Vastaa

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Lihavointi Kursivointi Alleviivaus Yliviivaus | Esimuotoiltu teksti Vasen tasaus Keskitys Oikea tasaus
Lisää kuva Lisää linkki Lisää sähköpostiosoite Lisää FTP-Linkki | Hohto Varjo Liikettä | Yläindeksi Alaindeksi Tasaleveys | Lisää taulukko Lisää koodia Lisää lainaus | Lisää numeroimaton lista Lisää numeroitu lista Vaakaviiva | Poista muotoilu Vaihda editointitilaa
Hymyilee Iskee silmää Hymyilee leveästi Virnistää Vihainen Surullinen Järkyttynyt Cool Huh Pyörittää silmiään Näyttää kieltä Nolostunut Vaikenee Epävarma Pusu Itkee
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Mikä numero tulee seuraavaksi? 1, 2, 3 ... Kirjoita vastaus kirjaimilla.:
Mikä on nettipapin etunimi takaperin kirjoitettuna?:
Mikä on kristittyjen pyhä kirja?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Yhteenveto

Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 05.05.2010 - klo:11:53 »


Morjens, Heppu!

Tarkoitan tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa.

Mielestäni Ilmestyskirja on kirjoitettu sillä tavoin vertauskuvallisesti tai yleispätevästi, että kaikkina aikoina ihmiset ovat kokeneet sen puhuvan heidän omasta ajastaan. Ilmestyskirja puhuu lisääntyvästä ihmisten pahuudesta, sodista, luonnonmullistuksista yms. Ajattelen, että vaikka mitään muutosta ihmiskunnassa ei tapahtuisi, ihmisluonnon tapa on päivitellä: "Nykyään kaikki on niin rempallaan. Ennen oli sentään jotain rajaa." Se on yksi aivan inhimillinen syy, miksi jokainen sukupolvi kokee, että oma aika on kaiken huippu ja äärimmäisen turmiollinen. Ilmestyskirjan äärellä lukija helposti kokee, että siinä puhutaan juurikin tästä hetkestä.

Toisaalta ilmestyskirja on Jeesuksen takaisintuloa lukuunottamatta kirjoitettukin niin, että se on voimassa koko ajan. Ilmestyskirja on rakenteeltaan kuin spiraali. Toisaalta siinä toistuvat aina voimassa olevat asiat - kuten juuri ne luonnonmullistukset, katastrofit ja sodat. Toisaalta spiraalin tavoin jana ei pelkästään kierrä kehää, vaan se kiertyy kohti keskipistettä ja päämäärää. Ilmestyskirja kuljettaa lukijaa kohti Kristuksen takaisin tulemista ja maailmanloppua. Rakenne on siis seuraava: Koko ihmiskunnan historian ajan on ollut asioita, joita Ilmestyskirja mainitsee. Jopa antikristuksia tai antikristillisä valtoja. Mutta pahuus ja Jumalan vastustaminen vain kiihtyy kiihtymistään ennen kuin Kristus tulee takaisin.

Rakenteellisesti Ilmestyskirja on siis teos, joka hyvinkin helposti saa ihmisen näkemään oman aikansa sen sivuilta.
Kirjoittanut: Heppu
« : 28.04.2010 - klo:10:37 »

Sanotaan, että jokainen Jeesuksen jälkeinen sukupolvi on löytänyt oman aikakautensa Ilmestyskirjasta. Ja näin kuuluukin olla.
Tarkoitatko, että löydetään kunkin ajan tapahtumia ennustettuna ilmestyskirjasta (kuten jotkut tekevät), vai sitä, että totuus ihmisistä ja ihmisluonnosta on kuvattuna ilmestyskirjassa, ja se sitten pätee kaikkiina aikoina.

Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 28.05.2007 - klo:17:25 »


Hei TinoPappa!

Yhdistelin eri aiheita ja tuhatvuotisesta valtakunnasta on juttua oman otsikkonsa alla. Tästä pääset sinne.

