Tervehdys Väsynyt etsimään!
Kirjoitat tosi syviä tuntoja. Olen pahoillani, että tämän palstan hiljainen jakso on kestänyt niin kauan, ettet ole saanut arvokkaisiin ajatuksiisi vastausta. Nyt yritän kirjoittaa jotain, vaikka se on vaikeaa. Pohdit niin suuria ja monisyisiä tuntoja, että parilla kirjallakaan niitä ei vielä käsitellä kunnolla.
Toivottavasti en tee pohdinnoillesi vääryyttä, mutta yritän poimia kirjoittamistasi asioista minulle selkeimmin nousevia teemoja ja käsittelen niitä. Yksittäisiä kysymyksiä sinulla on tosi paljon, joista osa sivuaa toisiaan. Pahoittelen, jos valitsemani tapa sivuuttaa jonkun mielestäsi oleellisen yksityiskohdan. Pyydänkin sinua esittämään jatkokysymyksiä vajaaksi jääneistä aiheista.
Toiset kristitytMiten muutenkaan selittyisi kristillisyyden loputon hajaannus ja kristittyjen täysin päinvastaiset käsitykset samoista asioista? ... Kristittyihin suhtaudun kuitenkin epäillen. En pysty luomaan heihin yhteyttä, tuntuu että he ovat kuoressa, joka ei päästä mitään läpi kumpaankaan suuntaan. ... Kun on nähnyt omien vanhempiensa sortuvan, kaikki itsestäänselvyydet murtuvat.
Roomalaiskirjeessä on kristittyjä pahasti tylyttävä jae:
On kirjoitettu: "Teidän vuoksenne pakanakansat
pilkkaavat Jumalan nimeä." (Room. 2:24)Liian usein uskovilla kristityillä on elämäntapoja, opetuksia ja yhteisöjä, jotka pikemminkin karkoittavat ei-uskovia kuin vetävät heitä kohti Kristusta. Seurakunnat eivät ole menestyneiden ja kauniiden ihmisten keskittymiä. Niihin kerääntyy ihmisiä, jotka löytävät Jumalan armon keskeneräisen ja vajaan elämänsä keskelle.
Jeesus vastasi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa,
vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan hurskaita,
vaan syntisiä, jotta he kääntyisivät." (Luuk. 5:31-32)
Juuri sitä, mikä on kadonnut, Ihmisen Poika on tullut
etsimään ja pelastamaan." (Luuk. 19:10)
Ajatelkaa, veljet, mitä te olitte, kun teidät kutsuttiin:
teissä ei ollut monta ihmisten mielestä viisasta, ei monta
vaikutusvaltaista, ei monta jalosukuista. Mikä maailmassa
on hulluutta, sen Jumala valitsi saattaakseen viisaat häpeään.
Mikä maailmassa on heikkoa, sen Jumala valitsi saattaakseen
häpeään sen, mikä on voimakasta. Mikä maailmassa on
vähäpätöistä ja halveksittua, mikä ei ole yhtään mitään,
sen Jumala valitsi tehdäkseen tyhjäksi sen, mikä on jotakin.
Näin ei yksikään ihminen voi ylpeillä Jumalan edessä. Jumalan
vaikutusta on se, mitä te Kristuksessa Jeesuksessa olette.
Hänet Jumala on antanut meille viisaudeksi, vanhurskaudeksi,
pyhitykseksi ja lunastukseksi. Näin toteutuu kirjoitus: "Joka
ylpeilee, ylpeilköön Herrasta." (1. Kor. 1:26-31)Jos olet pettynyt kristittyihin, olet käynyt läpi väistämättömän ajatuskulun. Olen itsekin monta kertaa pettynyt toisiin kristittyihin. Mitä enemmän ikävuosia karttuu, sitä useammin petyn itseeni. Jään kiinni synneistä, joita kiellän muita tekemästä. Huomaan lankeavani karkeasti asioissa, joista nuorena kuvittelin, etten ikinä niihin lankea. Kiiltokuvat omasta itsestä murenevat, joskin hitaasti. Kaiken jälkeenkin ajattelen yhä itsestäni liikoja.
