Kirjoittaja Aihe: Miksi edelleen Jeesuksen syntymää juhlitaan jouluna?  (Luettu 8049 kertaa)

Susanna

  • Vieras
Lueskelin palstaa läpi ja huomasin sinun olevan tietoinen ja myöntäväinen Jeesuksen syntymäpäivän väärästä juhlintapäivästä, tämä osoittaa sitä, että olet ainakin fiksu ja voin  asiaa ylipäätään kysyä (90% tapaamistani kristityistä kun inttää ja inttää, että Jeesus se syntyi jouluna...). Eli miksei päivämäärää ole siirretty? Nykyään kun tiedetään paremmin, että Jeesus syntyi todennäköiseti syksyllä, ja että joulu on pakanallinen juhlapyhä.  Suomen joulun juhlintatavatkin ovat pitkälti pakanalliset puhumattakaan nimestä joulu.
Luulen, että kristityistä olisi huomattavasti paljon mukavempaa viettää Jeesuksen syntymäpäivää enempi oikeana ajankohtana ja ilman pakanallisia rituaaleja/tapoja (=joulukuusi, lahjat, tonttulakit, joulupukki, kinkku yms.). Ei varmaan pakanoistakaan kivalta tunnu kun kristityt ovat "vallanneet" heidän perinnejuhlan ja vielä usein kieltävät näin tehneensä...
Ja loppukesällä/syksyllä ei ole juurikaan juhlia, joten Jeesuksen synttärit saisi ihan oman juhlapäivän ihan omilla kristinuskoa kunnioittavilla rituaaleillaan :)

Semmosta mietiskelin. Toivoisin myös, että kertoisit oman henkilökohtaisen näkemyksesi joulun vietosta? Pidätkö sen nykyisestä päivämäärästä? Kuuluuko joulujuhlaasi pakanallisia piirteitä jne.?
Ai niin, mikä on Suomessa kirkon virallinen kanta Jeesuksen syntymäpäivästä, onko se se loppukesä/syksy, vaiko joulu?

Kiitos jo etukäteen!

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili
Moi Susanna!

Jeesuksen syntymän ajankohta ei tosiaan ole joulukuun 25. päivä. Eikä kirkolla ole mitään virallista kantaa siihen, milloin se olisi. Kukaan ei sitä tiedä. Mikä tahansa muu ajankohta valittaisiinkaan, niin samalla tavalla arvailuksi se menisi. Mitään varmuutta kun oikeasta ajankohdasta ei pystytä saamaan.

Vakiintuneiden käytäntöjen muuttaminen olisi hankalaa. Vaikka jollain ihmeen keinolla saataisiin selville tarkka syntymäpäivä, ei kukaan koskaan suostuisi sitä vaihtamaan. Eihän meillä ole ajanlaskuakaan muutettu, vaikka Jeesuksen syntymävuosikaan ei nykytietämyksen valossa ole oikein.

Minulle itselleni joulun ajankohta ei ole millään tavalla ongelma. Koska Jeesus on maailman valo, ei ole yhtään hullumpi juttu viettää joulua vuoden pimeimpään ajankohtaan, kun valon määrä alkaa lisääntyä. Ajatuksellisesti ja vertauskuvallisesti se on erinomainen juhlan paikka. (Paitsi eteläisellä pallonpuoliskolla, kun siellä alkaa silloin valo vähentyä.)

Joulun alle on jäänyt pakanallisia valon juhlia, mitä en myöskään osaa pitää pahana. Symboliikka on aina tulkintakysymys, jota hallitsee sillä hetkellä vallassa oleva mielipide. Esimerkiksi tiedän, että ilmavoimien nykyinen kenttärovasti ottaa kansainvälisiin harjoituksiin mennessä kohteilaisuussyistä ilmavoimien tunnukset pois olkapäiltään. Suomen ilmavoimien tunnus hakaristeineen on paljon vanhempi kuin Natsisaksa, mutta ei se tieto muuta ihmisten suhtautumista asiaan.

Jos joku haluaa juhlia joulua nykyään pakanallisena valonjuhlana, hänellä on siihen oikeus. En kyllä tiedä ketään ei-kristittyä, joka olisi kauhean katkera siitä, että hänen juhlatapansa on peitetty kristillisellä juhlalla. Nykyään kun suuntaus on pikemminkin niin päin, että maallisia elementtejä tulee juhliin aina vain enemmän. Esimerkiksi pääsiäiseen on alkanut ilmestyä pääsiäispupuja, palmusunnuntaissa on jo pidempään pyörinyt noitia ja pyhäinpäivänä on aina vain enemmän halloween-materiaalia. Ei niitä juhlia ole silti kristityltä otettu pois. Merkitystä on sillä, mitä itse juhlii.

