


Itse näen tämän kohdan näin, että nainen on mennyt naimisiin ensimmäisen miehensä kanssa ja heille on tullut ero.. Eikös raamatussa sanota että ei saa mennä uusiin naimisiin, ellei toinen ole kuollut tai toinen hyväksy että toinen jatkaa elämäänsä?? Näin ainakin minä näen tuon asian.

Leskiä suorastaan kehotetaan menemään naimisiin, jos he kokevat halua jatkaa aviollista elämää puolison kuoleman jälkeen.

     Siksi tahdon, että nuoret lesket menevät naimisiin, synnyttävät lapsia
     ja hoitavat kotiaan, niin etteivät he anna vastustajillemme aihetta
     solvaamiseen. (1. Tim. 5:11)


Mutta ihminen ei voi antaa toiselle ihmiselle hyväksyntää, että tämä saa rauhassa mennä naimisiin. Jeesus sanoi, että ainoastaan aviorikos on asia, jonka takia petetty saa eron jälkeen mennä uudelleen naimisiin.

     Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin
     haureuden tähden, ajaa hänet aviorikokseen. Ja aviorikoksen tekee myös
     se, joka nai miehensä hylkäämän naisen. (Matt. 5:32)


Uskovan ja epäuskoisen tilanteesta on annettu säädös, joka voidaan tulkita niin, että se toisi toisen poikkeusmahdollisuuden.

     Mutta jos se puoliso, joka ei usko, tahtoo erota, niin erotkoon.
     Uskovaa veljeä tai sisarta ei tällaisessa tapauksessa sido mikään
     pakko. Jumala on kutsunut teidät elämään rauhassa. (1. Kor. 7:15)


En tiedä tämän kohdan merkitystä täysin, koska asiayhteyskään ei anna varmaa valoa. Tällä hetkellä ymmärrän niin, että jos ei-uskova jättää uskovan, uskova puoliso saa luvan mennä uudelleen naimisiin. Tosin tämän kohdan edellä Paavali kirjoitti, että hän sanoo tämän omana ohjeenaan, koska hänellä ei ole tilanteesta Herran ohjetta.


Palaan alkuperäiseen kysymykseesi. Olet oikeassa siinä, että kysymästäsi kohdasta käy ilmi myös se, että avioero ja uudelleen naimisiin meneminen ei ole Jumalan tahto. Mutta siitä käy yhtä lailla ilmi tämä toinen puoli, eli ilman virallista liittoa yhdessä asuminenkaan ei ole Jumalan tahto.
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 21.05.2007 - klo:17:12 »


Moi Moottorisaha!

Korjaa Marko jos mielestäsi olen väärässä.
Kaikki seksi ennen avioliittoa mainitaan Raamatussa samaksi kuin seksi porton kanssa.
1Kor 6:16  Vai ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, tulee yhdeksi ruumiiksi hänen kanssaan? Onhan sanottu: "Ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi".

Edellisessä vastauksessani nimimerkille Trewq taisinkin jo vastata tähän.

Lainaus
Jos rehellisiä ollaan niin eikö yleensä jos pidempäänkin asu saman katon alla avoliitossa se ennemmin tai myöhemmin johda seksiin. Vaikka ei johtaisikaan niin kyllä ympäristö muuta luulisi. Silloin evankeliumin sanoman viennin uskottavuus kärsisi. Vai miten on?

Monesti minulta kysellään, saavatko mies ja nainen asua platonisesti yhdessä. Eihän kämppäkaveruutta missään kielletäkään. Mutta uskova ja seurusteleva pari ei kyllä edistä Jumalan tahdon eteenpäin viemistä, jos toimii näin. Kukaan ei-uskova ei varmasti usko, että yhdessä asuva seurusteleva pari haluaisi pitää avioliiton kunniassa ja odottaa "papin aamenta". Vaikka he todellisuudessa eläisivät Jumalan tahdon mukaan, niin yleisestä kulttuurista johtuvien todennäköisyyksien valossa heidän esimerkkinsä kumoaa sen, mitä Raamattu opettaa.
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 21.05.2007 - klo:17:03 »