Koska aihetta on sivuttu jo muualla, en varsinaisesti vastaa kysymykseen tuhatvuotisesta valtakunnasta toistamiseen. Mutta kysymyksesi antaa kyllä hyvää aihetta myös muulle pohdiskelulle. Ylipäätään lopun aikojen ja viimeisten päivien suhteen joudutaan tekemään valintoja. Eri puolilla Raamattua on puhetta maailman lopusta ja siihen liittyvistä tapahtumista. Niistä saadaan hyvin erilaisia versioita riippuen siitä, mikä kohta otetaan määrääväksi tekijäksi. Variaatioita on varmasti useita, mutta kehittelen tässä nyt muutaman:

1. Päätetään, että tuhatvuotinen valtakunta on kirjaimellinen ajanjakso. Tästä seuraa, että sen jälkeen pitää tulkita Tessalonikalaiskirjeen puheet Jeesuksen paluusta siten, että se tarkoittaa uskovien tempaamista pois ei-uskovien luota. Jos siis uskotaan tuhatvuotiseen valtakuntaan kirjaimellisesti, se edellyttää ylöstempaamiseen uskomista.
2. Päätetään luottaa siihen, että Jeesus sanoi maailmanlopun tulevan yllättäen, ja että uskovien täytyy olla valveilla sitä hetkeä varten. Tästä seuraa se, että ei voida uskoa erilliseen uskovien tempaamiseen, jolloin Ilmestyskirjan kuvaa tuhatvuotisesta valtakunnasta on pidettävä vertauskuvallisena.
3. Päätetään, että Jeesuksen sanat "minä tulen pian" ja "valvokaa" tarkoittavat sitä, että Jeesus voi tulla minä hetkenä hyvänsä takaisin. Tästä seuraa se, että Ilmestyskirjan ennustukset ovat kertoneet jotain ajatonta totuutta kristillisen kirkon ajasta, koska muuten joku kohta Raamatusta jäisi toteutumatta, kun Jeesus saapuu.
4. Päätetään, että suurin osa Ilmestyskirjasta kertoo tulevaisuudesta. Tästä seuraa, että Jeesus ei voi tulla takaisin ennen kuin jotkut tietyt asiat toteutuvat.

Raamatun ymmärtäminen ei tietystikään perustu vain päätöksiin. Raamattua on luettava kokonaisuutena ja Jumalalta viisautta rukoillen. Hän kyllä antaa viisautta. Mutta näillä esimerkeillä halusin painottaa sitä, että ymmärrys maailman lopusta muuttuu sen mukaan, mikä Raamatun mainitsema näkökulma hallitsee tulkintaa. Kun maailmanloppu tulee, ei ole enää mitään epäselvää siitä, miten Raamattua on tulkitava. Silloin kaikki selviää. Mutta niin kauan kuin meillä on rajallinen ymmärrys asiasta, on oltava tosi nöyrällä mielellä siitä, mitä aiheesta ajattelemme. Erehtymisen mahdollisuus on suuri. Ja siksi kai kysymys tulevaisuudesta onkin niin valtavan kiehtova.

Minä pidän nuortenillan tulevana syksynä tästä aiheesta. Siellä tutustumme Raamatun teksteihin, jotka puhuvat viimeisistä päivistä. Illan aikana varmaan tulee aika selväksi se, miten minä itse ajattelen. Lähden siitä, että pyrin selittämään vaikeita kohtia helpommilla. Minä olen mieluummin vaikeuksissa Ilmestyskirjan näkyjen kanssa kuin Jeesuksen ja Paavalin selkeämpien opetusten kanssa. Mielestäni Jeesus opettaa, että hänen tulemistaan ei voi tietää, vaan se tulee äkkiarvaamatta. Mielestäni Jeesuksen sanoista käy myös ilmi, että kun hän tulee, kaikki maailman ihmiset näkevät sen ja silloin tulee maailman loppu. Tästä syystä minun on vaikeampi uskoa tuhatvuotiseen valtakuntaan kirjaimellisesti. En myöskään osaa pitää uskovien tempausta asiana, joka Raamatusta kävisi selvästi ilmi.

