Kirjoittaja Aihe: Eriskummalliset kastenimet  (Luettu 4609 kertaa)

Ramchester

• Järjestelmäasiantuntija
  • Ylläpitäjä
  • Täysjäsen
    • Profiili
Vaimo näitä aina lukee ja ihmettelee, minkä ihmeen takia lapselle pitää antaa sellainen nimi, ettei se saa siitä hetken rauhaa tai joutuu sen jokaikisessä tilanteessa tavaamaan ihmisille. Eli kyseessä ovat kasteilmoitukset ja niissä lapsille annetut nimet.

Tietenkään ei pappi voi sanoa, että "ootteko ny ihan varmoja tosta nimestä", mutta käykö papeilla pokerinaaman pitäminen vaikeaks, kun vanhemmat kertovat päätetystä nimestä?

Esimerkkinä kerron mieleeni kärventyneen ilmoituksen Turun Sanomista muistaakseni vuodelta 2002: tiettävästi sarjakuvista ja etenkin Ryhmä-X: stä pitävät vanhemmat antoivat suloiselle tyttövauvalleen nimeksi Wolferiina Sofia Stormiina Mörönen.
[ Ramchester ]

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Moro!

Itse asiassa pappi voi - ja on jopa hänen velvollisuutensakin - puuttua asiaan, jos kastettavalle lapselle on halutaan antaa joku outo nimi. Nimen pitäisi olla suomalainen, hyvän tavan ja kieliopin mukainen sekä oman sukupuolen mukainen. Tytölle ei siis saa antaa pojan nimeä, eikä lapsen nimi voi myöskään olla esim. Pieru tai ZXWTRE. Eniten taidetaan joustaa siitä, että suomalaiselle lapselle pitäisi antaa suomalainen nimi. Lähes kaikista nimistähän tulee suomalaisia, kun ne lausutaan suomalaisittain.

Minä olen pari kertaa miettinyt ääneen kasteperheen äidin kanssa sitä, onko nimi hyvä. Vielä ei ole tullut vastaan sellaista, jossa olisin joutunut kieltäytymään, mutta toivon, että keskustelut ovat olleet vanhemmille miettimisen paikka siinä, että he ottavat todella vastuun, jos lapsi vanhempana valittaa, että pitää jatkuvasti tavata nimeään. Viimekädessä väestörekisteristä sitten tulee ilmoitus, jos nimi ei käy, mutta esimerkiksi kirkkoherramme ei tiedä yhtään tapausta, jossa papin hyväksymä nimi ei olisi kelvannut. Luulen, että silloin olisi pakko vakavasti huomauttaa, jos lapselle tarjotaan esimerkiksi nimeä Aina Hellä Alapää tai jotain vastaavaa.
Marko Sagulin