Kirjoittaja Aihe: Jalovaaran rukousillasta  (Luettu 5968 kertaa)

rehellisyys

  • Vieras
Jalovaara oli Kangasalan kirkossa pitämässä rukousiltaa. Lehtijutun mukaan Jalovaaran ja seurakunnan välillä ei raha liiku. Ymmärrän tämän niin, että jalovaara ei maksa kirkon käytöstä eikä seurakunta maksa Jalovaaralle palkkiota. Mutta entä kolehti?

Jalovaaran rukousystävien keräyslupa on katkolla. Koskeeko se myös kolehtia? Onko tarkistettu viranomaisilta, voiko yhdistys kerätä kolehdin, jos yhdistyksellä ei ole voimassa olevaa keräyslupaa? Vai kerääkö seurakunta kolehdin ja lahjoittaa tuoton yhdistykselle? Silloinhan raha liikkuu seurakunnan ja Jalovaaran yhdistyksen välillä?

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili
Hei nimimerkki rehellisyys!

En ole itse ollut mukana kyseisessä illassa, joten etsin seurakunnastamme henkilön, joka asiaan pystyy oikeasti vastaamaan. Media on ottanut aiheen omakseen ja kirjoittaa näyttäviä otsikoita. Siksi ei ole järkevää, että minä asiasta tietämättömänä alkaisin hämmentää mukana.
Marko Sagulin

Julle

  • Vieras
Facebook-sivustonne mukaan kirkossa kerättiin kolehti. Voisitko sen selvittelysi yhteydessä kertoa myöskin paljon se Jalovaaralle annettu kolehti oli? Kuulemma on ihan julkista tietoa, että ei ole sitä syytä pantata.

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili
Tervehdys nimimerkit Rehellisyys ja Julle!

Perjantaina 30.11. Pirkko Jalovaara oli seurakunnan kutsumana vieraana Kangasalan kirkossa. Pirkko Jalovaaralta ei peritty vuokraa kirkon käytöstä, koska tilaisuus oli Kangasalan seurakunnan järjestämä. Hänelle ei myöskään maksettu palkkiota. Kolehti kerättiin, jossa tilaisuuteen osallistuneet ihmiset saivat tukea Rukousystävät ry:n työtä. Kolehdin suuruus oli 846,36 €. Paikalla oli 170 henkeä.

Käytäntö on hyvin tavanomainen. Vieraileville puhujille tai järjestöille - ylipäätään lähes mille tahansa kohteelle - seurakunta voi organisoida kolehdin, johon seurakuntalaiset oman halunsa mukaan osallistuvat. Varat tilitetään muuttamattomina seurakunnan tilien kautta, jotta toiminta on avointa ja läpinäkyvää. Vaikka media kuohuu kovasti Pirkko Jalovaaran ympärillä, Rukousystävät ry ei eroa mistään muusta kolehdin kohteesta. Perjantain illassa ei ollut mitään syytä kolehtikäytännön muuttamiseen tai kolehdin keräämisen kieltämiseen. Rukousystävät ry ei ole menettänyt luottamustaan Kangasalan seurakunnan silmissä.

Pariin kiinnostuksenne kohteena olleeseen yksityiskohtaan olen myös saanut vastauksia:

Lehtijutun mukaan Jalovaaran ja seurakunnan välillä ei raha liiku. Ymmärrän tämän niin, että jalovaara ei maksa kirkon käytöstä eikä seurakunta maksa Jalovaaralle palkkiota. Mutta entä kolehti?

Paikallislehtemme haastatteli kirkkoherraamme ennen tilaisuutta ja kysyi, maksaako Pirkko Jalovaara kirkon vuokraa tai maksaako seurakunta hänelle palkkiota. Kumpaankin vastaus oli kieltävä, jolloin lehti hieman oikaisi ja kirjoitti, että raha ei liiku seurakunnan ja Jalovaaran välillä. Tällaisena asia tuli myös julkisuuteen. On kaksipiippuinen asia, onko tulkinta oikea. Seurakunta ei omista varoistaan maksanut mitään, mutta seurakuntalaisten lahjoittama kolehti kulkee teknisesti seurakunnan tilien kautta.

