Kirjoittaja Aihe: Kymmenen käskyä  (Luettu 6654 kertaa)

xxx

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Hei!

Kirjoitat toisessa ketjussa, että kymmenen käskyä on aina ja kaikille ihmisille tarkoitettu ohjeisto. Haluaisin tietää, miksi. Kymmenen käskyähän ovat osa Mooseksen lakia. Käskyjä olla lausumatta turhaan Jumalan nimeä ja pyhittää lepopäivä ei löydy Uudesta Testamentista, vai löytyykö? Onko käsitys kymmenen käskyn merkityksestä "vain" hyväksi havaittu perinne vai löytyykö sille selitys Raamatusta?

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 153
    • Profiili
Tervehdys Tiedustelija!

Kysymyksesi kuulostaa aluksi yksinkertaiselta, mutta sen äärellä joudun oikeasti pohtimaan tosi paljon. Monella tapaa se iskee aivan raamatuntulkinnan ydinkysymyksiin, jotka on syytä selvittää, mutta joita ei ole helppo ratkoa. Otan vauhtia viestiketjusta, joka Nettipapin palstalla on jo olemassa. Pyydän sinua tutustumaan ensin tähän Raamatun tulkitseminen -linkin viesteihin. Niissä olen jo periaatteessa vastannut esittämääsi kysymykseen, mutta haluan kirjoitella vähän lisää.

Yllä olevassa linkissä hahmottelin, että Vanhassa testamentissa on ainakin kolmenlaisia käskyjä. En avaa niitä sen tarkemmin, kun ovat jo tuossa linkissä näkyvillä, vaan laitan vain pienen tiivistelmän:
1. Kaikille ihmisille aina ja kaikkialla voimassa olevia käskyjä, jollaiseksi minä siis miellän esim. 10-käskyn lain.
2. Juutalaisen kansan maallisia säädöksiä, jollaisiksi luokittelen esim. maakauppoja tai rangaistusmääräyksiä koskevat ohjeet.
3. Vanhan testamentin uhrilaki, eli temppelipalvelus, joka oli Jumalan lähestymisen muoto ennen Jeesuksen aikaa.

Tämän lisäksi voidaan ryhmitellä vielä Uuden testamentin puolelta erilaisia teemoja, joissa lukijan täytyy tehdä ratkaisu, millä tavalla hän suhtautuu kyseiseen kohtaan.

4. Jeesuksen vertauksia ja kuvakielisiä käskyjä.

Raamatussa on ohjeita, jotka ovat selvästi kirjaimellisia, kuten lähimmäisen rakastamisen käsky. Lisäksi löytyy sellaisia, joita ei voida lukea kirjaimellisesti, vaan on ymmärrettävä niiden tarkoitus.

     Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki
     ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät
     vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu
     helvettiin. (Matt. 5:30)

     Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin
     rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan. (Mark. 10:25)


5. Kuulijakunnan mukaan määräytyvät opetukset.

Jeesus esimerkiksi opetti hyvin eri sävyssä ylpeitä ja itseriittoisia fariseuksia kuin kansan halveksumia publikaaneja. Muillakin tavoin eri elämäntilanteissa olevat saattoivat saada keskenään hyvin päinvastaisia ohjeita:

     Eräs toinen, hänen opetuslapsensa, sanoi hänelle:
     "Herra, anna minun ensin käydä hautaamassa isäni."
     Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa minua! Anna
     kuolleiden haudata kuolleensa." (Matt. 8:21-22)

     Kun Jeesus nousi veneeseen, pahoista hengistä
     vapautunut pyysi saada jäädä hänen seuraansa.
     Jeesus ei siihen suostunut vaan sanoi hänelle:
     "Mene kotiisi omaistesi luo ja kerro tästä suuresta
     teosta, jonka Herra on armossaan sinulle tehnyt."
     (Mark. 5:18-19)


6. Kulttuuriin sidonnaisia opetuksia

Uuden testamentin puolella on suurimmaksi osaksi seurakunnalle yleispäteviä opetuksia, mutta siellä täällä on myös selvästi kulttuurisidonnaisia teemoja. Yhtä tällaista olen käsitellyt tämän palstan kysymysketjussa: Pään peittäminen ja naisen asema.