Minulle joulu on Jeesuksen syntymäjuhla. Iloitsen jouluun liittyvistä monista perinteistä: joulukuusesta, kinkusta, lahjoista, joululauluista, kynttilöistä, joulukoristeista ja joulun tuoksusta. Eivätkä minua häiritse joulupukit ja tontutkaan. Osa juhlatavoista on perua kristillisestä perinteestä, osa jostain muusta. Mielestäni mikään jouluun liittyvistä tavoista ei silti merkitse epäjumalanpalvelusta.

Joulussa on niin paljon juhlatapoja, että maallisilla juhlamenoilla pystytään juhla-aika täyttämään ajattelematta sen hengellistä sisältöä. Mutta... Joulupukkien ja tonttujen karsiminen pois joulusta tuskin parantaisi mitään. Helluntaissa ja helatorstaissa ei ole mitään maallisia juhlaperinteitä, vaikka ne ovat sisällöltään ihan joulun veroisia. Ja helatorstai on jopa vapaapäivä töistä. Ei niissä ole silti yhtään enempää kristillisiä juhlatapoja.

Ajattelen, että maalliset juhlatavat tekevät joulusta koko kansan juhlan. Pappina myös iloitsen siitä, että tämän ilmiön ansiosta jouluna on luontevaa ja luvallista myös kirkon seinien ulkopuolella puhua juhlan hengellisestä sisällöstä paljon. Kangasalla jotkut koulut haluavat tulla jouluna kirkkoon, ja useissa joulujuhlissa myös kuullaan jouluevankeliumi tai nähdään joulukuvaelma. Koska juhlassa on paljon muutakin kuin hengellisiä ulottuvuuksia, saa joulun kristillinen ydin olla niiden vuoksi normaalia enemmän näkyvillä.
Marko Sagulin

Susanna

  • Vieras
Hei!

Kiitos kattavasta vastauksesta :) Esitän vielä jokusen kysymyksen lisää, kun ovat mieltäni välillä niin vaivanneet.

Kun Raamattu ei kerro Jeesuksen syntymälle tarkkaa päivämäärää, niin voisiko olla, ettei Jumala ole tarkoittanut Jeesuksen syntymäpäivää juhlittavaksi ollenkaan? Tuntemattomat kun ovat Herran tiet...
Käsittääkseni ainakin osa Kristityistä on tätä mieltä ja jättää sen vuoksi joulun juhlimatta.


“Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois.” Matt. 15:13

”Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä. Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti.” 1. Joh. 2:15-17

"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia." Ensimmäinen käsky

Eikä jo pelkästään näiden lainauksien varjolla joulun vietto ole syntiä? Ja sanalla joulu tarkoitan sitä nykypäiväistä Suomessa vietettävää juhlaa 24-26.12, johon sisältyy sekä pakanallisia tapoja että kristillisiä näkemyksiä.

Ja se mitä tulee vielä pääsiäiseen ja pyhäinpäivään, ovathan nekin alunperin pakanallisia juhlia. Jeesuksen kuoleman päivämäärän oikeudesta en tiedä, se saattaa pääsiäiseen osuakin(?), mutta onko pyhäinpäivästä Raamatussa edes mainintaa, vai onko se vaan marrasyön/samhain/kekrin/halloweenin... peittelyä?

En tunne kauheasti pakanoita, joten en osaa sanoa ovatko he kuin katkeria "varastetuista" juhlistaan. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sen verran kristittynä katkeroitunut, että erosin kirkosta, sillä koen joulunvieton (ja muitakin juhlapyhiä) syntisinä ja myöskin erittäin loukkaavina pakanoita kohtaan. Kaikki ihmiset kun ovat kuitenkin saman arvoisia ja oikeutettuja oman tiensä valitsemiseen ja sitä pitäisi mielestäni kunnioittaa.


Vielä viimeinen kysymys. Teinkö syntiä erotessani kirkosta ja olenko syntinen kun kyseenalaistan uskon asioita? Pitäisikö uskon olla niin vahva, että uskoo sokeasti?


Kiitoksia taas etukäteen!

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili
Hei Susanna!

Kun Raamattu ei kerro Jeesuksen syntymälle tarkkaa päivämäärää, niin voisiko olla, ettei Jumala ole tarkoittanut Jeesuksen syntymäpäivää juhlittavaksi ollenkaan?

