Kirjoittaja Aihe: Jeesus kirjoitti maahan? (Joh. 8:6)  (Luettu 6629 kertaa)

P.M

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 61
  • Panu-Petteri
    • Profiili
He puhuivat näin pannakseen Jeesuksen koetukselle ja saadakseen sitten aiheen syyttää häntä. Mutta Jeesus kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan.(Joh. 8:6)
Miksei raamatussa kerrottu mitä Jeesus oli maahan kirjoittanut ja miksi kirjoitti? Mitä Jeesus oli maahan kirjoittanut? ???


EDIT: Muokkasin otsikon kuvaavammaksi. Marko
« Viimeksi muokattu: 21.10.2007 - klo:15:54 kirjoittanut Nettipappi Marko »
P.M

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili

Hei P.M!

Raamattu on joskus tylsän vähäsanainen. Esimerkiksi minä olen aina halunnut tietää, mitä tarkalleen tapahtui, kun Jeesus siunasi 5 leipää ja 2 kalaa niin, että sitä riitti 5000 miehelle. Miltä se näytti? Miten ne leivät lisääntyivät? No ... Raamattu keskittyy sanomaan sen, mikä kussakin tapahtumassa on oleellista. Siksi kaikkia yksityiskohtia ei kerrota.

Ja näin taitaa olla tässäkin tapauksessa. Raamattu ei kerro, mitä Jeesus kirjoitti. Mutta ne kaverit, jotka tulivat Raamattuun vedoten kiusaamaan Jeesusta, saivat Jeesukselta aika jännän vastauksen. Lainopettajat ja fariseukset tunsivat Raamattunsa valtavan hyvin. Jeesuksen ele hyvin suurella todennäköisyydellä palautti heidän mieliinsä erään kohdan kirjoituksista:

     Herra, sinä olet Israelin toivo! Kaikki, jotka hylkäävät sinut, saavat onnettoman
     lopun, jotka luopuvat sinusta, häviävät kuin tomuun kirjoitetut nimet.
     Sillä he ovat hylänneet Herran, elävän veden lähteen. (Jer. 17:13)

     Israelin toivo, sinä Herra! Kaikki, jotka sinut hylkäävät, joutuvat häpeään.
     "Jotka minusta luopuvat, ne kirjoitetaan tomuun. Sillä he ovat hyljänneet
     elävän veden lähteen, Herran." (Jer. 17:13 KR38)


Otin myös vanhan käännöksen mukaan. Siinä on kiva sanamuoto.

Jotkut ovat arvelleet, että Jeesus kirjoitti näiden fariseusten ja lainoppineiden nimiä maahan, mutta se on vain arvaus. Eikä asiayhteys sitä vaadi. Jeesuksen ele jo itsessään oli vahva viesti. Yhdessä Jeesuksen sanojen kanssa tuo kirjoittamisele vaikutti fariseuksissa sen, mitä tuo Jeremian kirjan kohta sanoo. He tajusivat, ettei heillä itsellään ollut mitään tarkoitustakaan kuunnella Jumalan tahtoa vaan he olivat hylänneet Jumalan. He käyttivät Mooseksen lakia vain tekosyynä, jotta pääsivät punomaan juonia Jeesusta vastaan.

Taustallahan on tilanne, jossa fariseukset ja lainoppineet olivat tuomassa avionrikkojanaista Jeesuksen tuomittavaksi. He olevinaan eivät tienneet, miten naisen suhteen olisi pitänyt toimia ja esittivät kiusallisen kysymyksen. Mooseksen laki näet käski kivittää avionrikkojat, mutta silloisessa Israelissa vallitseva Rooman laki kielsi tällaiset lynkkaukset. Jos Jeesus olisi käskenyt kivittää naisen, he olisivat kertoneet roomalaisille vallanpitäjille, että täällä on kapinanlietsoja, joka pitää tappaa. Jos Jeesus olisi kieltänyt kivittämästä, he olisivat syyttäneet Jeesusta Mooseksen lain halveksimisesta.

Mutta Jeesus vastasi ovelasti ja tehosti vastaustaan puhuttelevalla eleellä. Siten Jeesus sai heidät kiinni omasta pahuudestaan.
Marko Sagulin

Eero Kuikanmäki

  • Vieras
Hei!

Itseasiassa kertomuksessa aviorikoksesta tavatun naisen kohtaamisesta Jeesus kirjoittaa maahan kaksi kertaa; ensin jakeessa 6 (mistä tässä ketjussa on puhuttu), mutta sitten uudestaan jakeessa 8.

Joskus olen kuullut sanottavan, että Jeesus ehkä kirjoitti ensimmäisellä kerralla "tuomittu" ja toisella kerralla "armahdettu". Tosin tämähän on vain tietenkin asiayhteyden pohjalta tehty valistunut arvaus. Eli savolaisittain voisi sanoa, että suattaapi olla vaan suattaapi olla olemattannii... ;-)

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili
Tervehdys Eero!

Hyvä tarkennus. Otankin tähän koko kohdan laajemmin näkyviin:

He puhuivat näin pannakseen Jeesuksen koetukselle ja saadakseen sitten aiheen syyttää häntä. Mutta Jeesus kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan. Kun he tiukkasivat häneltä vastausta, hän suoristautui ja sanoi: "Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven." Hän kumartui taas ja kirjoitti maahan. Jeesuksen sanat kuultuaan he lähtivät pois yksi toisensa jälkeen, vanhimmat ensimmäisinä. Kansan keskelle jäi vain Jeesus ja nainen. (Joh. 8:6-9)

Jeesus kehystää sanansa fariseuksille maahan kirjoittamisen eleellä. Tehokeino oli vaikuttava, mutta siitä huolimatta fariseukset eivät tunteneet pistoa sydämessään tuon kirjoittamisen takia vaan Jeesuksen sanojen takia. Tämän vuoksi olen hyvin vahvasti sitä mieltä, että sillä ei ole mitään merkitystä, mitä Jeesus kirjoitti. Muuten se olisi mainittu erikseen.

Tuon sinun kuulemasi selityksen koen hartaudelliseksi tavaksi syventää anteeksiannon suuruutta tässä kertomuksessa. Sisällöllisesti pitäisin johdonmukaisempana, että Jeesus olisi Jer. 17:13 kohdan innoittamana kirjoittanut Jumalasta luopuneiden syyttäjiensä nimiä maahan. Mutta ajattelen, että mikä tahansa kirjoittamisen jäljittely olisi ollut riittävä ele hänen haluamansa viestin välittämiseen.
Marko Sagulin