Kirjoittaja Aihe: Yksinäiselle toimiva rukous?  (Luettu 6124 kertaa)

Orpo

• Vieras
Olen aina ollut yksin, ja voimat ovat todella loppu.
Olen koko ikäni rukoillut perhettä, mutta siitä huolimatta olen yhä yksin.

Millainen rukous on Luojalle mieluinen, että minäkin saisin perheen?

Sillä yksinäiseltä ihmiseltä puuttuu rakkaus eli Jumala. Tässä maailmassa ei selviä ilman toista ihmistä, jonka kanssa kulkea. Elämästä puuttuu mielekkyys, jos ei ole ketään toista ihmistä. Jos minun tarkoitus olisi elää yksin niin silloin minulla ei olisi kaipuuta toisen ihmisen luo.
Nyt on jo vuosia tuntunut siltä, että elämällä ei enää ole mitään tarjottavaa minulle.
Miksi minun vieläkin pitäisi yksin vaeltaa täällä kolkossa maailmassa?

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei, Orpo!

Et varmasti ole ainoa, joka pohtii esittämiäsi kysymyksiä: Miksi Jumala ei vastaa? Miksi minulla ei ole perhettä? Miten asiat pitäisi esittää, että Jumala mielistyisi rukouksiini ja korjaisi tilanteen sellaiseksi kuin haluan? Rukousten kuulemisesta olen kirjoittanut jo monta viestiä. Löydät ne tästä linkistä: Rukousten kuuleminen. Siellä olen monella tapaa vastannut jo noihin yllä mainitsemiini teemoihin. Mutta haluan vielä kirjoittaa jotain juuri sinulle.

Millainen rukous on Luojalle mieluinen, että minäkin saisin perheen?

Yksi jokaisen ihmisen suurimmista synneistä on epäusko Jumalan hyvyyteen. On helppo nähdä Jumala tyrannina, joka ei tahdo parasta mahdollista lapsilleen. Kun elämässä tapahtuu epämieluisia asioita, ne koetaan osoitukseksi Jumalan vihasta. Rukous puolestaan on helppo kuvitella tapahtumaksi, jossa Jumalaa yritetään taivutella tai lepytellä antamaan sitä, mitä rukoilija haluaa. Näin asia ei kuitenkaan ole. Paavali rukoili, että hän pääsisi eroon pistävästä piikistä ruumiissaan - mitä se olikaan - mutta Jumalan vastaus ei ollut Paavalin rukouksen mukainen:

Olen kolme kertaa pyytänyt Herralta, että pääsisin siitä. Mutta hän on
     vastannut minulle: "Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi
     heikkoudessa."  Sen tähden ylpeilen mieluimmin heikkoudestani, jotta
     minuun asettuisi Kristuksen voima. [2. Kor. 12:8-9]

Kristityn kuuluu rukoilla paljon. Yllä olevassa linkissä olen käsitellyt raamatunkohtia, joissa Jeesus käskee anomaan, kolkuttamaan ja etsimään. Rukoilla kuuluu lakkaamatta, yötä päivää. Mutta samalla kuuluu ymmärtää, että Jumalan viisaus on suurempi kuin ihmisen viisaus. Ja mitä tahansa hän viisaudessaan päättää, se on päätetty rakkaudesta ihmisiä kohtaan. Jeesus oli tästä tietysti paras esimerkki. Hän sanoi Getsemanessa kaksi erittäin suurta asiaa:

Hän meni vähän kauemmaksi, heittäytyi kasvoilleen maahan ja rukoili:
     "Isä, jos se on mahdollista, niin menköön tämä malja minun ohitseni.
     Mutta ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä." [Matt. 26:39]

Luuletko, etten voisi pyytää apua Isältäni? Hän lähettäisi tänne heti
     kaksitoista legioonaa enkeleitä ja enemmänkin. [Matt. 26:53]

Jeesuksella olisi ollut valta tehdä mitä vain. Hänen ei ollut pakko mennä ristille. Hän pyysi Isää miettimään jonkun toisen ratkaisun. Mutta sellaista ei ollut. Jos Jeesus olisi halunnut, hän olisi voinut ottaa ohjat käsiin ja pyytää enkeliarmeijan suojakseen. Mutta sekään ei ollut vaihtoehto. Jeesus ei saanut haluamaansa rukousvastausta. Eikä ole varmasti kyse siitä, etteikö hän osannut rukoilla Jumalan mielen mukaan.