Hei Trewq!

tohon ryhmäseksijuttuun, että raamattu kyllä kieltänee moniavioisuuden ym. irstaan ryhmätoiminnan. ::)

Niin Raamattu kieltänee avoliitotkin. Sinä halusit aiheesta vain yhden tietyn sanamuodon: "älä asu samassa rakennuksessa seurustelukumppanisi/kihlattusi kanssa ennen papin aamenta". Miksi minä en saa vaatia tiettyä sanamuotoa? Jos Raamatusta ei kerran löydy lausetta: "Älä harrasta ryhmäseksiä yli 17 ihmisen kanssa kerralla", niin silloinhan niin saa tehdä.

Lainaus
mielestäni tuo joh 4:18 ei kyllä kiellä avoliittoa millään tavalla. jeesus kyllä tuo ilmi ja painottaa, että yhdessä asuminen ei tietenkään tee heistä aviopuolistoita, mutta ei suinkaan kiellä tai tuomitse tätä, eikä mainitse mistään "virheestä" minkä kirjoituksessasi mainitset.

Tuosta ei voi tehdä johtopäätöstä, johon sinä päädyt. Jeesus ei näet tuossa kohdassa tuomitse myöskään sitä, että nainen oli ollut viisi kertaa naimisissa. Muualla Raamatussa Jeesus sanoo sen kuitenkin todella selvästi:

     Jeesus sanoi heille: "Se, joka hylkää vaimonsa ja menee naimisiin toisen
     kanssa, on avionrikkoja ja tekee väärin vaimoaan kohtaan. Ja jos vaimo
     hylkää miehensä ja menee naimisiin toisen kanssa, hänkin tekee aviorikoksen."
     (Mark. 10:11-12)


Raamatunselittäjät sanovat, että tämä nainen kävi nimenomaan siksi yksinään kaivolla, koska hän eli synnissä. Ja tämä nainen tajusi Jeesuksen olevan profeetta, kun Jeesus paljasti hänen tekonsa. Siinä tilanteessa tuomio oli tarpeeton, kun nainen kyllä itsekin tiesi, mitä oli tehnyt. Riitti, että Jeesus osoitti tietävänsä sen "salaisuuden". Jeesus ei myöskään tuominnut toisessa tilanteessa avionrikkojanaista (Joh. 8:10), joten tarkoittaako se, että Jeesus hyväksyi aviorikokset?

Lainaus
en itse näe hirveästi järkeä tulkita raamattua toisin kun siinä lukee, kyseinen kohta selvästi "suosittelee" avioliittoa, muttei todellakaan kiellä yhdessä asumista vaikkei papin aamenta olisi vielä tullutkaan.

Avoliittoasioissa ihmisen halu on tosi tehokas "raamatuntulkitsija". Jos haluaa nähdä avoliiton hyvänä, voi aina pitää käskyjä suosituksina. Raamattu käskee menemään naimisiin, jotta ei harrastettaisi esiaviollisia suhteita.

     haureuden välttämiseksi tulee kunkin miehen elää oman vaimonsa ja
     kunkin naisen oman miehensä kanssa. (1. Kor. 7:2)


Tämän kohdan edellä puhutaan siitä, miten haureudessa ihminen tulee yhdeksi lihaksi sen kanssa, johon yhtyy. Ja Raamatun alkulehdiltä sekä Jeesuksen avioliitto-opetuksista voidaan lukea, että ihmisen on tarkoitettu yhtyvän puolisoonsa. Miehen vaimoon ja vaimon mieheen. Käsky on hyvin selvä, joten sen jälkeen kielto esiaviollisista suhteista on tarpeeton.

Lainaus
mielestäni kuitenkaan ei pidä ajatella, että esim. kihlausaikana tai muuten vaan ennen avioon astumista hetken yhdessä asuminen olisi synti, koska niin ei raamatussa sanota. uskoisin että se sanottaisiin, jos asia niin olisi.

