Hei Jyri,
Olet hyvin perinteisen kristinuskon kysymyksen äärellä, joskin sanoitat sen uudella ja raikkaalla tavalla. Pohdinnassasi yhdistät kaksi hyvin klassista teemaa:
- Pahan alkuperä - "Jos Jumala luo vain hyvää, niin mistä paholainen on saanut alkunsa?"
- Kärsimyksen ongelma - "Jos Jumala on sekä kaikkivaltias että hyvä, miksi maailmassa on kärsimystä?"
Kummatkin näistä kysymyksistä ovat ikuisuuskysymyksiä, koska niihin ei voida tämän elämän aikana saada lopullista ja kaikkia tyydyttävää vastausta. Raamatun perusteella saamme jotain aavistuksia, mutta Jumala ei ole nähnyt viisaaksi ilmoittaa niitä ihmisille selväsanaisesti. Päinvastoin kärsimyksen ongelmaan Jumala antaa hyvin arvoituksellisen vastauksen Jobin kirjassa. Jumalan vastaus Jobille kestää parin luvun verran, mutta se voitaisiin tiivistää vaikkapa seuraavasti: "Sitten kun osaat luoda virtahevon, kesyttää krokotiilin, laittaa taivaan tähdet paikoilleen ja piirtää merelle rajat, olet valmis ymmärtämään, miksi kohtasit tämän kärsimyksen."
Kysymyksessäsi olet oikeastaan jo päässyt niin pitkälle, kuin pohdinoissa voi päästä:
Uskon kuitenkin, että minä en asioita ymmärrä eikä pitäisi miettiä sellaista mitä ei voi ymmärtää kunhan pohdin.
Vaikeat kysymykset koukuttavat pohtimaan sitä, mikä merkitys kyseisellä asialla on omassa elämässä ja uskossa. Parhaimmillaan vaikeat kysymykset haastavat keskustelemaan Jumalan kanssa. Uskon kuuluukin olla suhde Jeesukseen. Jos mikään ei pohdituttaisi, suhdekin jäisi hyvin todennäköisesti taka-alalle.
Kärsimykseen ja paholaiseen liittyvissä pohdinnoissa ollaan ennen kaikkea sen äärellä, millainen Jumala meidän mielestämme on. Rohkenen väittää, että suurin ongelmamme ei ole epätietoisuus siitä, miksi kärsimystä on tai miksi paholainen saa täällä rellestää. Suurin vaikeus on siinä, millaisen kuvan löytämämme vastaukset piirtävät Jumalasta.
Olisi helppoa, jos Jumala ja paholainen olisivat kuin fantasiasadun hyvä ja paha, jotka taistelevat tasapuolisesti luomakunnan herruudesta. Se ei tuntuisi kovin turvalliselta, kun loppuun asti jännitetään, kuinka käy, ja onko itse valinnut voittajan puolen. Mutta se olisi yksinkertaista ymmärtää. Raamattu kuitenkin kertoo meille, että Jumala on täysin suvereeni suhteessa kaikkeen kärsimykseen ja suhteessa paholaiseen.
1. Jumala on luonut paholaisen.Hesekielin kirjassa kirjoitettu katkelma Tyroksen kuninkaasta on perinteisesti ymmärretty kuvauksena Saatanasta. Hän oli suurin kaikista luoduista, mutta lankesi pahaan. Silti missään vaiheessa Jumala ei käynyt hänen kanssaan eeppistä voimainkoitosta. Jumalalla ei ollut mitään vaikeuksia nujertaa Saatanaa:
"Ihminen, viritä valitusvirsi Tyroksen kuninkaasta, sano hänelle: Näin sanoo Herra Jumala: - Sinä olit täydellisistä täydellisin, täynnä viisautta, itse kauneus. Olit Eedenissä, Jumalan puutarhassa, ja sinua koristivat kalliit kivet, karneolit, topaasit ja kalsedonit, krysoliitit, onyksit, jaspikset, safiirit, turkoosit ja smaragdit. Pukusi oli kullalla kirjailtu. Jo syntyessäsi oli kaikki valmiina. Kerubiksi minä sinut tein, sädehtiväksi vartijaenkeliksi, sinä olit pyhällä vuorella, käyskentelit välkehtivien kivien keskellä. Moitteen sijaa ei sinussa ollut siitä päivästä, jona sinut loin, siihen päivään, jolloin lankesit pahaan.
Kun kävit kauppaa kaikkialla, sinä tulit yhä röyhkeämmäksi ja sorruit syntiin. Niin minä suistin sinut pyhältä vuorelta, syöksin sinut, vartijakerubini, välkehtivien kivien keskeltä. Kauneutesi houkutti sinut korskeuteen, loistosi sokaisemana haaskasit viisautesi. Nyt olen syössyt sinut alas, jättänyt kuninkaiden katseltavaksi ja pilkattavaksi. Sinä teit kaupoissasi vääryyttä, monin synnein sinä saastutit pyhäkkösi. Siksi minä sytytin keskellesi tulen, ja se poltti sinut, minä tein sinusta tomua ja tuhkaa kaikkien nähden. Kaikki kansat, jotka tunsivat sinut, kauhistuvat nyt kohtaloasi. Sinä olet kammottava varoitus. Sinä olet iäksi poissa." (Hes. 28:12-19)2. Jumala on edelleen Saatanan yläpuolella.Paholaisella on monia keinoja taistella ihmistä vastaan. Kaikkein helpoin ja viattomimman kuuloinen on houkutella ihmistä kiusauksiin. Ja edes tämä kaikkein helpoin tehtävä ei Saatanalta onnistu Jumalaa vastaan:
Älköön kukaan kiusauksiin jouduttuaan ajatelko, että kiusaus tulee Jumalalta. Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän itse kiusaa ketään. (Jaak. 1:13)3. Jumala loi Saatanan tarkoituksella.Jumala tiesi, mitä tapahtuu, kun hän luo Saatanan. Paholaisen lankeaminen tai ihmisen lankeaminen ei tullut Kaikkitietävälle Jumalalle yllätyksenä. Kaikki oli suunniteltua. Jeesuksen ristinkuolemakin oli suunniteltu jo ennen kuin luomistyö oli alkanut:
Jo ennen maailman luomista hän on valinnut meidät Kristuksessa olemaan edessään pyhiä ja nuhteettomia Kristuksesta osallisina. (Ef. 1:4)Nämä kolme näkökulmaa löytyvät Raamatun sivuilta. Ne eivät vastaa kysymykseen, miksi Jumala antaa paholaiselle tilaa rellestää tässä maailmassa. Niiden pohjalta voidaan tehdä vain hyvin vaikeasti vastaanotettava johtopäätös: Jumala on näin päättänyt. Vaikka paholainen saa meidän näkökulmastamme aikaan ihan liian suurta pahuutta, on hänellä kaikesta päätellen Jumalan mielestä tehtävä tässä maailmassa.
Jumala on kaiken yläpuolella, ja hän haluaa, että kaikissa koettelemuksissa ihmiset kääntyvät hänen puoleensa. Ja hän haluaa auttaa. Silti hän ei ole päättänyt heittää Saatana tuliseen järveen jo nyt. Sen Jumala tekee vasta aikojen lopulla. Kaikesta päätellen syntiinlangenneessa maailmassa asioiden on viisainta olla näin. Ja siihen ei ymmärrys yllä. Parhaimmillaankin aihepiirin äärellä voi löytää vastauksia, jotka tuovat itselle ymmärrystä ja rauhan sydämeen.