Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 22.05.2023 - klo:10:14 »Hei Kristitty,
Jumalaan uskominen ei riipu siitä, mitä mieltä on maailman syntymisen tarkasta tapahtumaketjusta - eikä edes siitä, että onko mitään mieltä.
Uskominen on Jeesuksen seuraamista, ja jokainen ihminen voi seurata häntä vain omana itsenään ja omalla ymmärryksen tasollaan. Jeesuksen opetuslapset eivät Jeesuksen seuraan lähtiessään ymmärtäneet juuri mitään Jeesuksen merkityksestä. Vielä juuri ennen ristinkuolemaansa Jeesus kertoi heille, että on menossa Jerusalemiin kuolemaan. Pietari reagoi tavalla, joka kertoi, minkä verran opetuslapset ymmärsivät. Pietari veti hänet erilleen ja alkoi nuhdella häntä: "Jumala varjelkoon! Sitä ei saa tapahtua sinulle, Herra!" (Matt. 16:22) Silti opetuslapset seurasivat. Ja vähitellen he oppivat lisää.
Maailman luomisen suhteen oppimisella on kuitenkin rajansa. Kukaan ihminen ei ole ollut näkemässä maailman luomista. Lisäksi luomiskertomuksen kieli on taaksepäin suuntautuvaa profetiaa. Monet yksityiskohdat luomiskertomuksessa antavat viitteitä siitä, että sen oikea ymmärtäminen ei tapahdu lukemalla kaikkea täysin kirjaimellisesti. Eikä kaikki ole vain vertauskuvia tai tunnelmia. Yhtä vähän tiede ja evoluutioteoriat pystyvät koskaan täysin aukottomasti selittämään kaiken. Tässä kysymyksessä on lupa olla montaa mieltä.
Kokemukseni mukaan valitettavan usein keskustelu Jumalan olemassaolosta kiertyy maailman luomisen kysymykseen. Kreationistisen luomiskertomuksen kannalla olevat pitävät naurettavina kaikkia tieteellisiä teorioita, koska "elämän synty ei voi olla sattumaa". Tieteellisen evoluutioteorian kannalla olevat pitävät tyhminä ihmisiä, jotka kiistävät tieteellisiä faktoja ja väittävät, että maapallon on oltava korkeintaan 6000 vuotta vanha. Tällaisessa keskustelussa on kaksi suurta virhettä.
Ensinnäkään keskustelun toisesta osapuolesta tehty irvikuva ei kerro keskimääräisen kristityn tai keskimääräisen tiedemiehen näkemystä. Toisekseen maailman luomisen tapa ei ole lähelläkään uskon ydintä. Jumalan olemassaolo tai olemattomuus ei ratkea sillä, että onnistutaan lausumaan maailman synnystä joku sellainen väite, jota vastaväittäjä ei osaa kumota.
Usko on suhde Jeesukseen, jolloin Pyhä Henki synnyttää uskon sydämeen. "Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon! Joka uskoo minuun, 'hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat', niin kuin kirjoituksissa sanotaan." (Joh. 7:37-38) Evoluutioteorian ja luomiskertomuksen välinen kädenvääntö ei sitä synnytä.
Jumalaan uskominen ei riipu siitä, mitä mieltä on maailman syntymisen tarkasta tapahtumaketjusta - eikä edes siitä, että onko mitään mieltä.
Uskominen on Jeesuksen seuraamista, ja jokainen ihminen voi seurata häntä vain omana itsenään ja omalla ymmärryksen tasollaan. Jeesuksen opetuslapset eivät Jeesuksen seuraan lähtiessään ymmärtäneet juuri mitään Jeesuksen merkityksestä. Vielä juuri ennen ristinkuolemaansa Jeesus kertoi heille, että on menossa Jerusalemiin kuolemaan. Pietari reagoi tavalla, joka kertoi, minkä verran opetuslapset ymmärsivät. Pietari veti hänet erilleen ja alkoi nuhdella häntä: "Jumala varjelkoon! Sitä ei saa tapahtua sinulle, Herra!" (Matt. 16:22) Silti opetuslapset seurasivat. Ja vähitellen he oppivat lisää.
Maailman luomisen suhteen oppimisella on kuitenkin rajansa. Kukaan ihminen ei ole ollut näkemässä maailman luomista. Lisäksi luomiskertomuksen kieli on taaksepäin suuntautuvaa profetiaa. Monet yksityiskohdat luomiskertomuksessa antavat viitteitä siitä, että sen oikea ymmärtäminen ei tapahdu lukemalla kaikkea täysin kirjaimellisesti. Eikä kaikki ole vain vertauskuvia tai tunnelmia. Yhtä vähän tiede ja evoluutioteoriat pystyvät koskaan täysin aukottomasti selittämään kaiken. Tässä kysymyksessä on lupa olla montaa mieltä.
Kokemukseni mukaan valitettavan usein keskustelu Jumalan olemassaolosta kiertyy maailman luomisen kysymykseen. Kreationistisen luomiskertomuksen kannalla olevat pitävät naurettavina kaikkia tieteellisiä teorioita, koska "elämän synty ei voi olla sattumaa". Tieteellisen evoluutioteorian kannalla olevat pitävät tyhminä ihmisiä, jotka kiistävät tieteellisiä faktoja ja väittävät, että maapallon on oltava korkeintaan 6000 vuotta vanha. Tällaisessa keskustelussa on kaksi suurta virhettä.
Ensinnäkään keskustelun toisesta osapuolesta tehty irvikuva ei kerro keskimääräisen kristityn tai keskimääräisen tiedemiehen näkemystä. Toisekseen maailman luomisen tapa ei ole lähelläkään uskon ydintä. Jumalan olemassaolo tai olemattomuus ei ratkea sillä, että onnistutaan lausumaan maailman synnystä joku sellainen väite, jota vastaväittäjä ei osaa kumota.
Usko on suhde Jeesukseen, jolloin Pyhä Henki synnyttää uskon sydämeen. "Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon! Joka uskoo minuun, 'hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat', niin kuin kirjoituksissa sanotaan." (Joh. 7:37-38) Evoluutioteorian ja luomiskertomuksen välinen kädenvääntö ei sitä synnytä.