Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 27.12.2023 - klo:13:40 »Hei Anniina!
Olen täysin samaa mieltä siitä, että jos ihmisellä on kutsumus elää naimattomana, niin hän pystyy varmasti paremmin omistautumaan seurakunnan palvelemiseen tai johonkin muuhun hengelliseen kutsumukseen. Siksi onkin hyvin tarkasti huomioitava se, että noissa esille ottamissasi raamatunkohdissa ei puhuta vapaaehtoisesta lapsettomuudesta vaan nimenomaan naimattomuudesta. On toki selvää, että Raamatun aikaan ehkäisymenetelmät olivat kaukana nykyisestä, jolloin avioliitto sisälsi automaattisesti ajatuksen lapsista. Silti kaikki nuo kohdat puhuvat puolisosta eivätkä koko perheestä.
Vaikka lapset tuntuvat vaativan paljon enemmän aktiivista huomioimista kuin puoliso, niin Raamatun mukaan "tehostetun omistautumisen" raja ei mene vain lapsissa vaan myös puolisossa. Itse asiassa on hyvin vaarallinen ajattelumalli, jos ajattelee omistautuvansa Jumalan palvelemiseen sillä, että välttää lasten hankkimisen, mutta ottaa kuitenkin puolison. Raamatun ajattelumallissa mies ja vaimo ovat yksi liha. Yhteys on todella saumaton ja merkittävä, joka väistämättä muuttaa elämän prioriteetteja verrattuna naimattomuuteen. Paavali liittyy luomiskertomukseen ja Jeesuksen antamiin käskyihin antaessaan ohjeita aviopuolisoille:
Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta pyhittääkseen sen. Hän pesi sen puhtaaksi vedellä ja sanalla voidakseen asettaa sen eteensä kirkkaana, pyhänä ja moitteettomana, vailla tahraa, ryppyä tai virhettä. Samoin aviomiehenkin velvollisuus on rakastaa vaimoaan niin kuin omaa ruumistaan. Joka rakastaa vaimoaan, rakastaa itseään. Eihän kukaan vihaa omaa ruumistaan, vaan jokainen ravitsee ja vaalii sitä. Juuri niin hoitaa Kristuskin seurakuntaansa, omaa ruumistaan, jonka jäseniä me olemme. "Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi." Tämä on suuri salaisuus; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa. Mutta se koskee myös kaikkia teitä: jokaisen tulee rakastaa vaimoaan niin kuin itseään, ja vaimon tulee kunnioittaa miestään. (Ef. 5:25-33)
Nämä ovat todella sitovia velvotteita. Niistä seuraava johtopäätös on, että jos ihminen haluaa elää avioliitossaan Jumalan käskyn mukaan, niin hän on tehnyt silloin valintansa: Hänen on Jumalan käskyn mukaisesti panostettava Jumalan jälkeen seuraavaksi eniten puolisoonsa - eli ei yksin Jumalaan. Jos siis naimisissa oleva ihminen päättää antautua vain Jumalan palvelemiseen samalla tavalla kuin naimaton ihminen, hän rikkoo tätä Jumalan käskyä. Oikea puolison rakastaminen ja kunnioittaminen sitoo voimavaroja riippumatta siitä, onko sen lisäksi perheessä lapsia vai ei.
Katolisessa kirkossa pappeus edellyttää selibaattia samoin kuten vanhojen kirkkojen luostarilaitokseen omaistautuneiden munkkien ja nunnien elämä. Siinä ei ole välimuotoa, jossa laskelmoitaisiin siten, että puolison kanssa pystyy omistautumaan "riittävän kokosydämisesti" mutta lasten kanssa ei. Tämä joko tai -ajattelumalli on looginen riippumatta siitä, mitä ajattelee selibaatin vaatimuksesta yleisesti. Olisi varsin onnetonta olla sellaisen ihmisen puoliso, joka on aikonut omistautua Jumalalle kokosydämisesti. Hän on joko huono puoliso, joka elää kokematta mitään huolta aviopuolisostaan - tai sitten hän on tekopyhä hurskastelija, joka huijaa itseään siinä kokonaisvaltaisen omistautumisen asiassa.