Onneksi tämä ei ole uskon kannalta merkittävä kysymys. Merkittävää se on vain oman mielenkiinnon kannalta. Tärkeintä on, että olen joka hetki valmiina kohtaamaan Jeesuksen kasvoista kasvoihin, tapahtui se millä tavalla tahansa.
Kirjoittanut: KokoDino
« : 28.05.2007 - klo:16:51 »

Entäs 1000vuotinen valtakunta jolloin saatana sidotaan tuliseen järveen, mutta 1000vuoden päästä vapautuu?? Mitäs sit tällä tarkoitetaan jollei olisi ylöstempausta??
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 28.05.2007 - klo:02:04 »


Morjens, Moottorisaha!

Arvasin, että kun kirjoitan kovin tiivistä tekstiä, sieltä jää jotain kysyttävää. Ja melko varma olin siitä, että tempauksesta tulee jatkokysymys. Mutta ensin ajatuksesi pedoista:


Antaa kuvan ihmisestä.

Ensimmäinen lainaamasi kohta antaa kuvan ihmisestä, mutta sen ei tarvitse tarkoittaa jotain lopunajallista tiettyä henkilöä. Johanneshan kirjoittaa:

     Lapseni, viimeinen aika on käsillä. Te olette kuulleet, että on tulossa
     Antikristus, ja niin onkin nyt monia antikristuksia ilmaantunut. Tästä
     me tiedämme, että viimeinen aika on käsillä. (1. Joh. 2:18)


Eli antikristuksia on maailmassa koko ajan. Toisaalta niin on myös Ilmestyskirjan petoja. Ei ole estettä sille, etteikö joistakin ihmisitä voisi sanoa, että he täyttävät Ilmestyskirjan petojen tuntomerkit, mutta mikään ei myöskään vaadi, että heidän on oltava yksittäisiä ihmisiä. Useammin minä näen niiden tuntomerkkien toteutuvan erilaisissa maailman ilmiöissä kuin yksittäisissä ihmisissä.


Lainaus
Eikö tuossa puhuta tempauksesta? Muutama helppo kohta siitä. Etkö usko uskovien tempaamiseen?

En siinä mielessä, että uskovat temmattaisiin pois tästä maailmasta ja sen jälkeen muut jäisivät elämään tänne omissa oloissaan. Tuo kohta pitää lukea asiayhteydessään. Siinä Paavali lohduttaa niitä ensimmäisen sukupolven uskovia, jotka miettivät, miten käy niille uskoville, jotka ovat jo kuolleet. Hän selittää, että kuolleet uskovat ja elossa olevat uskovat päätyvät Jeesuksen luo yhtä aikaa. Tekstissä ei oteta kantaa siihen, mitä ei-uskoville ihmisille käy. Sitä asiaa on tarkasteltava muiden raamatunkohtien valossa.

En lähde rönsyilemään nyt pois Ilmestyskirja-aiheen alta, joten totean vain tylyn lyhyesti kantani. Mielestäni Raamatun opetus maailman lopusta on aika yksinkertainen: Jeesus tulee jossain vaiheessa takaisin ja silloin tämä maailma loppuu ja tulee viimeinen tuomio, jossa paikat iankaikkisuuteen jaetaan.
Kirjoittanut: Moottorisaha
« : 28.05.2007 - klo:01:27 »

Mikään Ilmestyskirjassa ei edellytä, että nämä pedot olisivat yksittäisiä ihmisiä. Myöskään ajatusta uskovien tempauksesta ei löydy Ilmestyskirjasta - eikä sitä mielestäni pystytä perustelemaan muullakaan Raamatulla.

