Tervehdys Eero!
Kysymyksesi on todella laaja ja siihen voidaan vastata kovin monesta näkökulmasta. Olen keräillyt joitain kohtia Raamatusta, joilla toivon valottavani asiaa sen verran, että koet saavasi riittävän vastauksen kysymystrilogiaasi. Jos tarkennettavaa jää – mikä ei todellakaan olisi ihme – niin kysy toki lisää.
Evankeliumeissa moititaan jatkuvasti fariseuksia, jotka luottivat omaan vanhurskauteensa. He ajattelivat olevansa riittävän hyviä ja kelpaavansa Jumalalle. Ja koska heistä käytetään toisinaan nimeä ”juutalaiset”, saattaa Uuden testamentin lukija helposti luulla, että juutalaisuus oli oikeasti sellaista, miten fariseukset käyttäytyivät. Ei näin! Vaikka fariseukset yrittivätkin paukutella henkseleitään hyvillä teoillaan, ei juutalaisuus perustunut siihen, että hyvillä teoilla ansaittaisiin pelastus. Juutalaisuus oli armouskonto niin kuin kristinuskokin. Ja totta kai näin kuuluu ollakin, koska kristinuskon ydin, usko Jeesukseen, oli asia, jota jo Vanha testamentti valmisteli. Olisi hullua, että sama Jumala toteaisi Vanhan testamentin aikana, että lain noudattaminen on mahdollista, mutta olisi juuri päinvastaista mieltä Uuden testamentin aikana.
Kun Jerusalemin temppeli vihittiin käyttöön, Salomo rukoili kauniin rukouksen. Tässä pieni pätkä siitä:
Jos he tekevät syntiä sinua vastaan - eihän ole ihmistä, joka ei tee syntiä -
ja sinä vihastut heihin ja jätät heidät vihollisten armoille, niin että nämä
vievät heidät vangeikseen omaan maahansa, lähelle tai kauas, ja jos he
sitten siinä maassa, jonne heidät on viety, tekevät parannuksen, kääntyvät
puoleesi ja vangitsijoittensa maassa anovat sinulta armoa sanoen: ”Olemme
tehneet väärin, olemme tehneet syntiä, olemme rikkoneet sinua vastaan”,
ja jos he vankeina vihollistensa maassa koko sydämestään ja sielustaan
kääntyvät puoleesi ja rukoilevat sinua suunnaten kasvonsa kohti omaa
maataan, sitä, jonka sinä annoit heidän isilleen, kohti kaupunkia, jonka sinä
valitsit, ja temppeliä, jonka minä olen sinulle rakentanut, niin kuule asuinsijaasi
taivaaseen heidän pyyntönsä ja rukouksensa ja anna heille oikeutta.
Anna kansallesi sen synnit anteeksi, millä tavoin se onkin sinua vastaan rikkonut,
ja salli sen päästä vangitsijoittensa armoihin, niin että he säälivät sitä.
(1. Kun. 8:46-50)
Jos pelastuminen olisi juutalaisuudessa perustunut lakien noudattamiseen, ei olisi mitään järkeä rukoilla syntejä anteeksi. Mitä hyötyä olisi pyytää armoa Jumalalta, jos armolla ei ole mitään virkaa ja vain lain noudattaminen pelastaa? Kuitenkin jo temppeliä vihittäessä Salomo toistaa ihan vähän väliä tässäkin pätkässä esiintyvää kohtaa: ”Anna anteeksi”. Vielä Salomo lisää, että ei ole olemassa ihmistä, joka ei tee syntiä. Koska näin on asia, ei lain noudattaminen voi pelastaa. Pelastuksen täytyy liittyä siihen, että synnit saadaan anteeksi - ei siihen, että joku osaisi elää lain mukaan virheettömästi.
Temppelipalvelus oli juutalaisuuden keskus. Ja temppelipalveluksen keskus oli suuri sovituspäivä. Tässä otoksia siihen päivään liittyvistä säädöksistä:
Kun Aaron on saattanut päätökseen pyhäkön, pyhäkköteltan ja alttarin puhdistusmenot,
hän tuokoon esiin elävän pukin, asettakoon molemmat kätensä eläimen pään päälle ja
tunnustakoon siinä israelilaisten kaikki synnit, kaikki pahat teot ja rikkomukset, joihin
israelilaiset ovat syyllistyneet. Näin hän pankoon ne pukin kannettaviksi ja lähettäköön
sen sitten tehtävään määrätyn miehen ajamana autiomaahan. ...