Lainaus
Jalovaaran rukousystävien keräyslupa on katkolla. Koskeeko se myös kolehtia?

Rukousystävien keräyslupa on katkolla, koska heidän keräyslupansa on määräaikainen samalla tavalla kuin kaikki määräaikaiset keräysluvat. Heidän uusi keräyslupansa on käsittelyruuhkan vuoksi viivästynyt, joten lehdistö on saanut siitä hyvää materiaalia nostattaa kohua. Tällä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä seurakunnan kautta kerättyjen kolehtien järjestämisessä. Seurakunnalla on kirkkolakiin perustuva oikeus kerätä kolehti, ja lahjoittaa se haluamalleen kohteelle.
Marko Sagulin

Julle

  • Vieras
Teidän seurakunnasta erosi viime vuonna ennätysmäärä jäseniä. Onko saatavilla selvitystä siitä, että mihin aikaan suurin eropiikki ajoittui? Oliko kirkon järjestämällä rukousillalla osuutta suuriin eroamislukuihin?

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili
Hei Julle!

Keskimäärin seurakuntamme eromäärät ovat noin 15 henkilöä kuukaudessa. Kuluneena vuonna eropiikkejä oli heinäkuussa ja lokakuussa, jolloin eroajia oli noin 40 henkilöä. Joulukuussa liikenne oli kaikkein vilkkainta. Eroajia oli yli 110. Kirkkoon liittyvien määriä en ole tarkistanut. Liikennettä on jatkuvasti myös siihen suuntaan, vaikkei yhtä paljon kuin pois päin.

Joulukuu on yleensäkin kaikkein vilkkainta eroamisen aikaa. En usko, että marraskuussa ollut Jalovaaran tilaisuus olisi tähän asiaan mitenkään vaikuttanut. Joulukuussa vapaa-ajattelijat järjestivät näkyvän nettimarkkinoinnin, jossa tiedotettiin, että joulukuun aikana eroamalla säästää seuraavan vuoden kirkollisveron. Tällainen kampanja vaikuttaa paljon enemmän kuin mikään kohu-uutinen, jollaista Jalovaaran tilaisuudesta yritettiin lehdistössä tehdä. Korviini ei ole myöskään kaikunut, että kukaan olisi sanonut kirkosta eroamisen syyksi sitä, että Pirkko Jalovaara on ollut vierailulla seurakunnassamme.

Kirkosta eroaminen on asia, josta on tehty jotenkin valtavan suuri numero. Ihmisillä on vapaus kuulua tai olla kuulumatta kirkkoon. On huolestuttavaa, että kirkkoon kuulumattomat rummuttavat ihmisiä eroamaan, katsomatta sitä, miten paljon hyvää kirkko yhteiskunnassa tekee. Kirkosta eroaminen on lupa tehdä millä tahansa syyllä, mutta toisinaan tuntuu, että eroaville ihmisille kelpaavat tosi oudot syyt päätöksensä tueksi.

Parin viime vuoden aikana eropiikkejä ovat aiheuttaneet muun muassa:

1. Ministerin puhe hengellisessä tapahtumassa
2. Yle-vero
3. Pirkko Jalovaarasta tehty televisio-ohjelma

Olen tosi surullinen, jos nämä ovat ihmisten todellisia syitä erota kirkosta. En ole surullinen kirkon puolesta. Jumala on pitänyt huolen seurakunnastaan jopa suurien vainojen keskellä. Suomen kirkon kaltaisen organisaation heikkeneminen ei ole Jumalan näkökulmasta kriisi. Mutta olen huolissani siitä, miten kirkon mahdollisuudet tehdä työtä vanhusten, päihdeongelmaisten, diakonia-apua tarvitsevien, lasten ja nuorten parissa vähenevät. Heiltä se on pois, ei niiltä, jotka tulevat viikoittain jumalanpalvelukseen kirkkoon.

Mutta ei kirkossa saa edes näiden asioiden edessä ryhtyä marttyyriksi. Joka haluaa, hänellä on mahdollisuus auttaa näitä ihmisiä muutakin kautta, jos kokee, että kirkkoon kuuluminen ei ole oman vakaumuksen mukaista.
Marko Sagulin