2Tes 2:3  Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
Ilm 13:4  Ja he kumarsivat lohikäärmettä, koska se oli antanut sellaisen vallan pedolle, ja kumarsivat petoa sanoen: "Kuka on pedon vertainen, ja kuka voi sotia sitä vastaan?"
Ilm 13:5  Ja sille annettiin suu puhua suuria sanoja ja pilkkapuheita, ja sille annettiin valta tehdä sitä neljäkymmentä kaksi kuukautta.
Dan 7:7  Sen jälkeen minä näin yöllisessä näyssäni, ja katso, oli neljäs peto, kauhea, hirmuinen ja ylen väkevä; sillä oli suuret rautaiset hampaat, ja se söi ja murskasi ja tallasi tähteet jalkoihinsa. Se oli erilainen kuin kaikki edelliset pedot, ja sillä oli kymmenen sarvea.
Dan 7:8  Minä tarkkasin sarvea, ja katso, eräs muu pieni sarvi puhkesi niiden välistä, ja kolme edellisistä sarvista reväistiin pois sen edestä. Ja katso, sillä sarvella oli silmät kuin ihmisen silmät, ja suu, joka herjaten puhui.
Antaa kuvan ihmisestä. 

1Tes 4:16  Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
1Tes 4:17  sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
Ilm 11:15  Ja seitsemäs enkeli puhalsi pasunaan; niin kuului taivaassa suuria ääniä, jotka sanoivat: "Maailman kuninkuus on tullut meidän Herrallemme ja hänen Voidellullensa, ja hän on hallitseva aina ja iankaikkisesti".
1Kor 15:52  yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

Eikö tuossa puhuta tempauksesta? Muutama helppo kohta siitä. Etkö usko uskovien tempaamiseen?
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 28.05.2007 - klo:01:05 »


Hei TinoPappa!

Yritän pitää Ilmestyskirjaa koskevat vastaukset lyhyinä, koska ei ole järkevää, että kirjoitan tänne palstalle oman kommentaarini. Ja koska yritän tiivistää tekstiä, en pysty selittämään ajatuksiani kovin pitkästi. Toivottavasti ne eivät siksi kuulosta liikaa "näin se menee, piste" -tyylisiltä. Tiedän, että vastaukseni ovat vain yksi näkökulma, mutta kun mikään aika ei riitä siihen, että selittelisin niitä pitkästi. Suosittelenkin luettavaksi Raimo Mäkelän kirjaa Ilmestyskirja nyt! Se on avannut minulle Ilmestyskirjaa erittäin tehokkaasti.


Oon miettinyt tota kohtaa paljon, enkä muuta siitä ymmärrä ku sen että siinä sanotaan sen olevan ihmisen luku..
Eikö se viittaa suoraan siihen että saatana tulisi ihmisen muodossa?? Mutta raamatussa silti puhutaan kahdesta pedosta...

Mikään asia Raamatussa ei edellytä, että ihmisen luvun on pakko tarkoittaa ihmisen nimen kirjaimien lukuarvojen yhteissummaa. Raamatussa luku 7 kuvaa jumalallista täydellisyyttä. Ja luku 6 puolestaan kuvaa ihmistä. Luku 666 on siis ihmisen luku jo siksi, että se kuvaa täydellistä ihmisyyttä.


Lainaus
Oma näkemyksenihän on se että peto nro1 tulee maailmaan tuomaan hetkellisen rauhan niihin aikoihin kun uskovaiset temmataan ylös Jumalan luo.. Toisesta pedosta mulla on semmoinen näky, että se olisi aivan Jeesuksen näköinen hahmo, joka ilmestyy ihmisille sanoen vaikka olevansa Jeesus, joka kuoli turhaan, sillä kaikki maailman uskonnot on yhtä ja samaa.. Eli tämä toinen olisi se antikristus..

Nämä ovat sellaisia tulkintoja, joiden kanssa on oltava erittäin varovainen. Mikään Ilmestyskirjassa ei edellytä, että nämä pedot olisivat yksittäisiä ihmisiä. Myöskään ajatusta uskovien tempauksesta ei löydy Ilmestyskirjasta - eikä sitä mielestäni pystytä perustelemaan muullakaan Raamatulla.