Tätä taustaa vasten on ihan käsittämätöntä, miten Jeesus ei jäänyt maailmaan ihmisiä opettamaan. Taivaaseen astuessaan hän antoi kristityille ja kirkolleen tehtävän: "Hoitakaa te loput!" Toki Pyhä Henki vaikuttaa seurakunnassa ja uskovissa, mutta ei se poista sitä karkeaa syntisyyttä, joka läpäisee pyhänkin seurakuntaelämän. Ei mikään ihme, jos olet saanut pettyä.
Yhtä aikaa Jumalan elää keskellä raadollista seurakuntaa. Eihän lopulta olisikaan mikään ihme, jos Jumala toimisi vain pyhien ja hurskaiden ihmisten keskellä. Se on ihmeiden ihme, että Jumala toimii syntisissä ihmisissä. Parannuksen tekeminen ja syntien hylkääminen kuuluvat oleellisesti pelastumiseen, mutta se prosessi on parhaimmillaankin aina kesken. Yksittäinen ihminen etenee pyhyyden tiellä, mutta aina tulee uusia lankeemuksia. Koko ajan kääntyy uusia krisittyjä, jotka alkavat opetella Kristuksessa elämistä. Siksi ulkopuoliselle seurakunta näyttää kahtiajakoiselta: Siellä kyllä puhutaan hyvästä, mutta kehitystä ei näytä tapahtuvan.
Tämä aarre on meillä saviastioissa, jotta nähtäisiin
tuon valtavan voiman olevan peräisin Jumalasta
eikä meistä itsestämme. (2. Kor. 4:7)Tunteet, järki ja konkretiaSen jälkeen olen suhtautunut epäluuloisesti häilyviin tunteisiin. Kaipaan ehdotonta varmuutta, käsinkosketeltavuutta, todistettavuutta. Muuten en uskalla luottaa. ... Tämä kuitenkin osaltaan ehkäissee uskoon tulemista, koska uskovien puheista olen ymmärtänyt, että ei muidenkaan usko varmaa ole, vaan usein ainoastaan toiveikasta kurottelua. ... Raamattu ei minulle avaudu, tuntuu vieraalta ja jo tekstuaalisesti käsittämättömältä. ... Järkeeni en luota niin kuin en kenenkään muunkaan järkeen, ja mitä enemmän Jumalan olemassa oloa järkeilen, sitä varmemmaksi tulen, että se on huuhaata.
Eräs psykologinen teoria jakaa ihmiset kolmeen tyyppiin: toimintakeskeiset, ajatuskeskeiset ja tunnekeskeiset. Kirjoitat siitä, miten et uskalla luottaa tunteisiisi etkä järkeesi vaan kaipaat käsinkosketeltavuutta. Samoin terapeuttisi on kehottanut sinua rakentamaan konkreettisen varaan. Olet ilmeisesti hyvin toimintakeskeinen ja konkreettinen persoona.
Minua on viime vuosina puhutellut, miten Raamattu kuvaa Jumalan kolmiyhteisenä. Isä kuvataan hyvin vahvasti käytännöllisiin ja tämän maailman asioihin vaikuttavana persoonana. Poika on kristillisen opin keskus, jonka ympärille järjellä rakennetaan opillisia malleja. Hengen toiminta näyttäytyy Raamatussa tunne-elämän kaltaisilla elementeillä.
Jumala on suurempi ja monimuotoisempi kuin yksikään hänen luomansa ihminen. Vasta kaikki ihmiset yhdessä muodostavat seurakunnan, jossa Jumalan suuruus voi edes aavistuksenomaisesti olla näkyvissä. Siksi Jumala on ilmoittanut itsensä Raamatussakin hyvin monelta näkökulmalta, jotta jokainen ihminen voisi nähdä Jumalasta niitä puolia, jotka tuntuvat omilta ja joiden kautta Jumala on turvallista kohdata.
Suomalaisessa kristillisyydessä - kirkkokunnasta riippuen - painottuvat useimmin joko järkeen vetoava opillisuus tai tunteisiin vetoava karismaattisuus. Käytännöllinen ihminen saattaa helposti kokea ajautuvansa reunamille tai jopa ulos seurakunnasta löytämättä paikkaansa. Se on kristittyjen vika, ei Jumalan.
