Kirjoittaja Aihe: Synnitömyys  (Luettu 4924 kertaa)

SanniP

• Vieras
Hei. Olen facebookissa UN-ryhmässä ja siellä aina välillä on aikas mielenkiintoisia juttuja. Kuitenkin nyt särähti niin pahasti korvaan että...

"Tiesitkö että: Jos Jeesus elää sinussa niin et enää ole Syntinen. Sillä se on mahdottomuus, koska eihän Pyhä Henki ja Synti pysty asumaan samassa temppelissä. Koska Jeesus kantoi Synnin kertakaikkisesti ristille ja ristillä synnin valta murskattiin.

Älä ajattele että olet syntinen jos olet Uskossa! Olet Jumalan Vanhurskas ja sitä entistä sinua Jumala ei enää tunne koska näkee sinut Jeesuksen läpi ja Jeesuksessa.

JOTEN ÄLÄ ELÄ SYNTIKESKEISTÄ ELÄMÄÄ :
Synti sitä , Synti tätä , Syntiin lankesin taas , syntiä taas tein.

Koska vaikka lankeisit syntiin niin se ei sinusta syntistä tee. Koska tekosi eivät määrittele sitä kuka sinä olet, vaan kuka sinä olet määrittelee mitä sinä teet." Myöhemmin sama henkilö sanoo:
"Uskovainen ei tee syntiä ellei tee sitä tietoisesti. Langeta voi. En ole syntinen enkä elä synnissä enää eikä Jumala näe minua syntisenä sillä hän näkee minut Jeesuksessa, Ja Hänessä ei ole syntiä. "

Mitä mieltä olet kyseisestä tekstistä?

SanniP

• Vieras
Samasta aiheesta toinen kirjoittaja jatkaa:

Tiedättekö muuten et ihmisen ei tarvitse pyytää pahoja tekoja anteeksi? Kristus kuoli kaikkien "syntien"
puolesta ristillä. Ihmisen tarvitsee vain ottaa tämä kristuksen armo vastaan!!

Ja kolmas vastaa hänelle:

Ajatuksena "automaattinen syntien anteeksi saaminen" on todella hieno. Sen salaisuus on suuri, eikä se avaudu kaikille vielä täällä maan päällä. Käytännössä monet, jotka luulevat ymmärtävänsä tämän salaisuuden, ajautuvat "armo riittää, mitäköhän syntiä tekisin seuraavaksi" -linjalle. Sentähden, joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea. (1. Kor. 10:12, KR 33/38)

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Hei SanniP!

UN-keskusteluryhmä on lähtökohdiltaan hieno asia: Uskovilla nuorilla on siellä mahdollisuus keskustella keskenään. Olet törmännyt selkeästi myös kyseisen foorumin vaikeuteen. Kuten kaikessa nettikeskustelussa, rajattomuus ja nimettömyys on todella vaikea asia. Mielipiteiden kirjo ja ääripäiden äänet aiheuttavat sekamelskan, josta on vaikea löytää totuus ja vielä vaikeampi muodostaa mitään kokonaiskuvaa.

Tämä ilmiö oli syynä sillekin, miksi Nettipapin palsta muuttui hyvin pian aloituksen jälkeen yleisestä keskustelusta vain Nettipapin kanssa käytäväksi keskusteluksi. En väitä omistavani totuutta, mutta olen kuvannut palstan säännöissä oman ajattelumaailmani ja pyrin olemaan sisäisesti looginen. Ennen kaikkea pyrin siihen, että palstan lukija voisi kuunnella minua niin kuin Timoteusta ohjeistettiin:

Pidä sinä kiinni siitä, minkä olet oppinut. Sinähän
     olet siitä varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut.
     (2. Tim. 3:14)

Esittämäsi kysymys on erinomainen esimerkki siitä, miten yksittäisten ja irrallisten mielipiteiden vuoksi sokeudutaan hyvin selvälle Raamatun kokonaisuudelle, joka useasta kohdasta Raamattua tulee esille. Oletan, että tuo ajatus synnittömyydestä on rakennettu Johanneksen kirjeen kohdan ympärille:

