Kirjoittaja Aihe: Miksi Jumala kurittaa niitä keitä rakastaa?  (Luettu 7237 kertaa)

Annastiina

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Kysymykseni tulee aika hyvin esille jo otsikossa. Eli siis haluasin tietää, miksi Jumala kurittaa niitä, keistä välittää..?
Jaak 1:8 - kaksimielinen mies, epävakainen kaikilla teillään.

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei Annastiina!

Olen kirjoittanut ajatuksia, jotka saattaisivat suurelta osin vastata kysymykseesi. Lukaise tämä linkki: Lapsien kurittaminen. Siinä puhun myös Jumalan kurituksesta. Jos ajatukseni ei valkene, esitä toki sitten tarkentavia kysymyksiä.
Marko Sagulin

speedstream

• Jäsen
  • **
    • Profiili
miksi pahoja asioita tapahtuu uskoville?

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/01/kirkon_katto_romahti_brasiliassa_-_useita_kuoli_487962.html

miksi rakastava jumala antaisi mitään tällaista tapahtua ja varsinkin kirkossa käyville ihmisille?

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Hei, Speedstream!

Kärsimyksen ongelma on asia, johon ei ole olemassa tyhjentävää vastausta. Syntiinlangenneessa maailmassa on pahuutta toisista ihmisistä johtuen, mutta myös selittämättömiä pahoja asioita, joiden syytä ei voida tietää. Klassinen ongelma on nimetty Theodikean ongelmaksi: Jos Jumala on sekä hyvä että kaikkivaltias, miksi maailmassa voi olla pahuutta? En puutu nyt siihen sen enempää. Olen käsitellyt teemaa otsikossa Pahan alkuperä ja kärsimyksen ongelma. Suosittelen tutustumaan tuohon linkkiin.

Myöskään uskovat ihmiset eivät ole pahuuden ulottumattomissa. Jumalan tahdon mukainen elämä suojelee monelta itse aiheutetulta pahuudelta. Mutta hirmumyrskyssä tuuli riepottelee yhtä lailla uskovaa kuin ei-uskovaa. Ja sen lisäksi kirkossa käymistä itsessään en pidä mitenkään uskovaisuuden takeena. Oletan, että sydämeltään uskovia ihmisiä on keskimäärin suuremmassa suhteessa kirkon seinien sisällä kuin sen ulkopuolella, mutta kyllähän iso osa Jeesuksenkin tuomitsevista sanoista kohdistui silloiseen hengelliseen eliittiin.

Keskustelun otsikkoon viitaten voisi myös tätä näkökulmaa laajentaa: Jos uskomme siihen, että Jumala haluaa hyvän sanomansa leviävän mahdollisimman tehokkaasti, niin silloin hän kyllä haluaa pitää ennen kaikkea hänen nimissään kokoontuvan väen ruodussa ja oikealla tiellä. En missään tapauksessa tarkoita, että tuossa esittämässäsi linkissä olisi automaattisesti kyse siitä. Yleisesti ottaen vain Raamattu itsekin antaa ymmärtää, että niitä halutaan opastaa tarkimmin, jotka kantavat kristityn nimeä. Tämä lainaus ei ihan osu otsikon ytimeen, mutta uskoisin, että tavoittelemani ajatus siitä käy kyllä selville:

On tullut tuomion aika, ja tuomio alkaa Jumalan huoneesta. Mutta jos se alkaa meistä,
     mikä onkaan niiden loppu, jotka eivät taivu uskomaan Jumalan evankeliumia? - Jos hurskas
     pelastuu vaivoin, miten käykään jumalattoman ja syntisen! (1. Piet. 4:17-18)

Tulipas tulikivenkatkuinen lopetus, mutta vaihteeksi näinkin...
« Viimeksi muokattu: 28.12.2023 - klo:10:42 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Marko Sagulin

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei, Milkshake!

