Hei Aani!
Äkkiseltään tulee mieleeni kolme vaihtoehtoa, kuinka tämä raamatunkohta aukeaisi.
Ensinnäkin voidaan ajatella, että kyseessä olisi joku muu asia kuin ikuinen elämä taivaassa. Jesajan kirja voisi kertoa tässä jostain muusta Israelin kansaa koskevasta onnen ajasta. Tällöin sanat: "Katso, minä luon uuden taivaan ja uuden maan", olisivat vertauskuvaa siitä, kuinka israelille koittaa tulevaisuudessa paljon paremmat ajat. Muutos on niin suuri, että sitä voidaan verrata suorastaan uuden maan ja uuden taivaan luomiseen. Silloin voidaan ottaa kirjaimellisestikin se, että alle 100-vuotias kuolee nuorena jne. Elämä on onnellista ja ihmiset elävät pitkään. Mutta silti kohtaa olisi luettava myös vertauskuvallisesti. Ainakaan historia ei tunne tilannetta, jossa eläimistä lihansyöjät ja kasvissyöjät olisivat ystävystyneet. Kohtahan jatkuu sillä, kuinka leijonat syövät ruohoa, sudet ja karitsat käyvät samalla laitumella ja käärmeetkään eivät vahingoita ketään.
Toinen vaihtoehto on ottaa kaikki kirjaimellisesti. Silloin kyse olisi uudesta taivaasta ja uudesta maasta, jossa ihminen on kuolevainen. Elämä on taivaassa erittäin onnellista ja ihmiset elävät pitkään. Taivaassa on myös eläimiä ja ne elävät sovussa toistensa kanssa. Mutta silti kaikki tämäkin on katoavaista. Ihminen ei elä tässä uudessa taivaassa ja uudessa maassa niin kuin paratiisissa, vaan hän on kuolevainen.
Kolmas vaihtoehto on ajatella, että kyseessä on vertauskuvallinen selostus taivaasta. Itse ajattelen tällä tavoin. Mielestäni Raamatun kirjoittaja on kohdannut sen ongelman, että hänellä ei ole sanoja kertoa siitä, millaista taivaassa on. Siksi hän Jumalan johdattaman kuvaa valtavaa onnea ei-sanoilla. Ei menneitä murheita, ei itkua, ei valitusta, ei vastasyntyneiden kuolemaa, ei sadon ryöstäjiä jne. Jeesushan sanoi aikanaan, että taivaassa ollaan kuin enkelit. Kuinka enkelit siis elävät? Siitä ihmisellä ei oikeasti ole mitään käsitystä. En usko, että siitä saisi mitään tolkkua, vaikka joku enkeli yrittäisi siitä jotain kertoakin. Ainoa todella selventävä tapa on nähdä se kaikki itse. Siksi kaikki taivaasta annetut kuvaukset ovat vain epätoivoisia yrityksiä kertoa siitä ihanuudesta, joka taivaassa on. Jesajan päivinä ei varmaan ollut yleistä, että ihminen sai elää terveenä 100-vuotiaaksi. Eihän se ole yleistä nytkään, mutta arvelisin, että tuolloin elinajanodotukset olivat paljon huonommat kuin esim. meillä Suomessa. Siksi viittaaminen pitkään elinikään on yksi tapa kuvata taivaan täydellistä onnea.