Yksikään Jumalasta syntynyt ei tee syntiä,
     sillä Jumalan siemen pysyy hänessä. Hän ei
     voi tehdä syntiä, koska on syntynyt Jumalasta.
     (1. Joh. 3:9)

Jos tämä kohta otetaan uskonelämän keskukseksi, saadaan ensin aikaiseksi hurja ahdistus. Vähän ajan päästä voi myös koko puheen Jeesuksesta heittää romukoppaan. Mutta Johannes sanoo samasta aiheesta myöhemmin lisää:

Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt
     tee syntiä. Hän, joka on syntynyt Jumalasta,
     varjelee jokaisen heistä, niin ettei Paha saa otetta.
     (1. Joh. 5:18)

On vain yksi todellisesti Jumalasta syntynyt: Jeesus Kristus. Hän on ainoa synnitön. Kaikki muut ovat Jumalan luomia - eivät Jumalasta syntyneitä. Jokainen kristitty on kuitenkin uudestisyntynyt, jolloin sydän ja Henki on pesty puhtaaksi synnistä. Alkuperä on silti inhimillinen eikä jumalallinen niin kuin Jeesuksella. Siksi todellinen kristityn elämä on näiden kahden valtakunnan ristipaineessa elämistä. Paavali kirjoittaa aiheesta:

Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa
     luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein,
     mutta en pysty siihen. En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan
     sitä pahaa, mitä en tahdo. Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo,
     en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti.
     Huomaan siis, että minua hallitsee tällainen laki: haluan
     tehdä hyvää, mutta en pääse irti pahasta. Sisimmässäni
     minä iloiten hyväksyn Jumalan lain, mutta siinä, mitä teen,
     näen toteutuvan toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan.
     Näin olen ruumiissani vaikuttavan synnin lain vanki. Minä
     kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
     Kiitos Jumalalle Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden!
     Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan lakia, mutta
     turmeltunut luontoni synnin lakia. (Room. 7:18-25)

Luterilaisessa teologiassa on aina korostettu sitä, kuinka ihminen on yhtä aikaa pyhä ja syntinen. Ihminen ei tämän elämänsä aikana pääse eroon synnistä ja sen tekemisestä, mutta siitä huolimatta Jumala kohtelee ihmistä Jeesuksen tähden armahdettuna ja puhtaana.

Otan vielä muutaman Raamatun lausahduksen, joilla pyrin alleviivaamaan edellä sanottua:

Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme
     itseämme eikä totuus ole meissä. Jos me tunnustamme
     syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas,
     antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta
     vääryydestä. Jos väitämme, ettemme ole syntiä tehneet,
     teemme hänestä valehtelijan eikä hänen sanansa ole meissä.
     (1. Joh. 1:8-10)

Tunnustakaa siis syntinne toisillenne ja rukoilkaa
     toistenne puolesta, jotta parantuisitte. Vanhurskaan
     rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan. (Jaak. 5:16)

Sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan
     kirkkautta mutta saavat hänen armostaan lahjaksi
     vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut
     heidät vapaiksi. (Room. 3:23-24)

Kuka voi sanoa: "Olen puhdistanut sydämeni,
     kaikesta synnistä olen vapaa"? (Sananl. 20:9)

Maan päällä ei ole yhtäkään niin hurskasta, että hän
     tekisi aina vain hyvää eikä koskaan syntiä. (Saarn. 7:20)

Kaikkihan me hairahdumme monin tavoin.
     Täydellinen on se, joka ei hairahdu puheissaan:
     hän kykenee hallitsemaan koko ruumiinsa. (Jaak. 3:2)

Syntien tunnustamisen tarpeellisuudesta oli edellä jo yksi kohta. Kaikkein painavin peruste lienee se, miten Jeesus käski omien opetuslastensa rukoilla:

Jeesus sanoi heille: "Kun rukoilette, sanokaa näin:
     - Isä, pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun...
     Anna meille syntimme anteeksi... (Luuk. 11:2, 4)