Jos Raamatussa sanotaan: "kunnioita isääsi ja äitiäsi", niin tätä käskyä ei voi kiertää sanomalla: "Raamatussa ei kielletä halveksimasta isää ja äitiä". Jos siis Raamatussa käsketään menemään naimisiin, ei sitä voi pitää suosituksena vaan käskynä. Ja yhtä suuri synti on rikkoa Jumalan käsky ja Jumalan kielto. (Enkä minä osaa nähdä näillä mitään eroa muuten kuin äidinkielellisesti.) Mutta jos aiheesta on pakko saada kieltokin aikaan, niin sekä VT:n että UT:n avioliitto-opetuksista käy ilmi, että haureus on aviorikos. Ja kyllä Raamatussa aika selvästi kielletään tekemästä aviorikosta.
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 21.05.2007 - klo:16:37 »


Moi TinoPappa!

kirjoitit seuraavasti: Ihminen ei itse voi päättää, mitä Jumala siunaa. Eikös tuo sama asia tule esteeksi myös naimisiin menossa, lapsen kastehommissa ja monissa muissa :P

Jos Jumala käskee kastaa ja ihminen toimii tämän mukaan, silloin ihminen ei ole itse päättänyt, mitä Jumala siunaa. Silloin Jumala on päättäjä ja ihminen vain toimii sen mukaan, miten Jumala päätti. Samoin naimisiin mennessään ihminen toimii niin kuin Jumala on käskenyt, joten ihmisen ei tarvitse arpoa, siunaako Jumala sellaista toimintaa.

Raamattu liittää toisiinsa Jumalan käskyt ja siunauksen.

     Minä annan teidän nyt valita siunauksen tai kirouksen. Siunauksen saatte,
     jos tottelette Herran, Jumalanne, käskyjä, jotka minä nyt teille ilmoitan,
     mutta kirouksen, jos ette tottele hänen käskyjään, vaan poikkeatte siltä
     tieltä, jota minä käsken teidän kulkea, ja antaudutte palvelemaan vieraita
     jumalia, joita ette ole ennen tunteneet. (5. Moos. 11:26-28)

     Näin sanoo Herra, Israelin Pyhä, joka lunastaa sinut vapaaksi:
     - Minä olen Herra, sinun Jumalasi, Minä opetan sinulle, mikä on sinulle
     hyväksi, minä opastan sinua tielläsi. Kunpa kuulisit minun käskyjäni!
     Silloin sinun onnesi olisi runsas kuin virta, sinulle tuleva siunaus loputon
     kuin meren aallot, ja sinun lapsesi olisivat lukuisat kuin rannan hiekka,
     sinun jälkeläisesi lukemattomat kuin hiekan jyvät. Sinun nimesi ei koskaan
     häviäisi, ei sitä pyyhittäisi pois minun silmieni edestä. (Jes. 48:17-19)


Tämä ei tietenkään tarkoita menestysteologiaa, jonka mukaan ihmisestä tulee sitä rikkaampi ja menestyneempi, mitä paremmin hän noudattaa Jumalan käskyjä. Mutta selvää on, että Jumalan käskyjen mukaan toimittaessa voi luottaa siihen, että Jumala siunaa.
Kirjoittanut: KokoDino
« : 21.05.2007 - klo:14:40 »


   Viisi miestä sinulla on ollut, ja se, jonka kanssa nyt elät,
    ei ole sinun miehesi. (Joh. 4:18)


Itse näen tämän kohdan näin, että nainen on mennyt naimisiin ensimmäisen miehensä kanssa ja heille on tullut ero.. Eikös raamatussa sanota että ei saa mennä uusiin naimisiin, ellei toinen ole kuollut tai toinen hyväksy että toinen jatkaa elämäänsä?? Näin ainakin minä näen tuon asian
Kirjoittanut: Moottorisaha
« : 21.05.2007 - klo:13:28 »

Korjaa Marko jos mielestäsi olen väärässä.
Kaikki seksi ennen avioliittoa mainitaan Raamatussa samaksi kuin seksi porton kanssa.
1Kor 6:16  Vai ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, tulee yhdeksi ruumiiksi hänen kanssaan? Onhan sanottu: "Ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi".