Kirjoitat tosi monia suuria asioita, joissa et ole löytänyt omaa paikkaasi:
- Et löydä uskoa
- Et luota tunteisiin tai järkeen
- Ympäristö sanelee uskon tapaa
- Raamattu tuntuu vaikealta
- Kohtaat kristittyjä, joiden usko on toiveikasta kurottelua
Uskon asioissa mallin katsominen toisista ihmisistä on luonnollista. Ollaan elämään, kuolemaan ja ikuisuuteen liittyvien asioiden äärellä, joten kyllähän siinä tulee olo, että virheisiin ei ole varaa. Syntyy pelko olla erilainen.
Suurin virhe jumalasuhteessa on matkia suhde joltakulta toiselta. Silloin suhde ei ole henkilökohtainen, vaan se muodostuu opetelluksi kaavaksi ja lopulta ulkokultaisuudeksi. Ihmisellä ei ole mitään muuta keinoa pelastua kuin uskoa Jeesukseen, mutta Jeesuksen luo tulemiseksi ja sen suhteen todeksi elämiseksi on olemassa vain yksilöllisiä tapoja.
En tarkoita, että kristinusko olisi soololaji. Kukaan ei pelastu uskomalla omia oppejaan omalla tavallaan. Meillä on yksi Jeesus Kristus, jonka Raamattu esittelee, mutta tähän Herraan uskovien yhteisössä jokainen ruumiinjäsen on omanlaisensa:
Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi
kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä;
vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä
muodostavat yhden ruumiin. (1. Kor. 12:12)Toivon, että kristittyjä tarkkailemalla voisit pian nähdä, että kaikki eivät ole järkeilyn tai tunteiden kautta uskoaan eläviä. Monet vähemmän esillä olevat seurakunnan jäsenet ovat usein juuri sinun kaltaisiasi, konkreettisiin asioihin ja käytäntöön keskittyviä ihmisiä, joille usko on arjen läpäisevä voima, lepo ja rauha. Uskoa saa elää hyvin konkreettisesti. Jumala ei ole luonut tätä elämää hämäykseksi niin, että "tosi uskovat" näkevät maailman ulkopuolelle ja elävät vain jossain utopiassa. Nimenomaan tämä maailma on Jumalan luomaa todellisuutta, jossa on tarkoituskin elää.
Synnintunto ja Jumalan kohtaaminenLuuletko että auttaisi, jos ryhtyisin julkiateistiksi, koska uskoon pyrkiminen jollain tavoin kasvattaa sisälläni vihaa kristillisyyttä kohtaan? ... Synnintuntoa minulla ei ole, enkä osaa pitää muitakaan ihmisiä pahoina. ... Voisiko synnintuntoon tulemiseen vaikuttaa? Avaisiko se tien uskoon? Pitäisikö kokeilla muita uskontoja?
Julkiateistiksi ryhtyminen tai muiden uskontojen kokeileminen ei ole uskoa synnyttävä tie. Tietoinen Jumalasta pois päin kulkeminen ei paranna mitään. Käytännössä se on vain jalostuneempi versio nälkälakolla uhkaamisesta tai "pidätän hengitystäni niin kauan kunnes suostut vaatimuksiini" -taktiikasta. Jos henkilökohtainen suhde Jeesukseen sattuisikin muodostumaan, lähtisi se kovin epäterveeltä pohjalta liikkeelle.
Moni rakkaan läheisen epäuskoa murehtiva ihminen tai jopa moni omaa vaillinaista uskoaan kipuileva kristitty miettii, miten usko voisi syntyä ja kasvaa. Jopa Jeesuksen opetuslapset sitä miettivät.
Apostolit sanoivat Herralle: "Anna meille vahvempi usko!"
Herra sanoi: "Jos teillä olisi uskoa edes sinapinsiemenen
verran, te voisitte sanoa tälle silkkiäispuulle: 'Nouse
juurinesi maasta ja istuta itsesi mereen', ja se tottelisi teitä."