Kysymykseesi on helppo vastata: ei harmainta aavistustakaan. Minulla ei ole mitään ehdotustakaan siitä, miksi näin on tapahtunut. Mutta sen tiedän, että samantyyppistä asiaa tiedusteltiin aikoinaan myös Jeesukselta:

Juuri siihen aikaan Jeesuksen luo tuli ihmisiä, jotka kertoivat Pilatuksen surmauttaneen uhraamaan
     tulleita galilealaisia, niin että heidän verensä oli sekoittunut uhrieläinten vereen. Jeesus sanoi siihen:
     "Luuletteko, että he olivat suurempia syntisiä kuin kaikki muut galilealaiset, koska saivat tuollaisen
     lopun? Eivät suinkaan - samalla tavoin te kaikki olette tuhon omia, ellette käänny. Entä ne
     kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun Siloan torni sortui heidän päälleen? Luuletteko, että
     he olivat syyllistyneet johonkin pahempaan kuin muut jerusalemilaiset? Eivät suinkaan - yhtä lailla
     te kaikki olette tuhon omia, ellette käänny." (Luuk. 13:1-5)

Jeesuksen luo tuli ihmisiä, jotka kertoivat, temppelissä oli tapettu ihmisiä. Eikä kyse ollut mistään rettelöitsijäporukasta vaan ihmisistä, jotka olivat tulleet uhraamaan Jumalalle. Uhri on saattanut olla syntien katumista tai kiitosta Jumalan hyvyydestä. Joka tapauksessa oltiin erittäin pyhän asian äärellä. Kuinka Jumala on voinut sallia noin pahan asian tapahtumisen noin pyhiä asioita tekeville ihmisille?

Jeesus vastaa, mutta hänelle tyypilliseen tapaan hän ei vastaa suoraan siihen, mitä kysyttiin. Hän vain toteaa: Jos luulette, että he olivat jotenkin syntisempiä kuin muut, niin siinä te olette väärässä. Sitten Jeesus vaihtaa aihetta: Älkää miettikö heidän sydämensä tilaa. Miettikää, mitä omaan sydämeenne kuuluu.

Jo Raamatun yhdessä kaikkein vanhimmassa kirjassa mietitään sitä, miksi elämässä asiat eivät mene niin kuin äkkiseltään kuvittelisi: Jumalaan uskovat tanssivat ruusuilla - ja jumalattomat riutuvat ja kärsivät tuskissaan. Job tilittää omien kärsimystensä keskellä:

Miksi jumalattomat saavat elää? Miksi he elävät korkeaan ikään? Miksi heidän on valta ja
     voima? He näkevät lastensa varttuvan aikuisiksi, heidän silmiensä ilona ovat lastenlapset.
     Jumalattoman talo menestyy, mikään ei sitä uhkaa, Jumalan vitsa ei siihen koske. Kun hänen
     sonninsa astuu, aina se siittää vasikan, hänen lehmänsä poikivat aina ajallaan. Hänen
     lapsensa juoksevat vapaina kuin karitsat, nuoret hyppivät ja tanssivat riemuissaan, he
     virittävät laulun, lyövät rumpua, soittavat lyyraa, he karkeloivat huilun tahdissa. Heidänkin
     päivänsä ovat onnen päiviä, rauhassa he saavat laskeutua tuonelaan. (Job 21:7-13)

Jobin kirja on Jobin ja hänen ystäviensä vuoropuhelua, mutta lopuksi myös Jumala puuttuu keskusteluun. Jumalan vastaus on hyvin samantyyppinen kuin edellä mainittu Jeesuksen vastaus. Jumala selittää Jobille, että tämä ei voi ikinä käsittää sitä, miksi näitä asioita on tapahtunut. Tylysti tiivistettynä hän kyselee Jobilta, että onko tämä luonut krokotiilin ja sen voimat, opettanut strutsin juoksemaan, laittanut tähdet taivaalle ja käynyt siellä, mistä lumi tulee. Kunhan Job on ensin opetellut nämä jutut, niin sitten alkaa olla riittävästi kapasiteettia ymmärtää myös se, miksi näitä asioita tapahtuu. Lyhennettynä saman asian voi poimia yhdestä Raamatun suosikkikohdastani:

- Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne eivätkä teidän tienne ole minun teitäni,
     sanoo Herra. Sillä niin korkealla kuin taivas kaartuu maan yllä, niin korkealla ovat minun
     tieni teidän teittenne yläpuolella ja minun ajatukseni teidän ajatustenne yläpuolella.
     (Jes. 55:8-9)

Olisi kiva osata vastata näihin vaikeisiin kysymyksiin. Mutta edes Jumala ja Jeesus eivät ole antaneet vastauksia sellaisille, jotka niitä ovat kyselleet. Itsekään en uskalla arvata, miksi joitakin yksittäisiä asioita tapahtuu. Suurissa linjoissa kuvittelisin, että olisi erittäin tuhoisaa, jos Jumala olisi tehnyt uskosta sellaisen systeemin, että oikea uskova välttää kaikki vastoinkäymiset ja väärä uskova tai julkijumalaton kärsisivät. Sen jälkeen ihminen ei enää voisi palvella Jumalaa omasta vapaasta tahdostaan, vaan välitön syy- ja seuraussuhde pakottaa hänet ruotuun. Jumala kuitenkin haluaa, että ihminen palvelisi häntä ihan omasta tahdostaan. Toisaalta tämä kuvio ei sulje pois sitä, että Jumala varoittaa meitä väärästä tiestä jopa muistuttamalla helvetistä. Ja toisaalta hän kehottaa tekemään hyvää, koska siitä seuraa hyvää. Silti hän on vetänyt tämän rajan sillä tavoin, että mahdollisuus oman puolensa valintaan on edelleen olemassa.
Marko Sagulin

Rhynynen

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Herra haluaa kaikkien pelastuvan ja Sanansa mukaan Hebr. 12 kurittaa niitä joita rakastaa. Kun lukee Jobia ja pyytää Pyhää Henkeä avaamaan Sanaa niin sieltä löytyy lisää selitystä.

Herra kutsuu useampaan kertaan ja omin voimin uskoon ei tulla. Tätä olen pohtinut viime viikkoina, että jos paaduttaa sydämen yli kolme kertaa Herran kutsuessa niin kutsuuko Hän sen jälkeen. Itse näet tulin uskoon kun Herra kolmannen kerran kutsui ollessani 44 vuotias. Olen melko varma, että ilman Herran kuritusta en olisi tullut uskoon ja pelastunut. Alla Jobista 33.. 

14. Sillä Jumala puhuu tavalla ja puhuu toisella; sitä vain ei huomata.
15. Unessa, öisessä näyssä, kun raskas uni valtaa ihmiset ja he nukkuvat vuoteillansa,
16. silloin hän avaa ihmisten korvat ja sinetillä vahvistaa heidän saamansa kurituksen,
17. kääntääkseen ihmisen pois pahasta teosta ja varjellakseen miestä ylpeydestä,
18. säästääkseen hänen sielunsa haudasta ja hänen henkensä syöksymästä peitsiin.
19. Myös kuritetaan häntä tuskalla vuoteessansa, kun hänen luissaan on lakkaamaton kapina,
20. ja hänen henkensä inhoaa leipää ja hänen sielunsa herkkuruokaa.
21. Hänen lihansa kuihtuu näkymättömiin, ja hänen luunsa, ennen näkymättömät, paljastuvat.
22. Näin lähenee hänen sielunsa hautaa ja hänen henkensä kuolonvaltoja.
23. Jos silloin on hänen puolellansa enkeli, välittäjä, yksi tuhansista, todistamassa ihmisen puolesta hänen vilpittömyyttään,
24. niin Jumala armahtaa häntä ja sanoo: 'Vapauta hänet, ettei hän mene hautaan; minä olen saanut lunastusmaksun'.
25. Silloin hänen ruumiinsa taas uhkuu nuoruuden voimaa, hän palajaa takaisin nuoruutensa päiviin.
26. Hän rukoilee Jumalaa, ja Jumala mielistyy häneen ja antaa hänen riemuiten katsella hänen kasvojaan; niin hän palauttaa ihmiselle hänen vanhurskautensa.
27. Hänpä nyt laulaa muille ihmisille ja sanoo: 'Minä olin tehnyt syntiä ja vääristänyt oikean, mutta ei sitä kostettu minulle;
28. hän pelasti minun sieluni joutumasta hautaan, ja minun henkeni saa iloiten katsella valkeutta'.
29. Katso, kaiken tämän tekee Jumala kahdesti ja kolmastikin ihmiselle,
30. palauttaakseen hänen sielunsa haudasta ja antaakseen elämän valkeuden hänelle loistaa.