Jos rehellisiä ollaan niin eikö yleensä jos pidempäänkin asu saman katon alla avoliitossa se ennemmin tai myöhemmin johda seksiin. Vaikka ei johtaisikaan niin kyllä ympäristö muuta luulisi. Silloin evankeliumin sanoman viennin uskottavuus kärsisi.
Vai miten on?
Epä"viisaammalta" Markolta kommenttia kiitos.
Kirjoittanut: trewq
« : 21.05.2007 - klo:12:40 »

Lainaus
Raamatusta ei löydy myöskään lausetta: "Älä harrasta ryhmäseksiä yli 17 ihmisen kanssa kerralla." Koska sitä ei sanota, tarkoittaako se, että niin saa tehdä?

Raamatusta löytyy kyllä lause:

     Viisi miestä sinulla on ollut, ja se, jonka kanssa nyt elät,
     ei ole sinun miehesi. (Joh. 4:18)


Jeesuksen mielestä yhdessä asuminen ei tehnyt miehestä ja naisesta puolisoita. Virhe ei ollut siinä, että he eivät olleet rukoilleet siunausta vaan siinä, että he eivät olleet mies ja vaimo. Ihmisten keskinäisestä suhteesta ei tule avioliittoa, vaikka kuinka sen puolesta rukoilisi tai vaikka asuisi yhdessä. Vasta virallinen liitos tekee liiton.


tohon ryhmäseksijuttuun, että raamattu kyllä kieltänee moniavioisuuden ym. irstaan ryhmätoiminnan. ::)

mielestäni tuo joh 4:18 ei kyllä kiellä avoliittoa millään tavalla. jeesus kyllä tuo ilmi ja painottaa, että yhdessä asuminen ei tietenkään tee heistä aviopuolistoita, mutta ei suinkaan kiellä tai tuomitse tätä, eikä mainitse mistään "virheestä" minkä kirjoituksessasi mainitset. en itse näe hirveästi järkeä tulkita raamattua toisin kun siinä lukee, kyseinen kohta selvästi "suosittelee" avioliittoa, muttei todellakaan kiellä yhdessä asumista vaikkei papin aamenta olisi vielä tullutkaan.

itse en siis kannata avoliittoa, ja en näe hyvänä asiana jos yhdessä asuminen pitkittyy ja pitkittyy ilman alttarille menoa.
mielestäni kuitenkaan ei pidä ajatella, että esim. kihlausaikana tai muuten vaan ennen avioon astumista hetken yhdessä asuminen olisi synti, koska niin ei raamatussa sanota. uskoisin että se sanottaisiin, jos asia niin olisi.
Kirjoittanut: KokoDino
« : 21.05.2007 - klo:04:08 »

Kiitos Marko... Sain taas lisätietoa.. yhtä jäin kyllä ihmettelemään.. kirjoitit seuraavasti: Ihminen ei itse voi päättää, mitä Jumala siunaa. Eikös tuo sama asia tule esteeksi myös naimisiin menossa, lapsen kastehommissa ja monissa muissa :P
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 20.05.2007 - klo:17:09 »


Morjens Pyrski!

Jos mies ja nainen joutuvat kaksin autiolle saarelle, jossa ei ole ketään muita, onko heillä mitään mahdollisuutta mennä sielä "naimisiin," siis liittoon, jonka ainakin Jumala hyväksyisi, muuthan asiasta eivät tiedä.

Valitettavasti en osaa kyllä ollenkaan vastata. Tosin kieli poskessa taisit kysymyksenkin heittää. Ratkaiseva juttuhan on se, että liitto solmitaan yhteiskunnan sääntöjen mukaan. Sitä en tiedä, lasketaanko yhteiskunnaksi se yhteiskunta, johon autio saari kuuluu - tässä esimerkissä Bahama. Vai lasketaanko yhteiskunnaksi se yhteiskunta, johon haaksirikkoiset kuuluvat? Vai onko mahdollista perustaa oma yhteiskunta?

Ja vakavasti ottaen: en ota kantaa, kun ei ole mitään näkemystä asiasta.
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 20.05.2007 - klo:17:02 »


Morjens TinoPappa!

