Hei Pyrski!
Löysin vain yhden maininnan, jossa ytimekkäästi todettiin: "Sitä, mitä tarkkaan ottaen Sipporan keksimään veriylkä-ilmaisuun on aikanaan sisältynyt, ei ole valitettavasti enää tiedossa." (J. Norvanto) Siispä mitään varmaa en minäkään osaa sanoa. Asiaa toki voi spekuloida ja sitä teen mielelläni. Yhdistän nyt kolme eri asiaa Raamatusta, jotka voidaan nähdä tämän mystisen tapahtuman tiimoilta.
1. Liitto
Ympärileikkaus oli Jumalan tekemän liiton merkki. Jumala oli käskenyt sen toimittaa ja ympärileikatut olivat omalta puoleltaan vastanneet Jumalan tekemään liittoon. Edellisessä vastauksessani onkin auki kirjoitettuna kohta 1. Moos. 17:9-14, joka liittyy tähän.
2. Sulhanen - morsian
Jeesus ei itse keksinyt verrata itseään ylkään eli sulhaseen ja seurakuntaa morsiameen. Se oli jo Vanhassa testamentissa käytettyjä kielikuvia.
- Minä ajattelin: Annan sinulle ensimmäisen sijan ihmislasten joukossa, lahjoitan
omaksesi kauniin maan, ihanimman koko maailmassa. Ajattelin, että sinä sanot
minua isäksi etkä koskaan käänny minusta pois. Mutta niin kuin uskoton vaimo
pettää miestään, niin sinä, Israelin heimo, olet pettänyt minua, sanoo Herra.
Paljailta kukkuloilta kuuluu ääni, israelilaisten itku ja rukous. He ovat kulkeneet
vääriä teitä, ovat unohtaneet Herran, Jumalansa. (Jer. 3:19-21)
- Älä iloitse, Israel, niin kuin muut kansat, älä juhli, niin kuin ne juhlivat!
Sinä olet ollut uskoton Jumalaasi kohtaan, kaikilla puimatantereilla olet myynyt
itseäsi, olet koonnut palkkaa huoruudellasi. (Hoos. 9:1)
3. Veri
Jo paratiisissa synnin seuraus oli kuolema. Syntien anteeksianto ei siksi ole mahdollista ilman verenvuodatusta.
Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä,
jona siitä syöt, olet kuoleman oma." (1. Moos. 2:17)
Veressä on elävän olennon elämänvoima. Minä itse olen määrännyt, että veri on
tuotava alttarille teidän puolestanne tapahtuvaa sovitusta varten, sillä veressä
oleva elämänvoima tuottaa sovituksen. (3. Moos. 17:11)
Lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksianto ole mahdollinen,
ellei vuodateta uhriverta. (Hepr. 9:22)
Sippora siis teollaan ja "veriylkä" sanalla saattoi siis yhdistää nämä kolme asiaa. Ensiksikin hän rukoili verenvuodatukseen liittyvää anteeksiantoa siitä, että he olivat rikkoneet liiton. Tosin ympärileikkaus itsessään ei taida olla verenvuodatusta siinä mielessä, että joku kuolee toisen puolesta, joten VERIylkä sanan verellä ehkä viitataan uhrieläinten kuolemaan enemmän kuin ympärileikkauksen verenvuodatukseen. Toiseksi hän teki parannusta ja suoritti ympärileikkauksen liiton merkiksi. Kolmanneksi veriYLKÄ-sanalla hän rukoili Jumalaa pysymään liitossa uskollisena, vaikka morsian olikin ollut uskoton.
Aikaisemmin verenvuodatus oli tullut esille jo paratiisissa, kun kuolema ilmoitettiin synnin seuraukseksi. Ja ympärileikkauksen liittokin oli ilmoitettu aiemmin. Sulhanen-morsian teema oli uusi, mutta tämän tapauksen yhteydessähän sanottiin, että Sippora keksi uuden termin.
No joo. Tässä oli parasta, mihin pystyin. Pistä koetteelle ja pidä se, mikä on hyvää.