Ahkera rukoilu ei ole Jumalan taivuttelua. Se on tilanne, jossa uskova saa kasvaa ja muuttua. Joskus rukouksessa pyydetään Jumalalta asioita, joita ei ikinä voi saada. Joskus rukoilija joutuu odottamaan. Ehkä syy odotukselle voi olla siinä, että rukoilijan täytyy muuttua, niin että hän on valmis saamaan sen, mitä haluaa. En tiedä, tulkitsenko kertomuksen sävyjä aivan oikein, mutta tämä on kuitenkin mielenkiintoinen tapaus rukouksesta:

Lähdettyään sieltä Jeesus meni Tyroksen ja Sidonin seudulle. Siellä muuan
     kanaanilainen nainen, sen seudun asukas, tuli ja huusi: "Herra, Daavidin Poika,
     armahda minua! Paha henki vaivaa kauheasti tytärtäni." Mutta hän ei vastannut
     naiselle mitään. Opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja pyysivät: "Tee hänelle
     jotakin. Hän kulkee perässämme ja huutaa." Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua
     ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten." Silti
     nainen tuli lähemmäs, heittäytyi maahan Jeesuksen eteen ja sanoi: "Herra,
     auta minua!" Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja
     heittää se koiranpenikoille." "Ei olekaan, Herra", vastasi nainen, "mutta
     saavathan koiratkin syödä isäntänsä pöydältä putoilevia palasia." Silloin
     Jeesus sanoi hänelle: "Suuri on sinun uskosi, nainen! Tapahtukoon niin kuin
     tahdot." Siitä hetkestä tytär oli terve. [Matt. 15:21-28]

Aluksi nainen huusi ja kulki perässä niin, että kaikesta kävi ilmi, mitä hän vaati saada. Viisasta ja oikeaa rukousta Jeesuksen muiden opetusten mukaan. Pitää olla sitkeä rukouksessa. Hänen rukoukseensa vastattiin kuitenkin vasta sitten, kun hän oli valmis ottamaan vastaan vaikkapa vain murusia. Hän muuttui "rukoillessaan".

Lainaus
Sillä yksinäiseltä ihmiseltä puuttuu rakkaus eli Jumala. ... Elämästä puuttuu mielekkyys, jos ei ole ketään toista ihmistä. Jos minun tarkoitus olisi elää yksin niin silloin minulla ei olisi kaipuuta toisen ihmisen luo.

Sanot tosi isoja asioita. On totta, että ihmiseen on luotu kaipuu toista ihmistä kohtaan. Ainoa asia, joka maailman luomisen jälkeen ei ollut hyvä, oli se, että ihminen oli yksin. Mutta Jumalan näkökulmasta katsottuna parisuhdekaan ei aina ole paras vaihtoehto:

Toivoisin, ettei teillä olisi huolia. Naimaton mies kantaa huolta siitä, mikä koskee
     Herraa, siitä, miten olisi Herralle mieliksi. Naimisissa oleva taas huolehtii maallisista
     asioista, siitä, miten olisi vaimolleen mieliksi. Näin hän on jakautunut kahtaalle.
     Samoin naimaton nainen ja nuori neito kantavat huolta siitä, mikä koskee Herraa,
     jotta olisivat niin ruumiiltaan kuin hengeltäänkin pyhiä. Naimisissa oleva nainen
     taas huolehtii maallisista asioista, siitä, miten olisi miehelleen mieliksi. Tämän
     sanon teidän parastanne ajatellen, en sitoakseni teitä vaan auttaakseni teitä
     elämään kunniallisesti ja pysymään lujasti ja häiriintymättä Herran yhteydessä.
     [1. Kor. 7:32-35]

Et ehkä tarkoittanut asiaa niin kuin sanoit, mutta minua säikäytti tuo sanamuotosi: "yksinäiseltä ihmiseltä puuttuu rakkaus eli Jumala". Jumala on kyllä rakkaus. Mutta rakkaus ei ole Jumala. Jos se nousee Jumalan asemaan, ei Jumalan missään tapauksessa kannata järjestää sitä rakkautta tarjolle. Toisesta ihmisestä ei voi rakentaa itselleen pysyvää turvaa. Läheiset ihmiset ja ystävät ovat kullanarvoisia. Mutta kristityn suurin turva kuuluu olla Jumalassa, riippumatta siitä, onko läheisiä ihmisiä lukuisia vai ei yhtään. Kehotan sinua olemaan kestävä rukouksessa. Toivon, että saat sen, mitä rukoilet. Mutta kehotan samalla miettimään sitä, nostatko rakkauden ja haaveen parisuhteesta Jumalaa korkeammalle.

Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta
     tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin. [Matt. 6:33]
Marko Sagulin

Orpo

• Vieras
Kiitos Marko vastauksestasi.

Pahoittelen, jos kirjoitukseni säikäytti Sinut. Se ei ollut tarkoitukseni. Ajatukseni tulevat Raamatun kohdista
1. Kor. 13:13, Gal. 5:22 , Ef. 3:17, 1. Joh. 4:8, 1. Joh. 4:19
ja
1. Kor. 13:2 Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään.