Kysymykseesi on suurelta osalta jo vastattu tällä palstalla. Eniten aihetta on sivuttu teemassa Avoliitto vai avioliitto? ja täydentäviä näkökulmia löytyy aiheesta Seksuaalisuus ja seurustelu. Lue ensin ne pätkät. Tässä vastauksessani otan huomioon sellaisia näkökulmia, joita noissa vastauksissani en ole vielä käsitellyt.

Kysyit uskomattoman rohkeasti henkilökohtaista asiaa. Ajattelen hyvin vahvasti eri tavalla kuin sinä, joten toivon, että suorasanaisuuteni ei loukkaa sinua. Mutta en voi myöskään kierrellä asiaa.


Mitä eroa on näillä?

1.) menee kirkossa naimisiin ja pappi siunaa teidät yhteen.
2.) menee kotona naimisiin ja pyytää vaikka ystävää/seurakuntalaista siunaamaan paria yhteen?
3.) astuu kotona kahdestaan herran kasvojen eteen ja pyytää herraa siunaamaan parin yhdeksi

Ratkaiseva ero on siinä, että vain tuo ensimmäinen kohta on virallinen avioliitto. Siinä kohdassa voisi olla maininta myös maistraatista, koska sillä ei ole väliä, onko avioliitto solmittu kirkossa vai maistraatissa. Avioliitto ei ole itsessään hengellinen asia. Avioliiton idea on, että se on yhteiskunnan sääntöjen mukaan tehty virallinen miehen ja naisen yhteen liittäminen.

Luin kerran lehtijutun, jossa pohdittiin sitä, että avoparien perintölakia pitäisi jotenkin parantaa. Nyt avoparien lapset eivät saa välttämättä mitään, kun avovanhemmat kuolevat. Aivan järjetön keskustelun aihe! Avoliiton ideahan on juuri se, että homma ei ole virallinen. Yhtä hyvin voitaisiin miettiä sitä, miten voitaisiin parantaa sellaisten matkustajien vakuutusturvaa, jotka eivät halua ottaa matkavakuutusta. Jos ei ota matkavakuutusta, niin ei saa korvauksia. Jos ei mene naimisiin, niin liitto ei ole yhteiskunnan silmissä virallinen. Ei siinä mitään sen monimutkaisempaa ole. Vihkiminen on se tilanne, jossa todistajien läsnäollessa solmitaan liitto. Sen jälkeen he virallisesti kuuluvat toisilleen.


Lainaus
Näitä olen miettinyt paljon.. Sillä ei pelkästään se mielestäni tee kenestäkään avioparia, että menee maistraatissa tai kirkossa naimisiin.. ainoo noissa on vaan se, että se kirjataan väestörekisteriin tai jotai sinne päin.. Jos on esim pari, jotka ovat Jumalan kasvojen edessä kertonut rakastavansa toisiaan ja että haluavat elää toistensa kanssa elämänsä loppuun, ei mielestäni papin saarna, tai sormus tee heistä avioparia.. ite uskon että Jumalan siunaus on paljon suurempi kuin sormus tai lauseet..

Ihminen ei itse voi päättää, mitä Jumala siunaa. En minä voi ajatella, että saan siunauksen kaikille asioille, kunhan vain pyydän sitä. Miksi Jumala siunaisi sellaista, jonka hän kieltää? Koskaan ei saa olla hengellisempi kuin Raamattu on. Jumala asetti luomisessa, että miehen ja naisen pitää liittyä toisiinsa. Paavalikin antoi ohjeita siitä, että esiaviollisten syntien välttämiseksi on otettava aviopuoliso. Hän ei kehottanut rukoilemaan yhdessä asumisen puolesta tai harrastamaan jotain välimuotoja.


Eräässä toisessa keskusteluketjussa on tällainen kommentti:

niin kauan kun raamattusta ei ilmesty lausetta/kohtaa, jossa sanotaan "älä asu samassa rakennuksessa seurustelukumppanisi/kihlattusi kanssa ennen papin aamenta" tms, ei ole kyllä mitään syytä ajatella toisinkaan.