Ilmestyskirja maalaa sanoja käyttäen erilaisia kuvia, näkyjä. Ja niitä näkyjä katselemalla halutaan kertoa jotain, mistä ne näyt Raamatun vertauskuvia käyttäen puhuvat. Peto, jolla on karitsan sarvet mutta lohikäärmeen ääni, kuvaa pahuutta, joka naamioituu karitsaksi, mutta ajaa paholaisen asiaa. Tämä totuus on ollut voimassa ihmiskunnassa Jeesuksen ajoista lähtien. Ei siis ole mitään pakkoa, että tulisi joku yksi henkilö, joka voitaisiin nimetä tuoksi pedoksi.


Lainaus
Tuon jutun jota antikristuksesta kirjoitin, olen sen kuullut monilta uskovilta

Joissakin asioissa Raamatun tulkinnallisia asioita ei voi perustella suurella massalla. Esimerkiksi tupakointia perustellaan aina synniksi sillä kohdalla, jossa puhutaan, että ruumis on Pyhän Hengen temppeli. KOSKAAN en ole kuullut kenenkään sanovan mitään päinvastaista, vaikka kyseistä kohtaa edeltävässä jakeessa Raamattu selvästi sanoo, että vain haureus on synti, joka tuhoaa Pyhän Hengen temppeliä ja kohdistuu omaan ruumiiseen. Eli jokainen tuntemani uskova, joka on ottanut kantaa tupakoinnin synnillisyyteen tällä perusteella, on tässä asiassa käyttänyt Raamattua väärin. Samoin Ilmestyskirjasta kuulee paljon liian railakkaita tulkintoja. Koska ihmistä kiinnostavat kaikki salaisuudet, Ilmestyskirjasta halutaan nähdä enemmän, mitä teksti antaa ymmärtää.


Lainaus
raamatussahan sanotaan että paholainen osaa myös pukeutua kirkkauden asuihin.. ja jos se saa osan uskovistakin seuraamaan itseään, niin eikös tuo olisi juuri sopiva sellaiseen eksytykseen??

Kyllä. Näin sanotaan. Mutta se ei edellytä, että paholainen ottaisi ruumiillisesti tällaisen muodon. Paholainen pukeutuu valheisiin, jotka kuulostavat pyhiltä. Ennen kaikkea tällaisia ovat hyvältä kuulostavat opetukset, jotka ajavat ihmistä kauemmas Raamatun opetuksesta. Nykyajassa jokainen tunnistaa puheet rakkaudesta ja suvaitsevaisuudesta, joita sanotaan raamatullisiksi asioiksi, mutta joiden perusteella moititaan niitä, jotka pitäytyvät Raamatun sanassa.


Huh. Olinpas napakka vastauksissani. Mutta kuten alussa selitin, tulisi käsittämättömän pitkiä vastauksia, jos niitä käsittelisin monelta kantilta. Tässä tiivistetysti minun ajatukseni. Laajemmin sitten siellä paljon mainostetulla leirillä.
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 28.05.2007 - klo:00:43 »

Eikö silti ole paras osan asioista jotka Ilmestyskirjaan liittyy jättää auki?

Kyllä. Ilmestyskirjaa ei saa tulkita pakolla. Niin kuin olen aiemmin sanonut, Ilmestyskirja on loppukoe, jossa mitataan se, miten hyvin tuntee muun Raamatun. Ja koska Raamatusta riittää opittavaa koko iäksi, ei voi kuvitella, että yhden tai kahden kommentaarin ja parin läpiluvun jälkeen osaisi sanoa tarkasti, mitä Ilmestyskirja tarkoittaa. Ymmärrys lisääntyy pikkuhiljaa. Suurin osa Ilmestyskirjasta on aika vähällä opittavissa, kun joku opastaa, mutta ainakin minulle luvut 17-20 sisältävät monia kohtia, joista en osaa edes kommentaarien avulla sanoa mitään suurella rintaäänellä.
Kirjoittanut: KokoDino
« : 28.05.2007 - klo:00:18 »

Marko kirjoitit että et ainakaan ensisijaisesti usko että pedoilla tarkotetaan yksittäisiä ihmisiä.. Mutta tässä raamatun jakeessa kuitenkin lukee näin:

Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun;
     sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä
     kuusi. (Ilm.13:18 KR38)

Oon miettinyt tota kohtaa paljon, enkä muuta siitä ymmärrä ku sen että siinä sanotaan sen olevan ihmisen luku..
Eikö se viittaa suoraan siihen että saatana tulisi ihmisen muodossa?? Mutta raamatussa silti puhutaan kahdesta pedosta...