Jeesus itse opettaa, että hänen seuraajiensa on rukoiltava syntejään anteeksi. Isä meidän -rukous on tarkoitettu jatkuvaan käyttöön eikä vain opetuslapseksi tulemista varten. Jos siis halutaan väittää, että kristitystä on tullut synnitön, pitäisi osata antaa aika paljon raamatunkohtia, joilla se tukevasti perustellaan. Raamattu kun on niin täynnä kohtia, joissa painotetaan ihmisen syntisyyttä.
Marko Sagulin

Ezc0

• Vieras
Yksikään jumalasta "syntynyt"/luotu ei tee syntiä?
Käskyissä lukee "älä tapa".
Miten, jos tapat ihmisen, etkö ole tällöin syntinen?
Mitä, jos tapat eläimen, rikotko tällöin käskyä? Oletko syntinen?

"Myykää, mitä teillä on ja antakaa köyhille."
Ellei toimi näin, onko syntinen?

"Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon."
Eikö tuo ole vähän käskyjen vastaista, syntistä, moraalitonta?

"Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemieliselle"
Syntiä? Sanotaan, ettei minkään tulisi antaa hallita ruumista. Alkoholia kuitenkin usein sanotaan kuningas-alkoholiksi.

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Tervehdys Ezc0!

Kyselit muutamia yksityiskohtaisia tapausesimerkkejä, ja miten niihin pitäisi syntisyyden ja synnittömyyden näkökulmasta suhtautua. Et avannut taustoja sen kummemmin, joten saatan tehdä vääriä johtopäätöksiä seuraavissa yleistyksissäni. Haluan kuitenkin sanoa, että ensivaikutelmanani koin, että syntisyyden käsite ja pelko syntisyydestä on sinulle kohtalaisen iso kysymys.

Raamatun valossa synti on yksinkertaisuudessaan pelottava asia. Toisaalta sen lääkkeetkin ovat yksinkertaiset. Vaikeinta koko käsitteessä lienee kahtiajakoisuus: a) Syntiä ei saa tehdä b) Kukaan ei voi olla tekemättä syntiä. Tämän viestiketjun edellisessä viestissä olen asiaa avannut enemmänkin.

Ihmisessä on luonnostaan käsitys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä, oikeudenmukaisuudesta ja epäoikeudenmukaisuudesta. Kasvuympäristöstä ja saadusta opetuksesta riippuu, millaisia sisältöjä esimerkiksi oikean ja väärän käsitteisiin kuuluu. Tältä pohjalta on hyvin luonnollista, että Raamatun äärellä puhe pyhästä, virheettömästä ja täydellisestä Jumalasta, sekä monet ohjeet Jumalan tahdon mukaisesta elämästä, saavat ihmisen epämieluisaan olotilaan.

Luonnollisin reaktio synnintunnon hoitamiseksi on yrittää selittää kaikki asiat niin, että ei joutuisi itse syytetyksi. Ajatus kaikkivaltiaan Jumalan tuomitsemaksi joutumisesta on liian suuri kestettäväksi. Kukaan ei halua tunnustaa virheitään sellaisen syyttäjän edessä.

Tässä asetelmassa ainoa tie rauhaan on syvä ymmärrys siitä, mitä Jeesuksen sovitustyö ja ristinkuolema merkitsee. Se on Lutherin sanoin "autuas vaihtokauppa", jossa ihmisen syntisyys annetaan Jeesuksen kannettavaksi, ja Jeesus antaa oman pyhyytensä syntisen ihmisen vaatteeksi. Vasta luottamus Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen voimaan voi vapauttaa syntisen ihmisen jatkuvasta kyselystä: "Onko tämä syntiä, entä tämä, entä tämä...?"

Kysyt kysymyksesi ehkä puhtaasti mielenkiinnosta, mutta halusin yllä olevat asiat vielä vääntää rautalangasta, jos kysymystesi taustalla on pelko siitä, että joudut tunnustamaan, että oletkin syntinen.

Miten, jos tapat ihmisen, etkö ole tällöin syntinen?
Mitä, jos tapat eläimen, rikotko tällöin käskyä? Oletko syntinen?