Raamatusta ei löydy myöskään lausetta: "Älä harrasta ryhmäseksiä yli 17 ihmisen kanssa kerralla." Koska sitä ei sanota, tarkoittaako se, että niin saa tehdä?

Raamatusta löytyy kyllä lause:

     Viisi miestä sinulla on ollut, ja se, jonka kanssa nyt elät,
     ei ole sinun miehesi. (Joh. 4:18)


Jeesuksen mielestä yhdessä asuminen ei tehnyt miehestä ja naisesta puolisoita. Virhe ei ollut siinä, että he eivät olleet rukoilleet siunausta vaan siinä, että he eivät olleet mies ja vaimo. Ihmisten keskinäisestä suhteesta ei tule avioliittoa, vaikka kuinka sen puolesta rukoilisi tai vaikka asuisi yhdessä. Vasta virallinen liitos tekee liiton. En toista pidemmästi niitä asioita, joita olen edellisissä linkeissä sanonut. Lyhyesti vain tiivistelmä:

1. Avioliitto ei ole pohjimmiltaan hengellinen asia. Jumalakin asetti avioliiton luomisessa, joten se kuuluu kaikille ihmisille - ei vain uskoville. Usko ei voi ohittaa tätä säädöstä. Jokaisessa yhteiskunnassa on aina ollut joku avioliiton muoto, jossa vallitseva yhteiskunta tunnustaa, että nämä kaksi ihmistä kuuluvat toisilleen.
2. Yhdessä asuminen ei tee Jeesuksen mielestä miehestä ja naisesta puolisoita (Joh. 4:18). Ja yhdessä asuminen ei tee parisuhteesta avioliittoa nykyäänkään.
3. Kihlaus on lupaus avioliitosta, mutta ei yhteiskunnan silmissä liitto. Joosefin ja Marian tapaus osoittaa hyvin, että näin oli Raamatun aikoina. Ja yhtä lailla tiedämme sen, että nykyäänkään kihlaus ei tee liitosta virallista.


Lainaus
Ittelleni on hyvin moni sanonut että mene naimisiin kun teille tulee lapsikin kohta, mutta koen sen sillein, että olen tekopyhä jos menen nyt naimisiin kun muut vain haluaa.. Tottakai haluan itsekkin mennä naimisiin ja mennäänkin jossain vaiheessa naimisiin, mutta nyt tässä vaiheessa se tuntuisi hirveän tekopyhältä.. Uskon että Jumala on siunannut minut ja kihlattuni yhdeksi, eikä sitä tarvitse maailmalle todistaa..

Valitettavasti minä en pysty sanomaan mitään muuta kuin nämä ihmiset jo ovat sanoneet. Koet itse naimisiin menemisen tekopyhänä, mutta minä koen tekopyhänä sen, että rukoillaan siunausta asialle, jossa toimitaan toisin kuin Raamattu opettaa. Kaikkein eniten minua kuitenkin ihmetyttää, miksi ihminen, joka asuu yhdessä ja on tulossa isäksi, haluaa välttää tai pitkittää naimisiin menemistä. Vaikka ei ajateltaisi sitä, mitä Raamattu sanoo asiasta, niin pelkästään lapsen ja asuinkumppanin suuremman oikeusturvan takia avioliitto on parempi asia. Virallinen liitto olisi siis suurempaa rakkautta heitä kohtaan.
Kirjoittanut: pyrski
« : 17.05.2007 - klo:16:37 »

koska palsta on nettipapin, en esitä omia mielipiteitäni asiasta, mutta kysyn ihanan vaikeaa kysymystä, josta marko varmasti tykkää :D

Jos mies ja nainen joutuvat kaksin autiolle saarelle, jossa ei ole ketään muita, onko heillä mitään mahdollisuutta mennä sielä "naimisiin," siis liittoon, jonka ainakin Jumala hyväksyisi, muuthan asiasta eivät tiedä.

Ja niillä siis ei oo kännykkää, jolla soittaa Bahaman pastorille! :P