Tämä on hyvin kestämätön periaate. Samanarvoinen päättelyketju olisi esimerkiksi se, että autolla ajaminen ja tietokoneen käyttäminen ovat väärin, koska Jumala ei ole maininnut niistä mitään.

Jumalan Sana on tullut keskelle tavallista elämää. Ei ole mitään väärää, jos käydään onnittelemassa 90-vuotta täyttänyttä isomummoa tai juhlitaan 94-vuotiasta itsenäistä kotimaata tai juhlitaan oman urheilujoukkueen voittoa. Ne ovat tavallista elämää. Olisikin todella hullua, jos sen jälkeen Jumala kieltäisi juhlimasta kaikkein suurimpia ilon aiheita: Jumalan suuria tekoja. Raamattu on pullollaan erilaisten juhlien ohjeita. Monet niistä liittyvät tiettyyn ajankohtaan ja tiettyyn juhlaan. Tässä pari hienoa sitaattia ylipäätään juhlia koskien:

     Ylistäkää juhlissanne Jumalaa,
     ylistäkää Herraa Israelin lähteiden äärellä!
     (Ps. 68:27)

     Ja Esra jatkoi: "Menkää koteihinne, nauttikaa hyviä ruokia
     ja juomia ja lähettäkää maistiaisia niille, joilla ei itsellään
     ole mitään. Tämä päivä on pyhitetty meidän Herrallemme!
     Älkää siis olko murheellisia, vaan iloitkaa, sillä Herra on
     teidän voimanne." ... Ja kaikki lähtivät aterioimaan, ja he
     lähettivät maistiaisia ja viettivät suurta ilojuhlaa, sillä he
     olivat ymmärtäneet sen, mitä heille oli puhuttu.
     (Neh. 8:10-12)


Lainaus
Eikä jo pelkästään näiden lainauksien varjolla joulun vietto ole syntiä?

Ei todellakaan ole. Jotta joku asia voitaisiin nimetä synniksi, pitäisi olla joku Jumalan Sanan kohta, joka osoittaa, että Jumalan käsky on jätetty täyttämättä tai kieltoa on rikottu. Nuo käyttämäsi lainaukset eivät ole liitettävissä jouluun. Päinvastoin Raamatusta löytyy ohjeita, ettei ketään saa tuomita, jos tämä haluaa juhlia jotain tiettyjä päiviä:

     Mikä oikeus sinulla on tuomita toisen palvelijaa?
     Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu
     - vaikka kyllä hän seisoo, sillä Herra kykenee
     pitämään hänet pystyssä. Joku pitää yhtä päivää
     toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat
     samanarvoisia. Kukin olkoon omassa vakaumuk-
     sessaan varma. Joka kiinnittää huomionsa päiviin,
     tekee niin Herran kunniaksi, ja joka syö, syö
     Herran kunniaksi, sillä hän kiittää Jumalaa. Joka
     taas ei syö, on Herran kunniaksi syömättä, ja
     hänkin kiittää Jumalaa. (Room. 14:4-6)

     Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte
     tai juotte tai miten noudatatte juhla-aikoja ja
     uudenkuun ja sapatin päiviä. Ne ovat vain sen
     varjoa, mikä on tulossa; todellista on Kristuksen
     ruumis. (Kol. 2:16-17)


Lainaus
Ja se mitä tulee vielä pääsiäiseen ja pyhäinpäivään, ovathan nekin alunperin pakanallisia juhlia.

Pääsiäinen on kaikkein vanhin Raamatussa määrätty juhla, joka on vähintään 3200 vuotta vanha. 2000 vuotta sitten se sai Jeesuksen ylösnousemuksen myötä kristillisen sisällön. Jeesus itse käski viettämään pääsiäisateriasta muuttamaansa ehtoollista usein. Koska meillä on erilainen kalenteri kuin juutalaisilla, laskemme pääsiäisen ajankohdan oman kalenterimme mukaan, mutta se ajoittuu hyvin lähelle oikeaan kohtaankin.

Samoin pyhäinpäivän sisältö on kristillinen. Siinä muistellaan niitä, jotka ovat uskossa kuolleet ja niitä, jotka joutuvat uskonsa tähden vainotuiksi. Erittäin hyviä muistelemisen aiheita. Mikä sen ajankohta on, sillä ei ole väliä.

