Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 22.04.2008 - klo:11:19 »Käsittääkseni aiheeseen liittyen: voisitko käsitellä vastauksessasi myös pyhitystä/pyhittymistä?
Mortonki Pyrski!
Pyhitys ja kilvoittelu liittyvät ainakin nyt samaan aiheeseen, kun vaihdoin otsikkoa. Ja on niillä kyllä jotain tekemistä keskenään muutenkin. Jos jonkunlaisen nyrkkisäännön haluaisi muodostaa, niin mielestäni kilvoittelu on enemmän ihmisen suoritus ja pyhitys enemmänkin Jumalan teko. Voitaisiinkin kai ajatella, että ne ovat saman asian kääntöpuolet. Tekijä vain vaihtuu.
Raamatussa pyhitys on aika laaja sana. Tai ainakin kaksi selvää merkitystä sillä on.
1. Jumalalle erottaminen, pyhänä pitäminen
Kun joku asia pyhitetään, se julistetaan pyhäksi tai erotetaan pyhään käyttöön. Vanhan testamentin aikana monet temppelipalvelukseen kuuluvat asiat olivat pyhitettyjä. Papit pyhitettiin tehtäväänsä, leeviläiset pyhitettiin tehtäväänsä, jotkut esineet pyhitettiin temppelin käyttöön jne. Esineitä, jotka erotettiin temppelipalvelukseen, ei saanut käyttää muuhun. Niillä oli vain yksi pyhä tehtävä. Myös esimerkiksi esikoiset kuuluivat herralle. Eläimet piti uhrata. Ihmisistä täytyi maksaa lunastusmaksu.
Pyhitä minun omakseni jokainen esikoinen israelilaisten keskuudessa, niin ihminen kuin
karjaeläin. Jokainen, joka esikoisena tulee äitinsä kohdusta, kuuluu minulle
(2. Moos. 13:2)
Jeesus opetti meitä rukoilemaan, että osaisimme pitää Jumalan nimen pyhänä. Toinen käsky kieltääkin käyttämästä Jumalan pyhää nimeä vääriin tarkoituksiin.
Rukoilkaa te siis näin: - Isä meidän, joka olet taivaissa!
Pyhitetty olkoon sinun nimesi. (Matt. 6:9)
Kristityn ihmisen on osattava pyhittää myös koko elämänsä - eli elämän kuuluisi olla pyhää ja Jumalan mielen mukaista:
Rakkaat ystävät! Kun kerran olemme saaneet tällaiset lupaukset, meidän tulee
puhdistautua kaikesta ruumiin ja hengen saastaisuudesta ja Jumalaa peläten
pyhittää elämämme kokonaan hänelle. (2. Kor. 7:1)
Jumalan tahto on, että te pyhitytte. Kavahtakaa siveettömyyttä! Jokaisen teistä on
opittava pitämään ruumiinsa pyhänä ja kunniassa. Älkää antako sitä himon ja kiihkon
valtaan, niin kuin tekevät pakanat, jotka eivät tunne Jumalaa. (1. Tess. 4:3-5)
Niin kuin ihminen saattaa pyhittää jotain Jumalalle, myös Jumala voi pyhittää jotain. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Jumala julistaa jonkun asian tai ihmisen itselleen kuuluvaksi.
Tämän tahdon mukaisesti meidät on pyhitetty ainutkertaisella uhrilla, kun Jeesus
Kristus uhrasi oman ruumiinsa. (Hepr. 10:10)
Pietari, Jeesuksen Kristuksen apostoli, tervehtii valittuja, jotka asuvat hajallaan,
muukalaisina Pontoksessa, Galatiassa, Kappadokiassa, Bityniassa ja Aasian maakunnassa
ja jotka Isä Jumala suunnitelmansa mukaisesti on Hengellään pyhittänyt elämään
Jeesukselle Kristukselle kuuliaisina ja hänen verellään puhtaaksi vihmottuina. Tulkoon
armo ja rauha yhä runsaampana teidän osaksenne. (1. Piet. 1:1-2)
2. Jumalan mielen mukaiseksi muuttuminen
Kun kristillisessä kielenkäytössä puhutaan pyhityksestä, tarkoitetaan yleensä tätä jälkimmäistä merkitystä, elämän muuttumista Jumalan mielen mukaiseksi. Toki se on kovasti kytköksissä ensimmäiseen merkitykseen. Kun elämä erotetaan Jumalalle kuuluvaksi, tottakai sen myös tulee muuttua sen mukaisesti. Merkittävää on kuitenkin se, että Raamatussa pyhittäjä on Jumala, ei ihminen.
Pyhitä heidät totuudellasi. Sinun sanasi on totuus. Niin kuin sinä lähetit minut
maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät. Minä pyhitän itseni uhriksi heidän
tähtensä, että heistäkin tulisi totuuden pyhittämiä. (Joh. 17:19)
Käytän yksinkertaista kieltä, jotta voisitte ymmärtää minua. Ennen te annoitte
itsenne saastaisuuden ja pahuuden palvelukseen ja saitte aikaan pahuutta.
Antautukaa nyt palvelemaan Jumalan tahtoa, niin hän pyhittää teidät.
(Room. 6:19)
Mutta kun nyt olette päässeet vapaiksi synnistä ja tulleet Jumalan palvelijoiksi,
te korjaatte satona pyhityksen ja saatte lopuksi ikuisen elämän. (Room. 6:22)
Jumalan vaikutusta on se, mitä te Kristuksessa Jeesuksessa olette. Hänet Jumala
on antanut meille viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi.
(1. Kor. 1:30)
Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi
henkensä sen puolesta pyhittääkseen sen. Hän pesi sen puhtaaksi vedellä ja sanalla
voidakseen asettaa sen eteensä kirkkaana, pyhänä ja moitteettomana, vailla tahraa,
ryppyä tai virhettä. (Ef. 5:25-27)
Itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonaan ja varjelkoon koko olemuksenne,
teidän henkenne, sielunne ja ruumiinne, niin että olette nuhteettomat Herramme
Jeesuksen Kristuksen tullessa. (1. Tess. 5:23)
Tässä oli jotain pyhityksestä, niin kuin kysyit. Aika vaisusti osasin itse vastata, mutta kun pistää paljon Raamattua mukaan, on aina varmaa, että jotain oikeaakin asiaa on tullut sanottua. Jos haluat jotain erityistä näkökulmaa, kysele tarkennuksia. Tämä oli tällainen yleisesitys.