Varmasti näiden lisäksi löytyisi vielä monia tapoja tehdä vastakkainasetteluja eri näkökulmista. Mutta koska tämä on vasta johdantoa varsinaiselle vastaukselleni, ei ole ehkä tarpeen keksiä enempää esimerkkejä. Olen halunnut vain kääntää ajatukset Raamatun tulkitsemisen isoon paradoksiin: Yhtä aikaa ovat voimassa seuraavat asiat:

a) Raamattu on Jumalan Sanaa, josta ei Jeesuksen sanojen mukaan katoa pieninkään piirto ennen maailman loppua.
b) Kukaan ihminen ei voi väittää ymmärtävänsä Raamattua täysin oikein.
c) On osattava yhdistää oikea käsky oikeaan elämäntilanteeseen.

Tästä johtuen raamatunopettajilla on isompi vastuu, mitä itse edes haluaisin itselleni tunnustaa. Toisaalta Jaakob sanoo asian varsin ytimekkäästi joka tapauksessa:

     Veljeni, kovin monien teistä ei pidä ryhtyä opettajiksi,
     sillä te tiedätte, että meidät opettajat tullaan
     tuomitsemaan muita ankarammin. (Jaak. 3:1)


Yksittäisten opettajien lisäksi kirkkokunnilla ja niiden tulkintaperinteillä on suuri merkitys. Raamatunopettajatkin kasvavat kukin kirkkokuntansa tai ympäristönsä vaikutuspiirissä, jonka mukaan - tai vastareaktiona juuri päinvastaisesti - he opettavat. Uskonpuhdistuksen aikana syntyi sanonta: "Yksin Raamattu ei ole koskaan yksin." Sillä tarkoitetaan muun muassa sitä, että minä voin ottaa minkä tahansa kohdan Raamatusta, ja sanoa ihmiselle, että lue itse, mitä Raamattu tästä kysymästäsi asiasta sanoo. Ja huomaamattani olen antanut erittäin suuren tulkinnan pelkästään sillä, että liitän yhteen jonkun tilanteen ja raamatunkohdan.

Esimerkiksi silloin tällöin kuulen, kuinka tupakointia pidetään syntinä siksi, että:

     Jos joku turmelee Jumalan temppelin, Jumala saattaa turmioon
     hänet. Jumalan temppeli on pyhä, ja tämä temppeli olette te.
     (1. Kor. 3:17)

     Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli?
     Tämän Hengen on Jumala antanut asumaan teissä.
     Te ette itse omista itseänne,  (1. Kor. 6:19)


Nämä ovat selviä sanoja Raamatusta, ja moni lukija yhdistää nämä asiat toisiinsa todeten, että kaikki elimistöä kuormittavat ja saastuttavat asiat ovat siis syntiä. Mutta jos opetan näin, teen väärin. Jälkimmäistä jaetta edeltää kohta, joka kääntää perustelut päälaelleen:

     Pysykää erossa haureudesta! Kaikki muut synnit, joita ihminen
     tekee, kohdistuvat muualle kuin hänen ruumiiseensa, mutta
     siveetön teko osuu ihmisen omaan ruumiiseen. (1. Kor. 6:18)


Tämä kohta sanoo, että Jumalan silmissä ruumista voi saastuttaa vain siveettömyys ja haureus. Tulkinta siis muuttuu kovasti sen mukaan, mitä otetaan mukaan ja mitä jätetään pois. Raamattu on todellista Jumalan Sanaa, mutta opettaja pystyy omalla roolillaan ohjaamaan lukijoiden tulkintaa hyvin eri suuntiin kaikesta edellä mainitusta johtuen.

Kirjoitat toisessa ketjussa, että kymmenen käskyä on aina ja kaikille ihmisille tarkoitettu ohjeisto. Haluaisin tietää, miksi. Kymmenen käskyähän ovat osa Mooseksen lakia.