Mielestäni en aseta ihmissuhdetta Luojaani, Jeesusta ja Pyhää Henkeä korkeammalle.
Elo täällä maan päällä on lyhyt, joten tähän maailmaan en turvaa. Yksin kaikki vastoinkäymiset tuntuvat paljon pahemmilta kuin luotettavan ihmisen kanssa. Tuntuu todella turhalta elää yksin, kaikki voimat menevät vain selviytymiseen.
Viitaten Saarn. 4:7-12.

Viittasit Raamatun kohtaan Matt. 15:21-28. Olinko ymmärtänyt tuon kohdan väärin?
Ymmärsin, että jae 24 kumottiin Jeesuksen ylösnousemuksessa ja myös Raamatun kohdalla Luuk. 14:22-24.
Nyt tuntuu siltä, että minä kannan loppuuni asti vanhempieni syntejä (2. Moos. 20:5 ), vaikka olen armoa anonut.
Sillä lapsena ja nyt aikuisena hylätyksi tuleminen ovat tavallaan yhteydessä toisiinsa.

Sillä, jos jokin menee rikki niin sen voi usein korjata. Jos sama asia särkyy kerta toisensa jälkeen niin lopulta se särkyy niin pahasti, ettei sitä enää voi korjata. Niinkö minulle on nyt tapahtunut?
Viitaten Jeremia 18:6 ja Jes. 30:14.

Enempää en vaivaa Sinua kirjoituksillani, vaan päätän kirjoitukseni Jobin sanoihin, jonka tunsin "omakseni" heti sen luettuani.
Job 7:21 Miksi et jo anna anteeksi, mitä olen rikkonut, miksi et ota pois syntiäni? Pian minä muutun maaksi. Kun katsahdat minuun, minua ei enää ole.

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei taas, Orpo!

Edellisessä vastauksessani keskityin aika paljon tuohon rukouksen toimivuuteen. Kommenttiesi ja mietteittesi myötä katsahdan nyt enemmän rakkauden ja yksinäisyyden ajatuksiin.

Ajatukseni tulevat Raamatun kohdista 1. Kor. 13:13, Gal. 5:22 , Ef. 3:17, 1. Joh. 4:8, 1. Joh. 4:19 ja 1. Kor. 13:2

Näissä kohdissa puhutaan tosiaan kauniisti rakkaudesta. Mielestäni on kuitenkin hyvä huomata, että Raamatun puhe rakkaudesta viittaa suhteellisen harvoin romanttiseen rakkauteen. Yleensä - niin kuin mielestäni jokaisessa noissa kohdassa - kyse on lähimmäisenrakkaudesta tai Jumalan osoittamasta rakkaudesta. Erityisesti se "mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään" kohta viittaa siihen, että parhaatkaan ihmisten taidot tai armolahjat eivät ole mitään, jos niitä ei osata käyttää seurakunnassa yhteiseksi rakennukseksi ja toisten parhaaksi. Kyseinen raamatunkohta luetaan usein häissä, mikä hieman vääristää sitä, mihin yhteyteen teksti on kirjoitettu. Kyse on Paavalin armolahjaopetuksen keskuksesta: palvelemisesta ja vaivannäöstä toisten hyväksi. Lisää aiheesta otsikossa: Mitä rakkaus on?

Lainaus
Yksin kaikki vastoinkäymiset tuntuvat paljon pahemmilta kuin luotettavan ihmisen kanssa. Tuntuu todella turhalta elää yksin, kaikki voimat menevät vain selviytymiseen.

Tätä en kiistä millään muotoa. Edellä vain tartuin siihen ajatukseen, ettei edes parisuhde tai toive siitä voi nousta Jumalan rinnalle. Mutta se todella on Jumalankin ajatus, että ihminen tarvitsee toisia ihmisiä ympärilleen. Luomistyönsä jälkeen Jumala sanoi kaikesta, että se oli hyvä - paitsi: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksin". Parisuhde lienee kaikkein paras lääke yksinäisyyteen, mutta kaikilla sitä toivovillakaan tilanne ei toteudu siinä aikataulussa kuin haluaisi. Siksi myös lähimmäisenä toisen vierellä eläminen on tärkeää ja siihen kristittyjä käsketäänkin.

Lainaus
Viittasit Raamatun kohtaan Matt. 15:21-28. Olinko ymmärtänyt tuon kohdan väärin?
Ymmärsin, että jae 24 kumottiin Jeesuksen ylösnousemuksessa

Jeesus tosiaan sanoi kanaanilaiselle naiselle: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten." Se myös piti paikkansa. Jeesuksen tehtävä oli elää, saarnata ja kuolla juutalaisten parissa. Mutta sanoma hänen ylösnousemuksestaan ja syntien anteeksiantamisestaan kuuluu kaikille kansoille, niin kuin lähetyskäskyssä hän itse sanoo.