Hän peseytyköön pyhässä paikassa ja pukeutukoon omiin vaatteisiinsa. Sitten hän
lähteköön pyhäkköteltasta, uhratkoon oman polttouhrinsa ja kansan polttouhrin sekä
toimittakoon sovitusmenot itsensä ja kansan puolesta. ...
Teidän on aina noudatettava tätä määräystä: seitsemännen kuun kymmenentenä päivänä
teidän tulee paastota, eikä kukaan teistä, ei myöskään keskuuteenne asumaan asettunut
siirtolainen, saa silloin tehdä mitään työtä, sillä sinä päivänä toimitetaan teidän syntienne
sovitus ja te tulette jälleen Herran edessä puhtaiksi kaikista synneistänne. Se olkoon teille
sapatti, pyhä lepopäivä, ja silloin teidän on paastottava. Tämä määräys on ikuisesti
voimassa. (3. Moos. 16:20-21, 24, 29-31)
Koko tällaisen päivän viettäminen olisi mieletöntä, jos pelastus perustuisi siihen, että käskyjä noudattamalla pelastuu. Suuren sovituspäivän idea olikin siinä, että silloin kokoonnuttiin yhteen tunnustamaan synnit ja saamaan ne anteeksi. Tämä oli myös ainoa päivä, jolloin juutalaisia velvoitettiin paastoamaan. Paasto liittyi tässä yhteydessä katumukseen ja syntien suremiseen. Ja sekin on täysin mieletöntä, jos idea olisi siinä, että käskyjen täyttäjät pelastuvat.
Lisäksi kiintoisa yksityiskohta on siinä, että Suuri sovituspäivä oli sapatti, jolloin ei saanut tehdä työtä. Työn tekeminen ja ahkeroiminen liittyy lain noudattamiseen. Lepo liittyy armoon ja anteeksi saamiseen. Heprealaiskirje selittää Suurta sovituspäivää Jeesuksen uhrin tapahduttua:
Lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksianto ole
mahdollinen, ellei vuodateta uhriverta. ...
Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön, joka on vain
todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan
edessä puhumassa meidän puolestamme. Hänen tarkoituksenaan ei
myöskään ole antaa uhriaan toistuvasti, niin kuin tavallinen ylipappi
kerran vuodessa vie kaikkeinpyhimpään verta, joka ei ole hänen omaansa.
Muutoinhan Kristuksen olisi pitänyt kärsiä kuolema monet kerrat maailman
luomisesta lähtien. Hän on kuitenkin tullut tähän maailmaan vain kerran,
nyt aikojen lopulla, hävittääkseen synnin uhrillaan. (Hepr. 9:22, 24-26)
Juutalaisuudessa ylimmäinen pappi teki kerran vuodessa tehtävän, jonka Jeesus teki yhden kerran täydellisesti ja lopullisesti. Vanhan testamentin uhrit olivat näin esikuvaa Jeesuksesta. On viisaasti sanottu, että kaikki maailman ihmiset pelastuvat uskomalla Jeesukseen. Ennen Jeesusta eläneet pelastuivat uskomalla tulevaan Messiaaseen, joka on luvattu ja johon uhrit viittasivat. Jeesuksen aikana eläneet pelastuivat uskomalla Messiaaseen, jonka kanssa he elivät. Jeesuksen jälkeen elävät pelastuvat uskomalla kuolleeseen ja ylösnousseeseen Messiaaseen.
Vaikka Suuri sovituspäivä oli temppelipalveluksen tärkein päivä, ei syntien anteeksi antaminen ei kuulunut vain siihen yhteyteen. Syntiuhreja uhrattiin temppelissä jatkuvasti muulloinkin. Suurena sovituspäivänä se tehtiin vain koko kansan voimin. Vanhassa testamentissa puhutaan Jumalasta syntien anteeksiantajana myös muuallakin kuin temppelipalveluksen yhteydessä. Tässä yksi otos Psalmeista:
Jumala, ole minulle armollinen hyvyydessäsi, pyyhi pois minun
syntini suuren laupeutesi tähden. Pese minut puhtaaksi rikoksestani
ja anna lankeemukseni anteeksi. Minä tiedän pahat tekoni, minun
syntini on aina minun edessäni. Sinua, sinua vastaan olen rikkonut,
olen tehnyt vastoin sinun tahtoasi. Oikein teet, kun minua nuhtelet,
ja syystä sinä minut tuomitset. Syntinen olin jo syntyessäni, synnin
alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. (Ps. 51:3-7)
Psalmi jatkuu tuosta vielä edelleen samaan sävyyn, mutta tämä pätkäkin riittää selvittämään idean. On mahdotonta rukoilla Jumalaa näin, jos tiedetään, että ihminen pelastuu lakia noudattamalla. Daavid nimenomaan pyytää anteeksi sitä, että hän on rikkonut lakia ja Jumalan käskyjä. Ja hän tekee sen siksi, että tietää Jumalan olevan armollinen Jumala. Myös Jumalan omista sanoista löytyy selvä armon sanoma:
- Tulkaa, selvittäkäämme miten asia on, sanoo Herra.
- Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin lumi.
Vaikka ne ovat purppuranpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin puhdas villa.
(Jes. 1:18)
Minua et ole avuksesi huutanut, Jaakob, minun vuokseni, Israel,
et ole vaivaa nähnyt. Lampaita et ole tuonut minulle polttouhriksi
etkä teurasuhreillasi ole minua kunnioittanut. Minä en ole rasittanut
sinua ruokauhreilla, en uuvuttanut vaatimalla suitsutusuhreja. Etkä sinä
ole liioin tuhlannut hopeaasi suitsutusruokoon, et juottanut minulle
teurasuhriesi rasvaa. Mutta synneilläsi kyllä olet minua rasittanut,
pahoilla teoillasi minua vaivannut. Mutta minä, minä itse pyyhin pois
sinun rikkomuksesi oman itseni tähden enkä muistele sinun syntejäsi.
(Jes. 43:22-25)
Jos kerran juutalaisuus on armouskonto, miksi sitten laki oli olemassa? Ihan samoista syistä kuin nykyäänkin.
Onnellisia ovat ne, joiden vaellus on nuhteetonta, ne, jotka seuraavat
Herran lakia. Onnellisia ne, jotka pitävät hänen liittonsa ja koko sydämestään
kysyvät hänen tahtoaan, ne, jotka eivät tee vääryyttä vaan kulkevat hänen teitään.
(Ps. 119:1-3)
Laki oli ensinnäkin elämän ohje, joka pitää hyvällä tiellä. Sitä piti noudattaa, koska se oli Jumalan tahto. Niinhän pitää tehdä nykyäänkin. Ja samalla tavalla kun kukaan ei voi nykyään noudattaa sitä täydellisesti, ei siihen pystynyt kukaan juutalainenkaan. Lakia kuului noudattaa, mutta pelastus tapahtui anteeksiantamuksen kautta.
Lisäksi laki oli juutalaisille liiton merkki. Se muistutti liitosta, jonka Jumala oli tehnyt ihmisten kanssa. Kun esimerkiksi Psalmeissa ylistetään lakia, niin psalmirukoilija tuskin kiittää siitä, miten kiva on noudattaa käskyjä. Hän luultavimmin iloitsee siitä, että Jumala on tehnyt liiton kansansa kanssa, ja tämän liiton yksi merkki on Jumalan laki.
(Erikseen oli tietenkin maallista elämää koskevat lait, jotka olivat samassa asemassa kuin meillä Suome laki. Ja kulttilaista olikin jo puhe. Temppelipalveluksen säädöksillä oli sama merkitys kuin Jeesuksen uhrikuolemalla. Temppeli oli Jumalan kohtaamisen ja anteeksiannon paikka. Jeesus on nykyään ottanut sen tehtävän.)
Me kristityt puhumme laista ja evankeliumista. Laki on jotain, mitä Jumala vaatii. Evankeliumi on jotain, mitä Jumala antaa. Näin se meni juutalaisuudessakin. Laki vaati ihmisiltä nuhteetonta elämää, mutta kukaan ei pystynyt siihen täydellisesti. Juutalaisille evankeliumi julistettiin temppelissä, jossa heidän puolestaan uhrattiin syntiuhreja. Syntien sovitus oli ulkoisesti erillainen kuin kristityillä, mutta perustui siihen, että Jumala käski vuodattaa uhriverta syntien sovitukseksi. Vanhan testamentin uhrit olivat epätäydellisiä, eli niitä piti toimittaa vähän väliä. Jeesuksen uhri oli lopullinen. Sekä esikuvassa että lopullisessa uhrissa oli sama sisältö: Jumalan määräämä sijaisuhri syntien sovittamiseksi.