Raamatunopettajana ja -tulkitsijana joudun selkä seinää vasten siinä, että pohjimmiltaan väitteeni on minun tulkintani. Toki tulkintani ei ole ihan hatusta vedetty. Koko 2000-vuotinen kristillinen kirkko on niin opettanut, joten omalla väitteelläni liityn apostoleilta asti periytyneeseen tulkintamalliin. Lisäksi minun mielestäni on hyvin selvää, että kaikki kymmenen käskyn ohjeet on jossain muodossa opetettu uudelleen myös Jeesuksen jälkeen.

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
Lapseni, pysykää erossa vääristä jumalista! (1. Joh. 5:21)

2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
Älkää pettäkö itseänne! Jumala ei salli itseään pilkattavan. Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää. (Gal. 6:7)

3. Pyhitä lepopäivä
Ja Jeesus sanoi heille: "Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin herra." (Mark. 2:27-28)

4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi
Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaisia Herraa totellen, sillä se on oikein. "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" on ensimmäinen käsky, johon liittyy lupaus: "jotta menestyisit ja eläisit kauan maan päällä". (Ef. 6:1-3)

5. Älä tapa
Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: "Älä tapa." Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: "'Senkin hölmö", on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: "Sinä hullu", on ansainnut helvetin tulen. (Matt. 5:21-22)

6. Älä tee aviorikosta
Teille on opetettu tämä käsky: "Älä tee aviorikosta." Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. (Matt. 5:27-28)

7. Älä varasta
Varas älköön enää varastako, vaan tehköön työtä ja ansaitkoon rehellisesti toimeentulonsa, niin että voi myös antaa tarpeessa olevalle. (Ef. 4:28)

8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi
Älkää valehdelko toisillenne. Olettehan riisuneet yltänne vanhan minänne kaikkine tekoineen. (Kol. 3:9)

9.-10. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
Käskyt "Älä tee aviorikosta", "Älä tapa", "Älä varasta", "Älä himoitse", samoin kaikki muutkin, voidaan koota tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." 10. Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Näin rakkaus toteuttaa koko lain. (Room. 13:9-10)

Toiseen ja kolmanteen käskyyn liittyviä käskymuotoisia UT:n ohjeita on kaikkein vaikein löytää, mutta tämä 9.-10. käskyjen selitys kyllä sisältää nekin. Jeesus ja Paavali opetuksissaan viittasivat kymmeneen käskyyn, ja kehottivat elämään sen mukaan - vaikka ottivatkin vain tiettyjä yksittäisiä käskyjä opetuksissaan esille. Tämä viimeisin Jeesukseltakin tuttu opetus rakkauden ja kaikkien käskyjen yhteydestä on ylipäätään kohta, jonka valossa on minun mielestäni tosi vaikea väittää, etteivät kymmenen käskyn opetukset olisi enää voimassa.

Eli yhteenvetona: minun tulkintani on, että kymmenen käskyn laki on edelleen voimassa, koska a) myös Uusi testamentti opettaa samoja asioita b) kirkko on aina opettanut tällä tavoin c) kristityn olisi vaikea väittää rakastavansa Jumalaa ja lähimmäistään, jos hän samalla rikkoo kymmenessä käskyssä sanottuja asioita.
Marko Sagulin

xxx

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Onkohan mahdollista, että Paavali kumoaisi sapatin merkityksen tässä kohdassa: "Älköön siis kukaan tuomitko teitä ... sapatin vuoksi. Nehän ovat vain varjo siitä, mikä oli tulossa, ..."? Tuo, mitä yllä kirjoitat on vakuuttavaa ja ajatus, että lepopäivällä ei olisi merkitystä on kolkko.

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 153
    • Profiili
Hei xxx,

Mielestäni Paavali tuolla lauseella opettaa pakanoita juurikin siitä, että juutalaisten sapattisäännös ei saa olla sitova sääntö pakanakristityille. Lepopäivä on lopulta vähän eri asia kuin sapatti, vaikka ne pääsääntöisesti kuuluvat Raamatun teksteissä yhteen. Lepopäivä tai pyhäpäivä ovat jo luomiskertomuksesta nousevia ohjeita, mutta sapattisääntö oli juutalaisia koskeva tarkennus ja liiton merkki. En vastaa tässä tämän laajemmin, koska olen kirjoittanut aiheesta jo toisessa ketjussa. Pääset sinne tästä linkistä: Pyhitä lepopäivä.
Marko Sagulin