Oma näkemyksenihän on se että peto nro1 tulee maailmaan tuomaan hetkellisen rauhan niihin aikoihin kun uskovaiset temmataan ylös Jumalan luo.. Toisesta pedosta mulla on semmoinen näky, että se olisi aivan Jeesuksen näköinen hahmo, joka ilmestyy ihmisille sanoen vaikka olevansa Jeesus, joka kuoli turhaan, sillä kaikki maailman uskonnot on yhtä ja samaa.. Eli tämä toinen olisi se antikristus..

Tuon jutun jota antikristuksesta kirjoitin, olen sen kuullut monilta uskovilta, että Jeesuksen näköinen hahmo ilmestyy seurakuntaan ja sitä pystyy koskettamaan.. Sit se Valehtelee olevansa Jeesus ja saa ihmiset uskomaan itseensä...

En ehkä usko tuota täysin, mutta kun lukee raamattua, on tuo aika järkeen käyvä, sillä raamatussahan sanotaan että paholainen osaa myös pukeutua kirkkauden asuihin.. ja jos se saa osan uskovistakin seuraamaan itseään, niin eikös tuo olisi juuri sopiva sellaiseen eksytykseen??

Näihin kaipaisin jälleen Marko apua.. mitä mieltä olet?
Kirjoittanut: Moottorisaha
« : 27.05.2007 - klo:16:56 »

Eikö silti ole paras osan asioista jotka Ilmestyskirjaan liittyy jättää auki? Voi esittää yhtä hyviä arvauksia useita. Osan voi kyllä selittää hetikin, mutta eikös muutama vaikeampi kohta ole paras jättää silleen avoimeksi. Eipä tuo Lutherkaan siihen kirjoittanut kuin johdannon. Että silleen.
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 27.05.2007 - klo:16:31 »


Moi TinoPappa!

Ilmestyskirjassa mainitaan jostain seppeleestä jossa on 12 tähteä.. voisiko olla mahdollista että on esim eu? en itse löytänyt sitä kohtaa, mutta muistan semmoisen kohdan että olen joskus sitä pohtinut?

Pahoittelen jo aluksi, että vastaus ei ole valtavan perusteellinen. Se vaatisi hurjasti kirjoittamista. Sovitaan sinun kanssasi sama kuin Aanin kanssa, että tulet ilmestyskirjaleirille syksyllä, niin selitän tarkemmin. Ylipäätään näet minkään Ilmestyskirjan keskellä olevan asian selittäminen ei ole aivan yksinkertaista, koska sitä ennen pitäisi selittää kaikki, mitä aiemmin on sanottu...

Mutta asiaan. EU:n lipussa on tosiaan 12 tähteä. Mutta niiden tähtien yhdistäminen Ilmestyskirjassa mainittuihin tähtiin ei oikein onnistu. Tähdet mainitaan seuraavassa kohdassa:

     Taivaalla näkyi suuri tunnusmerkki: nainen, jolla oli pukunaan aurinko,
     kuu jalkojen alla ja pään päällä seppeleenä kaksitoista tähteä.
     Hän oli raskaana ja huusi tuskissaan synnytyspolttojen vaivaamana.
     Toinenkin tunnusmerkki näkyi taivaalla: suuri tulipunainen lohikäärme,
     jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea ja kruunu kaikissa
     seitsemässä päässä. Pyrstöllään se pyyhkäisi pois kolmanneksen taivaan
     tähdistä ja sinkosi ne maahan. Lohikäärme asettui synnyttävän naisen
     eteen nielaistakseen lapsen heti kun se syntyy. Nainen synnytti lapsensa,
     pojan, joka on paimentava maailman kansoja rautaisella sauvalla. Tämä
     lapsi temmattiin Jumalan ja hänen valtaistuimensa luo, ja nainen pakeni
     autiomaahan. Jumala on sinne valmistanut hänelle turvapaikan, missä
     hänestä pidetään huolta tuhat kaksisataakuusikymmentä päivää. ...
     Kun lohikäärme huomasi, että se oli syösty maahan, se lähti ajamaan
     takaa naista, joka oli pojan synnyttänyt. Mutta naiselle annettiin
     suuren kotkan siivet, jotta hän lentäisi turvapaikkaansa autiomaahan.
     Siellä hän on suojassa käärmeeltä, ja hänestä pidetään huolta vuosi,
     kaksi vuotta ja puoli vuotta. ... Lohikäärmeen raivo yltyi, ja se lähti
     sotimaan naisen muita lapsia vastaan, niitä, jotka ovat uskollisia
     Jumalan käskyille ja Jeesuksen todistukselle. (Ilm. 12:1-6, 13-14, 17
)

Tähdet viittaavat 12 Israelin heimoon ja 12 apostoliin. Muualla Ilmestyskirjassa kuvataan seurakuntaa paikaksi, joka on rakennettu 12 Israelin heimon ja 12 apostolin perustukselle. Esimerkiksi:

     Sitä ympäröi suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia,
     ja niitä vartioi kaksitoista enkeliä. Portteihin oli hakattu Israelin
     kahdentoista heimon nimet. Idän puolella oli kolme porttia,
     pohjoisessa kolme, etelässä kolme ja lännessä kolme porttia.
     Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista
     nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. (Ilm. 21:12-14)


Ytimekkäästi sanottuna tilanne on seuraava: Nainen on seurakunta ja poika on Jeesus, joka syntyi vanhan liiton seurakunnan keskelle. Lohikäärme, eli Saatana, vainoaa seurakuntaa - eli muita naisen lapsia, koska hänellä ei ollut mitään mahdollisuutta taistella poikaa, eli Jeesusta vastaan. Mutta Jumala ei jätä seurakuntaa Saatanan armoille, vaan pitää siitä huolen.


Lainaus
Tai onko mahdollista että toinen pedoista on valtio vaikka raamattu sanoo että kellä on viisautta, laskekoon sen nimen siitä 666 jutusta ja saa ihmisen nimen siitä..

Itse asiassa minä uskon, että Raamattu ei tarkoita (ainakaan ensisijaisesti) noilla pedoilla ketään yksittäisiä ihmisiä - vaikka yksittäiset ihmisetkin voivat toimia niin kuin ne pedot toimivat. Uskon, että kyse on Jumalaa vastustavista voimista. Ensimmäinen peto on maallinen hallintavalta, joka toimii Jumalaa vastaan. Toinen on hengellinen valta, joka toimii omalla sarallaan Jumalaa vastaan - ikään kuin valepuvussa. Tuo kohta on mahdollista ymmärtää aika helposti väärin, koska uusi raamatunkäännös pyrkii selittämään lukua 666 ja tekee siitä enemmän gematriseen salatieteeseen viittaavan, mitä se itse asiassa onkaan. Vanha käännös sanoo:

     Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun;
     sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä
     kuusi. (Ilm.13:18 KR38)


Kyseessä ei siis tarvitse olla ihmisen nimen lukuarvo. Kyseessä on ihmisen luku. Ilmestyskirja pelaa tosi paljon luvulla 7. Sillä kuvataan sitä, miten kaikki on Jumalan suunnitelmissa ja Jumalan vallassa. Mutta luku 6 on aina vähemmän kuin 7. Luku 6 kuvaa ihmisyyttä. Kun laitetaan kolme kuutosta peräkkäin, sillä halutaan sanoa, että kyse on todellakin perusteellisesti ihmisyydestä. Pedon luvun merkittävin ajatus onkin siinä, että peto käyttää hyväkseen ihmisen ajatuksia ja ihmisyyttä. Se, mitä Jumala tarjoaa, ei kelpaa, vaan ihminen haluaa seurata omia ajatuksiaan. Pedon luku julistaa ennen kaikkea sitä, että ihminen haluaa sanoa Jumalalle: "Minä itse!"
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 27.05.2007 - klo:15:59 »


Hei Aani!