(Luuk. 17:5-6)Jeesuksen vastaus on ärsyttävä. Sehän tavallaan ei vastaa ollenkaan kysymykseen, vaikka se on juuri asian ytimessä. Kenelläkään ei ole edustuskelpoista uskoa, jota voisi esitellä Jumalalle. On vain uskon kohde Jeesus, johon ihmiset tarttuvat hieman erilaisin uskon työkaluin. Ajatuskeskeinen ja opillinen ihminen saattaa lukea Raamattua ja löytää sieltä materiaalia, joka vahvistaa henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen.
Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen
synnyttää Kristuksen sana. (Room. 10:17)Tunteistaan voimavaroja saava ihminen voi kokea rukouksen, karismaattisuuden tai ylistyksen väylänä, jossa hänen suhteensa Jeesukseen tuntuu voivan parhaiten.
Rakkaat ystävät, rakentakaa te edelleen elämäänne pyhimmän
uskonne perustalle, Pyhässä Hengessä rukoillen. (Juud. 1:20)Toiminnan ja käytännön ihminen saattaa kokea suhteensa Jumalaan voivan parhaiten, kun hän konkreettisilla teoilla elää lähellä Jeesusta.
Kuningas vastaa heille: "Totisesti: kaiken, minkä te olette
tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te
olette tehneet minulle." (Matt. 25:40)Kristityn elämän ei kuulu olla vain yhteen näkökulmaan tarttumista. Silti tärkeintä on tietää, että kristityllä on lupa olla juuri sellainen persoona, jollaiseksi Jumala on hänet luonut. Kaikki elämän valinnat eivät ole hyväksyttäviä. Raamattu puhuu oikeasta ja väärästä, ja käskee tehdä parannusta vääristä teoista, sanoista ja ajatuksista. Se on kuitenkin eri asia kuin oman henkilökohtaisen suhteen todeksi eläminen. Sinullakin on lupa olla Jumalan edessä niin käytännöllinen ja konkreettinen ihminen kuin sinä olet.
Pyrkimiseen liittyy niin paljon pettymystä, kristittyjen antamia tyhjiä lupauksia ja vahva valheellisuuden tuntu, joka liittyy kristittyjen selitysmalleihin.
Koen, että sinua on ohjattu ja opetettu tavalla, joka ei anna sinulle lupaa olla Jumalan edessä aito ja oma itsesi. Se ei ole ehkä ollut tarkoitushakuista. Hyvää tahtova ja vilpitön kristitty tarjoaa tietenkin muille sitä samaa herkkua, jota on saanut itse maistaa, vaikka se ei olisi toiselle sopivaa. Jeesuksen kohtaaminen on suuri pelastuksen riemu kenelle tahansa, mutta on väärin olettaa, että jokaisen kohdalla se tapahtuu samalla tavalla.
On tärkeää etsiä uskoa. On tärkeää oppia Raamatun sanaa. On tärkeää rukoilla. On tärkeää elää oikeanlaista kristityn elämää. Mutta usko syntyy ja vahvistuu parhaiten, kun näiden asioiden äärellä ei etsi sitä, mitä muilla on. On tunnustettava itselleen, millainen itse on. Sen jälkeen onkin edessä enää suurin haaste: Löytää se luottamus, että Jumala on antanut Jeesuksen maailmaan, jotta juuri sinulla on lupa olla Jeesuksen armahdettavana juuri sellaisena kuin sinä olet.
Itseään ei tarvitse puristaa muottiin edes mainitsemasi synnintunnon suhteen. Se elää erilaista kiertokulkua kunkin kristityn kohdalla. Joku on tullut uskoon, koska on etsinyt pitkään vapautusta suuresta syyllisyydentunnosta. Toinen on ollut uskossa pitkään, ja ymmärtää syntisyytensä pikemminkin Raamatun ilmoituksen kuin oman kokemuksen kautta. Kolmas elää hyvin vaihtelevia jaksoja ilon ja vapauden sekä syntisyyden ja ahdistuksen vaihdellessa.
Rukoilen, että etsimiseen väsymisen sijasta saisit pian löytää.
Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon.
Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja.
Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä.
Mekin olemme Jumalan tekoa, luotuja Kristuksen Jeesuksen
yhteyteen toteuttamaan niitä hyviä tekoja, joita tekemään
Jumala on meidät tarkoittanut. (Ef. 2:8-10)