Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 06.02.2007 - klo:12:45 »Hei taas, Sini!
Monenlaisia koviakin ajatuksia sanoit. Toivottavasti osaan kommentoida viisaasti ja auttaa sinua edes pikkuisen.
Olen yrittänyt saada solmua aukeamaan eli lastani ja hänen kumppaniaan keskustelemaan mitä kristillinen opetus sanoo vanhempien kunnioittamisesta. ...
Minä olen tarjonnut solmujen aukaisemiseksi jos jonkinlaista ratkaisua, mutta mikään ei kelpaa. Olen niellyt monet nöyryytykset sovinnon hyväksi; ottanut vastaan oikeudelle jätetyn, myöhemmin peruutetun lähestymiskieltohakemuksen, katsonut sormieni lävitse vääriä ilmiantoja jne... Mikään ei kuitenkaan tunnu hävettävän lastani tai hänen puolisoaan.
Olet kyllä kohdannut monenlaista vastatuulta. Enkä tietenkään pysty edes kuvittelemaan, miltä sinusta tuntuu. Voin vain järjellä ymmärtää turhautumisesi.
Viestistäsi jää sellainen vaikutelma, että myös lapsesi kokee tilanteen vaikeana. Ilmiannot ja lähestymiskieltohakemus kertovat siitä, että hän kokee tilanteen uhkaavana. Haastaisinkin sinut miettimään, kannattaako hänen kokemustaan vielä vahvistaa. Kun pyydät lastasi keskustelemaan vanhempien kunnioittamisesta, on hänen vaikea avautua, jos hän pitää tilannetta uhkaavana jo valmiiksi. Mieleeni tulee yksi vanha satu:
Aurinko ja myrsky kilpailivat siitä, kumpi saa mieheltä taki päältä. Myrsky yritti ensin. Se riehui ja raivosi ja puhalsi, mutta mies vain kietoi takkinsa entistä tiukemmin päälleen, eikä myrsky saanut tempaistua takkia miehen päältä. Tuli auringon vuoro. Tämä lämmitti niin lempeästi, että mies omasta halustaan heitti takin pois päältään.
Kiistatilanteissa riidan osapuolet hyvin mielellään odottavat, että toinen tekee ensin aloitteen. Ja jos kummatkin osapuolet pystyisivät aina riitoja tarkastelemaan täysin objektiivisesti ja ilman tunteita, ei mitään riitoja koskaan olisikaan. Siksi minun on ulkopuolisena ehkä liiankin helppoa sanoa asioita, jotka asianosaisista tuntuvat todella vaikeilta. En siis edelleenkään pysty sanomaan, mistä kaikki on alkunsa saanut. Eikä se ole tarpeenkaan. Tähän asti minulle valjenneiden asetelmien valossa vain haluan rohkaista sellaisiin ratkaisuihin, jotka eivät saa takkia kietoutumaan tiukemmin ympärille. Ehkä rakkaudella lämmittäminen voisi avata solmuja parhaiten. Samalla kun sanon tämän, ymmärrän myös sen, että tulehtuneissa väleissä eläessä rakastaminen ei ole mikään "teenpä sen tästä noin vain" -juttu.
Lainaus
Uutisista saamme viikottain lukea kuinka työpaikkansa menettäneille tarjotaan kriisiapua jopa seurakunnissa. Joka kerta minulle tulee mieleen, miksi ei minulle tarjota kriisiapua, sillä olen menettänyt lapseni ja lastenlapseni. Ja kaikki tämä ei ole tapahtunut jälkiä jättämättä.