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Tervehdys, Rhynynen!

Tätä olen pohtinut viime viikkoina, että jos paaduttaa sydämen yli kolme kertaa Herran kutsuessa niin kutsuuko Hän sen jälkeen.

Kysymyksesi menee kategoriaan: "Varma vastaus on tarjolla vasta taivaassa". Mutta rohkenen silti pohdiskella asiaa ääneen.

Olen kuullut silloin tällöin, että Jobin kirjaan vedoten sanotaan, että jokaisella ihmisellä on 2 tai 3 etsikkoaikaa. Lausahduksen taustalla lienee juuri lainaukseesi sisältyvät jakeet: "Katso, kaiken tämän tekee Jumala kahdesti ja kolmastikin ihmiselle, palauttaakseen hänen sielunsa haudasta ja antaakseen elämän valkeuden hänelle loistaa." En itse haluaisi kuitenkaan tehdä liian suoraviivaisia johtopäätöksiä. Tätä kohtaa ei mielestäni saa kaventaa vain etsikkoaikaa koskevaksi. Ensimmäistä kertaa uskon löytävän ihmisen lisäksi tuo jae voi mielestäni kuvata myös parannuksen tekemistä. Jumalan tarvitsee herätellä myös kristittyä ihmistä tämän vääristä teoista ja tavoista. Parannuksen tekeminen kuuluu kristityn velvollisuuksiin. Omiin elämäntapoihinsa kun luutuu nin helposti, että pian ei edes huomaa, että rikkoo Jumalan tahtoa. Ja koska tapoihinsa on tottunut, niiden eteen ei osaa tai halua tehdä mitään. Mielestäni nuo jakeet puhuvat myös siitä, miten sellaisissa tilanteissa Jumala ravistelee hereille.

Lukumäärän suhteen olisin myös varovainen. Jobin kirja on tyyliltään runollinen teos. Pelkstään ilmaus: "kahdesti ja kolmestikin" antaa ymmärtää, että kyseessä ei ole absoluuttinen maksimi. Jos Jumala olisi halunnut ilmoittaa, montako kertaa hän enimmillään herättelee ja ravistelee ihmistä, hän olisi sanonut selvästi, että se on joko kaksi tai kolme kertaa. Minulle tämä kohta puhuu siitä, että Jumala puhuttelee ihmistä niin, että kukaan ei voi sanoa, että tilaisuus meni ohi huomaamatta. Ensimmäisen voi vielä sivuuttaa olankohautuksella, mutta jos puhuttelut toistuvat, haastaa Jumala ihmistä toimimaan.

Enempää minulla ei ole mielessäni pohdintoja aiheen tiimoilta, mutta ajattelin sanoa yhden ajatuksen henkilökohtaisesta todistuksestasi aiheen saaneena:

Olen melko varma, että ilman Herran kuritusta en olisi tullut uskoon ja pelastunut.

Koen suurena Jumalan armona, jos saa tilaisuuden nähdä jonkun syyn vastoinkäymisilleen. Yleensä niistä tuppaa vain katkeroitumaan. On iloista kuulla, että kokenut Jumalan puhuttelun noin siunattuna asiana.

Tässä valossa kysymys Jumalan hyvyydestä ja maailman pahuudesta saa hyviä ulottuvuuksia. Kovin usein tuntuu siltä, että kristityillä on vaikeuksia yhdistää negatiiviseksi kokemiaan asioita hyvän Jumalan työhön. Ikävät asiat laitetaan mieluusti Saatanan ja ihmisen aikaansaannoksiksi tai sitten jonkun kasvottoman synnin ja syntisyyden seurauksiksi. Mutta juuri Jumalan kurituksen näkökulmasta katsottuna Jumala tekee rakkautensa vuoksi "pahaa".