Olen täysin samaa mieltä siitä, että jos ihmisellä on kutsumus elää naimattomana, niin hän pystyy varmasti paremmin omistautumaan seurakunnan palvelemiseen tai johonkin muuhun hengelliseen kutsumukseen. Siksi onkin hyvin tarkasti huomioitava se, että noissa esille ottamissasi raamatunkohdissa ei puhuta vapaaehtoisesta lapsettomuudesta vaan nimenomaan naimattomuudesta. On toki selvää, että Raamatun aikaan ehkäisymenetelmät olivat kaukana nykyisestä, jolloin avioliitto sisälsi automaattisesti ajatuksen lapsista. Silti kaikki nuo kohdat puhuvat puolisosta eivätkä koko perheestä.
Vaikka lapset tuntuvat vaativan paljon enemmän aktiivista huomioimista kuin puoliso, niin Raamatun mukaan "tehostetun omistautumisen" raja ei mene vain lapsissa vaan myös puolisossa. Itse asiassa on hyvin vaarallinen ajattelumalli, jos ajattelee omistautuvansa Jumalan palvelemiseen sillä, että välttää lasten hankkimisen, mutta ottaa kuitenkin puolison. Raamatun ajattelumallissa mies ja vaimo ovat yksi liha. Yhteys on todella saumaton ja merkittävä, joka väistämättä muuttaa elämän prioriteetteja verrattuna naimattomuuteen. Paavali liittyy luomiskertomukseen ja Jeesuksen antamiin käskyihin antaessaan ohjeita aviopuolisoille:
Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta pyhittääkseen sen. Hän pesi sen puhtaaksi vedellä ja sanalla voidakseen asettaa sen eteensä kirkkaana, pyhänä ja moitteettomana, vailla tahraa, ryppyä tai virhettä. Samoin aviomiehenkin velvollisuus on rakastaa vaimoaan niin kuin omaa ruumistaan. Joka rakastaa vaimoaan, rakastaa itseään. Eihän kukaan vihaa omaa ruumistaan, vaan jokainen ravitsee ja vaalii sitä. Juuri niin hoitaa Kristuskin seurakuntaansa, omaa ruumistaan, jonka jäseniä me olemme. "Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi." Tämä on suuri salaisuus; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa. Mutta se koskee myös kaikkia teitä: jokaisen tulee rakastaa vaimoaan niin kuin itseään, ja vaimon tulee kunnioittaa miestään. (Ef. 5:25-33)
Nämä ovat todella sitovia velvotteita. Niistä seuraava johtopäätös on, että jos ihminen haluaa elää avioliitossaan Jumalan käskyn mukaan, niin hän on tehnyt silloin valintansa: Hänen on Jumalan käskyn mukaisesti panostettava Jumalan jälkeen seuraavaksi eniten puolisoonsa - eli ei yksin Jumalaan. Jos siis naimisissa oleva ihminen päättää antautua vain Jumalan palvelemiseen samalla tavalla kuin naimaton ihminen, hän rikkoo tätä Jumalan käskyä. Oikea puolison rakastaminen ja kunnioittaminen sitoo voimavaroja riippumatta siitä, onko sen lisäksi perheessä lapsia vai ei.
Katolisessa kirkossa pappeus edellyttää selibaattia samoin kuten vanhojen kirkkojen luostarilaitokseen omaistautuneiden munkkien ja nunnien elämä. Siinä ei ole välimuotoa, jossa laskelmoitaisiin siten, että puolison kanssa pystyy omistautumaan "riittävän kokosydämisesti" mutta lasten kanssa ei. Tämä joko tai -ajattelumalli on looginen riippumatta siitä, mitä ajattelee selibaatin vaatimuksesta yleisesti. Olisi varsin onnetonta olla sellaisen ihmisen puoliso, joka on aikonut omistautua Jumalalle kokosydämisesti. Hän on joko huono puoliso, joka elää kokematta mitään huolta aviopuolisostaan - tai sitten hän on tekopyhä hurskastelija, joka huijaa itseään siinä kokonaisvaltaisen omistautumisen asiassa.