Kirjoittaja Aihe: Johanneksen ilmestys  (Luettu 16364 kertaa)

KokoDino

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 330
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
Entäs 1000vuotinen valtakunta jolloin saatana sidotaan tuliseen järveen, mutta 1000vuoden päästä vapautuu?? Mitäs sit tällä tarkoitetaan jollei olisi ylöstempausta??
The Road - Antaa palaa<3<3<3<3

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili

Hei TinoPappa!

Yhdistelin eri aiheita ja tuhatvuotisesta valtakunnasta on juttua oman otsikkonsa alla. Tästä pääset sinne.

Koska aihetta on sivuttu jo muualla, en varsinaisesti vastaa kysymykseen tuhatvuotisesta valtakunnasta toistamiseen. Mutta kysymyksesi antaa kyllä hyvää aihetta myös muulle pohdiskelulle. Ylipäätään lopun aikojen ja viimeisten päivien suhteen joudutaan tekemään valintoja. Eri puolilla Raamattua on puhetta maailman lopusta ja siihen liittyvistä tapahtumista. Niistä saadaan hyvin erilaisia versioita riippuen siitä, mikä kohta otetaan määrääväksi tekijäksi. Variaatioita on varmasti useita, mutta kehittelen tässä nyt muutaman:

1. Päätetään, että tuhatvuotinen valtakunta on kirjaimellinen ajanjakso. Tästä seuraa, että sen jälkeen pitää tulkita Tessalonikalaiskirjeen puheet Jeesuksen paluusta siten, että se tarkoittaa uskovien tempaamista pois ei-uskovien luota. Jos siis uskotaan tuhatvuotiseen valtakuntaan kirjaimellisesti, se edellyttää ylöstempaamiseen uskomista.
2. Päätetään luottaa siihen, että Jeesus sanoi maailmanlopun tulevan yllättäen, ja että uskovien täytyy olla valveilla sitä hetkeä varten. Tästä seuraa se, että ei voida uskoa erilliseen uskovien tempaamiseen, jolloin Ilmestyskirjan kuvaa tuhatvuotisesta valtakunnasta on pidettävä vertauskuvallisena.
3. Päätetään, että Jeesuksen sanat "minä tulen pian" ja "valvokaa" tarkoittavat sitä, että Jeesus voi tulla minä hetkenä hyvänsä takaisin. Tästä seuraa se, että Ilmestyskirjan ennustukset ovat kertoneet jotain ajatonta totuutta kristillisen kirkon ajasta, koska muuten joku kohta Raamatusta jäisi toteutumatta, kun Jeesus saapuu.
4. Päätetään, että suurin osa Ilmestyskirjasta kertoo tulevaisuudesta. Tästä seuraa, että Jeesus ei voi tulla takaisin ennen kuin jotkut tietyt asiat toteutuvat.

Raamatun ymmärtäminen ei tietystikään perustu vain päätöksiin. Raamattua on luettava kokonaisuutena ja Jumalalta viisautta rukoillen. Hän kyllä antaa viisautta. Mutta näillä esimerkeillä halusin painottaa sitä, että ymmärrys maailman lopusta muuttuu sen mukaan, mikä Raamatun mainitsema näkökulma hallitsee tulkintaa. Kun maailmanloppu tulee, ei ole enää mitään epäselvää siitä, miten Raamattua on tulkitava. Silloin kaikki selviää. Mutta niin kauan kuin meillä on rajallinen ymmärrys asiasta, on oltava tosi nöyrällä mielellä siitä, mitä aiheesta ajattelemme. Erehtymisen mahdollisuus on suuri. Ja siksi kai kysymys tulevaisuudesta onkin niin valtavan kiehtova.

Minä pidän nuortenillan tulevana syksynä tästä aiheesta. Siellä tutustumme Raamatun teksteihin, jotka puhuvat viimeisistä päivistä. Illan aikana varmaan tulee aika selväksi se, miten minä itse ajattelen. Lähden siitä, että pyrin selittämään vaikeita kohtia helpommilla. Minä olen mieluummin vaikeuksissa Ilmestyskirjan näkyjen kanssa kuin Jeesuksen ja Paavalin selkeämpien opetusten kanssa. Mielestäni Jeesus opettaa, että hänen tulemistaan ei voi tietää, vaan se tulee äkkiarvaamatta. Mielestäni Jeesuksen sanoista käy myös ilmi, että kun hän tulee, kaikki maailman ihmiset näkevät sen ja silloin tulee maailman loppu. Tästä syystä minun on vaikeampi uskoa tuhatvuotiseen valtakuntaan kirjaimellisesti. En myöskään osaa pitää uskovien tempausta asiana, joka Raamatusta kävisi selvästi ilmi.

Onneksi tämä ei ole uskon kannalta merkittävä kysymys. Merkittävää se on vain oman mielenkiinnon kannalta. Tärkeintä on, että olen joka hetki valmiina kohtaamaan Jeesuksen kasvoista kasvoihin, tapahtui se millä tavalla tahansa.
Marko Sagulin

Heppu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 757
    • Profiili
Sanotaan, että jokainen Jeesuksen jälkeinen sukupolvi on löytänyt oman aikakautensa Ilmestyskirjasta. Ja näin kuuluukin olla.
Tarkoitatko, että löydetään kunkin ajan tapahtumia ennustettuna ilmestyskirjasta (kuten jotkut tekevät), vai sitä, että totuus ihmisistä ja ihmisluonnosta on kuvattuna ilmestyskirjassa, ja se sitten pätee kaikkiina aikoina.


Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili

Morjens, Heppu!

Tarkoitan tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa.

Mielestäni Ilmestyskirja on kirjoitettu sillä tavoin vertauskuvallisesti tai yleispätevästi, että kaikkina aikoina ihmiset ovat kokeneet sen puhuvan heidän omasta ajastaan. Ilmestyskirja puhuu lisääntyvästä ihmisten pahuudesta, sodista, luonnonmullistuksista yms. Ajattelen, että vaikka mitään muutosta ihmiskunnassa ei tapahtuisi, ihmisluonnon tapa on päivitellä: "Nykyään kaikki on niin rempallaan. Ennen oli sentään jotain rajaa." Se on yksi aivan inhimillinen syy, miksi jokainen sukupolvi kokee, että oma aika on kaiken huippu ja äärimmäisen turmiollinen. Ilmestyskirjan äärellä lukija helposti kokee, että siinä puhutaan juurikin tästä hetkestä.

Toisaalta ilmestyskirja on Jeesuksen takaisintuloa lukuunottamatta kirjoitettukin niin, että se on voimassa koko ajan. Ilmestyskirja on rakenteeltaan kuin spiraali. Toisaalta siinä toistuvat aina voimassa olevat asiat - kuten juuri ne luonnonmullistukset, katastrofit ja sodat. Toisaalta spiraalin tavoin jana ei pelkästään kierrä kehää, vaan se kiertyy kohti keskipistettä ja päämäärää. Ilmestyskirja kuljettaa lukijaa kohti Kristuksen takaisin tulemista ja maailmanloppua. Rakenne on siis seuraava: Koko ihmiskunnan historian ajan on ollut asioita, joita Ilmestyskirja mainitsee. Jopa antikristuksia tai antikristillisä valtoja. Mutta pahuus ja Jumalan vastustaminen vain kiihtyy kiihtymistään ennen kuin Kristus tulee takaisin.

Rakenteellisesti Ilmestyskirja on siis teos, joka hyvinkin helposti saa ihmisen näkemään oman aikansa sen sivuilta.
Marko Sagulin