Omenapuu on omenapuu keväälläkin, vaikka siinä ei ole silloin omenoita. Mutta koska se tekee aika ajoin omenoita, se on omenapuu. Ihminen on syntinen silloinkin, kun hän ei aktiivisesti ole syntiä tekemässä. Jeesus on antanut kaikki synnit anteeksi sille, joka Jeesukseen uskossa turvautuu. Mutta syntisyys ei ole poistunut ihmisestä ja ihmisluonnosta. Synti erottaa Jumalan ja ihmisen toisistaan. Eikä hurskainkaan kristitty ole vielä saavuttanut sitä yhteyden tasoa, joka synnittömillä ihmisillä on taivaassa Jumalan kanssa.

Ihmisen tappaminen on yksi hedelmä, josta käy ilmi, että ihminen on syntinen. Tappaminen on Jumalan käskyn rikkomista, joten se on syntiä. Älä tapa -käsky liittyy kuitenkin ennen kaikkea ihmisen tappamiseen. Eläinten suhteen on parempi katsoa käskyä, jossa Jumala asetti ihmisen viljelemään ja varjelemaan luomakuntaa. Tarkkoja sääntöjä ei ole annettu, joten ihmisen täytyy Jumalan häneen luomalla viisaudellaan valita mahdollisimman hyviä toimintatapoja.

Lainaus
"Myykää, mitä teillä on ja antakaa köyhille."
Ellei toimi näin, onko syntinen?

Ihminen on syntinen, vaikka toimisikin näin. Mutta näin kuuluu toimia, jos haluaa olla teoissaan täydellinen. Erityisen tärkeää on toimia näin, jos haluaa päästä teoillaan taivaaseen. Silloin mitään käskyä ei saa koskaan rikkoa.

Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen,
     niin mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna
     rahat köyhille. Silloin sinulla on aarre taivaissa.
     Tule sitten ja seuraa minua." (Matt. 19:21)

Tämä raamatunkohta kylläkin osoittaa, että Jeesus aikoo kiristää vaatimuksiaan niin kauan, kunnes ihminen näkee, ettei ole täydellinen.

Lainaus
"Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon."
Eikö tuo ole vähän käskyjen vastaista, syntistä, moraalitonta?

Raamatussa on tilanteita, joissa Jumala on käskenyt kansansa käydä sotaa. Jeesus Getsemaneen lähtiessä kehotti opetuslapsiaan ottamaan mukaan miekkoja. Syntisessä maailmassa ei ole aina valittavina absoluuttisen hyviä vaihtoehtoja. Joskus on valittava pienempi paha. Usein Raamatussa nuo tilanteet ovat sellaisia, joissa valittavana on joko syyllisen kärsimys tai syyttömän kärsimys, jolloin käsketään toimia mieluummin syyllisen rankaisemiseksi.

Esille ottamasi kohta on Psalmin runosta, jossa orjuuteen viedyt israelilaiset laulavat ja rukoilevat, että Jumala auttaisi ja maksaisi heidän riistäjilleen kuuluvan palkan. Runomuotoisessa tekstissä Babylon esitetään "naisena", jonka "lapset" hävitetään. Kyseessä ei missään tapauksessa ole joku yleispätevä ohje kyseisen kaupungin perhetyöstä:

Ja sinä Babylon, tuhoon tuomittu nainen!
     Hyvin tekee se, joka sinulle kostaa sen minkä meille teit.
     Hyvin tekee se, joka tarttuu lapsiisi ja lyö ne murskaksi
     kallioon! (Ps. 137:8-9)

Lainaus
"Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemieliselle"
Syntiä? Sanotaan, ettei minkään tulisi antaa hallita ruumista. Alkoholia kuitenkin usein sanotaan kuningas-alkoholiksi.

Alkoholin juominen itsessään ei ole syntiä. Jeesuskin joi viiniä. Suomalaisessa alkoholikulttuurissa liika juominen tulee kuvioon hyvin nopeasti, mutta sen varjolla alkoholin oikeaa käyttöä ei saa tuomita. Alkoholinkäytöstä esitettyihin kysymyksiin löydät vastauksiani tästä ketjusta: Alkoholi.
Marko Sagulin