Kriisiapu-sanalla tarkoitetaan usein apua, jota annetaan, kun kriisi on koskettanut useaa henkilöä. Tällöin saatetaan järjestää pienryhmätapaamisia, joissa kriisiä puretaan ryhmässä. Mutta keskusteluapua tai sielunhoitoa on aina tarjolla seurakunnassa - millä nimellä sitä sitten kutsutaankin. Seurakunnan työntekijät eivät vain pysty mitenkään tietämään, kuka haluaa keskustella, jos halukkuutta ei ilmoiteta. Meitä työntekijöitä tapaa seurakunnan tilaisuuksissa ja työnumeromme ovat netissäkin nähtävissä. Keskustelupyyntöjä voi myös sähköpostilla lähettää ja nekin osoitteet saa netistä. Yhteydenottotapoja on monia, ja yhteyden oton myötä voi sopia, milloin, missä ja kuinka keskustelu hoidetaan. Meidän seurakunnassamme on siitä onnellinen tilanne, että työntekijöitä on paljon. Suuresta joukosta saattaisi hyvinkin löytyä sellainen ihminen, johon uskaltaa helpommin ottaa yhteyttä. Yhteystietoja löytyy tästä linkistä.
Lainaus
Apu seurakunnalta olisi voinut olla se, että lapseni ja hänen puolisonsa olisi saatu ajattelemaan, että seurakunta-aktiivina toimiminen edellyttäisi oman ajatusmaailmansa jalostamista, syventymistä siihen, mitä on lähimmäisyys. Pahuus on asia, jonka ilmeneminen ihmisen käyttäytymisessä on seurakunnan työmuotona tärkeä. Jos tästä puhuttaisiin koskettavin esimerkein, voisi joidenkin "kovien" omatunto herätä. ...
Tämän vuoksi lähdin kysymään, onko seurakunnan siipein suojassa rauha harrastaa minkälaisia ilkeitä tekoja tahansa? ...
Ihminen on julma, jos haluaa, on hän seurakunnan jäsen tai. ...
Ymmärrän, että ihmisiä te seurakunnan työntekijätkin olette. Silti en halua verorahoillani olla pönkittämässä farisealaista käyttäytymistä. Jos raamatussa opetetaan, mikä on moraalisesti oikein, miksi niin ei toimita?
Ihmismieli on siitä vaikea tapaus, että sitä ei voida koskaan pakottaa. Vaikka seurakunnalla olisi oikeus laittaa rikkurit sähkötuoliin, ei se välttämättä muuttaisi ihmisten ajattelua. Sekin olisi "vain" rangaistus. Meillä on seurakunnassa jatkuvasti esillä Raamatun sana ja myös sen mukainen elämä. Mutta on kuulijasta kiinni, haluaako hän ottaa sen vastaan. Ja ihminen on mitä on - niin kuin itsekin sanoit - ja sen vuoksi muutokset ovat hitaita. Kasvaminen kohti Jumalan tahdon mukaista elämää on takkuista ja hidasta. Tähän mennessä vielä yksi ihmiselämä ei ole kenelläkään riittänyt täydellisyyteen pääsemiseksi.
Seurakunta ei siis missään tapauksessa pyri rohkaisemaan ja suojelemaan Raamatun vastaista käyttäytymistä. Mutta seurakuntaan ovat tervetulleita kaikki. Jeesuskin tuli pelastamaan nimenomaan niitä, jotka kokivat olevansa vääriä ja syntisiä ihmisiä. Syntisten ja kurjien yhteinen kasvaminen alkaa sitten pikkuhiljaa. Ja koska täydellisyyttä ei kukaan saavuta, sekaan mahtuu monenlaista vipeltäjää. Mutta tietenkään seurakunta ei saa sanoa oikeaksi sellaista käyttäytymistä, joka on väärää. Jos me seurakuntana olemme rohkaisseet ihmisiä tekemään väärää, olemme tehneet itse todella suuren synnin.
Vaikka hyvät elämäntavat kuuluvat kaikille ihmisille ja siten myös kirkolle, moraalin saarnaaminen ei kuitenkaan ole seurakunnan tärkein tehtävä. Siksi se ei ole meillä esillä kaikkein eniten. Tärkein sanomamme on julistaa syntien anteeksiantamusta Jeesuksen Kristuksen ristinkuoleman tähden.