Paratiisin syntiinlankeemuskertomuksen yhteydessä puhutaan aina synnin rangaistuksista. Ja rangaistuksiahan ne olivatkin:

Naiselle hän sanoi: - Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, ja kivulla sinä
     olet synnyttävä lapsesi. Kuitenkin tunnet halua mieheesi, ja hän pitää sinua
     vallassaan. Ja miehelle hän sanoi: - Koska teit niin kuin vaimosi sanoi ja söit
     puusta, josta minä kielsin sinua syömästä, niin olkoon maa sinun takiasi kirottu.
     Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi niin kauan kuin elät. Maa kasvaa
     sinulle orjantappuraa ja ohdaketta, mutta sen kasveista joudut ottamaan ravintosi.
     [1. Moos. 3:16-18]

Tärkeää on kuitenkin huomata, että Jumala ei pura kiukkuaan ihmiseen ja aseta rangaistuksia ajatellen: "Siitäs saatte kurjat, kun uhmasitte minua. Mitenkäs nyt suu pannaan?" Syntinen ihminen vain yksinkertaisesti ei osaa tehdä asioita oikein, jos ei ole joitain asioita viemässä väkisin oikeaan suuntaan.

En ole nainen enkä edes isä, mutta silti arvailen: Mitä tapahtuisi, jos lapset saataisiin sarjakuvatyyliin haikaran tuomana? Jos ei olisi 9 kuukauden odotusta, raskauden vaivoja ja synnytystuskia? Monissa perheissä adoptiolapset ovat valtavan rakkaita perheenjäseniä. Mutta uskoisin, että monessa tapauksessa se vaivannäkö, joka lapsen vuoksi on jouduttu kokemaan, sitoo lapsen vanhempiinsa paljon tiukemmin. Lapsi ei tule maailmaan huomaamatta. Pelkään, että maailmassa olisi järkyttävän paljon nykyistä enemmän heitteille jätettyjä lapsia, jos lisääntyminen tapahtuisi kivuttomammin. Tämä pitää paikkansa pieneltä osin myös miesten kohdalla. Joskus tuntuu siltä, että isälle odotusaika on vielä tärkeämpää valmentautumista. Äidit ovat usein paljon valmiimpia omaan rooliinsa kuin isät.

Samaa näen miehelle lausutuissa sanoissa. Nuorisotyötä tekevänä olen usein huomannut, miten vastuuta kantamaan joutuneet nuoret kasvavat keskimäärin vastuullisiksi, luotettaviksi ja ahkeriksi aikuisiksi. Usein tällaiset nuoret eivät tule kaikkein helpoimmista elämäntilanteista. Ja toisaalta usein on tullut törmättyä sellaisiin kultalusikka suussa syntyneisiin nuoriin, joiden elämäntapoja seuratessa on tullut surullinen ja melkein epätoivoinen olo. Liian helppo elämä tuntuu turmelevan.

Tämän vuoksi minä en halua kiertää sitä seikkaa, että synnin rangaistukset ovat selvästi Jumalan tekoa. Kyllä Jumala ihan itse sanoi, että hän tekee raskauden vaivoista suuret. Ja kyllähän se on Jumala yksin, joka pystyy rikkaruohot maasta kasvattamaan. Mutta ne ikävät asiat hän näki välttämättömiksi, jotta hän voisi ohjata syntistä ihmistä oikeaan suuntaan. Syntisessä maailmassa Jumalan on luovuttava joistain hyvistä jutuista ja annettava pahoja, jotta lopputulos olisi paras mahdollinen. Mitään iankaikkista elämää parempaa ei ihmiselle voi olla tarjolla. Siksi ajattelen, että Jumala joutuu kurittamaan ihmistä, jotta tämä haluaisi ottaa sen vastaan.
Marko Sagulin