"Liittymäkohtia muuhun Raamattuun voisi Ilmestyskirjasta luetella tosiaan valtavat määrät"
Voitko kertoa joitakin? Tuo miekkajuttu oli valtavan mielenkiintoinen.

Tämä taitaa olla ensimmäinen Nettipapille esitetty kysymys, jonka taidan jättää väliin. Iso Raamatun tietosanakirja luetteli laskujeni mukaan 358 yhtymäkohtaan pelkästään Vanhaan testamenttiin. Siksi vastaan mieluummin johonkin tarkemmin rajattuun kysymykseen, koska tällä tavoin esitettynä kysymys on valtavan laaja. Tokihan minä voisin valita vain yhden kohdan, mutta niin minä tein esitellessäni tuon miekkajutun. Valitsin sen, koska se on yksi helpoimpia, jonka osaan itse pukea kivasti kirjalliseen muotoon. Sovitaanko niin, että tulet ilmestyskirjaleirille ensi syksynä? Siellä tulee näitä yhtymäkohtia ihan roppakaupalla.
Kirjoittanut: KokoDino
« : 21.05.2007 - klo:15:32 »

Itte kirjotin googleen hakusanan: ilmestyskirja selitykset.. sillä aukeni monia ovia..  kaikkeen tulee kuitenkin suhtautua varoen, sillä ilmestyskirjastakin ollaan väännetty miljoonia eri selityksiä nettiin.. kannattaa siis tutkia rukoillen...

Mut oli mulla kysymyskin.. ilmestyskirjassa mainitaan jostain seppeleestä jossa on 12 tähteä.. voisiko olla mahdollista että on esim eu? en itse löytänyt sitä kohtaa, mutta muistan semmoisen kohdan että olen joskus sitä pohtinut?

Tai onko mahdollista että toinen pedoista on valtio vaikka raamattu sanoo että kellä on viisautta, laskekoon sen nimen siitä 666 jutusta ja saa ihmisen nimen siitä..

näihin siis kaipaisin vastausta.. ja anteeksi jo etukäteen näin helpot kysymykset  ;)

(en kuitenkaan odota että joku osaisi täydellisesti vastata tähän mutta pieni valaistuskin auttaisi)
Kirjoittanut: Aani
« : 01.05.2007 - klo:16:47 »

"Liittymäkohtia muuhun Raamattuun voisi Ilmestyskirjasta luetella tosiaan valtavat määrät"

Voitko kertoa joitakin? Tuo miekkajuttu oli valtavan mielenkiintoinen.
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 15.02.2007 - klo:19:04 »


Hei Moottorisaha!

En ottanut laajemmin esille muita kohtia ihan vain siksi, että nytkin - vaikka yritin tiivistää tekstiä - vastaukseni oli valtavan pitkä. Aani kyseli jotain yleisiä periaatteita Ilmestyskirjasta, joten yritin pysyä mahdollisimman yleisellä tasolla. Liittymäkohtia muuhun Raamattuun voisi Ilmestyskirjasta luetella tosiaan valtavat määrät, mutta sitten pitäisi kirjoittaa jo kokonainen kirja tai useampikin, jotta ne kaikki voisi käydä läpi. Päätin siis ottaa vain ihan jotain pientä esimerkkiä mukaan vastaukseeni, jotta periaate tulisi selväksi.

Toivottavasti et pahastu, mutta lyhensin viestiäsi niin, että säilytin siitä vain kysymyksesi. Raamatunkohdat olivat itsessään hyviä, mutta jos haluat pohdiskella niitä, aloita uusi keskustelu Pohdintapalstalla.