Lainaus
Nyt tuntuu siltä, että minä kannan loppuuni asti vanhempieni syntejä (2. Moos. 20:5 ), vaikka olen armoa anonut. Sillä lapsena ja nyt aikuisena hylätyksi tuleminen ovat tavallaan yhteydessä toisiinsa.

Tämä raamatunkohta on syytä lukea hyvin tarkasti. Ohimennen vilkaistuna siitä voi jäädä todella väärä vaikutelma. Pistän sen kokonaisuudessaan näkyviin parin muokkausmerkinnän kera:

Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas
     Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan
     isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. Mutta polvesta
     polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja
     noudattavat minun käskyjäni. [2. Moos. 20:5-6]

Yhdistät väärällä ja vakavalla tavalla toisiinsa lapsena hylätyksi tulemisen tunteen ja nykyisen yksinäisyytesi. Tunne-elämän kannalta niiden yhtäläisyys ja vaikutus ovat varmasti hyvin samanlaiset. Lapsena koettu tunne vahvistaa tätä tunnetta, joka sinulla nyt on. Mutta hengellisesti niitä asioita ei saa yhdistää. Mainitsemassasi raamatunkohdassa sanotaan, että ne, jotka eivät rakasta Jumalaa, kantavat omien pahojen tekojensa lisäksi myös taakaa vanhempiensa vääristä valinnoista. Ne, jotka rakastavat Jumalaa, saavat Jumalan armon. Tässä ei siis sanota, että vaikka rakastaisi Jumalaa, vanhempien pahat teot laitetaan silti harteille.

Väistämätöntä on, että jotkut vanhempien väärät valinnat vaikuttavat lapsen elämään ratkaisevasti. Hylätyksi tuleminen on varmaan yksi suurimmista haavojen aiheuttajista. Mutta se ei ole lapsen synti, eikä sitä laiteta lapsen syyksi. Pikemminkin ymmärrän Jumalan sanasta, että Jeesuksen ristinkuolema ja Jumalan armo ovat asioita, joilla Jumala haluaa johdattaa ihmisen vapauteen tästä kurimuksesta.

Uskon, että sinä elät sellaisia tunteita, että ei varmasti ole helppo luottaa Jumalan hyvyyteen. Eikä Jumala aina annakaan vastausta siihen, miksi asiat menevät niin kuin menevät. Jeesus sanoi merkittävän asian sokeana syntyneen kohdalla:

Opetuslapset kysyivät häneltä: "Rabbi, kuka on tehnyt sen synnin, jonka
     vuoksi hän on syntynyt sokeana? Hän itsekö vai hänen vanhempansa?"
     Jeesus vastasi: "Ei hän eivätkä hänen vanhempansa. Niin on tapahtunut,
     jotta Jumalan teot tulisivat hänessä julki. [Joh. 9:2-3]

Synnillä on seurauksensa. Kun olit lapsi, tehtiin se synti, että sinut hylättiin. Ja haavat ovat jääneet. Mutta sinun nykyinen yksinäisyytesi ei ole Jumalan rangaistus niistä synneistä. Kun uskot Jeesuksen sovitustyöhön, kaikki sinun syytäsi olevat synnit lasketaan Jeesuksen ristin juureen. Silloin sinun kuuluu lukea edellä mainitusta Mooseksen kirjan kohdasta se, mitä sanotaan niistä, jotka Jumalaa rakastavat.

Se ei poista elämäsi vaikeita ja kipeitä kysymyksiä eikä yksinäisyyttä. Mutta se toivottavasti poistaa syyllisyydentunteen. Toivon, että rukouksesi yksinäisyytesi vuoksi voisi jatkossa olla luottavaa rukousta tilanteesi puolesta. Älä ryve sellaisessa syyllisyydessä, jota sinun ei ole lupa kantaa sen jälkeen, kun ne on anteeksiannettu.

Laitan lopuksi raamatunkohdan, joka on aika raju. Se voi kuulostaa joko ahdistavalta tai toiveikkaalta, riippuen lukijan sen hetken mielentilasta.

Me tiedämme, että kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa
     ja jotka hän on suunnitelmansa mukaisesti kutsunut omikseen. [Room. 8:28]

Ahdistavaa voi olla se, jos ei jaksa millään luottaa ja uskoa, että kaikki elämänvaiheet ovat lopulta parhaaksi. Mutta lupaus on suuri ja koskee myös sinua.
Marko Sagulin