4. Mooseksen kirjan 9. luvussa on ohjeet pääsiäisestä. Siellä Jumala antaa ohjeen, että jos joku ei pysty viettämään pääsiäistä oikeaan aikaan, on hänen vietettävä sitä kuukautta myöhemmin. Tärkeintä ei siis ollut, että juhla on juuri oikealla kohdalla, vaan että sitä vietetään.

Lainaus
Kaikki ihmiset kun ovat kuitenkin saman arvoisia ja oikeutettuja oman tiensä valitsemiseen ja sitä pitäisi mielestäni kunnioittaa.

Minun on vaikea ymmärtää tätä logiikkaa. Kukaan ei ole kieltänyt ketään viettämästä juhliaan omalla tavallaan. Jos jotakin sääntöjä on, niin nykyään pikemminkin kristittyjen juhlimistapoja on rajoitettu. Kouluissa saa viettää pääsiäistä pääsiäispupuja esillä pitäen ja joulua joulupukkia esitellen - mutta jos siihen otetaan kristillistä sisältöä, rajoituksia alkaa tulla paljon helpommin. Pelkästään suvivirren veisaaminen on tapetilla, kun kevätjuhlien pelätään olevan sen vuoksi liian kristillisiä. Pakanoilla on aivan vapaat kädet juhlia juhliaan omilla tavoillaan.

Lainaus
Teinkö syntiä erotessani kirkosta ja olenko syntinen kun kyseenalaistan uskon asioita? Pitäisikö uskon olla niin vahva, että uskoo sokeasti?

Tämä on moniosainen kysymys. Tuohon ensimmäiseen kysymykseen sanoisin, että olet kyllä harvinaisen kevyin perustein jättänyt seurakuntasi. Yllä oli raamatunkohtia, jotka nimenomaan sanovat, että kristittyjen pitää esimerkiksi juhla-asioissa ymmärtää, että on erilaisia näkemyksiä. Samoin seurakunnan jättämisen suhteen Raamattu lyö jarruja päälle ja kehottaa nimenomaan yhteiseen rakentumiseen:

     Pitäkäämme huolta toinen toisestamme ja
     kannustakaamme toisiamme rakkauteen ja
     hyviin tekoihin. Me emme saa lyödä laimin
     seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin
     muutamilla on tapana, vaan meidän tulee
     rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä
     lähempänä näette Herran päivän olevan.
     (Hepr. 10:24-25)


Uskon vahvuus tai sokeasti uskominen ovat ihan eri asioita. Sokeaan uskomiseen ei ketään kehoteta.

     Käyttäkää oikein jokainen hetki, sillä tämä aika
     on paha. Älkää olko järjettömiä, vaan ymmärtäkää,
     mikä on Herran tahto. (Ef. 5:16-17)

     Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te
     löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan.
     Sillä jokainen pyytävä saa ja jokainen etsijä löytää,
     ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan. (Matt. 7:7-8)

     Jeesus sanoi heille: "Se, mitä minä opetan, ei ole
     minun oppiani, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.
     Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä
     selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai
     puhunko omiani. (Joh. 7:16-17)


Erityisesti uskoon liittyvissä asioissa on tärkeä pyytää Jumalalta viisautta ja ymmärrystä. Jeesus ylistää autuaaksi sellaista, joka uskoo, vaikkei näe. Se ei silti tarkoita sokeaa uskoa. Aina saa pyytää uskon varmuutta sydämeen ja viisautta Jumalan tahdon ymmärtämiseen. Siitä Raamatussa on todella lohdullisia lupauksia:

     Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta,
     pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä,
     sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta.
     (Jaak. 1:5)
Marko Sagulin

telzza

  • Vieras
Joulun ja joulupukin pakanallliset juuret!

http://www.kotipetripaavola.com/joulunroomalainenhistoria.html

Joulun ja Jeesuksen syntymänjuhlan ja joulupukin pakanallliset perinteet ja juuret.

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili
Hei Telzza!

En saa kiinni kysymyksestäsi. Se vaikuttaa minun mielestäni turhautumiselta siihen, että joulua vietetään mielestäsi väärällä tavalla tai väärin perustein. Yllä olevassa viestiketjussa olen aika monesta näkökulmasta jo pohdiskellut sitä, millä perustein joulua voi viettää. Sinun laittamaasi linkkiin voisin tarjota vastapohdintana toisen linkin. Se antaa vähän harmaan sävyjä yleensä kovin mustavalkoiseen "kristillinen juhla vai pakanallinen juhla" -väittelyyn.

Linkki: Onko joulu sittenkin alunperin kristillinen juhla?
« Viimeksi muokattu: 25.12.2015 - klo:13:46 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Marko Sagulin